حمل و نقل عمومی در هانوی؛ ویتنام

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
حمل و نقل عمومی در هانوی؛ ویتنام

هانوی پایتخت جمهوری سوسیالیستی ویتنام است که به شهر دریاچه‌های شگفت‌انگیز مشهور است.

هانوی، دومین شهر بزرگ ویتنام است که مساحتی برابر با ۳۳۲۹ کیلومترمربع و قدمتی سه‌هزار ساله دارد. هانوی طبیعت بسیار زیبایی دارد و این شهر را به‌عنوان شهر ۱۸ دریاچه حیرت‌انگیز می‌شناسند. هانوی مدت‌ها در اشغال فرانسوی‌ها بود، به همین دلیل در بسیاری از خیابان‌های قدیمی آن ریشه معماری و ساخت و ساز فرانسوی را شاهد هستیم.

هانوی

ویتنام در زمینه تولید ناخالص، تولیدات صنعتی و توریسم فعالیت قابل‌توجهی دارد و چرخ‌های اقتصاد هانوی بر این گزاره‌ها می‌چرخند.

ملیت‌های زیادی در هانوی کنار هم زندگی می‌کنند و در این کشور بیشتر زبان خمر تکلم می‌شود. البته جمعیتی هم به زبان‌های کامبوج، انگلیسی و ماندراین صحبت می‌کنند. به دلیل تسلط فرانسوی‌ها در دوره‌ای از تاریخ، بسیاری از افراد مسن به زبان فرانسه هم تسلط دارند.

هانوی آب و هوایی گرم و مرطوب دارد و گردشگران در هر چهارفصل سال می‌توانند از این شهر زیبا دیدن کنند. یکی دیگر از جذابیت‌های این شهر زیبا، آثار تاریخی آن است که بسیاری از تاریخ‌دوستان را جذب می‌کند.

هانوی

گشتن در هانوی و جابه‌جایی از نقطه‌ای به نقطه دیگر در شهر کار بسیار سختی نیست، چون بسیاری از رستوران‌ها، مراکز خرید و آثار تاریخی در نزدیکی یکدیگر قرار دارند. بیشتر مردم محلی از تاکسی‌های موتوری برای جابه‌جا شدن در شهر استفاده می‌کنند. علاوه بر تاکسی موتوری، اتوبوس‌ها و تاکسی‌های شخصی در سراسر شهر در دسترس هستند.

هانوی

بیشتر گردشگران محله‌های هوآن کیم (محله قدیمی و محله فرانسوی)، بادی دینه،تی هو (دریاچه غربی) و های با را برای اقامت انتخاب می‌کنند. کرایه خودرو، تاکسی  یا رزرو راننده برای یک روز در هانوی بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

تاکسی‌های موتوری (شی اُم)

هانوی

سفر با تاکسی‌های موتوری، ارزان و سریع است و در بیشتر نقاط شهر به‌آسانی در دسترس است. تاکسی‌های موتوری در نزدیک هتل‌ها، فروشگاه‌ها و جاذبه‌های توریستی به‌وفور یافت می‌شوند.

تاکسی‌های موتوری وسیله‌ای برای محاسبه مسافت ندارند و پس از رسیدن به مقصد نمی‌توانید با آن‌ها چانه بزنید، چون خبری از تخفیف نیست. قبل از سوار شدن و گذاشتن کلاه کاسکت، قیمت را مشخص کنید.

تاکسی

تاکسی هانوی

پیدا کردن تاکسی در هانوی بسیار آسان است، ولی هزینه آن با تاکسی موتوری کمی متفاوت است. تاکسی‌های هانوی تاکسی‌متر دارند و راننده نمی‌تواند پول بیشتری از شما درخواست کند. قیمت کرایه تاکسی بین ده هزار تا دوازده هزار دانگ است (هر ۱۰۰۰ دانگ برابر با ۱۴۴۸ ریال است).

هزینه تاکسی برای هر یک کیلومتر از ۴ هزار تا ۶۵۰۰ دانگ است.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، هزینه تاکسی در هانوی با تاکسی‌متر محاسبه می‌شود و بعد از رسیدن به مقصد کافی است تا نگاهی به تاکسی‌متر بیندازید.

معتبرترین شرکت‌های کرایه تاکسی در هانوی عبارت‌اند از:

  • تاکسی سی پی: ۸۴۴۳۸۲۶۲۶۲۶+
  • تاکسی پنجاه‌ودو: ۸۴۴۳۸۵۲۵۲۵۲+
  • هانوی تاکسی: ۸۴۴۳۸۵۳۵۳۵۳+
  • مای لینه تاکسی: ۸۴۴۳۸۶۱۶۱۶۱+

سایکلو (موتور سه‌چرخ)

هانوی

سفر با سایکلو یا موتور سه‌چرخ یکی از ارزان‌ترین راه‌های حمل و نقل در هانوی است، هزینه هر ساعت گشت و گذار با سایکلو حدود ۲۰ هزار دانگ است.

یکی از مسائل مطرح در سفر با موتور سه‌چرخ این است که بسیاری از آن‌ها فقط یک صندلی دارند و توریست‌ها نمی‌توانند به‌صورت گروهی با این وسیله جا به بشوند. موتور سه‌چرخ نمی‌تواند در خیابان‌های باریک برود و در صورت انتخاب این وسیله باید ترافیک را هم تحمل کنید.

اتوبوس

هانوی

اتوبوس در هانوی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای حمل و نقل است.اتوبوس‌های هانوی با رنگ قرمز، سفید و زرد در نزدیکی بیشتر جاذبه‌ها، مراکز خرید و محله‌های قدیمی ایستگاه دارند.

هزینه سفر با اتوبوس به مقصد شما بستگی دارد و یک بلیت حدود ۵ هزار تا ۱۰ هزار دانگ است. برای پرداخت کرایه اتوبوس حتما باید پول نقد همراه داشته باشید.

قطار

هانوی

هانوی مترو ندارد و از سال ۲۰۱۶ تلاش‌هایی برای ساخت مترو در این شهر شده است. دو ایستگاه قطار بین‌شهری در هانوی وجود دارد که یکی از آن‌ها ایستگاه«ساپا» و دیگری ایستگاه «HCMC» است. ایستگاه ساپا به سمت غرب می‌رود و ایستگاه HCMC به سمت جنوب. ورودی این ایستگاه‌ها در لائوکای و ترین کوی کپ است. برای خرید بلیت باید از ساعت ۴ الی ۶ صبح و ۴ تا ۱۰ شب به ایستگاه‌های قطار مراجعه کنید.

هواپیما

هانوی

خارج از شهر هانوی یک فرودگاه بین‌المللی وجود دارد که «نویی بای» نام دارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه