حمل و نقل عمومی در هراکلیون؛ یونان

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۲۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
حمل و نقل عمومی در هراکلیون؛ یونان

سیستم حمل و نقل عمومی هراکلیون شامل تاکسی، اتوبوس و اجاره‌ی خودرو می‌شود و مسافران می‌توانند به راحتی به هر نقطه از شهر تردد کنند.

هراکلیون، شهر بزرگ و پایتخت بزرگ‌ترین جزیره‌ی یونان، کرت، است. گردشگران برای سفر به این شهر می‌توانند از فرودگاه بین‌المللی آن استفاده کنند که فقط ۵ کیلومتر با شهر فاصله دارد و ایرلاین‌های مشهوری مثل ایروفلوت، آلیتالیا، بریتیش ایرویز و... به آن تردد می‌کنند. امکان جابه‌جایی در شهر نیز با تاکسی، اتوبوس و اجاره‌ی خودرو میسر است. حتی برای سفر به سایر جزایر می‌توانند از بندر معروف این شهر استفاده کنند. برای آشنایی بیشتر با سیستم حمل و نقل عمومی هراکلیون با ما همراه باشید.

هواپیما

حمل و نقل در هراکلیون

فرودگاه بین‌المللی هراکلیون (Heraklion International Airport) از نظر شلوغی و ترافیک مسافری به‌عنوان دومین فرودگاه شلوغ و پر رفت و آمد جزیره‌ی یونان شناخته می‌شود. از آنجا که جزیره کرت، از مقاصد اصلی گردشگری یونان به حساب می‌آید که فقط در سال ۲۰۱۷، ۷,۴۸۰,۴۰۸ گردشگر از آن دیدن کرده‌اند، فرودگاه هراکلیون، شصت و پنجمین فرودگاه اروپا محسوب می‌شود. به آن فرودگاه نیکوس کازانتزاکیس (Nikos Kazantzakis Airport) نیز می‌گویند که به احترام شاعر و فیلسوف یونانی، به این اسم نامگذاری شده است. این فرودگاه در ابتدای ماه مارس سال ۱۹۳۹ در جزیره‌ی کرت یونان ساخته و افتتاح شد و در ۵ کیلومتری شرق شهر قرار دارد. این فرودگاه شاهراه اصلی ورود گردشگران به جزیره زیبا و توریستی کِرت و همچنین جزایر اطرافش محسوب می‌شود.

در سال ۲۰۱۸، فضای داخلی تحت بازسازی و مدرن‌سازی قرار گرفت و علاوه بر گسترش فضای آن، ۱۱ گیت و مغازه‌های جدید به آن اضافه شد. از اوایل نوامر ۲۰۱۸ نیز می‌توان با پروازهای چارتر مستقیما از هر فرودگاهی در اروپا به این فرودگاه پرواز کرد. البته کلنگ احداث یک فرودگاه جدید در اواخر سال ۲۰۱۷ به زمین زده شده است.

حمل و نقل در هراکلیون

فرودگاه هراکلیون یک ترمینال مسافربری برای پروازهای داخلی و خارجی دارد و مسافرانی که می‌خواهند به جزیره مشهور کرت سفر داشته باشند، باید بلیت خود را به مقصد این فرودگاه رزرو کنند. در حال حاضر ایرلاین‌های مشهوری مثل ایروفلوت، آلیتالیا، بریتیش ایرویز، لوفت هانزا، ایزی جت و سوئیس ایرلاینز، به این فرودگاه تردد دارند که اکثرا به صورت فصلی و در تابستان انجام می‌شود.

امکان رفت‌ و آمد از فرودگاه به مرکز شهر و بالعکس با استفاده از تاکسی، اتوبوس و کرایه اتومبیل امکان‌پذیر است. با این حال، تاکسی سریع‌ترین گزینه حمل و نقل فرودگاه و اتوبوس جزو ارزان‌ترین گزینه به شمار می‌رود. فاصله فرودگاه از شهر با استفاده از تاکسی فقط ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و ۱۰ یورو هزینه دارد. در فرودگاه هراکلیون شرکت‌های مختلف به مسافران، اتومبیل کرایه می‌دهند.

قایق

حمل و نقل در هراکلیون

هراکلیون یکی از بنادر مهم کشتیرانی و قایقرانی است و مسافران می‌توانند با اجاره قایق به مقاصد مختلفی نظیر سانتورینی، جزیره ایوس، پاروس، میکونوس و رودس بروند. کشتی‌ها نیز مسافران را به ناکسوس، کارپاتوس، کاسوس، سیتیا، آنافی، چالکی و دیافانی جابه‌جا می‌کنند. البته هر روز قایق‌های این بندر در چندین نوبت به پیرائوس، یکی از بنادر آتن در سرزمین اصلی یونان تردد دارند.

از آنجا که هراکلیون، یک مرکز تجاری مهم در جنوب یونان است، حداقل روزانه یک کشتی از آتن به هراکلیون حرکت می‌کند که حدود ۱۰ ساعت طول می‌کشد. در فصول گردشگری نیز قایق‌هایی برای تردد به قبرس و ایتالیا برای مسافران مهیا است. اگر بخواهید از بندر به شهر هراکلیون بروید، می‌توانید از اتوبوس یا تاکسی (کرایه‌ی آن ۱۰ یورو می‌شود) استفاده کنید.

اتوبوس بین شهری

حمل و نقل در هراکلیون

اتوبوس‌های بین شهری مدرن، راحت و مجهز به سیستم تهویه هستند و کرایه‌ی مناسبی از مسافران می‌گیرند. دو ایستگاه اتوبوس در این شهر به چشم می‌خورد که ایستگاه اتوبوس A در نزدیکی فرودگاه و ایستگاه اتوبوس B در نزدیکی مرز غربی شهر قدیمی قرار دارد. بزرگراه اروپایی E۷۵ در کل شهر کشیده شده است و هراکلیون را به ۳ شهر اصلی کرت متصل می‌کند.

اتوبوس شهری

حمل و نقل در هراکلیون

برای تردد در هراکلیون می‌توانید از اتوبوس‌های عمومی استفاده کنید، فقط باید مسیر مقصدتان را بلد باشید. برای اطلاع از زمان حرکت اتوبوس‌ها می‌توانید به برنامه‌ی آنلاین آنها مراجعه کنید که در فصل زمستان و تابستان متفاوت است. تقریبا همه‌ی اتوبوس‌ها از مرکز شهر عبور می‌کنند، هر چند که ایستگاه‌های اتوبوس فاقد هرگونه برنامه یا مسیر حرکت اتوبوس‌ها هستند. برای تهیه بلیت می‌توانید به کیوسک‌ها یا مغازه‌های کوچک مراجعه کرده یا از دستگاه‌های اتوماتیک در برخی از ایستگاه‌های اتوبوس خریداری کنید. البته امکان تهیه بلیت با قیمتی بالاتر در اتوبوس نیز وجود دارد.

منطقه‌ی زون A شامل مرکز شهر، فرودگاه و بندر و زون B شامل کناسوس و آمودارا می‌شود. بلیت‌های زون A به رنگ نارنجی و ۱٫۲۰ یورو (خرید در اتوبوس، ۲ یورو) و بلیت زون B به رنگ آبی و ۱٫۷۰ یورو (خرید در اتوبوس، ۲٫۵۰ یورو) است. برای عوض کردن اتوبوس و رفتن به یک مسیر دیگر، باید دوباره بلیت بخرید.

اتوبوس‌ها در ایستگاه‌های اتوبوس توقف نمی‌کنند مگر آنکه با دست به راننده اشاره کنید که قصد سوار شدن دارید. وقتی سوار شدید، نمیه پایینی بلیت را در دست‌تان بگیرید تا راننده نیمه بالایی بلیت را بردارد.

قطار

از سال ۱۹۲۲ تا ۱۹۳۷، یک مسیر قطار صنعتی در هراکلیون فعالیت می‌کرد که به منظور ساخت و ساز  در بندر، Koules در هراکلیون را به Xiropotamos وصل می‌کرد. در سال ۲۰۰۰ تحقیقاتی راجع به احداث دو خط تراموا انجام شد که اولین خط، استادیوم را به فرودگاه و خط دوم، مرکز هراکلیون و کناسوس را به هم متصل خواهد کرد. با این حال، این پروژه هنوز تایید نشده است. در حال حاضر، هیچ خط قطار یا تراموایی در هراکلیون وجود ندارد.

تاکسی

حمل و نقل در هراکلیون

برای رفت و آمد در هراکلیون می‌توانید از تاکسی نیز استفاده کنید. تاکسی‌ها مسافران را به تمام نقاط جزیره جابه‌جا می‌کنند و کرایه‌شان مناسب است، به خصوص اگر با یک یا چند دیگر مشترکا سوار یک تاکسی شوید. حتما قبل از سوار شدن در مورد کرایه‌ی تاکسی سوال کنید زیرا اکثر مسیرها، قیمت از پیش تعیین‌ شده دارند.

اجاره خودرو

حمل و نقل در هراکلیون

با استفاده از خدمات کرایه‌ی خودرو می‌توانید به راحتی، یک خودرو از فرودگاه (زمان ورود به هراکلیون) یا در خود شهر اجاره کنید. به هر حال مراقب باشید زیرا برخی مسیرها از وسط کوه عبور می‌کند که می‌تواند جاده‌ای باریک و خطرناک داشته باشد. علاوه‌بر‌این حتما مجوز کتبی از شرکت اجاره‌ی خودور به همراه داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه