روزشمار: ۶ تیر؛ تولد «ماركو پولو» سياح و جهانگرد معروف ايتاليایی

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی یکشنبه، ۶ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۶ تیر؛ تولد «ماركو پولو» سياح و جهانگرد معروف ايتاليایی

ماركو پولو سياح و جهانگرد معروف ايتاليايى در ۲۶ ژوئن ۱۲۵۴ میلادی در ونيز ايتاليا به دنيا آمد.

مارکو پولو (Marco Polo) تاجر و جهانگرد ونیزی در قرن سیزدهم میلادی بود که سفرهایش را در کتابی به نام سفرهای مارکوپولو ثبت کرده‌ است. امروزه این کتاب با نام‌های کتاب «شگفتی‌های جهان» یا «توصیفی بر جهان» شناخته می‌شود. این کتاب در شناساندن آسیای مرکزی و چین به اروپاییان نقش کلیدی داشت.

در سال ۱۲۶۹ میلادی، پدر و عموی مارکو، نیکولو و مفیو که به آسیا سفر کرده بودند به ونیز بازگشتند و مارکو را برای نخستین‌بار دیدند. ماركو در سال ۱۲۷۱ میلادی به‌همراه پدر و عمويش به چين رفت و مدتی در اين سرزمين و جزاير شرقی آسيا به سياحت پرداخت. وی در چين مورد توجه خان مغول واقع شد و ثروت كلانی از طرف خان نصيب او شد.

سفر مارکو در سرزمین‌هایی مانند فلسطین، ایران، ترکستان و سرانجام چین ادامه یافت و بازگشت وی نیز در سال ۱۲۹۲ میلادی از طریق سوماترا، جاوه، سیلان، سواحل هندوستان، ایران و بالاخره سواحل دریای سیاه، قسطنطنیه صورت گرفت و سرانجام پس از سفری ۲۴ ساله به ونيز بازگشت اما ونیز را درگیر در جنگ با جمهوری جنوا یافت. طولی نكشيد كه در جريان يک جنگ دريايى، به اسارت در آمد و زندانی شد. مارکو داستان‌هایش را برای هم‌سلولی‌اش تعریف می‌کرد. او در زندان فرصت يافت تا سفرنامه‌ی خود را به نگارش درآورد. او در سال ۱۲۹۹ میلادی پس از آزادی از زندان، ازدواج کرد و دارای ۳ فرزند شد.

از اين رو سفرنامه‏‌ای را به نام عجايب به رشته تحرير درآورد. ماركو پولو در اين كتاب، مشاهداتش را از كشور و دربار امپراتور مغولی چين و ساير شهرها و سرزمين‏‌های آسيايى به تفصيل شرح داده است. اين كتاب كه شهرت فراوانی برای ماركو به‌دنبال آورد، بعدها مورد استفاده بسياری از مورخان قرار گرفت و در دوره‌ی رنسانس نيز منبع اصلی اطلاعات درباره مشرق زمين به شمار رفت.

ماركو پولو در اين كتاب از فرهنگ و تمدن چين و آداب و رسوم آنان و مسائلی از قبيل رواج پول در چين، پل‏های بلند و شهرسازی، پست و نظافت و بهداشت و حكومت چين، مطالبی را نگاشته بود كه برای مردم اروپایی قرون‌وسطایی، قابل باور نبود. از اين رو، خانواده‌ی پولو را مورد تمسخر قرار دادند و آنان را دروغگو و گزافه‌‏گو خواندند.

مارکو پولو سرانجام در دوازدهم دسامبر ۱۳۲۴ میلادی در هفتاد سالگی درگذشت و در سن لورنزو به خاک سپرده شد. سفرها و ماجراجویی‌های مارکوپولو، الهام‌بخش کسانی چون کریستف کلمب بود.

فرودگاه ونیز مارکو پولو و کشتی مارکوپولو برای یادبود او، چنین نام‌گذاری شده‌اند. همچنین چندین فیلم و کتاب هم در رابطه با او ساخته و نوشته شده‌ است.

در همین روز:

  • قتل «قائم مقام فراهانی» از رجال نامدار دوره‌ی قاجار و صدراعظم محمدشاه قاجار (۱۲۱۴ شمسی)
  • قيام مردم تبريز به رهبری ستارخان و باقرخان عليه استبداد محمدعلی شاه قاجار (۱۲۸۷ شمسی)
  • گرمای تهران از مرز ۴۰ درجه گذشت (۱۳۵۲ شمسی)
  • دومين شب قدر
  • درگذشت «ياقوت حِمَوی» جغرافی‌دان شهير اسلام (۶۲۶ قمری)
  • درگذشت «ابن‌ساعی بغدادی» اديب و مورخ مسلمان (۶۷۴ قمری)
  • درگذشت «كريستين اِسنوک» مستشرق و اسلام‌‏شناس معروف هلندی (۱۹۳۶ میلادی)
  • امضای منشور سازمان ملل متحد در سانفرانسيسكو (۱۹۴۵ میلادی)
  • روز ملی و استقلال «ماداگاسكار» از استعمار فرانسه (۱۹۶۰ میلادی)
  • روز استقلال كشور افريقایی «سومالی» از استعمار انگلستان (۱۹۶۰ میلادی)
  • روز جهانی مبارزه با قاچاق و استعمال مواد مخدر
  • روز بين‌‏المللی ملل متحد در حمايت از قربانيان شكنجه

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه