هفته نامه؛ از لغو روادید ارمنستان برای گردشگران ایرانی تا گزارش اختصاصی کجارو از نمایشگاه بین المللی صنایع دستی در تهران

عماد جعفری | یکشنبه, ۱۶ خرداد ۹۵ ساعت ۱۴:۱۵

این شماره از هفته‌نامه گردشگری کجارو را با خبرهایی از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی در تهران، لغو روادید ارمنستان برای گردشگران ایرانی و شماری دیگر از مهم‌ترین اخبار گردشگری ایران و جهان در هفته‌ای که گذشت، پی می‌گیریم.

این روزها تهران میزبان پنجمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی است که در مصلا امام خمینی (ره) در حال برگزاری است. کجارو برای آن‌ها که فرصت حضور در این نمایشگاه را نیافته‌اند، با گزارشی تصویری مخاطبانش را با حال و هوای این نمایشگاه آشنا می‌کند. حدود شش ماه پیش بود که یکی از مسئولان گردشگری استان هرمزگان ابراز امیدواری کرد، با توسعه مراکز درمانی مناطق حاشیه‌ای و جزایر خلیج فارس  در آینده نزدیک شاهد افزایش حضور گردشگران کشورهای عربی و به‌ویژه عمانی‌ها برای گردشگری درمانی در کشورمان باشیم. این هفته خبری منتشر شد، که اگر از لحاظ محتوا ارتباط مستقیمی با خبر پیشین نداشت، اما نوید بخش توسعه همکاری‌های دوجانبه با یکی از صلح‌جوترین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بود. بر این اساس برنامه‌ی سفر بدون ویزای ایرانیان به عمان با راه‌اندازی نخستین خط دریایی (جزیره قشم - بندرخصب‌ عمان) بعد از ایام ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود، همچنین پذیرش گردشگران خارجی از این خط دریایی بدون ویزا انجام خواهد شد. چندی پیش بود، که دولت گرجستان اعلام کرد، گردشگران ایرانی دیگر نیازی به اخذ روادید برای سفر به این کشور ندارند. به فاصله کوتاهی پس از اعلام این خبر، تورهای کشور گرجستان، رونق فراوانی گرفت. این هفته نوبت به دولت ارمنستان رسید، آن‌ها احتمالاً با رصد افزایش شمار گردشگران ایرانی به گرجستان،  قرارداد لغو روادید با ایران را تصویب کردند. پس از خبرهای ضد و نقیض و کشمکش‌های بسیار، سرانجام روز یکشنبه هفته گذشته، علی جنتی خبر از بسته شدن پرونده حج تمتع امسال و عدم حضور زائران ایرانی داد. در کتاب‌های تاریخی از سیر تحول کشورها پس از پذیرش سیل مهاجران خارجی بسیار خوانده‌ایم. اتفاقی که به نظر می‌رسید با کشف تمامی نقاط کره زمین، به مرور به حداقل میزان خود برسد. اما شرایط این سال‌های خاورمیانه باعث شده تا در عصر حاضر تأثیر حضور مهاجران به یک کشور را به‌طور ملموس دریابیم. در هفته‌ای که گذشت خبری منتشر شد، مبنی بر اینکه تعداد جمعیت مردان سوئدی بعد از ۲۶۰ سال برای اولین بار از زنان این کشور بیشتر شده است. اسکاندیناوی همیشه به تعداد بیشتر بانوان در کشورهایش شهرت داشت، بی‌شک پذیرش هزاران مهاجر از کشورهای مختلف که عمدتاً، جوان و مجرد هستند، نقش بسزایی در تغییر ترکیب جمعیتی این کشور داشته است. در این شماره از هفته‌نامه با مشروح خبرهای ذکر شده و شماری از مهم‌ترین اخبار گردشگری ایران و جهان همراه خواهیم بود.

به‌دنبال دعوت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از هلدینگ‌ها و گروه‌های سرمایه‌گذاری خارجی برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و احداث هتل در ایران، «پونت چات وال»، مدیر اجرایی گروه هتل‌های «اشتاینگن برگر» که به‌همراه گروه مشاورین خاورمیانه خود به ایران سفر کرد. در جلسه‌ای که با حضور «مسعود سلطانی‌فر» معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، «سعید شیرکوند»، معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و لاله تهرانی، مدیر کل امور حقوقی و امور بین‌الملل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در هتل اسپیناس پالاس در تهران برگزار شد، تفاهم‌نامه‌ای در قالب چند بند برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در کشور امضا شد.

جزئیات بیشتر در این زمینه را از این صفحه از کجارو دنبال کنید.

گشتی در نمایشگاه صنایع دستی تهران

tehran-international-handicrafts-exhibition-

این روزها تهران میزبان پنجمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی است که در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است. ایران همواره در میان برترین تولیدکنندگان صنایع دستی در دنیا بوده و این روزها پایتخت میزبان علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر کهن ایرانی است. نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی هر سال هم‌زمان با روز جهانی صنایع دستی برگزار می‌شود، اما امسال به‌دلیل هم‌زمان شدن با ماه مبارک رمضان این نمایشگاه کمی زودتر برگزار شد. پنجمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی از تاریخ ۵ خرداد کار خود را آغاز کرده و در روز ۱۰ خرداد ۹۵ به کار خود پایان می‌دهد. اگر تا‌کنون فرصت حضور در این نمایشگاه را نداشته‌اید می‌توانید با گزارش تصویری اختصاصی کجارو از این نمایشگاه همراه باشید تا هم گشتی در این نمایشگاه بزنید و با برخی از شرکت‌کنندگان در این رویداد آشنا شوید.

پرونده حج تمتع امسال با خبر عدم حضور زائران ایرانی بسته شد

حج

پس از خبرهای ضد و نقیض و کشمکش‌های بسیار، سرانجام روز یکشنبه هفته گذشته، علی جنتی خبر از بسته شدن پرونده حج تمتع امسال و عدم حضور زائران ایرانی داد. «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در حاشیه همایش تجلیل از فعالان اقامه نماز  سخن می‌گفت؛ اذعان کرد:

قرار بود تا امروز یکشنبه صبر کنیم و اگر مقامات عربستان نکاتی که مورد توجه ما بود پاسخ دادند بحث حج امسال را دنبال کنیم اما با توجه به نوع برخورد و گفتار مقامات عربستانی که در دو دور مذاکرات با هیئت ایرانی داشتند و ایجاد موانع و کارشکنی‌ها، عملاً انجام فریضه‌ی حج امکان‌پذیر نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که استنباطم این است که تعمدی از طرف دولت عربستان سعودی برای به جا نیاوردن حج تمتع امسال توسط زائران ایرانی وجود دارد.

«علی جنتی» در خصوص اینکه معاون وزیر خارجه عربستان اعلام کرده است ایرانیان به‌طور جدی پیگیر قضیه‌ی حج تمتع امسال نیستند افزود که این‌ها جوسازی‌های رسانه‌ای است و می‌خواهند کارشکنی‌های خود را بپوشانند و آنچه برای ما بسیار مهم بود و در خصوص آن تاکید داشتیم، بحث تأمین امنیت زائران است.

وی ادامه داد که با توجه به پیشینه‌ای که دولت عربستان دارد و با توجه به وقایع سال گذشته که منجر به شهادت زائران ایرانی و دیگر کشورهای اسلامی شد و در سال‌های قبل هم دستگیری‌های مختلفی به بهانه‌های واهی از حجاج ایرانی صورت گرفت، ما اصلاً هیچ وسیله‌ای برای حمایت کنسولی از شهروندان ایرانی نداریم.

وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه رعایت حرمت و حفظ حرمت زائران بیشتر مورد تأکید ما بوده است گفت که در زمینه‌های اجرایی مناسک حج هم ما عملاً چهار ماه زمان را از دست داده‌ایم و امکان اینکه بتوانیم اماکن اقامتی زائران را سریعاً فراهم کنیم نداریم و زمان را هم در خصوص بستن قراردادها در زمینه‌های مختلف از جمله تغذیه و رفت و آمد زائران از دست داده‌ایم.

 

سوئیس به‌دنبال جذب گردشگران ایرانی است

روابط سوییس و ایران

سازمان گردشگری سوئیس به‌دنبال رفع تحریم‌ها به بازار نوظهور ایران وارد شده تا پل گردشگری را بین دو کشور ایجاد کند. رؤسای جمهور ایران و سوئیس اواخر زمستان سال گذشته در ملاقاتی که با یکدیگر داشتند، قرار گذاشتند در زمینه‌ی گردشگری همکاری‌های دو کشور افزایش یابد. «حسن روحانی» در آن دیدار اعلام کرد که ما به همه دوستان و شرکای تجاری خود در اتحادیه اروپا گفته‌ایم که برای سرمایه‌گذاری مشترک آماده‌ایم.

هفته‌ی گذشته هیئت گردشگری سوئیس با هدف «حقیقت‌یابی، معرفی ظرفیت‌ها و ارتقای گردشگری سوئیس» به ایران آمد که این سفر و برنامه با مشارکت یک شرکت ایرانی که نماینده‌ی آن‌ها در ایران است، اجرا شد تا ضمن معرفی ظرفیت‌های گردشگری‌ این کشور و البته گسترش موقعیت‌های تجاری دو کشور در این زمینه، برای انتقال دانش با بخش‌های آموزشی گردشگری ایران تعامل برقرار شود.

«فدریکو سوماروگا»، رئیس دفتر بازارهای نوظهور سازمان گردشگری سوئیس از انگیزه‌شان برای سفر به ایران و کارگاه‌های آموزشی که در این مدت با مشارکت نماینده‌شان در ایران و جامعه‌ی راهنمایان ایران‌گردی و جهانگردی برگزار کرده و دیدارهایی که با تعدادی از آژانس‌های ایرانی داشته‌اند، گفت:

سازمان گردشگری سوئیس می‌خواهد امکانات بازار نوظهور ایران را کشف کند. در رویکرد حقیقت‌یابی و ارتقا، چندین شرکت اجراکننده‌ی تورهای خروجی در ایران را ملاقات کردیم تا بتوانیم موقعیت‌های تجاری برای آینده را نیز توسعه دهیم.

او با اعتقاد بر این‌که سوئیس به‌عنوان مقصدی با کیفیت بالا شناخته می‌شود و مورد درخواست گردشگران زیادی است، اظهار کرد: ما به افزایش شمار گردشگران ایرانی از بازار سوئیس تا دو برابر سطح فعلی و رسیدن به عدد ۵۰ هزار نفر بازدیدکننده در سال ۲۰۲۰ میلادی علاقه‌مندیم.

برای اطلاع از جزئیات بیشتر این گزارش، این صفحه از کجارو را مرور کنید.

 

مجمع سالانه یاتا (IATA) و گفت و گو پیرامون مشکلات پیش روی صنعت هواپیمایی

مجمع یاتا

به نظر می‌رسد که صنعت هواپیمایی این روزها از ثبات نسبی برخوردار است اما سرمایه‌گذاران، نگران مشکلات پیش رو هستند. مدیران بیش از ۲۰۰ شرکت هواپیمایی برای برگزاری مجمع سالانه‌ی یاتا (IATA) و گفت و گو پیرامون مشکلات پیش روی این صنعت، در دوبلین گرد هم آمده‌اند. با کجارو همراه باشید.

رئیس بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی جهان، معتقد است که صنعت هواپیمایی، دوران رونق و رکود گذشته‌ی خود را پشت سر گذاشته است اما سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری روی آن به‌دلیل نشانه‌های آشنایی از مشکلات که در افق‌های پیش رو قابل‌مشاهده است، از سرمایه‌گذاری اجتناب می‌کنند.

با افزایش تعداد هواپیماها و کاهش قیمت نفت، هزینه‌ی سفرهای هوایی نیز کاهش پیدا کرده است و همین مسئله سودی معادل ۳۳ میلیارد دلار را سال گذشته نصیب شرکت‌های هواپیمایی کرده است که این مقدار در حال افزایش است. علاوه بر این، حتی با وجود اینکه مسافران زیادی، سفرهای هوایی، انتخاب اول آن‌ها است اما ترس از عملیات تروریستی بر میزان رزرو پروازها تاثیر منفی داشته و رشد سفرهای هوایی را در برخی مناطق با مشکل مواجه کرده است.

این شرایط چالش‌برانگیزی برای بیش از ۲۰۰ شرکت هواپیمایی است که مدیران آن‌ها هفته‌ی گذشته در مجمع سالانه‌ی این صنعت که به میزبانی اتحادیه‌ بین‌المللی حمل ونقل هوایی، یاتا (IATA) در دوبلین برگزار شد، گرد هم آمده‌اند.

پیام این مدیران، انعکاس سخنرانی ماه مارس داگ پارکر، مدیر عامل اجرایی گروه امریکن ایرلاینز (American Airlines) است

اگر علاقه‌مندید در این زمینه بیشتر بدانید، به این صفحه از کجارو مراجعه کنید.

مردان سوئدی بعد از ۲۶۰ سال از زنان بیشتر شدند

جمعیت سوئد

در کتاب‌های تاریخی از سیر تحول کشورها پس از پذیرش سیل مهاجران خارجی بسیار خوانده‌ایم. اتفاقی که به نظر می‌رسید با کشف تمامی نقاط کره زمین، به مرور به حداقل میزان خود برسد. اما شرایط این سال‌های خاورمیانه باعث شده تا در عصر حاضر تأثیر حضور مهاجران به یک کشور را به‌طور ملموس دریابیم. در هفته‌ای که گذشت خبری منتشر شد، مبنی بر اینکه تعداد جمعیت مردان سوئدی بعد از ۲۶۰ سال برای اولین بار از زنان این کشور بیشتر شده است. اسکاندیناوی همیشه به تعداد بیشتر بانوان در کشورهایش شهرت داشت، بی شک پذیرش هزاران مهاجر از کشورهای مختلف که عمدتاً، جوان و مجرد هستند، نقش بسزایی در تغییر ترکیب جمعیتی این کشور داشته است.

برای نخستین بار از سال ۱۷۴۹ میلادی که سوئد ثبت آمار را آغاز کرد، تعداد جمعیت مردان از زنان سوئدی بیشتر شده است. این موضوع بسیاری را در سوئد شگفت‌زده کرده و آن‌ها هنوز نمی‌دانند چرا جمعیت مردان بیشتر از جمعیت زنان شده است.

چنین عدم تعادل جمعیتی در غرب «غیرمعمول» است. در کشورهای غربی زنان به‌طور سنتی در اکثریت هستند، مهاجرت‌ها و تغییرات سن امید به زندگی، منجر به تغییر ترکیب جمعیتی می‌شود. با آنکه به‌ازای هر ۱۰۰ نوزاد دختر، ۱۰۵ نوزاد پسر به دنیا می‌آید، اما به خاطر آنکه زنان اروپایی بیشتر از مردان عمر می‌کنند، تعداد آن‌ها بیشتر است. روند افزایش جمعیت مردان نسبت به زنان در سوئد از مارس سال گذشته آغاز شد و این فاصله اکنون به بیش ۱۲ هزار نفر رسیده است.

دانشگاه هنر تهران، میزبان نمایشگاه «اودلاجان»

اودلاجان

پردیس باغ ملی دانشگاه هنر از ۱۶ تا ۲۴ خرداد ماه میزبان نمایشگاه از عکس‌های بافت تاریخی «اودلاجان» در تهران است.

نمایشگاه عکس‌های بافت تاریخی «اودلاجان» که به همت انجمن علمی دانشکده معماری دانشگاه هنر برگزار می‌شود، بخش کوچکی از دستاوردهای پروژه‌ی «مستندسازی اودلاجان» را به نمایش می‌گذارد.

پروژه‌ی «مستندسازی اودلاجان»، پروژه‌ای مستقل و داوطلبانه با هدف شناخت و زمینه‌سازی برای آینده‌ احتمالی انواع پروژه‌های حفاظت و مرمت در بافت تاریخی «اودلاجان» است. این پروژه از سال ۱۳۹۰ به ابتکار و همت مشترک چهار دانشجوی رشته‌ی معماری دانشگاه علم و صنعت ایران آغاز و به مرور با پیوستن کمیته‌ پیگیری خانه‌های تاریخی تهران، دانشجویان و مدرسان رشته‌های معماری و شهرسازی از دانشگاه آزاد اسلامی تفرش و دانشگاه هنر تهران ابعاد کار خود را وسعت داد.

در چهار سال گذشته، بخش‌های مستندسازی میدانی و هم‌پوشانی اطلاعات آرشیوی زیر نظر نوید جمالی، پژوهشگر تاریخ و معماری و سجاد عسکری، دبیر کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی تهران، انجام شده است و از پاییز ۹۴ فعالیت‌های میدانی به سرپرستی «سوزان حبیب» (عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تفرش و مدرس سابق دانشگاه هنر) و از بهار ۹۵ با پیوستن «علی زمانی‌فرد» (عضو هیئت علمی دانشگاه هنر) و «سحر قادری» (مدرس دانشگاه هنر) گستره‌ی فعالیت‌ها ادامه یافته و جمع‌آوری و ثبت اطلاعات آرشیو توسط «مینا فاطمی» در حال انجام است.

در این مدت بیش از ۴۰۰ دانه‌ تاریخی شامل خانه‌ها، حمام‌ها، مساجد، تکیه‌ها، بقاع، بازارچه‌ها، سراها، سقاخانه‌ها، کنیسه‌ها و همچنین معابر مستند نگاری شده‌اند. اطلاعات مرتبط، با حفظ امانت، در وب‌سایت oudlajan.org برای پژوهشگران قابل دسترس است.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به این صفحه از کجارو  مراجعه کنید.

امسال با ترکیه توافق کرده‌ایم که مثنوی مولوی را به‌صورت مشترک ثبت کنیم. مولانا یکی از نقاط مشترک فرهنگی ایران و ترکیه است.

صالحی امیری درباره‌ی اسناد ملی ایران گفت که طبق برآوردها در دنیا، از ۲ میلیون سند متعلق به ایران، ۱ میلیون از این اسناد در شبه قاره، نیم میلیون در آسیای میانه و نیم میلیون در ایران است. در حال حاضر ۳۲۰ هزار سند در قالب ۴۵ جلد فهرست‌نویسی شده است.

او افزود باید در نظر داشت ۲۰۰ هزار سند در منازل مردم نگهداری می‌شود، بر همین اساس با کشورهای منطقه از جمله عراق، عمان، ترکیه و هند تفاهم‌نامه تبادل اسناد آرشیوی امضا کرده‌ایم و هر سندی که به زبان فارسی و عربی به ایران مربوط باشد، تبادل خواهد شد.

رئیس مرکز اسناد ملی درباره ثبت جهانی مثنوی مولانا گفت:

در حال حاضر در مرحله‌ی ثبت هستیم، ما به‌دلیل اشتراکات فرهنگی این کار را انجام دادیم. ایران و ترکیه اشتراکات فرهنگی زیادی دارند. با توجه به اینکه مولوی در قونیه دفن شده، اما به زبان فارسی شعر گفته، هم ما و هم تُرک‌ها شرایط ثبت داشتیم اما ما این حوزه مناقشه را به حوزه وحدت تبدیل کردیم.

او در ادامه بیان کرد که ایران با کشورهای همسایه حوزه‌ی مشترک فرهنگی و در ادامه اسنادی و خطی دارد به‌عنوان مثال کتابی به زبان فارسی درمورد قفقاز در ایران نوشته شده، اما ما به‌جای مناقشه این اثر را به‌صورت مشترک ثبت می‌کنیم. ممکن است اثری متعلق به ایران در مالکیت کشور اروپایی باشد. این اثر در اختیار ما نیست اما می‌توانیم به‌صورت مشترک ثبت کرده یا از آن صرف‌نظر کنیم.

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه به این صفحه از کجارو مراجعه کنید. 

شکل ناخن دایناسور کاملا مشخص است، ما آن را دو ماه پیش پیدا کردیم، اما تاکنون مطالعه‌ای روی آن صورت نگرفته و همه‌ چیز در حد گمانه‌زنی است، مراکزی وجود دارد که می‌تواند این فرضیه را اثبات کند.

او با استناد به قدمت کانی‌ها و فعالیت‌های اکتشافی در منطقه خراسان جنوبی این احتمال را که فسیل‌های یافت شده متعلق به دایناسورها باشند، مطرح کرد و افزود که دایناسورها بین ۶۰ تا ۲۲۰ میلیون سال پیش زندگی می‌کردند، دقیقا همان بازه‌ی زمانی که سنگ‌ها و کانی‌های منطقه‌ای وجود داشته‌اند، پس امکان اکتشاف فسیل دایناسور در این منطقه وجود دارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه