عجیب ترین مکان های دنیا را بشناسید (قسمت اول)

حمیده کریمی
حمیده کریمی چهار شنبه، ۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۰
عجیب ترین مکان های دنیا را بشناسید (قسمت اول)

گوشه و کنار دنیا پر از جاذبه‌های شگفت‌انگیز است؛ از مناطق مرموز باستانی گرفته تا پدیده‌های طبیعی منحصربه‌فرد. بسیاری از این پدیده‌های شگفت‌انگیز در نزدیکی ما قرار دارند و می‌توانیم به‌راحتی از آن‌ها بازدید کنیم. در ادامه با ۲۰ مکان عجیب و شگفت‌انگیز در سراسر دنیا آشنا می‌شویم. 

طبیعت اطراف ما زیبایی‌های منحصربه‌فردی دارد. کوهستان‌های عجیب و مرموز، دریاچه‌های منحصربه‌فرد با رنگ‌های خاص، پدیده‌های طبیعی شگفت‌انگیز که گاهی هیچ جوابی برای معماهای مربوط به آن‌ها پیدا نمی‌شود. در این مقاله به گوشه و کنار دنیا سفر می‌کنیم و با عجیب‌ترین مکان‌های دنیا آشنا می‌شویم.

۱. دریاچه‌ی خال‌دار، بریتیش کلمبیا، کانادا

عجیب ترین جاذبه های گردشگری جهان

این دریاچه‌ی خال‌دار مدت‌های زیادی مورد احترام قبیله‌ی بومی Okanagan بود و البته تعجبی هم ندارد. آن‌ها این دریاچه را به خاطر ظاهر غیرمعمولش، مقدس می‌دانستند. در تابستان، آب دریاچه تبخیر می‌شود و در اثر این تبخیر، استخرهای معدنی کوچکی در سراسر دریاچه ظاهر می‌شوند که هرکدام رنگ متمایزی با دیگری دارند. این دریاچه‌ی منحصربه‌فرد را می‌توانید در Highway 3، در شمال غربی شهر کوچک اوسویوس (Osoyoos) کانادا ببینید. البته گردشگران نباید وارد حریم سرزمین‌های قبایل بومی شوند. بومیان این منطقه، این دریاچه را کلیلوک (Kliluk) می‌نامیدند. در جریان جنگ جهانی اول از مواد معدنی این دریاچه برای ساخت مهمات استفاده می‌کردند.  

۲. گذرگاه ساحلی غول‌پیکر (Giant’s Causeway)، ایرلند شمالی

عجیب ترین جاذبه های گردشگری جهان

۶۰ میلیون سال پیش، یک فوران آتشفشانی عظیم، حجم وسیعی از بازالت مذاب به جا گذاشت که پس از سرد شدن و سفت شدن، ستون‌های سنگی متعددی را ایجاد کردند که امروزه بقایای آن در ایرلند شمالی قابل‌مشاهده است. در این منطقه که به‌عنوان میراث جهانی یونسکو انتخاب شده است، در حدود ۳۷ هزار ستون چندضلعی وجود دارد. این ستون‌ها از نظر هندسی بسیار دقیق هستند به‌نحوی که طبق یک افسانه‌ی محلی، یک غول این ستون‌ها را به دست خود ساخته است.

۳.  Thor’s Well ، اورگون (Oregon)، آمریکا

عجیب ترین جاذبه های گردشگری جهان

در این منطقه‌ی شگفت‌انگیز و دیدنی واقع در آمریکا، سطح آب درون گودالی فرو می‌ریزد و سپس با فشار زیاد از آن فوران می‌کند. از طریق مسیر Captain Cook می‌توانید این پدیده‌ی شگفت‌انگیز طبیعی را مشاهده کنید. برای حفظ امنیت و سلامتی‌تان، بهتر است که از آن به‌اندازه‌ی کافی فاصله بگیرید و از بازدید این پدیده در هنگام مد یا بادهای شدید زمستانی، اجتناب کنید. از طریق مرکز توریستی Cape Perpetua می‌توانید برای بازدید از این منطقه اقدام کنید.

۴. پاموکاله (Pamukkale)، ترکیه

عجیب ترین جاذبه های گردشگری جهان

این جاذبه‌ی گردشگری دیدنی در جنوب غربی ترکیه قرار دارد و میراث جهانی یونسکو است. پاموکاله به‌معنای قلعه‌ی پنبه‌ای است. ایوان‌های پلکانی این پدیده‌ی شگفت‌انگیز از سنگ آهک متخلخل تراورتن سفید تشکیل شده‌اند که آبگیرهای آب گرم طبیعی را ایجاد کرده‌اند. پاموکاله در منطقه دریای اژه و دره رودخانه مندرس واقع شده‌ است که در بیشتر فصول سال آب‌وهوایی معتدل دارد.

۵. دریاچه‌ی هیلیر (Hillier)، استرالیای شرقی

عجیب ترین جاذبه های گردشگری جهان

این دریاچه‌ی جالب و دیدنی در سال ۱۸۰۲ در بزرگ‌ترین جزیره‌ی مجمع‌الجزایر Recherche استرالیا کشف شد. این دریاچه در تمام طول سال به رنگ صورتی است. دانشمندان اعلام کرده‌اند که این رنگ صورتی به خاطر مقدار زیاد نمک موجود در دریاچه، جلبک‌هایی به نام Dunaliella salina و نوعی باکتری صورتی به نام halobacteria است.

بیشتر بخوانید:

۶. باداب سورت، ایران

عجیب ترین جاذبه های گردشگری جهان

این چشمه‌های پلکانی تراورتنی باداب سورت، پدیده‌ی طبیعی شگفت‌انگیزی هستند که طی هزاران سال در شمال ایران ایجاد شده‌اند. تراورتن نوعی سنگ آهک است که از رسوب کردن کلسیم موجود در آب ایجاد می‌شود. دو چشمه‌ی آب گرم با خواص معدنی متفاوت در این منطقه وجود دارد. رنگ قرمز و نارنجی و منحصربه‌فرد این چشمه‌های پلکانی به‌دلیل وجود مقدار زیاد اکسید آهن در یکی از چشمه‌ها است.

بیشتر بخوانید:

۷. کوهستان تیانزی (Tianzi)، چین

عجیب ترین جاذبه های گردشگری جهان

این کوهستان شگفت‌انگیز و دیدنی در شمال غربی استان هونان (Hunan) در کشور چین قرار دارد. این قله‌های نوک‌تیز با پوشش گیاهی سرسبز و انبوه پوشیده شده‌اند و معمولا زیر مه پنهان هستند. با تله‌کابین می‌توانید به روستای هوانگ‌شی (Huangshi)  بروید و از آنجا چشم‌انداز نفس‌گیر این کوهستان را که به نام «پسر آسمان» نامیده می‌شود، تماشا کنید. این کوهستان، الهام‌بخش سازندگان فیلم آواتار برای خلق کوهستان شناور بوده است. این کوهستان برای بسیاری از ساکنان بومی این منطقه، مقدس است. یک پارک موضوعی برای فیلم آواتار جیمز کامرون در این منطقه ساخته شده است.

۸. خطوط نازکا (Nasca Lines)، پرو

عجیب ترین جاذبه های گردشگری جهان

تصاویری از حیوانات مختلف و اشکال هندسی که توسط فرهنگ نازکا بین ۲۰۰ سال پیش از میلاد تا سال ۷۰۰ میلادی خلق شده ‌است، خطوط نازکا را تشکیل می‌دهند که یکی از شگفتی‌های آمریکای جنوبی هستند که در پرو قرار دارند. این نقاشی‌ها فقط از ارتفاع یا از برج دیده‌بانی فلزی نزدیک منطقه، قابل‌مشاهده هستند. برخی از این اشکال عجیب و مرموز بیش از ۲۰۰ متر طول دارند و هرکدام از آن‌ها با استفاده از یک خط ممتد کشیده شده‌اند. خطوط نازکا به‌جز از هوا قابل تشخیص به‌صورت خطوط منسجم نیستند و ازاین‌رو حدس می‌زنند که مردم نازکا هرگز نتوانستند کاری را که خلق کرده‌اند به‌صورت منسجم ببینند. اما این خط‌ها و شکل‌ها از فراز تپه‌ها و کوه‌های اطراف دیده می‌شوند و از فراز یکی از همین کوه‌ها، این آثار شگفت‌انگیز کشف شده‌اند.

۹. مثلث برمودا، اقیانوس اطلس شمالی

عجیب ترین جاذبه های گردشگری جهان

این منطقه‌ی پر از رمز و راز که به مثلث شیطان معروف است، تقریبا بین برمودا، فلوریدا و پورتوریکو قرار دارد. گزارش‌های متعددی در مورد عملکردهای مغناطیسی غیرمعمول و ناپدید شدن کشتی‌ها و هواپیماها در این منطقه منتشر شده است. گفته می‌شود بیش از ۵۰ کشتی و ۲۰ هواپیما به‌طرز مرموزی در این منطقه ناپدید شده‌اند یا از بین رفته‌اند. صندوق جهانی طبیعت در پژوهشی در سال ۱۹۹۷ فهرست ۱۰ منطقه‌ی خطرناک برای کشتی‌رانی را اعلام کرد که مثلث برمودا یکی از آن‌ها بود.

۱۰. جزیره سقطرا (Socotra)، یمن

عجیب ترین جاذبه های گردشگری جهان

این جزایر دورافتاده ۶ میلیون سال پیش از سرزمین اصلی آفریقا جدا شده‌اند اکنون در یمن قرار دارند. مناظر شگفت‌انگیز این جزایر شبیه صحنه‌های فیلم‌های علمی تخیلی به نظر می‌رسند. تنوع زیستی این جزیره بسیار منحصربه‌فرد و خاص است. گیاهان و درختان زیادی در این منطقه وجود دارند که هیچ جای دیگر دنیا پیدا نمی‌شوند. دو نمونه از این درختان که در جزیره وجود دارند، یکی درخت مشهور به خون اژدها و دیگری درخت بطری پیازی است. نزدیک به یک سوم جانداران این جزیره، فقط در همین منطقه پیدا می‌شوند.

مطالب مرتبط:

منبع roughguides

دیدگاه