زیباترین پارک های ملی و جنگل های شگفت انگیزی که در فیلم ها دیده اید

حمیده کریمی
حمیده کریمی چهار شنبه، ۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
زیباترین پارک های ملی و جنگل های شگفت انگیزی که در فیلم ها دیده اید

پارک‌های ملی و جنگل‌ها، به خاطر طبیعت بی‌نظیری که دارند، جزو محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری هستند و معمولا به عنوان لوکیشن بسیاری از فیلم‌ها و مستندها و سریال‌ها، انتخاب می‌شوند.

پارک‌های ملی و جنگل‌ها یکی از لوکیشن‌های محبوب برای فیلمبرداری بسیاری از فیلم‌ها هستند. هر سال ده‌ها یا صدها فیلم در پارک‌های ملی و جنگل‌ها فیلمبرداری می‌شوند.

زیبایی طبیعت، آرامش و خلوتی، وجود نداشتن سیم و سازه‌های اضافه و صدها ویژگی دیگر دست به دست هم می‌دهند تا پارک‌ ملی و جنگل‌ها مورد توجه کارگردانان برای ساخت فیلم‌های مختلف قرار بگیرند و به عنوان لوکیشن انتخاب شوند. علاوه بر این، داستان بسیاری از فیلم‌های دنیای سینما، نیز در جنگل‌ها و پارک‌های ملی می‌گذرد مثلا فیلم‌هایی که با موضع طبیعت و حیات وحش ساخته می‌شوند.

تا به حال در فیلم‌های زیادی تصاویری از پارک‌های ملی و جنگل‌های سراسر دنیا را دیده‌اید. در بعضی از آنها، این لوکیشن‌های جذاب، نقشی بسیار کلیدی دارند و به اندازه‌ی سایر اجزای فیلم، توجه بینندگان را جلب می‌کنند و مثل یک بازیگر اصلی، در فیلم‌ها به ایفای نقش می‌پردازند.

در ادامه، تعدادی از فیلم‌های مشهور سینما را معرفی می‌کنیم که در زیباترین پارک‌های ملی و جنگل‌های آمریکا فیلم‌برداری شده‌اند.

جنگ ستارگان، ۱۹۷۷

پارک ملی دث ولی (Death Valley)

لوکیشن فیلم - پارک ملی

یکی از موفق‌ترین و پرطرفدارترین فیلم‌های تاریخ سینما، جنگ ستارگان محصول سال ۱۹۷۷ است که لوکیشن‌های جذاب و فراموش‌نشدنی از پارک ملی دث ولی دارد. جرج لوکاس البته به غیر از این پارک ملی، لوکیشن‌های دیگری را هم برای این فیلم انتخاب کرده بود. حتما مناظر شگفت‌انگیز دث ولی را در این فیلم به خاطر دارید.

این پارک مساحتی در حدود ۱۳٬۶۳۰ کیلومترمربع دارد و شامل سالین ولی، قسمت بزرگی از پانامینت ولی، تقریبا تمام دث ولی و قسمت‌هایی از چند رشته‌کوه است. منطقه‌ی حافظت شده‌ی دث ولی در سال ۱۹۳۳ به عنوان یکی از مناطق حافظت شده‌ی آمریکا انتخاب شد.

این پارک، گرم‌ترین و خشک‌ترین پارک ملی در آمریکا است. گونه‌های جانوری و گیاهی زیادی، خود را با محط خشن و بیابانی این منطقه وفق داده‌اند و در این پارک دیده می‌شوند.

این پارک ملی دیدنی یکی از جاذبه‌های طبیعی مهم آمریکا است. تورهای فراوانی برای بازدید از بخش‌های مختلف آن برگزار می‌شود . امکانات کاملی برای اقامت و تفریحات توریستی دارد.

ئی.تی موجود فرازمینی

پارک ملی ردوود (Redwood National Park) و استیت پارک (State Parks)

لوکیشن فیلم - پارک ملی

فیلم ئی.تی، فیلم کلاسیک ساخته‌ی کارگردان مشهور، استیون اسپیلبرگ، جزو محبوب‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما است. این فیلم، ماجرای رابطه‌ی دوستانه‌ی یک پسر به نام الیوت و یک موجود فرازمینی است. بسیاری از صحنه‌های فیلم در این پارک ملی و مناطق اطراف آن فیلمبرداری شده است. این پارک ملی بارها به عنوان لوکیشن فیلم‌های مختلف انتخاب شده است. از بین مشهورترین آنها می‌توان به دنیای گمشده، جنگ ستارگان بازکشت جدای و پارک ژوراسیک اشاره کرد.

ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی

پارک ملی آرچز (Arches National Park)

لوکیشن فیلم - پارک ملی

پارک ملی آرچز در نزدیکی مواب، در صحنه‌ی ابتدایی سومین فیلم از سری فیلم‌های ایندیانا جونز به تصویر کشیده شده است. اگر قبلا این پارک ملی را دیده باشید، می‌توانید بخش‌های مختلف آن را در فیلم به راحتی تشخیص دهید. این پارک ملی و منطق اطراف آن به خاطر مناظر زیبا و خاصی که دارد، تا به حال در فیلم‌های زیادی به تصویر کشیده شده است . از جمه این فیلم‌ها می‌توان سیتی استیکرز محصول سال ۱۹۹۳ و تلما و لوییز محصول سال ۱۹۹۰ را نام برد. این پارک ۳۱۰ کیلومترمربع وسعت دارد و به خاطر طاق‌های طبیعی و صخره‌های نامتعارف و چشم‌اندازهای متفاوتش شهرت دارد.

عطش مبارزه، ۲۰۱۲

جنگل ملی پیسگاه (Pisgah National Forest)

لوکیشن فیلم - پارک ملی

عطش مبارزه فیلمی علمی-تخیلی به کارگردانی گری راس است که در ماه مارس ۲۰۱۲ اکران شد. این فیلم بر اساس رمانی به همین نام نوشته‌ی سوزان کالینز ساخته شده ‌است و جنیفر لارنس، جاش هاچرسون، وودی هرلسون و لیام همسورف در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند. داستان در مکانی پادآرمان‌شهر و پسارستاخیزی به نام پانم اتفاق می‌افتد. هر ساله تعداد ۲۴ دختر و پسر ۱۲ تا ۱۸ سال باید در مسابقه‌ای به نام عطش مبارزه که به صورت زنده از تلویزیون پخش می‌شود شرکت کنند و با یکدیگر مبارزه کنند. شرایط این مسابقه به این شکل است که تمام شرکت کنندگان کودک و نوجوان باید یکدیگر را بکشند و هرکس که در پایان باقی بماند، برنده اصلی خواهد بود. جنگل ملی پیسگاه را در سکانس‌های ابتدایی فیلم می‌بینید جایی که نقش اصلی فیلم مهارت‌هایش در شکار را نشان می‌دهد و وارد رابطه‌ی دوستانه با یکی دیگر از نقش‌های اصلی می‌شود.

البته این فیلم غیر از جنگل ملی پیسگاه، لوکیشن‌های دیگری نیز داشته است. از دیگر فیلم‌های جذابی که در جنگل ملی پیسگاه فیلمبرداری شده‌اند می‌توان به فیلم آخرین موهیکان با بازی دنیل دی لوئیس اشاره کرد.

درخشش، ۱۹۸۰

پارک ملی گلیشر (Glacier National Park)

لوکیشن فیلم - پارک ملی

صحنه‌ی ابتدایی فیلم، جایی که جک نیکلسون در مسیری رانندگی می‌کند، در پارک ملی گلیشر قرار دارد. البته این فیلم لوکیشن‌های متعددی در اطراف این پارک ملی و پارک‌های دیگر دارد. مساحت این پارک ۴۱۰۲ کیلومترمربع است. قسمتی از پارک در کشور کانادا قرار دارد.

شهرت پارک بیشتر بخاطر مناظر کوهستان‌های سر‌به‌فلک‌کشیده و یخچال‌های طبیعی آن است. بدون تردید مناظر زیبای این پارک ملی را بارها در فیلم‌ها و مستندهای زیادی دیده‌اید. از مشهورترین فیلم‌هایی که در این پارک ملی فیلمبرداری شده‌اند می‌توان به فیلم فارست گامپ اشاره کرد. صحنه‌های مربوط به دوی فارست در سراسر آمریکا در این پارک ضبط شده است.

پیشتازان فضا: واپسین مانع، ۱۹۸۹

پارک ملی یوسیمیتی (Yosemite National Park)

لوکیشن فیلم - پارک ملی

اگر این قسمت سری فیلم‌های استار ترک را دیده باشید حتما صحنه‌هایی از فیلم را به خاطر می‌آورید که در این پارک ملی زیبا فیلمبرداری شده‌اند. این پارک ملی زیبا با چشم‌اندازهای بی‌نظیرش، جزو لوکیشن‌های محبوب برای فیلمبرداری بسیاری از فیلم‌های دنیای سینما بوده است. از بین این فیلم‌ها می‌توان به فیلم ماوریک محصول سال ۱۹۹۴ و مستند پارک‌های ملی، بهترین ایده‌ی آمریکا ساخته‌ی کن برنز اشاره کرد.

پارک ملی یوسیمیتی، نخستین پارک ملی آمریکا است. این پارک به دلیل قله‌های بلند و آبشارها و بیش از ۲۰۰ گونه‌ی گیاهی و جانوری، مثل خرس‌های قهوه‌ای، مناظری بسیار خارق‌العاده دارد. این پارک در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. وسعت این پارک ۳۰۸۱ کیلومترمربع است. روزانه ۱۵ هزار نفر از پارک ملی یوسیمیتی بازدید می‌کنند.

راکی ۴

پارک ملی گراند تیتون (Grand Teton National Park)

لوکیشن فیلم - پارک ملی

بخش‌هایی از فیلم راکی ۴ در روسیه می‌گذرد. این صحنه‌ها همگی در پارک ملی گراند تیتون فیلمبرداری شده‌اند. منظره‌های بی‌نظیر و قله‌های پربرف و سربه فلک کشیده‌ی این پارک را به راحتی می‌توانید در این فیلم تشخیص دهید. این پارک ملی در ایالت وایومینگ در رشته کوه تیتان در آمریکا است.

مساحت این پارک ۱۲۵۵ کیلومترمربع است. قسمت اعظمی از زمین‌های این پارک، هدیه و وقف سرمایه شخصی فرزند ارشد جان راکفلر، جان دی. راکفلر پسر، به سازمان پارک‌های ملی آمریکا بود.

راکی ۴  عنوان فیلمی به نویسندگی و کارگردانی سیلوستر استالونه است که در سال ۱۹۸۵ اکران شد و به فروش خیره کننده سیصد میلیون دلار در گیشه دست یافت. این فیلم در ادامه فیلم‌های راکی، راکی ۲ و راکی ۳ ساخته شده است.

رنجر تنها، ۲۰۱۳

یادبود ملی کنیون د شی (Canyon de Chelly)

لوکیشن فیلم - پارک ملی

این فیلم، ورژن مدرن رنجر تنها، با بازی جانی دپ و آرمی هامر، در لوکیشن‌های مختلفی فیلم برداری شده است و چندین پارک ملی را می‌توانید در پس‌زمینه‌ی این فیلم تشخیص دهید. تعدادی از صحنه‌های فیلم در یادبود ملی کنیون د شی فیلمبرداری شده است.  یادبود ملی کنیون د شِ،  یک پارک ملی در ایالت آریزونا در آمریکا است.

این پارک ملی ۳۴۰ کیلومترمربع مساحت دارد. فیلم رنجر تنها، کاندیدای اسکار بهترین جلوه‌های ویژه و بهترین چهره پردازی شد.

سیاره میمون‌ها، ۱۹۶۷

منطقه تفریحی و ملی گلن کنیون (Glen Canyon National Recreation Area)

لوکیشن فیلم - پارک ملی

برای به تصویر کشیدن سیاره‌ی میمون‌ها، هیچ‌ جایی بهتر از مناظر شگفت‌انگیز آریزونا نیست. فیلم سیاره‌ی میمون‌ها یکی از چند فیلمی است که در این پارک ملی فیلمبرداری شده است. البته این فیلم، لوکیشن‌های دیگری هم دارد.

منطقه تفریحی و ملی گلن کنیون که گاهی با نام کوتاه شده‌ (GGNRA)  شناخته می‌شود یک مجموعه‌ی تفریحی و حفاظتی از مجموعه‌ی سازمان پارک‌های ملی ایالات متحده آمریکا است.

سیاره میمون‌ها فیلمی محصول سال ۱۹۶۸ به کارگردانی فرانکلین جی شافنر است. در این فیلم چارلتون هستون، رادی مک‌داول، موریس اوانس، کیم هانتر، جیمز ویتمور، جیمز دالی، لیندا هریسون بازی کردند. این فیلم براساس رمانی با نام سیاره میمون‌ها ساخته شد درسال ۲۰۰۱ و تحت عنوان سیاره میمون‌ها این فیلم بازسازی شد و در سال۲۰۱۱ در فیلمی با عنوان ظهور سیاره میمون‌ها آغاز این داستان وچگونگی شکل‌گیری آن تعریف شد.

موجود، ۱۹۸۲

جنگل ملی تونگاس (Tongass National Forest)

لوکیشن فیلم - پارک ملی

اگر از علاقه‌مندان به ژانر وحشت باشید، حتما فیلم موجود را دیده‌اید. داستان این فیلم در یک ایستگاه تحقیقاتی در قطب جنوب می‌گذرد. این فیلم در جنگل ملی تونگاس فیلمبرداری شده است. مساحت این جنگل ۶۹۰۰۰ کیلومترمربع  است و در ایالت آلاسکا قرار دارد. گاهی این جنگل را با نام جنگل بارانی آمریکا می‌شناسند.

 متاسفانه این جنگل ملی یکی از مناطق طبیعی آمریکا است که از آن بیش از اندازه بهره‌برداری شده و اکوسیستم آن را با خطر مواجه کرده است. البته در سال‌های اخیر برنامه‌های زیادی برای حفظ این جنگل ملی اجرا شده است.

موجود فیلمی آمریکایی در ژانر علمی-تخیلی و ترسناک به کارگردانی جان کارپنتر و نویسندگی بیل لنکستر و محصول سال ۱۹۸۲ میلادی است.

تلما و لوییز، ۱۹۹۱

پارک ملی کنیون‌لندز (Canyonlands National Park)

لوکیشن فیلم - پارک ملی

این فیلم، با محوریت سفر جاده‌ای، در اطراف ایالت یوتا و در پارک ملی کنیون‌ لندز و چند لوکیشن دیگر فیلمبرداری شده است. تلما و لوییز فیلمی است محصول سال ۱۹۹۱ به کارگردانی ریدلی اسکات. نقش اصلی را در این فیلم دو زن (جینا دیویس در نقش تلما و سوزان ساراندون در نقش لوییز) ایفا می‌کنند.

فیلم جاده‌ای یکی از ژانرهای فیلم سینمایی است که در آن شخصیت اصلی فیلم خانه خود را برای سفر کردن ترک می‌کند. فیلم‌هایی مانند احمق و احمق‌تر و مکس دیوانه در این ژانر قرار دارند.

تلما و لوییز در شصت و چهارمین دوره جوایز اسکار، نامزد دریافت ۶ اسکار شد و اسکار بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی به نویسنده داستان این فیلم تعلق گرفت. پارک ملی کنیون لندز،  پارکی طبیعی در ایالت یوتا در ایالات متحده آمریکا است. این پارک ۱۳۶۶ کیلومترمربع وسعت دارد.

رودخانه‌ای از میان آن می‌گذرد، ۱۹۹۲

جنگل ملی گالاتین (Gallatin National Forest)

لوکیشن فیلم - پارک ملی

فهرست فیلم‌هایی که در طبیعت فیلمبرداری شده‌اند یا طبیعت در آنها نقش اصلی دارد، بدون نام بردن از فیلم «رودخانه‌ای از میان آن می‌گذرد» یا «رودخانه‌ی خاطرات»، کامل نمی‌شود. البته رودخانه‌ای که در کتاب و فیلم از آن نام برده می‌شود رودخانه‌ی بلک فوت است ولی صحنه‌های مربوط به رودخانه در جنگل ملی گالاتین و در رودخانه‌ی گالاتین فیلمبرداری شده است.

رودخانه‌ای از میان آن می‌گذرد  فیلمی درام به کارگردانی رابرت ردفورد در سال ۱۹۹۲ است. در این فیلم کریگ شفر، برد پیت، تام اسکریت، برندا بلتین و امیلی لوید به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم بر اساس رمان رودخانه‌ای از میان آن می‌گذرد (رودخانه خاطرات) اثر نورمن مک لین است که زندگینامه خودش را در سال ۱۹۷۶ به رشته تحریر در آورده است.

فیلم نامه این فیلم توسط ریچارد فریدنبرگ نوشته شده است. فیلم در اطراف شهر میزولا در ایالت مونتانا آمریکا اتفاق می‌افتد و داستان دو پسر یک کشیش پرسبیترینیسم را روایت می‌کند، که یکی از آنها درس‌خوان و دیگری کودکی سرکش است. آنها در دوره زمانی روزهای سخت پس از جنگ جهانی اول تا رکود بزرگ در آمریکا که شامل ممنوعیت الکل در ایالات متحده آمریکا می‌شد در منطقه کوه‌های راکی بزرگ می‌شوند و به سن بلوغ می‌رسند.

این فیلم برنده جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم‌برداری و نامزد جایزه اسکار در دو بخش بهترین موسیقی، بهترین موسیقی متن و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی در سال ۱۹۹۳ شد. این فیلم ۴۳ میلیون دلار در داخل آمریکا فروش داشت.

برخورد نزدیک از نوع سوم، ۱۹۷۷

یادبود ملی برج شیطان (Devil's Tower National Monument) و جنگل ملی بلک هیلز (Black Hills National Forest)

لوکیشن فیلم - پارک ملی

برخورد نزدیک از نوع سوم،  فیلمی سینمایی در ژانر علمی-تخیلی به کارگردانی و نویسندگی استیون اسپیلبرگ و با بازی ریچارد دریفوس، فرانسوا تروفو، ملیندا دیلن و تری گار، در سال ۱۹۷۷ میلادی بر پرده سینماها رفته ‌است. یادبود ملی برج شیاطین، یک فرم زمین‌شناسی با ظاهری عجیب و شگفت‌انگیز است. یادبود ملی برج شیاطین یک پارک ملی در ایالت وایومینگ آمریکا است. مساحت این پارک ۶ کیلومترمربع است. قلهٔ این کوه در نزد قبیله لاکوتا دارای قداست خاصی است و هر ساله در هنگام تحویل تابستان مراسم ویژه‌ای در آن برگزار می‌کنند. «برج شیاطین» نامی است که سفید پوستان بر این کوه اطلاق کرده‌اند.

از دیگر لوکیشن‌های جذاب این فیلم می‌توان جنگل ملی بلک هیلز را نام برد که آن هم مثل برج شیطان در ایالت وایومینگ قرار دارد.

والکیری، ۲۰۰۸

جنگل ملی سن ‌برناردینو (San Bernardino National Forest)

 لوکیشن فیلم - پارک ملی

جنگل ملی سن برناردینو در فیلم‌ها و تبلیغات تلویزیونی زیادی به تصویر کشیده شده است. زیبایی طبیعی این جنگل و نزدیکی آن به لس آنجلس باعث شده که یکی از لوکیشن‌های محبوب و در دسترس برای فیلمبرداری فیلم‌های مختلف باشد.

والکیری، فیلمی در مورد تاریخ آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم است که اواخر سال ۲۰۰۸ اکران شده‌ است. داستان فیلم در مورد توطئه (کودتای نافرجام) ۲۰ ژوئیه است که در مورد تصمیم افسران ارتش نازی مبنی بر ترور هیتلر و بعد از آن کنترل کشور از طریق عملیات والکیری است. این فیلم توسط برایان سینگر کارگردانی شده ‌است و تام کروز در این فیلم در نقش سرهنگ کلاوس فون اشتاوفنبرگ طراح ترور هیتلر نقش آفرینی کرده ‌است.

فیلم‌های زیادی در این جنگل ملی فیلمبرداری شده است از جمه شهر فرشتگان، اینسایدر، دکتر دولیتل و...

۳:۱۰ به یوما، ۲۰۰۷

جنگل ملی سانتا فه (Santa Fe National Forest)

لوکیشن فیلم - پارک ملی

3:10 به یوما یک فیلم وسترن آمریکایی به کارگردانی جیمز منگولد است. این فیلم دوباره‌سازی شده فیلمی با همین نام از سال ۱۹۵۷ است. فیلم‌نامه این فیلم بر اساس داستان کوتاهی از المور لئونارد با نام سه و ده به یوما (۱۹۵۳) است. راسل کرو و کریستین بیل، لوگن لرمان، پیتر فوندا و بن فاستر در این فیلم ایفای نقش کردند. این فیلم در هشتادمین مراسم اسکار، نامزد جوایز بهترین موسیقی فیلم و بهترین میکس صدا بود که در نهایت هیچکدام را به دست نیاورد.

صحنه‌هایی از این فیلم در جنگل ملی سانتا فه فیلمبرداری شده است. مساحت این جنگل ۶۳۴۲ کیلومترمربع است.

پرندگان مهاجر، ۲۰۰۱

جنگل ملی تانتو (Tonto National Forest)

لوکیشن فیلم - پارک ملی

پرندگان مهاجر، نام فیلمی مستند است که نامزد جایزه‌ی اسکار شد. سازنده‌ی این فیلم، فیلم‌ساز فرانسوی ژک پرن، الگوی شگفت‌انگیز مهاجرت پرندگان را با دنبال کردن چند گونه‌ی خاص در دوره‌ی زمانی چند ساله، به تصویر کشیده است. نتیجه‌ی نهایی، تصاویری شگفت‌انگیز از مهاجرت پرندگان و مسیر زیبای آنها است. این مستند در لوکیشن‌های متعددی فیلمبرداری شده که یکی از آنها جنگل ملی تونتو است. مساحت این جنگل ۱۱٬۶۲۷ کیلومترمربع است.

چگونه غرب تسخیر شد، ۱۹۶۲

جنگل ملی اینیو (Inyo National Forest)

لوکیشن فیلم - پارک ملی

جنگل ملی اینیو یکی دیگر از جنگل‌های ملی آمریکا است که چشم‌اندازهایی بسیار زیبا و خیره‌کننده دارد که در فیلم‌های متعددی به نمایش درآمده است. بازگشت فرانک جیمز، رودخانه نقره‌ای، اولین دوشنبه‌ی اکتبر و... از جمله فیلم‌هایی هستند که در این جنگل ملی فیلمبرداری شده‌اند. مساحت این جنگل ۷۴۴۶ کیلومترمربع است.

چگونه غرب تسخیر شد فیلمی حماسی به مدت ۱۶۲ دقیقه در سبک وسترن به کارگردانی جان فورد است که در سال ۱۹۶۳ منتشر شد. این فیلم سرگذشت خانواده‌ای را که طی چندین دهه از گسترش غرب در قرن نوزدهم که شامل کشف طلا، جنگ داخلی و ساخت راه آهن می‌شود را نمایش می‌دهد

این فیلم برنده‌ی ۳ اسکار (برنده اسکار بهترین تدوین، برنده اسکار بهترین صدا، برنده اسکار بهترین نویسندگی) و کاندیدای ۵ اسکار دیگر (کاندیدای اسکار بهترین موسیقی، کاندیدای اسکار بهترین طراحی لباس، کاندیدای اسکار بهترین طراحی هنری، کاندیدای اسکار بهترین فیلمبرداری و کاندیدای اسکار بهترین فیلم) در سال ۱۹۶۳ شد.

سه دوست، ۱۹۸۶

جنگل ملی کورونادو (Coronado National Forest)

لوکیشن فیلم - پارک ملی

جنگل ملی کورونادو، پس‌زمینه‌ی بسیاری از صحنه‌های فیلم سه دوست، فیلمی کمدی محصول سال ۱۹۸۶ است. البته بخش‌های دیگر فیلم در استودیوهای هالیوود فیلمبرداری شده است. این جنگل زیبا، ۷۲۰۰ کیلومترمربع وسعت دارد و چندین رشته‌کوه را در دل خود جای داده است.

مطالب مرتبط:

منبع wilderness

دیدگاه