سوغات شوش چیست؟

بهاره غنچه
بهاره غنچه جمعه، ۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
سوغات شوش چیست؟

شوش کهن‌ترین شهر ایران، مهد تاریخ و تمدن با فرهنگی غنی این روزها به مکانی برای دوست‌داران تاریخ تبدیل شده است.

شوش از شهرهای باستانی ایران است که از دیرباز به‌عنوان مرکزی هنری، صنعتی، تجاری و سیاسی محسوب می‌شده‌ است. شوش را موزه‌ایی زنده از تاریخ پیش و پس از اسلام در ایران می‌دانند. بسیاری این منطقه را با شهر باستانی شوش پایتخت چند هزار ساله مملکت عیلام و همچنین پایتخت زمستانی امپراتوری هخامنشی یا آرامگاه دانیال نبی می‌شناسند. نقطه‌ی قوت شوش در مکان‌های گردشگری باستانی و بسیار باارزش آن است. علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار، این شهر سوغات و صنایع دستی منحصربه‌فردی نیز دارد. با ما همراه باشید تا با سوغات شوش بیشتر آشنا شوید.

سفالگری

سفالگری شوش

عکس: نگارخانه ایرانی

شوش را مهد سفالگری می‌دانند. از نخستین نمونه‌های یافت‌شده سفال در ایران به تمدن تاریخی شوش می‌رسد. سفال‌های پیش از تاریخ که در این منطقه وسیع یافت شده، در شیوه و سبک ساختن تقریبا با تغییر یکنواخت و در سطح فنی به‌طرز اعجاب‌انگیزی پیشرفته‌ است. هم‌اکنون یکی از صنایع دستی و سوغات‌های زیبای این منطقه، سفال‌های نقاشی شده است.

کپوبافی

کپوبافی شوش

عکس: بانی‌بوم

کپوبافی بافتن سبدهای حصیری با برگ درخت خرما و تزیین آن‌ها با کامواهای رنگی است. از این سبدها به‌عنوان جای نان و لوازم خیاطی استفاده می‌شود و با طرح‌های متنوع خود از سوغات ایران به شمار می‌آیند. 

معرق ساقه گندم

معرق گندم شوش

عکس: تصویر زندگی

معرق ساقه گندم از از تلفیق ساقه‌های گندم رنگ شده در کنار هم روی زمینه‌ای از چوب یا نئوپان زیرکاری شده پدید می‌آید. از این معرق در تزیین میزها، کمد و وسایل چوبی استفاده می‌شود. 

سرمه دوزی

سرمه دوزی شوش

عکس:‌ آرگا

سرمه دوزی یکی از رودوزی‌های شاخص و فاخر ایرانی است که با استفاده از نخی فلزی به نام سرمه روی پارچه هایی همچون مخمل، ماهوت، ابریشم، تافته، ترمه، اطلس و ساتن دوخته می‌شود. این نوع نخ حالت ارتجاعی دارد و به هر شکل ممکن حالت می‌گیرد. احتمالا توجه ايرانيان به آرايش يقه لباس‌ها و سمبوسه‌های لشگری و درباری و تزیین درفش‌ها آن‌ها را وادار به توليد اين نوع نخ‌های تزیينی کرده است. 

تذهیب

تذهیب شوش

عکس: خوزنیوز

تذهیب مجموعه‌ای از نقش‌های بدیع و زیبا است که در کتاب‌های مذهبی، علمی، فرهنگی، تاریخی و دیوان اشعار به کار می‌رود. این هنر اصیل و سنتی ایران هم‌اکنون یکی از سوغات محبوب شهر شوش است.

خرما

خرما شوش

عکس: Paltoday

قدمت خرما در شوش به ۶ هزار سال پیش می‌رسد. خرما یکی از میوه‌های گرمسیری این منطقه است که خواص بسیاری دارد و یکی از خوراکی‌های سوغاتی این منطقه به شمار می‌رود.

عکس کاور: باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط:

دیدگاه