زیباترین ساختمان های نوساز جهان در کدام کشورها قرار دارند؟ (قسمت اول)

مریم آقائی
مریم آقائی پنجشنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
زیباترین ساختمان های نوساز جهان در کدام کشورها قرار دارند؟ (قسمت اول)

جایزه‌ی RIBA، جایزه‌ای است که هر دو سال یکبار به ساختمان‌های نوساز جهان که ویژگی منحصر به فردی دارند، تعلق می‌گیرد. ساختمان‌هایی که نامزد یا برنده‌ی این جایزه می‌شوند، معمولا آن‌هایی هستند که در ساخت‌شان از هوشمندی و خلاقیت خاصی استفاده شده است.

آکادمی سلطنتی معماری بریتانیا امسال هم تعدادی ساختمان را نامزد دریافت جایزه‌ی بزرگ دوسالانه‌ی الهام‌بخش‌ترین و مهم‌ترین ساختمان نوساز (RIBA) کرده است. در این مقاله لیستی از ۲۰ ساختمان نوسازی را معرفی می‌کنیم که در لیست نامزدها معرفی شده‌اند.

۱. مدرسه موسیقی توهو گاکوئن (Toho Gakuen)

توهوگن

این ساختمان در ژاپن و در شهر توکیو توسط نیکِن سِکی ساخته شده و نامزد دریافت جایزه‌ی بزرگ بین‌المللی ۲۰۱۸ RIBA و برنده‌ی جایزه‌ی بین‌المللی RIBA بهترین ساختمان است.

به گفته‌ی مسئول RIBA، این ساختمان با معماری شیشه‌ای و با اتاق‌های تدریس مستقلی که دارد و ویژگی‌های آکوستیک هوشمندانه و اتاق‌های مخصوص استفاده‌ی دسته جمعی، شباهت‌هایی به یک روستا دارد. هوشمندی که در ساخت این بنا به کار رفته، باعث ایجاد راحتی و پذیرش بهتر و اثرگذاری بیشتر بر دانش‌آموزان شده و در عین حال حالت رسمی و نظم را در خود حفظ کرده است.

۲. فاز اول دانشگاه اروپای مرکزی

دانشگاه

این ساختمان در بوداپست  مجارستان ساخته شده و سازندگان آن دو معمار ایرلندی به نام‌های تومی و دونِل بوده‌اند. ساختمان این دانشگاه هم نامزد دریافت جایزه‌ی بزرگ بین‌المللی ۲۰۱۸ RIBA و برنده‌ی جایزه‌ی بین‌المللی RIBA بهترین ساختمان است.

 این ساختمان که درواقع نیمی نوساز و نیمی بازسازی شده است، در اصل چهار ساختمان محوطه اصلی دانشگاه را به هم متصل می‌کند. طراحی ساختمان بر اساس معماری بومی بوداپست است و ساختمان دقیقا در بخش تاریخی بوداپست قرار گرفته و به‌طور ماهرانه‌ای چند ساختمان را از درون و به‌طور منظم به یکدیگر متصل کرده است.

۳. جنگل عمودی

جنگل عمودی

این ساختمان در شهر میلان  ایتالیا قرار دارد و توسط استودیو بوری ساخته شده و نامزد دریافت جایزه‌ی بزرگ بین‌المللی ۲۰۱۸ RIBA و برنده‌ی جایزه‌ی بین‌المللی RIBA بهترین ساختمان است. 

این ساختمان درواقع تنوع زیستی و زندگی شهری را در هم آمیخته و یک شیوه ی زندگی جالب در ابعاد کوچک را ایجاد کرده است. این ساختمان به گونه‌ای زندگی در ابعاد فشرده و باکیفیت هوایی بالا را تحقق می‌بخشد. برای رسیدن به این هدف یک معماری گیاهی طراحی شده که نه تنها قانع‌کننده بلکه بسیار قابل توجه است.

۴. روستای کودکان

روستا

این ساختمان در توکانتینس برزیل (Tocantins) قرار دارد و توسط الِف زیرو و روزِنبام ساخته شده و نامزد دریافت جایزه‌ی بزرگ بین‌المللی ۲۰۱۸ RIBA و برنده‌ی جایزه‌ی بین‌المللی RIBA بهترین ساختمان است. 

ساختمان این روستا درواقع مجموعه‌ای از ساختمان‌هایی است که در یک فضای ایزوله ساخته شده‌اند و به‌عنوان محلی برای اقامت موقت ۵۴۰ دانش‌آموز در مدرسه‌ی کانوانا در نظر گرفته شده است. آرامش و حالت خاصی که در این روستای کودکان وجود دارد، درواقع مرهون روند خاص معماری و ساخت آن است که در آن از ویژگی‌های محلی و مواد و تکنیک‌های بومی  بهره گرفته شده و در نتیجه یک ساختمان راحت و با ساختاری مشابه خانه ایجاد شده که محیط آرامی را برای مهمانان جوانش فراهم کرده است.

۵. مسجد سانساکلار (Sancaklar)

مسجد

این مسجد در استانبول  ترکیه قرار دارد و توسط شرکت معماری EAA-Emre Arolat ساخته شده و برنده‌ی جایزه‌ی بین‌المللی RIBA بهترین ساختمان است.  

این مسجد توسط بخش خصوصی و در بخش حومه‌ای استانبول ساخته شده است و درواقع یک تصویر جدید از یک مسجد به بیننده می‌دهد. ویژگی اصلی این مسجد این است که به لحاظ دیداری حالتی غیر متعصبانه دارد، ساختمانش یک طراحی امروزی و مدرن دارد و بخش داخلی آن نشان‌دهنده‌ی قراردادهای ناشی از لیبرالیستی است.

۶. دانشگاه شیائو جینگ وان (Xiao Jing Wan)

چین

این دانشگاه در شِنژِن  چین قرار دارد و توسط فوستر و همکارانش ساخته شده و برنده‌ی جایزه‌ی بین‌المللی RIBA بهترین ساختمان است. 

 ساختمان این دانشگاه وسعتی حدود ۵۵۰۰۰ متر مربع دارد و بیشتر ساختمان آن با آجر که از مصالح ساختمانی محلی است، ساخته شده و در چگونگی کاربرد آجر، همچنین در مورد اثری که این ساختار بر افراد داخل ساختمان می‌گذارد، هوشمندی جالبی به کار رفته است. محیط ساختمان، محیطی گرم است و اثری آرامش‌بخش بر افراد می‌گذارد.

۷. مرکز فرهنگی مؤسسه  Stavros Niarchos

یونان

این مرکز فرهنگی توسط شرکت ساختمانی رِنزو پیانو در آتن پایتخت یونان ساخته شده و برنده‌ی جایزه‌ی بین‌المللی RIBA بهترین ساختمان است. 

ساختمان این مرکز که متعلق به مؤسسه‌ی Stavros Niarchos است و درواقع پروژه‌ای است که ترکیبی از یک خانه‌ی اپرای ملی جدید، کتابخانه‌ی ملی و یک پارک است. حالت این مجموعه بسیار رسمی و دراماتیک است و به گونه‌ای به آکروپولیس که در نزدیکی آن قرار دارد مرتبط است، چون قسمت پارک در بالای ساختمان قرار دارد و یک سقف معلق ایجاد کرده که در نوع خود در آتن یگانه است.

۸. مرکز آموزشی لانکا

لانکا

این مرکز در استان شرقی سریلانکا قرار دارد و برنده‌ی جایزه‌ی بین‌المللی RIBA بهترین ساختمان است. 

 ساختار این مجموعه به‌صورت یک پنج ضلعی است که دورتادور یک حیاط زیبا قرار گرفته است. مرکز آموزشی لانکا درواقع یکی از مجموعه ساختمان‌هایی است که پس از سونامی و با هزینه‌ی کمی با کمک‌های خیریه ساخته شده است تا امکانات آموزشی حداقلی را برای در امنیت و ارامش برای دانش‌آموزان فراهم کند.

۹. برج بانکومر BBVA

بانکومر

این برج در پایتخت مکزیک ساخته شده و مسئولیت آنرا شرکت لگو روگرز (LegoRogers) به عهده داشته است.  بر اساس گزارش RIBA این بانک بین‌المللی یک پاسخ مقتضی به ساخت مجموعه‌های ساختمانی پیچیده است، هم در شیوه‌ی شهری‌سازی و هم در چگونگی ساخت یک ساختمان بسیار بلند. این بنا هم برنده‌ی جایزه‌ی بین‌المللی RIBA بهترین ساختمان است. 

 ۱۰. ساختمان یادبود مانت هرزل (Mount Herzl)

یادبود

این ساختمان توسط معماران کیمل اشکولوت (Kimmel Eshkolot) و با همکاری معماران چِچیک کالوش (Kalush Chechick) در سرزمین‌های اشغالی ساخته شده و برنده‌ی جایزه‌ی بین‌المللی RIBA بهترین ساختمان است. 

 این ساختمان یادبور در ورودی قبرستان ملی سرزمین‌های اشغالی (اسرائیل) قرار دارد  و متشکل از چند قسمت است. یک تراس بلند و یک ورودی تراس مانند که در قسمت پایین قرار درد  و یک قسمت داخلی که شبیه یک غار است که در اطراف آن ساختاری موج‌دار ساخته شده که از آن نور به همه جا می‌تابد. این ساختار باعث ایجاد محیطی آرام‌کننده شده است.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه