راه اندازی محور گردشگری میدان ملل تا تخت جمشید

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۱۳ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۵
راه اندازی محور گردشگری میدان ملل تا تخت جمشید

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از راه اندازی محور گردشگری تخت جمشید تا آخر شهریور ماه خبر داد.

«مسعود رضایی منفرد» مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت:

محور گردشگری تخت جمشید سه کیلومتر است که از میدان ملل (در مرودشت) آغاز می‌شود و تا ورودی مجموعه جهانی تخت جمشید ادامه خواهد داشت.

وی افزود اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای طرح محور گردشگری میدان ملل تا تخت جمشید بیش از یک میلیارد تومان است.

رضایی منفرد گفت:

در این طرح، ایجاد مسیرهای پیاده‌راه، دوچرخه‌سواری و تراموا پیش‌بینی شده که هم‌اکنون هزار متر از این مسیر آماده‌سازی شده است و در قالب این طرح این مسیر ساماندهی می‌شود.

او به اجرای عملیات علف‌زنی در این مجموعه جهانی اشاره کرد و افزود که علف‌زنی مجموعه جهانی تخت جمشید از خردادماه آغاز شد و با توجه به گستردگی مجموعه و پراکندگی آثار، این عملیات یک ماه طول کشید.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید تاکید کرد که حذف علف‌های هرز از کنار آثار تاریخی با حساسیت ویژه‌ای و با حضور کارشناسان حوزه مرمت در مجموعه انجام می‌شود تا خدشه‌ای بر آثار وارد نشود.

تخت جمشید

رضایی منفرد افزود:

طرح جامع معماری (مسترپلان) تخت جمشید نیز به صورت کاملا تخصصی و تفکیک شده در حوزه‌های مختلف حفاظت، مرمت، ساماندهی محوطه و باستان‌شناسی منطقه در فازهای کوتاه، میان و بلندمدت تهیه خواهد شد. طرح مبلمان سایت، جانمایی تابلوهای معرفی، همچنین برنامه‌های حفاظتی و مرمتی از جمله دستورالعمل‌هایی است که با تهیه این طرح جامع معماری در مجموعه جهانی تخت جمشید به صورت کاملا تخصصی اجرا می‌شود.

وی گفت که تاکنون اجرای این طرح ۵۰ درصد پیشرفت داشته است و ۸۰ درصد اسکن لیزری مجموعه فرهنگی نقش رستم نیز به اتمام رسیده است و با تکمیل طرح و اجرای آن بی‌تردید هرگونه فعالیت در این محوطه باستانی تخصصی‌تر خواهد شد و با تکمیل این پرونده، مجموعه فرهنگی نقش رستم نیز در فهرست جهانی ثبت خواهد شد.

رضایی منفرد در پایان سخنان خود گفت:

با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مسیر ورودی نقش رستم ساماندهی و تغییر خواهد کرد که این اقدام در جهت ارائه خدمات مطلوب‌تر و دسترسی آسان گردشگران است.

تخت جمشید

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه