۱۴ آسمان‌ خراش با ظاهری از جنس آینده (قسمت دوم)

حمیده کریمی
حمیده کریمی پنجشنبه، ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۰
۱۴ آسمان‌ خراش با ظاهری از جنس آینده (قسمت دوم)

معماران سراسر دنیا تلاش می‌کنند تا با ارائه‌ی طرح‌های منحصربه‌فرد، زیباترین آسمان‌خراش‌های دنیا را بسازند. برای آشنایی با آسمان‌خراش‌هایی با ظاهری متفاوت، در ادامه با کجارو همراه باشید.

آسمان‌خراش‌ها، بخش مهمی از بافت شهری کلان‌شهرها را تشکیل می‌دهند. بعضی از آنها به قدری اهمیت دارند که به عنوان سمبل یک شهر یا کشور شناخته می‌شوند. برج‌های بلند را با اهداف گوناگونی می‌سازند؛ اکثر آنها دارای بخش‌های متفاوت اداری، تجاری، مسکونی و تفریحی هستند.

در گوشه و کنار دنیا، معمارانی پیدا می‌شوند که محدودیت‌های فناوری و مهندسی را در هم می‌شکنند و سازه‌های متفاوت و عجیبی می‌آفرینند که علاوه بر بلند بودن، ویژگی‌های ظاهری منحصربه‌فردی دارند که در دنیا نظیر ندارد. اگر معمار هستید یا از دیدن بناهای بلند و شگفت‌آور لذت می‌برید، در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید تا با جذاب‌ترین آسمان‌خراش‌های روی زمین آشنا شویم.

برج کوالا تری (لیپو سنتر)

برج کوالا تری (لیپو سنتر)

مکان: هنگ کنگ

تکمیل شده در سال: ۱۹۸۸

ارتفاع: ۱۷۲ متر

این برج‌های دوقلوی بزرگ، در زبان عامیانه، درخت کوالا نامیده می‌شوند و این نام‌گذاری به خاطر انحراف بلاک‌هایی است که نمای ظاهری ساختمان را شکل می‌دهد. این بلاک‌ها شبیه به کوالاهایی به نظر می‌رسند که از درخت بالا می‌روند. ساختمان لیپو سنتر در Queensway جزیره‌ی هنگ کنگ واقع شده است و میزبان بانک لیپو است. این بنا را معمار استرالیایی پل رادلف (Paul Rudolph) طراحی کرده است. برج‌ها ۴۶ و ۴۲ طبقه هستند و با سکویی در سطح زمین به هم متصل شده‌اند. سبک معماری این ساختمان، بروتالیسم یا زبره‌کاری است. این برج، تماما به دفاتر تجاری اختصاص دارد.

برج شانگهای

برج شانگهای

مکان: شانگهای، چین

تکمیل شده در سال: ۲۰۱۵

ارتفاع: ۶۳۲ متر

این برج عظیم با ظاهری پیچ خورده یک آسمان‌خراش باشکوه است که در منطقه‌ی تجاری لوجیازویی در شهر شانگهای ساخته شده است. این سازه‌ی باشکوه، بر افق شهری شانگهای چیره شده است و ۱۲۱ طبقه دارد. علاوه بر این ۱۲۱ طبقه، ۵ طبقه از برج در زیر زمین ساخته شده است. در این بنای دیدنی را می‌توان یک شهر عمودی توصیف کرد که از بخش‌های مختلفی مانند دفاتر اداری، مراکز اجرای رویدادهای مختلف، امکانات گردشگری و هتل‌های لوکس تشکیل شده است. شرکت Gensler وظیفه‌ی طراحی این بنا را بر عهده داشته است و همواره بر تکنینک‌های ساختمان‌سازی سبز و بهره‌وری در مصرف انرژی تاکید داشته است. این سازه‌ی عظیم توانسته گواهی‌نامه‌ی لید (LEED Platinum)، استاندارد پیشرو در طراحی محیطی و انرژی را دریافت کند. این ساختمان هم‌اکنون بلندترین ساختمان چین و دومین ساختمان بلند جهان است.

برج بزرگ سانتیاگو (Gran Torre)

برج بزرگ سانتیاگو (Gran Torre)

مکان: سانتیاگو، شیلی

تکمیل شده در سال: ۲۰۱۳

ارتفاع: ۳۰۰ متر

ساختمان‌های بلند پایتخت شیلی در برابر بلندترین آسمان‌خراش آمریکای لاتین، برج بزرگ یا گرن توره، بسیار کوتاه به نظر می‌رسند. این برج در برابر قله‌های پوشیده از برف رشته‌کوه آند واقع شده است و نمای شیشه‌ای و زیبای آن در نور آفتاب می‌درخشد. این آسمان‌خراش ۶۴ طبقه را شرکت آرژانتینی آمریکایی سزار پلی و شرکا طراحی کرده است. این بنا در منطقه‌ی مشهور Providencia در سانتیاگو قرار دارد و با سازه‌ها و جاذبه‌هایی چون مرکز خرید و رستوران، احاطه شده است. برای اینکه چشم‌انداز ۳۶۰ درجه‌ای از شهر سانتیاگو ببینید می‌توانید با آسانسور خود را به سکوی بازدید Sky Costanera برسانید و از تماشای چشم‌اندازهای مقابل‌تان لذت ببرید.

ساختمان دفتر مرکزی شرکت الدار (Aldar Headquarters)

ساختمان دفتر مرکزی شرکت الدار (Aldar Headquarters)

مکان: ابوظبی

تکمیل شده در سال: ۲۰۱۰

ارتفاع: ۱۱۰ متر

این آسمان خراش که عنوان اولین آسمان‌خراش کاملا گرد دنیا را به خود اختصاص داده است در ساحل الرها (Al Raha) در ابوظبی قرار دارد و دفتر مرکزی شرکت املاک و مستغلات الدار است. این بنا با الهام از شکل ظاهری صدف طراحی شده تا به نحوی یادآور میراث دریایی ابوظبی باشد. ساختمان از دو دیسک محدب بزرگ تشکیل شده است که با نواری شیشه‌ای به هم متصل شده‌اند. شکل دایره‌وار این بنا، می‌تواند نمادی از جاودانگی و یگانگی باشد. شرکت MZ & Partners که در قطر استقرار دارد، این بنای دیدنی را طراحی کرده است.

برج تکامل (Evolution Tower)

برج تکامل (Evolution Tower)

مکان: مسکو، روسیه

تکمیل شده در سال: ۲۰۱۴

ارتفاع: ۲۴۶ متر

این بنای دیدنی، ترکیبی زیبا از هنر و معماری است و با الهام از مجسمه‌ی «بوسه» ساخته‌ی اوگوست رودن (Auguste Rodin) مجسمه‌ساز فرانسوی ساخته شده است. تندیس این دو عاشق در قالب نوارهایی مارپیچ از جنس استیل و بتن، به شکل یک آسمان‌خراش طراحی شده است. آنچه که این آسمان‌خراش را از سایر برج‌های بلند دنیا متمایز می‌کند، همکاری معماران شرکت Kettle Collective با یک هنرمند اسکاتلندی به نام کارن فوربس، برای طراحی آن است. در سال ۲۰۱۶، شرکت دولتی خدمات نفتی روسی، ترانس‌نفت (Transneft)، این برج را به قیمت یک میلیارد دلار خرید.

برج Torre Agbar

برج Torre Agbar

مکان: بارسلون، اسپانیا

تکمیل شده در سال: ۲۰۱۳

ارتفاع: ۱۴۴ متر

این برج بر فراز منطقه‌ی مدرن بارسلونا قرار گرفته است و ظاهری شبیه به گلوله‌ی تفنگ دارد. ظاهر این آسمان‌خراش با الهام از کوه Montserrat و کلیسای ساگرادا فامیلیا طراحی شده است. نمای بیرونی این ساختمان، با شیشه پوشیده شده است و در تاریکی، به زیبایی نورپردازی و روشن می‌شود. آسمان‌خراش Torre Agbar، حاصل همکاری معمار فرانسوی ژان نوول (Jean Nouvel)  و یک شرکت معماری داخلی به نام b720 Fermín Vázquez است. این بنا، میزبان دفاتر اداری شرکت Grup Agbar است اما سکوی بازدید آن برای استفاده‌ی عموم، آزاد است.

ترانزامریکا پیرامید (Transamerica Pyramid Center)

ترانزامریکا پیرامید (Transamerica Pyramid Center)

مکان: سان فرانسیسکو، آمریکا

تکمیل شده در سال: ۱۹۷۲

ارتفاع: ۲۶۰ متر

یکی دیگر از جاذبه‌های معماری آمریکا، برج ترانزامریکا پیرامید است. این برج، یکی از نمادهای شهری سان فرانسیسکو است. طراحی این بنا را شرکت ویلیام پریرا و شرکا (William Pereira & Associates) بر عهده داشته است و شرکت Hathaway Dinwiddie در منطقه‌ی تجاری سان فرانسیسکو ساخته است. این برج پست‌مدرن، ۴۸ طبقه دارد و به دفاتر تجاری و اداری اختصاص یافته است. پیش از اینکه شرکت ترازامریکا، دفتر مرکزی خود را به بالتیمور منتقل کنند، در این ساختمان مستقر بود. این آسمان‌خراش در زمان تکمیل شدن یعنی در سال ۱۹۷۲، هشتمین ساختمان بلند دنیا بود. ساخت این بنا در سال ۱۹۶۹ آغاز شده است.

مطالب مرتبط:

منبع fodors

دیدگاه