بهترین مدارس هنر و طراحی دنیا کدامند؟

سارا کرایی
سارا کرایی شنبه، ۱۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۰
بهترین مدارس هنر و طراحی دنیا کدامند؟

تصمیم دارید در یکی از رشته‌های هنر و طراحی تحصیل کنید؟ پس در این مقاله با بهترین دانشگاه‌های این رشته در جهان آشنا شوید. 

پایگاه اینترنتی QS، سالانه نتایج رتبه بندی جهانی دانشگاه‌ها را بر اساس موضوعات مختلف منتشر می‌کند. ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان، بر اساس ارزیابی معیارهایی چون شهرت دانشگاه، شهرت کارکنان و اساتید و ارزش تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه‌ها تایین می‌شوند. اگر برای تحصیل در خارج از کشور برنامه‌ریزی می‌کنید، در ادامه این مقاله می‌توانید با بهترین دانشگاه‌ها دنیا برای هنر و طراحی آشنا می‌شوید.

دانشگاه‌های عالی هنر و طراحی در آمریکا و کانادا

دانشگاه هنر

نام آمریکا نه تنها در لیست ده دانشگاه برتر دنیا می‌درخشد، بلکه حدود یک سوم (۳۲ دانشگاه) دانشگاه‌های ۱۰۰ دانشگاه برجسته‌‌ QS را تشکیل می‌دهد. خارج از لیست ۱۰ دانشگاه برتر می‌توان به دانشگاه‌هایی چون موسسه هنرهای کالیفرنیا (رتبه ۱۲)، دانشگاه کارنگی ملون (رتبه ۱۳) دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (رتبه ۱۳) و کالج طراحی هنری (۱۹) اشاره کرد.

کانادا نیز دارای دو مدرسه عالی هنر، یکی دانشگاه بریتیش کلمبیا و دیگری دانشگاه تورنتو است که هر دو در رده‌ی ۵۱ تا ۱۰۰ قرار گرفته‌اند.

دانشگاه‌های عالی هنر و طراحی در اروپا

دانشگاه هنر

در مجموع ۲۷ دانشگاه اروپایی در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان برای هنر و طراحی قرار دارند که از این تعداد ۱۳ تا در انگلیس هستند. دانشگاه‌های برتر اروپایی خارج از ۱۰ دانشگاه برتر عبارت‌اند از: موسسه گلد اسمیت انگلیس (رتبه ۱۱) و دانشگاه آکسفورد (رتبه ۱۵)، دانشگاه آلتو فنلاند (رتبه ۱۷) و آکادمی طراحی آیندهوون هلند (رتبه ۱۸).

کشور سوئد نیز با سه نماینده، از جمله دانشکده هنر، صنایع دستی و طراحی دانشگاه کنستفاک و دانشگاه اومئو، که هر دو در جایگاه ۴۱ این رتبه بندی قرار دارند، توانسته به خوبی در رشته هنر و طراحی کار کند. فرانسه و آلمان هر کدام دو دانشگاه در زمینه هنر و طراحی در رده ۵۱ تا ۱۰۰ قرار دارند.

دانشگاه‌های عالی هنر و طراحی در استرالیا و نیوزیلند 

دانشگاه هنر

استرالیا ۱۲ جایگاه را  در رتبه بندی دانشگاه‌های برتر هنر به خود اختصاص داده است، برای مثال دانشگاه RMIT، دانشگاه نیو ساوت ولز (UNSW)، دانشگاه تکنولوژی سیدنی (UTS)، دانشگاه تکنولوژی سوین برن (Swinburne) و دانشگاه ملبورن که همگی در لیست ۴۰ دانشگاه برتر قرار دارند.

همچنین، نیوزیلند دارای دو دانشگاه برتر جهان است: دانشگاه تکنولوژی اوکلند و دانشگاه اوکلند، که هر دو در رده ۵۱ تا ۱۰۰ قرار گرفته‌اند.

دانشگاه‌های عالی هنر و طراحی در آسیا

 دانشگاه هنر

در رتبه بندی دانشگاه‌های هنر و طراحی ۱۴ دانشگاه از کشورهای آسیایی وجود دارند. چین با ۵ دانشگاه نسبت به سایر کشورهای آسیایی حضور پر رنگ‌تری در لیست دانشگاه‌های برتر دارد، اما تنها یکی از آن‌ها در لیست ۵۰ دانشگاه اول قرار دارند. دانشگاه هنر و طراحی تسینگو در چین بالاترین رتبه دانشگاهی (رتبه ۲۳) را به خود اختصاص داده است.

هنگ کنگ اگر چه تنها دو جایگاهدر این لیست دارد، اما دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ با رتبه ۲۱ بالاترین رتبه را در میان دانشگاه‌‌های آسیایی برای رشته‌های هنر و طراحی دارد. 

از دیگر نقاط آسیا، دانشگاه‌ه ملی سنگاپور (رتبه ۲۷)، دانشگاه ملی سئول (رتبه ۴۰) و دانشگاه تایوان (رتبه ۴۳) در لیست ۱۰۰ دانشگاه برتر هستند.

دانشگاه‌های عالی هنر و طراحی در آمریکای لاتین 

دانشگاه هنر

آمریکای لاتین دارای ۱۱ مرکز عالی در لیست QS است. دانشگاه ملی مکزیک (UNAM) و دانشگاه خصوصی مونتری مکزیک هر دو در میان ۵۰ دانشگاه برتر قرار دارند. دانشگاه کاتولیکا شیلی و دانشگاه بوینس آیرس آرژانتین نیز از جمله دانشگاه‌های برتر این قاره هستند. در سایر نقاط آمریکای لاتین، برزیل و کلمبیا هر دو، ۲ جایگاه در رده‌ی ۵۱ تا ۱۰۰ را به خود اختصاص داده‌اند.

۱۰ دانشگاه برتر دنیا هنر و طراحی 

دانشگاه هنر

۱. کالج سلطنتی هنر انگلیس

۲. موسسه فناوری ماساچوست (MIT)

۳. دانشکده طراحی رود آیلند (RISD) آمریکا

۴. مدرسه جدید طراحی پارسونز در نیویورک

۵. دانشگاه هنر لندن

۶. موسسه پرات آمریکا

۷. مدرسه موسسه هنر شیکاگو (SAIC)

=۸. دانشگاه استنفورد

=۸. دانشگاه ییل

۱۰. دانشگاه پلی‌تکنیک میلان

مطالب مرتبط:

منبع topuniversities

دیدگاه