شهرهای ارواح و مکان های متروکه، مقصد جدید گردشگران

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
شهرهای ارواح و مکان های متروکه، مقصد جدید گردشگران

این روزها گردشگری وحشت و سیاه، جایگاه ویژه‌ای در میان مسافران برای خود دست و پا کرده است. آیا می‌دانید شهرهای ارواح در کجای جهان واقع شده‌اند؟

گردشگری وحشت، وسوسه عجیب و غریبی است برای هدایت ما به سمت مکان‌های متروکه؛ حسی که شهرهای ارواح مشهور بسیاری را تبدیل به جاذبه‌های گردشگری کرده است. مکان‌هایی که هم‌اکنون هر سال، میزبان تعداد گردشگران بیشتری از جمعیت اصلی آن شهر هستند.

شهر ارواح

ساختمان آسیاب سنگ‌کوبی و ساختمان‌های چوبی در پارک تاریخی ایالتی بادی (Bodie State Historic Park) در شهر ارواح گلد ماینینگ، شهرستان مونو (Mono county)، کالیفرنیا، آمریکا. عکس از فیفی کوی پائولوتزو

تقاضا برای اکتشاف در این چنین مکان‌هایی در جهان در حال افزایش است؛ روندی که در سریال‌هایی چون «متروکه» (Abandoned) در شبکه نشنال جئوگرافیک و «گردشگر سیاه» (Dark Tourist) در شبکه نتفلیکس مورد بررسی قرار گرفته است و در حالی که کاوش در مکان‌های دورافتاده و متروکه بسیاری می‌تواند خطرناک باشد، برخی از آن‌ها هم هستند که هم‌اکنون تبدیل به جاذبه‌های گردشگری با برنامه‌های بازدید ساختاریافته و تورهای راهنما شده‌اند.

بر اساس گفته‌های سازمان مستقل تراول اینشورنس اکسپلیند (Travel Insurance Explained) با هدف ایجاد آگاهی برای مسافران، داده‌های گوگل نشان می‌دهند که موضوع «اکتشاف شهری» در طول شش سال گذشته در سراسر جهان با محبوبیت بسیار و رو‌ به رشد  مواجه بوده است.

برای نشان دادن این مساله، این کمپانی نگاهی به چندین شهر ارواح و مکان‌های متروکه محبوب در سراسر جهان برای مسافران انداخته است، جستجویی بر اساس فاکتورهایی چون هزینه، بررسی‌های آنلاین و تعداد پست‌های اینستاگرام از این سایت.

شهر ارواح

شهر پمپئی در سال ۷۹ قبل از میلاد مسیح با فوران آتشفشان کوه وزوو، ویران شد

پمپئی، یکی از معتبرترین شهرهای متروکه در تمامی زمان‌ها در جهان، بر اساس داده‌های این مطالعه، بیشترین بازدید را به‌عنوان شهر ارواح داشته است. هر سال، میلیون‌ها بازدیدکننده به سمت این شهر ایتالیایی می‌روند که با فوران آتشفشانی کوه وزوو در سال ۷۹ قبل از میلاد مسیح، از بین رفت. آمارها، بیش از نیم میلیون پست اینستاگرامی که این سایت را تگ کرده‌اند را نشان می‌دهند.

در میان مسافران نیز، رتبه‌بندی سطح رضایتمندی در بررسی‌های آنلاین، بالا بود. اما بازدید از این مکان‌ها هزینه هم دارد. تقریبا هر تور راهنما حدود ۵۲ پوند (۶۸ دلار آمریکا) برای شما تمام می‌شود.

شهر ارواح

خروجی بازداشتگاه ایسترن استیت (Eastern State Penitentiary). عکس از شاتراستاک

زندان ایسترن استیت پنسیلوانیا دومین رتبه بازدید را در این سایت به خود اختصاص داده است. این زندان که زمانی جنایتکارانی چون آل کاپون در آن حضور داشتند، هم‌اکنون یک نقطه تاریخی ملی آمریکا است و تورهای راهنمای بسیاری در آن وجود دارند.

این مکان تعداد زیادی از بازدیدکنندگانی که می‌خواهند چگونگی شکل‌گیری سیستم مدرن زندان را مشاهده کنند، به سمت خود می‌کشاند؛ بنابراین اینجا شاهد هجوم بازدیدکنندگان بیشتری از زمانی که تنها یک زندان بود، است.

شهر ارواح

دهکده تخریب شده اورادور سور گلان (Oradour sur Glane)، یادآوری همیشگی از جنایت جنگی رخ داده در ژوئن ۱۹۴۴ است، فرانسه. عکس از ریکوشت

سومین رتبه این لیست و یکی از مقاصد گردشگری مقرون به صرفه، روستای اورادور سور گلان در فرانسه است. این دهکده، مکان اتفاق افتادن یکی از بدترین جنایت‌های جنگ جهانی دوم است؛ زمانی که سربازان ارتش نازی وارد این شهر شدند و ۶۴۲ نفر از جمله ۱۹۳ کودک را قتل عام کردند.

دهکده دست‌نخورده باقی ماند و هم‌اکنون خانه مرکز یادبود اورادور (Centre de la mémoire d'Oradour) است. در حالی که این شهر حدود ۷۰۰ نفر جمعیت دارد، هر سال حدود ۳۰۰ هزار نفر گردشگر را به سمت خود می‌کشاند. کسانی که به این مکان می‌آیند تا در مورد جنایات جنگی وحشتناکی که در آن رخ داده است، اطلاعات پیدا کنند.

شهر ارواح

خوابگاه یک کودکستان در شهر ارواح پریپیات (Pripyat)، چرنوبیل، اوکراین. این شهر پس از یک فاجعه هسته‌ای در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل متروکه شد

پریپیات در رتبه چهارم لیست قرار دارد؛ شهری که در فاجعه چرنوبیل نابود شد. در ادامه شهر ارواح کلمنسکوپ (Kolmanskop) در نامبیا در لیست قرار دارد؛ یک شهر معدن متروکه.

شهر ارواح

ساختمان‌های متروکه در شهر ارواح کولمنزکاپ در نامبیا، شهر معادن الماس، با شن پر شده‌اند. عکس از مارک رید

طبق داده‌های کمپانی تراول اینشورنس اکسپلیند، هزینه بازدید از پریپیات که یکی از نقاط وسوسه‌انگیز برای مسافران به شمار می‌آید، حدود ۶۲ پوند (۸۱ دلار آمریکا) است، در حالی که بلیط رفتن به شهر ارواح کلمنسکوپ برای بزرگسالان، تنها ۵ پوند (۶٫۵۵ دلار) و برای کودکان، تنها ۳ پوند (۳٫۹۳ دلار)، قیمت دارد.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه