ساعت نجومی پراگ به شکوه سابق خود باز می‌گردد

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
ساعت نجومی پراگ به شکوه سابق خود باز می‌گردد

ساعت نجومی پراگ، متعلق به قرون وسطی و سومین ساعت قدیمی جهان پس از ماه‌ها تعمیرات برای بازدید عموم باز می‌شود.

حدود نه ماه است که گردشگران در پراگ، پایتخت افسانه‌ای جمهوری چک، نمی‌توانند ساعت نجومی پراگ، محبوب‌ترین جاذبه گردشگری این شهر را ببینند، زیرا روی آن کاملا پوشانده شده بود. اما، پس از یک برنامه گسترده بازسازی و تعمیرات، این ساعت که قدمت آن به سال ۱۴۱۰‌ برمی‌گردد، در حال حاضر به شکوه سابق خود بازگشته است.

ساعت نجومی پراگ

ساعت نجومی پراگ بازسازی شد. عکس از ورونیکا پریم

ماشین‌آلات اصلی ساعت در سال ۱۹۴۵ در طول قیام پراگ، توسط نازی‌های آلمانی، بسیار آسیب دیده بود. سه سال بعد، ساعت دوباره به کار افتاد، اما از آن پس، طرز کار اصلی با ماشین‌های الکتریکی جایگزین شدند.

امروز، پس از بازسازی‌های اخیر، مکانیزم ساعت به حالت اصلی خود بازگردانده شده است. دیگر جزئیات بیشمار ساعت مانند پنجره‌های کوچک که برای ظاهر شدن ۱۲ حواریون باز می‌شوند نیز به شکل سابق خود درآمده‌اند. آن‌ها از ورق فلز ساخته شده بودند اما هم‌اکنون مزین به شیشه‌های رنگی شده‌اند.

در حالی که ساعت نجومی پراگ هر ۱۰ سال یک بار بازسازی می‌شود، اما تعمیراتی با این وسعت از زمان وقوع جنگ جهانی دوم تاکنون انجام نشده بود.

در حین این برنامه بازسازی، تمام ساختمان ساعت از برج، پایین آمد و قطعات آن به طور کامل از هم جدا شدند. تمام جوشکاری‌های اشتباه سال‌های گذشته، برطرف و تمامی بخش‌های ساعت تعمیر شد.

ساعت نجومی پراگ

ساعت نجومی پراگ، بازسازی شد. عکس از ورونیکا پریم

تقویم مدوری که بخش پایینی ساعت واقعی را تزئین می‌کرد و آخرین روز و سال را نشان می‌داد با یک کپی جدید از نمونه اصلی آن که توسط جوزف مانس در سال ۱۸۶۵ درست شده بود، تعویض شد.

کپی قبلی این تقویم از سال ۱۹۴۶ به حدی خراب شده بود که نتوانستند آن را بازسازی کنند. تقویم اصلی را می‌توان در موزه ملی پراگ، پیدا کرد.

در حالی که به نظر می‌رسید اتمام این پروژه بازسازی قرار است همزمان با جشن صدمین سالگرد تاسیس چکسلواکی باشد، باربورا هروبا، سخنگوی وزارت گردشگری شهر پراگ اعلام کرد که این همزمانی، اتفاقی است. در عوض، وی خاطرنشان کرد که تعمیرات ساعت نجومی، بخشی از بازسازی کلی ساختمان‌های سالن قدیمی شهر (Old Town Hall buildings) است که در سال ۲۰۰۹ آغاز شد.

اخیرا، یک نمایشگاه به نام «تولد دوباره برج سالن قدیمی شهر»، تعمیرات اخیر به اتمام رسیده برج و ساعت نجومی و همچنین مصنوعات تاریخی را در گالری پریسدیوم (Praesidium Gallery) در دومین طبقه سالن قدیمی شهر، به نمایش گذاشته است. این نمایشگاه تا تاریخ ششم ژانویه برای ورود عموم باز خواهد بود و برای رفتن به این نمایشگاه نیاز به خرید بلیط نیست.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه