روزشمار: ۱۰ آذر؛ افتتاح راه چالوس

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی جمعه، ۱۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰
روزشمار: ۱۰ آذر؛ افتتاح راه چالوس

جاده چالوس یا جاده ۵۹ که ساختمان آن از بهار سال ۱۳۱۰ شروع شده بود، در ۱۰ آذر سال ۱۳۱۲ شمسی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. برخی این جاده را یکی از زیباترین جاده‌های جهان می‌دانند. 

جاده چالوس، با نام رسمی جاده ۵۹، یکی از مهم‌ترین جاده‌ها برای مردم تهران و کرج است که از میان شهر کرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در مازندران وصل می‌شود. محور چالوس-کرج از بی‌نظیرترین مناظر و چشم‌اندازهای بکر و طبیعی و از پرطرفدارترین مسیرهای منتهی به شمال کشور است که همین امر گاهی سبب ترافیک‌های سنگین در تعطیلات می‌شود.

جاده چالوس

تا اواخر دوره قاجار، جاده‌ای بین کرج-چالوس وجود نداشته و تنها یک مسیر خاکی و مالرو، راه دسترسی به روستاهای این منطقه را تشکیل می‌داده اما به‌گونه‌ای نبود که ارتباط دهنده شمال و جنوب کشور باشد. این جاده در سال ۱۳۱۲ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. از این زمان به بعد، انواع رستوران‌ها و واحدهای اقامتی و پذیرایی در کنار این جاده شکل گرفت و با ساخت سد امیر کبیر (سد کرج) در سال ۱۳۴۰ به جاذبه‌ها و زیبایی‌های این جاده افزوده شد و در اندک زمانی این جاده به یکی از تفریحگاه‌های مهم گردشگری ایران تبدیل شد.

راه مزبور از كرج تا چالوس ۱۶۸ كيلومتر و اقصر طرق اتصال تهران به دريای خزر است. مسير آن از ابتدا تا انتها كوهستانی است. ارتفاع راه در كرج ۱۴۰۰ متر و عرض معمولی اين راه ۸ متر است كه در بعضی نقاط به ۱۲ متر می‌رسد. پل‌ها و لوله‌های اين راه كه جمعا به طول ۲۴۴۳ متر است با سنگ و آهک ساخته شده است. ساختمان اين راه در بهار ۱۳۱۰ و پل چالوس در بهمن ۱۳۱۱ شروع شد. طول پل ۱۴۰ متر است. راه چالوس به راه مخصوص نیز نام‌گذاری شد.

ساخت تونل کندوان از اردیبهشت ماه سال ۱۳۱۴ آغاز شد و ساخت در سال ۱۳۱۸ به پایان رسید (حدود ۴ سال) طول تونل به مسافت یک هزار و ۸۸۶ متر و عرض پنج تا هفت و ارتفاع شش متر است، با این تونل ۱۳ کیلومتر از مسیر مرکز کرج به چالوس کاسته شد چون پیش از این برای طی این مسیر باید کوه دور زده می‌شد. این جاده در دامنه سلسله جبال البرز مرکزی از دوره گذشته ساخته شده است و امکانات و تأسیسات و اماکن گردشگری تفریحی و ورزشی که در حاشیه آن ساخته شده پس از این دوره بوده است که بعدها نیز عنوان چهارمین جاده زیبای جهان را کسب کرد.

جاده چالوس که از جاده‌های خطرناک ایران محسوب می‌شود، قطر رشته‌کوه‌های البرز را می‌پیماید. برای ساخت این جاده، تونل‌ها و پل‌های طولانی بسیاری ساخته شده که با توجه به زمان ساخت آن‌ها در دوره رضاشاه پهلوی کار و رنج زیادی لازم داشته است. بیشتر سفرهای گردشگری مردم تهران به کرانه‌های دریای خزر به‌ویژه در تابستان از طریق همین جاده صورت می‌گیرد. اما به‌علت اینکه طراحی آن در گذشته انجام گرفته است، برای سرعت‌های بالا مناسب نیست.

آش جاده چالوس

پخت و فروش انواع آش همانند آش رشته، آش دوغ، آش هیزمی و عدسی در حاشیه جاده چالوس-کرج مخصوصا در نزدیکی تونل کندوان توسط دست‌فروش‌ها و رستوران‌ها رواج دارد و یکی از جاذبه‌های گردشگری این جاده محسوب می‌شود.

در همین روز:

  • تاسیس نخستین سازمان اطلاعاتی برای ایران توسط داریوش بزرگ (۴۸۹ پیش از میلاد)
  • امضای معاهده مقدماتی صلح میان آمریکا و انگلستان و به رسمیت شناختن کشور جدید از سوی لندن، واگذاری فلوریدا از سوی اسپانیا به آمریکا (۱۷۸۲ میلادی)
  • تولد «تئودور مومزن» مورخ معروف آلمانی (۱۸۱۷ میلادی)
  • روز ملی و استقلال «باربادوس» از سلطه استعماری انگلستان (۱۹۶۶ میلادی)

مطالب مرتبط:

دیدگاه