شهرک آسمان خراش های گلی؛ یمن

سودا سلیمی
سودا سلیمی دوشنبه، ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
شهرک آسمان خراش های گلی؛ یمن

شهر «شیبم»، (Shibam)، شهری است در یمن که آسمان‌خراش‌های کاهگلی آن در مقابل تمام شرایط بد روزگار ایستادگی کرده‌اند.

وقتی نام «منهتن کویر»، (the Manhattan of the desert) را می‌شنوید احتمالا در ذهن شما کلانشهری مثل دبی تداعی می‌شود. در واقع شهری که این لقب را دارد یک شهر بسیار قدیمی در یمن است. شهر شیبم متعلق به قرن ۱۶ میلادی است و تمام آسمان‌خراش‌های آن از آجرهای گلی ساخته شده‌اند. این شهر قدیمی‌ترین شهر جهان است که از سازه‌های عمودی و بلند در آن استفاده شده است.

برج کاهگلی شیبم

شیبم نمونه بارز سکونت انسان در محل، استفاده از امکانات منطقه و برنامه‌ریزی شهری است

برای اولین بار این شهر توسط «فریا استارک»، (Freya Stark) در سال ۱۹۳۰ میلادی به این اسم معروف شد. بر اساس گزارش نشنال جئوگرافیک، این شهر یکی از توقفگاه‌های مهم کاروان‌ها برای استراحت، غذا و خرید و فروش ادویه در فلات عربستان بوده است.

شهرسازی شیبم نیز بسیار جالب است و ساختمان‌ها در قالب شبکه‌های مربعی و مستطیلی در شهر قرار گرفته‌اند. شهر در بستر رودخانه‌ای سنگی ساخته شده که به جز روزهای پر باران سال همیشه خشک است. بر اساس گفته یونسکو، شیبم یک نمونه بارز سکونت انسان در محل و استفاده از امکانات منطقه و برنامه‌ریزی شهری است.

برج کاهگلی شیبم

حفاظت از فرهنگ

برج کاهگلی شیبم

همان‌طور که مشخص است سازه‌های کاهگلی که متشکل از آب، خاک و یونجه هستند، ویژگی منحصر به فردی ندارند و از ابتدایی‌ترین سازه‌های ساخت دست بشرند. نکته‌ای که این شهر را متمایز می‌کند مقاومت بالای سازه‌های این شهر در مقابل باد، بارندگی و فرسایش است. مردم این شهر برای بازسازی و نگهداری از این سازه‌ها بسیار زحمت می‌کشند و در طی دوران در مقابل تغییرات آب و هوایی و جنگ‌ها از این سازه‌ها محافظت کرده‌اند. در سال ۱۹۵۴ میلادی در کنفرانسی که مربوط به حفاظت از اموال فرهنگی در جنگ‌های نظامی بود، یونسکو به این موضوع اشاره کرد که:

هر آسیبی که به اموال هر شخصی وارد می‌شود، آسیبی به تاریخ فرهنگی کل بشر است.

شیبم هم استثنا نیست. به این شهر نگاه کنید. واقعا خیر‌ه‌کننده نیست؟

مطالب مرتبط:

منبع curiosity

دیدگاه