ارتقای دانش مرمتی در ایران به کمک ایسکارسا

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان دوشنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۴۵
ارتقای دانش مرمتی در ایران به کمک ایسکارسا

اعضای کمیته بین‌المللی آنالیز و مرمت سازه‌های میراث معماری، برای به اشتراک گذاشتن تجربیات خود در زمینه مرمت آثار تاریخی، به ایران آمدند.

ایسکارسا، کمیته علمی بین‌المللی آنالیز و مرمت سازه‌‌های میراث معماری است که در سال ۱۹۹۶ و به ریاست جورجو کروجی تاسیس شد. در این کمیته، متخصصان رشته‌های مختلف از کشورهای متفاوت جهان، علم و تجربه خود را در رشته‌های مرمت و سازه‌های میراث معماری به اشتراک می‌گذارند. اعضای این کمیته، پس از تایید از سمت موسسه ایکوموس کشور مربوطه، به کمیته معرفی شده و پس از تایید صلاحیت، به‌عنوان عضو کمیته انتخاب می‌شوند.

کشور ایران نیز پس از چند سال عضویت در این کمیته، اکنون توانسته است برای نخستین بار، کارگاه آموزشی مرمت و استحکام‌بخشی بناهای تاریخی را با همکاری ایسکارسا (گروه بین‌المللی تحلیل و مرمت سازه‌های میراث معماری) و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران برگزار کند. در این کارگاه، کارشناسان داخلی و خارجی به مدت سه روز از تاریخ ۲۸ مهرماه، در سالن شهید مدرس در وزارت دارایی، جنب کاخ گلستان تهران، شرکت داشته‌اند.

از جمله مباحث این دوره آموزشی، ضوابط و استانداردهای بین‌المللی حفاظت، مطالعات آرشیوی و مداخله تاریخجه بنا در مرمت آن، روش‌های مستندسازی مطالعات هندی آسیب نگاری، روش‌های ساده تشخیص غیر مخرب و رفتار عناصر سازه‌ای در برابر بارها، روش‌های مداخله، روش‌های تشخیص آسیب‌ها و ارزیابی سازه‌ای و تحلیل سازه‌ای توسط اعضای ایسکارسا تشریح شد . مرمت مدرسه سپهسالار قدیم و بناهای دیگر نیز توسط کارشناسان ایرانی به‌عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفت.

اساتید سازه و مرمت شرکت‌کننده در این کارگاه‌ها در قالب دو گروه به استان‌های اصفهان، خوزستان، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، لرستان و همدان سفر کرده و مشکلات سازه‌‌ای بناهایی مانند سازه‌های آبی شوشتر، آرامگاه دانیال نبی در شوش، پل قدیم دزفول و قلعه شوش، میدان نقش جهان، سی و سه پل، مسجد جامع همدان، پل‌ گاومیشان، و قلعه فلک‌الافلاک در استان لرستان را از نزدیک بررسی خواهد کرد.

عکس: خبرگزاری مهر 

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه