۱۲ دریاچه شگفت انگیز برای عاشقان عکاسی در طبیعت (قسمت دوم)

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد پنجشنبه، ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۰
۱۲ دریاچه شگفت انگیز برای عاشقان عکاسی در طبیعت (قسمت دوم)

در اقصی نقاط جهان دریاچه‌هایی وجود دارند که دارای ویژگی‌های بی‌نظیری هستند و همین ویژگی‌ها آن‌ها را به سوژه‌های بی‌بدیل برای عکاسی در طبیعت تبدیل کرده است.

اگر می‌خواهید با بزرگ‌ترین و تنها پارک شناور جهان و تنها دریاچه خال‌خالی جهان آشنا شوید، این مطلب را از دست ندهید. در ضمن در ادامه با دریاچه‌ای با ۹ میلیون لیتر آب آشنا می‌‌شوید که ساخته دست انسان است و آب آن از اعماق زمین تامین می‌شود! با ما همراه باشید تا به پاسخ سوالات ذهنی خود در رابطه با این دریاچه‌ها برسید.

دریاچه اینله، میانمار

دریاچه اینلِ

این دریاچه با طولی در حدود ۲۱ کیلومتر و ارتفاع ۹۰۰ متر از سطح دریا، بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین میانمار است. سکوت این دریاچه مرتفع شما را غرق در آرامش می‌کند و بودن در کنار آن را تا ابد فراموش نخواهید کرد. در ساحل دریاچه دهکده‌های بسیار زیبایی وجود دارد که خانه‌های متعددی در آن‌ها با ساکنانی از اقوام مختلف، درست در لبه دریاچه جا خوش کرده‌اند.

پاروهای پایی

زندگی در کنار این دریاچه با شور و شوق زیادی جریان دارد و ساکنان محلی اطراف دریاچه با پاروهای پایی خود، شهرت زیادی پیدا کرده‌اند. این افراد با پاروهای پایی خود (پاروهایی که پای پاروزن در کنار آن‌ها قرار می‌گیرد و پاروزن به جای دست با پا پارو می‌زند) و قایق‌های زیبای خود، یکی از جاذبه‌های دریاچه اینله (Inle) است که حرکت خود را از شهر نایانگ شویی (Nayaung Shwe) آغاز کرده و در آب‌های زمردین دریاچه به سمت بازارها و باغ‌های شناور در پایین دست، پارو می‌زنند.

دریاچه بلو، ایسلند

دریاچه بلو

این دریاچه که در ایسلند واقع شده و خالق آن انسان است، یکی از عجایب زمین‌گرمایی محسوب می‌شود و در دنیا نظیر ندارد. آب این دریاچه که دارای سه عنصر فعال سیلیکا، جلبک و مواد معدنی است، از عمق دو کیلومتری زمین، جایی که آب شیرین و آب دریا با دمای بسیار زیاد با یکدیگر ترکیب می‌شوند، تأمین می‌شوند.

رنگ آب دریاچه بلو لاگون (Blue Lagoon) به دلیل برخورداری از عنصر سیلیکا و بازتاب نور خورشید توسط آن، آبی بسیار خوش‌رنگ است؛ اما زمانی که مقداری از آب آن را در یک لیوان بریزیم، رنگ آن همچون شیر سفید است!

دریاچه بلو لاگون یکی از عجایب زمین گرمایی است

این دریاچه که یک چشمه آبگرم نیز محسوب می‌شود، در زمینی از گدازه‌های سرد در گرینداویک (Grindavík) در شبه‌جزیره ریکیانس (Reykjanes) که امکان بهره‌مندی از انرژی زمین‌گرمایی در آن وجود دارد، ایجاد شده است. این دریاچه حاوی ۹ میلیون لیتر آب است که هر ۴۰ ساعت یک بار یک چرخه کامل را طی می‌کند. دمای آب این دریاچه بین ۳۷ تا ۴۰ درجه است و قرار گرفتن در آن آرامش خاصی به انسان می‌دهد.

دریاچه لاگوس لاس تورس، شیلی

دریاچه لاگو لس تورس

این دریاچه در یک ذخیره‌گاه طبیعی ملی در جنوب شیلی در ۱۲۵ کیلومتری شمال کویهایکیو (Coyhaique) است که در شرق به مرزهای آرژانتین ختم می‌شود، واقع شده است. این ذخیره‌گاه طبیعی درست در کنار یکی از بزرگراه‌های شیلی به نام Carretera Austral واقع شده و امکاناتی نظیر چادر و سایر امکانات اقامتی موقت جهت برگزاری اردو‌های کوتاه‌مدت، اقامتگاه، مهمانپذیر و همچنین برگزاری گردش‌های کوتاه‌مدت، برای مسافران و گردشگران فراهم کرده است.

دریاچه لاگوس لِس تورس (Lagos Las Torres) مشرف به یک پارک ملی به نام تورِس دِل پِین (Torres del Paine) است که در آن سه صخره  برج‌مانند توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند. این پارک ملی که در دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه آند واقع شده، دارای مناظر متنوعی همچون کوه‌های سر به فلک کشیده، قله‌های پوشیده از برف، دریاچه‌هایی با رنگ آبی بسیار زیبا و یخچال‌های طبیعی باورنکردنی است.

دریاچه مونو، آمریکا

دریاچه مونو

دریاچه مونو (Mono) در دامنه‌های شرقی رشته کوه سیرا نوادا در پارک ملی یوسیمیتی واقع در آمریکا، قرار گرفته است. این دریاچه مانند یک آبادی در یک منطقه خشک و بی‌آب و علف است و پناهگاهی برای میلیون‌ها پرنده مهاجر و لانه‌گذار است.

برای رسیدن به این دریاچه، باید ابتدا به شهر لی وینینگ (Lee Vining) بروید و سپس یکی از مسیرهای سخت پیاده‌روی در نزدیکی تقاطع جاده تویگا (Toiga) را برای رسیدن به این دریاچه کهن قلیایی و مشاهده چشم‌اندازی بسیار زیبا از آن، انتخاب کنید. پس از رسیدن به دریاچه تصور می‌کنید وارد دنیای دیگری شده‌اید.

دریاچه مونو

این دریاچه در بین تپه‌های برج مانند، موسوم به برج‌های توفا (تپه‌های متشکل از کلسیم کربنات) که از آب‌های غرق در نمک قد برافراشته‌اند، احاطه شده است. پایین آمدن سطح آب دریاچه باعث شده است که این تپه‌های برج مانند که برای هزاران سال اطراف چشمه‌های زیر آب مدفون شده بودند، سر از آب بیرون بیاورند. انعکاس تصویر آسمان سرخ غروب در این دریاچه فاقد حیات، نیز زیبایی خاصی به وجود آورده است. اگرچه کاهش سطح آب دریاچه کمی نگران‌کننده است، اما هرگز از زیبایی آن کاسته نشده است.

دریاچه لُکتاک، هند

دریاچه لکتاک

این دریاچه که بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین در شمال شرق هند است، در ایالت مانیپور واقع شده است. این دریاچه یک ویژگی واقعا شگفت‌انگیز دارد که آن را در دنیا بی‌همتا کرده است. این دریاچه دارای توده‌های متشکل از گیاه و خاک موسوم به فومدیس (phumdis) است که همچون جزیره‌های بسیار کوچک بر روی آب شناور شده‌اند.

دریاچه لکتاک بزرگ‌ترین و تنها پارک شناور جهان را در خود جای داده است

چنین منظره جالب و بی‌نظیری تنها در دریاچه لُکتاک (Loktak) دیده می‌شوند. دریاچه بی همتای لکتاک که بزرگ‌ترین و تنها پارک شناور جهان را در خود جای داده است، هر سال گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. در واقع این دریاچه نگین ارزشمند پارک ملی کایبول لامجاو (Keibul Lamjao) است.

دریاچه کلیلوک در کانادا

دریاچه کلیلوک

این دریاچه که یک دریاچه نمکین قلیایی بسته است، در شهر اوسویوس واقع در ایالت بریتیش کلمبیا کانادا، قرار گرفته است. در فصل تابستان بخش اعظمی از آب دریاچه تبخیر می‌شود، مواد معدنی بستر دریاچه سفت می‌شوند و مسیری شبیه مسیرهای سنگ‌فرش شده در میان هزاران گودال کوچک آب، تشکیل می‌دهند. دریاچه کِلیلوک (Kliluk) یکی از پدیده‌های شگفت‌انگیز طبیعی است که در اصطلاح به آن دریاچه خال‌خالی می‌گویند.

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط:

منبع ecophiles

دیدگاه