حقایق جالب در مورد جامائیکا

کسری مجیدی
کسری مجیدی شنبه، ۲۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۴۵
حقایق جالب در مورد جامائیکا

جامائیکا کشوری است در دریای کارائیب که از مقاصد جذاب گردشگری به شمار می‌رود. در این مقاله با حقایق و نکات جالبی از این کشور آشنا شوید.

جامائیکا کشوری است جزیره‌ای که در میان دریایی کارائیب واقع شده است. طبیعت گرمسیری کم‌نظیر و شگفت‌انگیز این منطقه، اصلی‌ترین جاذبه‌ی آن برای علاقه‌مندان محسوب می‌شود؛ هرچند دیگر جاذبه‌های فرهنگی و مردمی جامائیکا نیز آن را به مقصدی جذاب و منحصربه‌فرد برای گردشگران تبدیل کرده است.

با این مقدمه، به سراغ برخی از حقایق و نکات جالبی از این کشور رفته‌ایم.

نمای جامائیکا

۱. جامائیکا کشوری است جزیره‌ای در منطقه‌ی کارائیب که سومین جزیره‌ی بزرگ آن نیز محسوب می‌شود.

۲. بر اساس مستندات قدمت سکونت بشر در منطقه‌ی فعلی جامائیکا، به قرن ۴ پیش از میلاد مسیح و در زمان سرخ‌پوست‌ها بازمی‌گردد.

۳. نام این منطقه نزد سرخ‌پوستان قدیم «خایماکا» (Xaymaca) بوده که به معنی «سرزمین آب و چوب» است. واژه‌ی «جامائیکا» نیز دگرگون‌شده‌ی همین نام است.

۴. با توجه به موقعیت اقلیمی و جغرافیایی، جامائیکا از آب و هوایی استوایی، با گرما و رطوبت بالا برخوردار است. میانگین دمای روزهای گرم سال در این منطقه ۳۰ درجه و در روزهای سرد سال ۲۴ درجه است؛ همچنین میانگین رطوبت سالیانه برای جامائیکا ۸۳٪ محاسبه شده است.

طبیعت جامائیکا

۵. جامائیکا در کنار سواحل منحصربه‌فرد خود از مناطق کوهستانی زیبایی نیز برخوردار است. تقریبا نیمی از این منطقه، ارتفاعی بیش از ۳۰۰ متر دارد. همچنین بلندترین قله‌ی جامائیکا در «کوه‌های آبی» (Blue Mountain) با ارتفاعی بیش از ۲۰۰۰ متر قرار گرفته است.

قله جامائیکا

۶. کریستف کلمب نخستین بار در اواخر قرن ۱۵، در سال ۱۴۹۴، به این منطقه پا گذاشت.

۷. جامائیکا تا اواسط قرن ۱۷ تحت تصرف مردم اسپانیا بود و پس از آن مابین سال‌های ۱۶۵۵ تا ۱۹۶۲، پیش از استقلال این کشور، بریتانیا بر این کشور حکومت می‌کرد.

۸. علی‌رغم استقلال این کشور در سال ۱۹۶۲ و برقراری نظام پارلمانی، جامائیکا نیز همانند کشور کانادا، کماکان ملکه‌ی بریتانیا را به طور نمادین ملکه‌ی خود می‌داند.

۹. این کشور از ۱۴ بخش برخوردار است. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر جامائیکا، شهر «کینگستون» (Kingston) است.

شهر کینگستون در جامائیکا

۱۰. زبان جامائیکایی «پاتویس» (Patois) زبان اصلی مردم این منطقه است. این زبان که در قرن ۱۷ توسعه داده شد، تلفیقی است از زبان انگلیسی و آفریقایی. از طرفی زبان انگلیسی نیز به طور گسترده توسط مردم جامائیکا صحبت می‌شود و زبان رسمی این کشور به شمار می‌رود.

۱۱. جامائیکا سومین کشور پرجمعیت انگلیسی‌زبان در قاره‌ی آمریکا محسوب می‌شود.

مردم جامائیکا

۱۲. جامائیکا جمعیتی نزدیک به ۳ میلیون نفر را در خود جای داده است. با این میزان جمعیت این کشور هر ساله بیش از یک میلیون گردشگر را به خود می‌بیند.

۱۳. صنعت توریسم از اصلی‌ترین منابع درآمد جامائیکا محسوب می‌شود؛ هرچند تولیدات و صادرات محصولات کشاورزی، نظیر موز و قهوه نیز از صنایع مهم این کشور به شمار می‌رود.

صادرات موز جامائیکا

۱۴. پس از مسیحیت که دین اکثر مردم جامائیکا را تشکیل می‌دهد، یهودیت در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد.

۱۵. با برخورداری بیش از ۱۶۰۰ کلیسا، جامائیکا از بیشترین تعداد کلیسا به نسبت مساحت در جهان بهره‌مند است.

کلیسای جامائیکا

۱۶. در سال ۱۹۸۸، جامائیکا به اولین کشور با آب و هوای استوایی تبدیل شد که در المپیک زمستانی شرکت کرد.

۱۷. در سال ۱۶۸۸، جامائیکا اولین مستعمره‌ی بریتانیا بود که از خدمات پستی پیشرفته بهره‌مند شد.

۱۸. پس از ۱۸ سال از اتمام ساخت خطوط راه‌آهن بریتانیا، در سال ۱۸۴۵، جامائیکا به اولین کشور غربی تبدیل شد که خطوط ریلی برای راه‌آهن ساخت.

راه آهن جامائیکا

۱۹. بیش از ۲۰۰ گونه‌ی مختلف ارکیده در جامائیکا پیدا می‌شود که از این بین ۷۳ نوع از آن‌ها خاص این منطقه است.

۲۰. در انتها جالب است بدانید که «یان فلمینگ» (Ian Fleming)، نویسنده‌ی فیلم‌های جیمز باند، تمامی فیلمنامه‌های خود برای این مجموعه آثار را در خانه‌ی رویایی خود در جامائیکا نوشته است.

خانه یان فلمینگ در جامائیکا

مطالب مرتبط:

دیدگاه