حمل و نقل عمومی در زاگرب (قسمت اول)

فاطمه اسفندیار
فاطمه اسفندیار چهار شنبه، ۱۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
حمل و نقل عمومی در زاگرب (قسمت اول)

سیستم حمل و نقل عمومی زاگرب به خوبی توسعه‌یافته، کارآمد و ساده است. به علاوه زاگرب یک شهر بسیار جذاب برای پیاده‌روی است، بنابراین به راحتی می‌توان بدون ماشین در این شهر زندگی یا سفر کرد.

سیستم حمل و نقل عمومی زاگرب شامل تراموا، اتوبوس، قطارهای کابلی و قطارهای برون‌شهری است. حمل و نقل عمومی در زاگرب عمدتا توسط شرکت ZET (Zagrebacki elektricni tramvaj - Zagreb tram) انجام می‌شود که وظیفه نگهداری از شبکه تراموا، اتوبوس و همچنین قطارها و ماشین‌های کابلی را بر عهده دارد.

ترامواها در زاگرب با رنگ آبی شناخته می‌شود و محبوب‌ترین وسایل حمل و نقل در مرکز زاگرب به شمار می‌رود. سیستم حمل و نقل عمومی زاگرب با داشتن ۱۹ خط تراموا و ۱۱۷ خط اتوبوس بسیار گسترده است.

حمل و نقل عمومی در زاگربشبکه تراموا زاگرب با ۱۳۴ خط اتوبوس روزانه و ۴ خط شبانه تکمیل می‌شود؛ ۷۶ عدد از این خطوط، شهری و ۵۸ تای آن‌ها خطوط برون‌شهری (حومه) هستند. خطوط اتوبوس به طور منظم قسمت‌های مختلف حومه شهر را به مناطق بسیار مرکزی متصل می‌کنند. فاصله زمانی بین رسیدن دو اتوبوس به ایستگاه بیشتر از ترموا است، البته بستگی به خط دارد؛ اما درکل، زمان انتظار برای اتوبوس بین ۷ دقیقه تا یک ساعت متفاوت است.

 فرودگاه زاگرب

حمل و نقل عمومی در زاگرب

اگر با ??????? به زاگرب رفتید، فرودگاه فرانیو توجمان زاگرب (که اخیرا در آوریل ۲۰۱۷ افتتاح شده است) در حدود ۱۵ کیلومتری مرکز زاگرب واقع شده است. شما می‌توانید با یک تاکسی و هزینه حدودا ۱۰۶,۰۰۰ تومان یا بیشتر (حدود ۲۲ پوند (۱۱۵,۰۰۰ تومان)، ۲۷ یورو (۱۲۶,۰۰۰ تومان)، ۳۴ دلار (۱۳۴,۰۰۰ تومان)) این مسیر را طی کنید، اما گزینه بسیار بهتر این است که از اتوبوس‌های خطوط کروتیا استفاده کنید که ارزان قیمت بوده و شما را به ایستگاه اتوبوس اصلی در مرکز زاگرب می‌رساند.

حمل و نقل عمومی در زاگرب

اتوبوس‌ها هر نیم ساعت از فرودگاه خارج می‌شوند و می‌توانید بلیط‌های ۱۶,۰۰۰ تومان را (۳/۵۰ پوند (۱۸,۰۰۰ تومان)، ۴ یورو (۱۸,۷۰۰ تومان)، ۵ دلار(۱۹,۸۰۰ تومان)) از راننده اتوبوس خریداری کنید. زمان این جابه‌جایی ۳۵ تا ۴۰ دقیقه است.  

بعد از این که به ایستگاه اتوبوس رسیدید، می‌توانید با تاکسی به محل اقامت خود رسیده یا از تراموا برای تکمیل سفر خود استفاده کنید. خطوط تراموا ۲، ۵، ۶، ۷ و ۸ از ایستگاه اتوبوس شروع به خدمت‌رسانی می‌کنند.

تراموا در زاگرب

حمل و نقل عمومی در زاگرب

تراموا مسلما بهترین راه برای جابه‌جایی در زاگرب است؛ خدمات ترامواها حتی در شب فعال هستند (البته کاهش می‌یابند). ۱۵ مسیر تراموا در زاگرب وجود دارد و بسیاری از آن‌ها به ترگ بنا جلاسیا (میدان اصلی) یا ایستگاه اصلی قطار ختم می‌شوند. جزئیات کامل سیستم تراموا زاگرب را می‌توانید در وب‌سایت Zagreb Tram مشاهده کنید.

حمل و نقل عمومی در زاگرب

نقشه تراموا (خدمات روزانه)

تقریبا تمام مسافران درمورد چگونگی تهیه بلیط تراموا مشکل دارند، زیرا این بلیط‌ها در سایت فروخته نمی‌شوند؛ رفتن به اولین کیوسک روزنامه‌فروشی و تهیه «ترامواسکارتا» (بلیط تراموا) که به صورت جداگانه یا در بسته ‌های دهگانه فروخته می‌شود، راه تهیه این بلیط‌ها است. پس از ورود به تراموا، باید کارت‌های خود را در دستگاه‌های موجود تأیید کنید.

حمل و نقل عمومی در زاگرب

۵۱ خط تراموا (۱-۹، ۱۱-۱۵ و ۱۷) روزانه از ساعت ۰۰:۰۰ تا ۰۴:۰۰ (ساعت ۴ صبح تا نیمه شب) فعالیت می‌کنند.

۴ خط تراموا (۳۱-۳۴) شبانه از ساعت ۰۰:۰۰ تا ۰۴:۰۰ (نیمه شب تا ۴ صبح) فعالیت می‌کنند.

اتوبوس‌ها در زاگرب

حمل و نقل عمومی در زاگرب

همچنین در این شهر یک شبکه وسیع برای اتوبوس‌ها وجود دارد که تعدادی از این مسیرها در شب هم فعال هستند.

۵۵۱ اتوبوس روزانه از ساعت ۰۰:۰۰ تا ۰۴:۰۰ (ساعت ۴ صبح تا نیمه شب) فعالیت می‌کنند.

۴ اتوبوس (۱۱۶، ۱۷۲، ۲۱۲، ۲۶۸) شبانه از ساعت ۰۰:۰۰ تا ۰۴:۰۰ (نیمه شب تا ۴ صبح) فعالیت می‌نمایند.

هزینه جابه‌جایی

  • ۲,۰۰۰ تومان (روزانه)، اگر بلیط را زودتر از یک تیساک، راننده یا فروشگاه ZET خریداری کنید (مدت اعتبار ۳۰ دقیقه)
  • ۵,۳۰۰ تومان (روزانه) و ۸,۰۰۰ تومان (شبانه) اگر بلیط را زودتر از تیساک، راننده یا فروشگاه ZET تهیه نمایید (مدت اعتبار ۹۰ دقیقه)
  • ۵,۸۰۰ تومان برای سفرهای نامحدود در یک دوره ۲۴ ساعته (۱ روز)
  • ۳۷,۰۰۰ تومان برای سفرهای نامحدود در یک دوره ۷۲ ساعته (۳ روز)

هنگامی که وارد می‌شوید، باید بلیط خود را پرینت گرفته یا کارت ZET خود را با استفاده از جعبه زرد مخصوص موجود اسکن کنید. بلیط‌ها به مدت ۹۰ دقیقه و فقط در یک جهت معتبر هستند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه