هفته‌نامه کجارو؛ از عملیات انتحاری یک سعودی‌الاصل در استانبول تا قطع رابطه مجمع‌الجزایر با ایران

عماد جعفری | یکشنبه, ۲۷ دی ۹۴ ساعت ۱۲:۴۴

هفته نامه کجارو فرصتی است برای مرور مهم‌ترین اخبار گردشگری ایران و جهان در هفته‌ای که گذشت، با کجارو همراه باشید.

 در هفته‌ای که گذشت، ترکیه همچون ماه‌های گذشته روزهای ناآرامی را پشت سر گذاشت اما این‌بار، انفجار رخ داده در استانبول، در نزدیکی یکی از پربیننده‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور به وقوع پیوست. از عملکرد ترکیه در حوزه گردشگری همواره به عنوان نمونه‌ای موفق و به عنوان الگویی برای سایر کشورها یاد می‌شد، اما ناتوانی در ایجاد امنیت و اتخاذ سیاست‌های نادرست خارجی، صنعت گردشگری این کشور را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. در روزهای رو به افول گردشگری کشور همسایه شمال‌غربی، ایران چشم به راه رفع تحریم‌ها و روزهای پساتحریم، در حال تسهیل شرایط برای جذب هرچه بیشتر گردشگران خارجی است. در همین راستا در هفته‌ای که گذشت خبری مبنی بر امکان استفاده از کارت‌های بانکی و بیمه برای گردشگران خارجی منتشر شد. در حوزه نشر هم، چاپ دو کتاب در زمینه گردشگری طی هفت‌ روز گذشته، نشان از درک اهمیت این صنعت در میان مولفین و متفکرین کشور دارد. در این شماره از هفته‌نامه کجارو علاوه بر مرور مشروح اخبار ذکر شده، از میلانا دختر صرب، قطع روابط مجمع‌الجزایر با ایران، کشمکش‌ها بر سر تعیین نرخ قیمت هتل‌ها، ۲۴ ساعت خبرساز برای ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها و بیشتر خواهیم گفت.

روزهای ناآرام ترکیه، نوک پیکان به سمت صنعت گردشگری این کشور است

ترکیه که این روزها به دلیل اتخاد تصمیم‌های نادرست در سیاست خارجی صنعت گردشگری خود را تا لبه پرتگاه برده‌است، این هفته باز هم روی آرامش به خود ندید. خبرها حاکی از آن بود که پلیس ترکیه پس از انفجار عظیمی که در منطقه تاریخی سلطان احمد رخ داد، میدانی در مرکز استانبول را به روی عموم بست. به فاصله کمی پس از آن شبکه تلویزیونی مستقل NTV اعلام کرد که انفجار نزدیک یک پارک توریستی رخ داد. آژانس خبری آندولا-ران، وابسته به ترکیه اعلام کرد که پلیس و نیروهای امدادی به منطقه اعزام شده‌اند. پلیس، منطقه را به روی عموم بست و به دلیل احتمال وقوع انفجارات دیگر از ورود مردم به آن منطقه جلوگیری کرد. در اولین گمانه‌زنی‌ها تلگراف گزارش داد که عامل این عملیات انتحاری یک زن بوده که با خود مواد منفجره حمل می‌کرده است.در پی این انفجار خودروهای امدادی و پلیس خود را به محل حادثه رساندند و تمامی خیابان‌های منتهی به این مسجد توسط پلیس مسدود شد. دولت ترکیه هم بلافاصله بعد از وقوع این انفجار جلسه اضطراری تشکیل داد و تمام نیروهای امنیتی را به حالت آماده باش درآورد. در سال جاری این سومین حمله‌ی تروریستی به ترکیه بود. ساعاتی بعد خبر رسید که نیروهای امنیتی و پلیس ترکیه تمام منطقه سلطان احمد شهر استانبول را به کنترل کامل خود درآورده‌اند. پس از تحقیقات اولیه، معاون نخست وزیر ترکیه در مصاحبه با خبرنگاران گفت:

عامل انتحاری که خود را در میدان "سلطان احمد" استانبول منفجر کرد، یک تبعه سوریه و متولد سال ۱۹۸۸ است.

انفجار در استانبول

اما رسانه‌های عراقی بعدازظهر سه‌شنبه به نقل از رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که هویت عامل انتحاری عملیات تروریستی در استانبول، یک سوری‌الاصل متولد سعودی است. این حمله تروریستی دست کم ۱۰ کشته و ۱۵ مجروح به جا گذاشت که در میان آنان تعدادی شهروند خارجی از جمله آلمانی و کره‌ای نیز دیده می‌شوند. آلمان و کره حضور شهروندان خود را در میان قربانیان این عملیات تایید کرده‌اند. المسله خبرگزاری عراقی به نقل از رسانه‌های ترکیه ای نوشت: عامل انتحاری «نبیل الفضلی» ۲۸ ساله و متولد عربستان سعودی است که ساعت ۱۰ و ۱۵ دقیقه صبح به وقت استانبول خود را در مرکز توریستی استانبول منفجر کرد.

 جزیئات بیشتر در این زمینه را از این صفحه از کجارو  بخوانید.

اظهارات عجیب اردوغان درباره ایران

اما رجب طیب اردوغان؛ رییس جمهور ترکیه در اظهاراتی عجیب ضمن آنکه اين اتفاق را كار تروريست‌های سوريه دانست، به ایران و روسیه حمله کرد و مدعی شد که تهران، منطقه را به سوی درگیری مذهبی و طائفه‌ای سوق داده و از تحولات جاری در سوریه، یمن و عراق در حال سوء‌استفاده است! رئیس‌جمهور ترکیه سپس بار دیگر با اشاره به موضوع اعتراض ایران به اعدام رهبر شیعیان در عربستان و تنش ایجاد شده میان تهران و ریاض بر سر این مسئله، اعلام کرد که از موضع عربستان علیه ایران حمایت می‌کند زیرا ایران منطقه را به سوی یک درگیری مذهبی و طائفه‌ای سوق داده است! اردوغان در حالی این سخنان را گفته که ایران حمله تروریستی به استانبول را محکوم کرده بود. پس از تنش‌های به وجود آمده بین آنکارا و مسکو، صنعت گردشگری ترکیه به شدت آسیب دیده است و ادامه سیاست تنش‌زا در قبال ایران می‌تواند به صنعت گردشگری این کشور بیش از پیش آسیب وارد کند.

امکان استفاده از کارت‌های بانکی و بیمه؛ ایران شرایط را برای گردشگران خارجی تسهیل می‌کند

foreign tourists

برخلاف روزهای نا آرام همسایه شمال‌غربی، ایران چشم به راه رفع تحریم‌ها در حال تسهیل شرایط برای جذب هرچه بیشتر گردشگران خارجی است. در همین راستا دیروز شنبه خبری اعلام شد مبنی بر آنکه ایران امکان استفاده از کارت‌های بانکی را به جای ارز خارجی برای گردشگران خارجی فراهم آورده است. مجتبی میرحسینی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان در این باره اظهار داشت:

با توجه به مذاكرات صورت گرفته با دو بانک خصوصی و صرافی‌های مورد تائيد بانك مركزی، برای بالا بردن ضريب امنيتی در امر خريد گردشگران خارجی و انجام امور مالی در سيستم بانكی كشور، گردشگران خارجی می‌توانند مبالغ ارزی خود را به كارت‌های بانكی تبديل نموده و به راحتی از همه مزايای كارت‌های بانكی و خريد از كليه مراكز فروش و استفاده از دستگاه‌های كارت خوان فروشگاهی بهره‌مند شوند. اين موضوع موجب خواهد شد که گردشگران نگرانی از بابت مفقود شدن نقدينگی نداشته و با اطمينان خاطر بيشتری به سياحت و گردش بپردازند.

همچنین با توجه به غير قابل پيش‌بينی بودن حوادث و اتفاقاتی كه ممكن است برای گردشگران رخ دهد، با هماهنگی بيمه مركزی و بخش خصوصی، شرایطی برای استفاده گردشگران خارجی از همه سطوح بيمه‌ای در کشور فراهم شده‌ است.

میرحسینی در ادامه با اشاره به مشکلات گردشگران خارجی در تهیه سیم کارت‌های اپراتورهای همراه داخلی به سبب قوانین ثبت هویتی گفت:

برای توسعه خدمات‌رسانی و افزايش رضايتمندی گردشگران خارجی خدمات ويژه‌ای در محل پايانه‌های مرزی و مراکز اقامتی ارائه خواهد شد.

استفاده از خطوط تلفن همراه ايران برای استفاده از اينترنت و ارتباط گيری، با توجه به مقرون به صرفه بودن و در دسترس بودن اهميت ويژه‌ای دارد و با توجه به مشکلات خریداری سیم کارت با پاسپورت، اداره کل میراث فرهنگی با همکاری بخش خصوصی در پی حل این موضوع برآمده‌ است.

صنعت گردشگری کشور در حوزه نشر هم مورد توجه قرار گرفته است

با نگاهی دقیق به تحولات در حال وقوع، می‌توان به وضوح دید که بارقه‌های امید در توسعه همه جانبه صنعت گردشگری کشور این روزها پدیدار گشته است. در حوزه نشر و کتاب هم صنعت گردشگری در حال قرار گرفتن در کانون توجه مولفان و مترجمان کشور است، به گونه‌ای که در هفته‌ای که گذشت، دو کتاب جدید در حوزه گردشگری منتشر شد.

نخست کتاب "گردشگری سلامت در رویکردی جامع" منتشر شد

گردشگری سلامت

اوایل هفته گذشته کتاب "گردشگری سلامت در رویکردی جامع" نوشته علی اصغر شالبافیان عضو هیات علمی دانشگاه سمنان توسط انتشارات مهکامه منتشر شد. نویسنده این کتاب درباره دلیل تالیف آن نوشته که هدفش فراهم کردن مبنایی برای کمک به درک صحیح از گردشگری سلامت توسط طیف گسترده ذی‌نفعان آن بوده است.

مهم‌ترین موضوع‌های مورد توجه در این کتاب عبارتند از:

  • تاکید بر برخی از مهمترین چالش‌ها و شکاف‌های موجود در پژوهش‌ها و مطالعات انجام شده در حوزه گردشگری پزشکی و گردشگری تندرستی به خصوص چالش‌های مرتبط با تعاریف و داده‌های آماری.
  • فراهم کردن تحلیل جامع از رویکردهای متفاوت سازمانی، توسعه‌ای و ترفیعی گردشگری پزشکی و گردشگری تندرستی در کشورهای مختلف.
  • تببین اهمیت و ارزش اقتصادی گردشگری تندرستی و گردشگری پزشکی به عنوان ابزارهای متنوع‌سازی
  • تحلیل و بررسی راهبردهای بازاریابی گردشگری
  • تاکید بر اهمیت و لزوم اولویت‌دهی به گردشگری سلامت در نظام گردشگری ایران

همچنین در راستای تحقق این موارد، فصل اول کتاب در پی تبیین مفهومی گردشگری سلامت، محصولات و گونه‌شناسی آن است. در این‌باره به طور گسترده‌ای تعاریف و نحوه مواجهه پژوهشگران مختلف در این حوزه مورد طرح و بحث قرار می گیرد.

در فصل دوم مهمترین موضوع، ارائه تصویری از اقتصاد گردشگری سلامت و گونه‌های آن است.

در فصل سوم نیز اصول و راهبردهای بازاریابی گردشگری سلامت که خود نیز در حوزه گردشگری پزشکی و گردشگری تندرستی به سبب ماهیت خاص هر بخش از هم متمایز می‌شوند، به تفکیک مورد بررسی قرار می گیرد.

در فصل چهارم برای بررسی تجارب، چالش ها و رویکردهای برخی از مهمترین مقاصد پیش رو، ابتدا مروری اجمالی بر ماهیت و نحوه سازماندهی گردشگری سلامت در ساختار اداری هر کشور و نقش دولت و بخش خصوصی در توسعه و ارتقای آن می شود و سپس با بررسی پتانسیل‌ها و خدمات و بازارهای کلیدی در هر کشور، نمایه آماری خاص گردشگری سلامت در آن کشور ارائه می‌شود.

در نهایت و در فصل پنجم ضمن بررسی جایگاه گردشگری سلامت، قوانین و مقررات مرتبط، موانع پتانسیل‌ها و بازارهای گردشگری پزشکی و تندرستی در ایران، با تاکید بر توسعه هر دو بخش این صنعت در کشور تدوین شده است.

"راهنمای جامع بازاریابی الکترونیکی در گردشگری"؛ دیگر کتاب منتشر شده در هفته‌ای که گذشت

کتاب

دیروز شنبه هم خبر رسید که کتابی تحت عنوان راهنمای جامع بازاریابی الکترونیکی در گردشگری ترجمه و پشت ویترین کتاب‌فروشی‌ها قرار گرفت. کتاب راهنمای جامع بازاریابی الکترونیکی در گردشگری توسط جعفر باپیری، مهرداد خطیبی و مهدی صفدرزاده ترجمه شده‌ است.

این کتاب فصل مشترک رشته‌های گردشگری، بازاریابی، اینترنت و فناوری اطلاعات و ارتباطات است از این رو درک مطالب آن برای افراد غیرمتخصص قدری دشوار و نیازمند مطالعه منابع جانبی است.

کتاب مذکور دارای ۲۲ فصل است که ارتباطی منطقی و منسجم با یکدیگر دارند و خواننده در گذر از فصل‌های مختلف کتاب این ارتباط و انسجام را حس می‌کند. کتاب برای مقاصد گردشگری نگاشته شده است با این حال بیشتر رهنمودهای آن قابل استفاده برای سایر بخش‌ها و کسب و کارهای گردشگری نیز هست.

باپیری درباره ترجمه کتاب نوشته است:

ترجمه این کتاب راهنمای جامع بازاریابی الکترونیکی برای مقصدهای گردشگری است با این حال با مطالعه کتاب به این نتیجه رسیدیم که بیشتر فصل‌ها و بخش‌های آن برای سایر سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز مفید است. از این رو برای جلب افرادی که ممکن است در نگاه اول و با خواندن عنوان کتاب آن را مرتبط با خود ندانند، عنوان متن ترجمه را اندکی تغییر داده‌ایم.

ابلاغ آیین‌نامه راهنمایان گردشگری

 راهنمایان گردشگری

هفته گذشته برای جوانان علاقه‌مند به فعالیت در حوزه گردشگری هم خبری مهم به همراه داشت. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، آیین نامه راهنمایان گردشگری (جهانگردی) را که به تصویب هیئت وزیران رسیده، برای اجرا ابلاغ کرد.

مطابق این آیین نامه، راهنمایان گردشگری برای اخذ مجوز فعالیت باید دارای این شرایط باشند:

  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • متدین به دین‏ اسلام یا اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • داشتن حداقل ۲۲ سال سن
  • ارایه گواهی عدم سوءپیشینه کیفری موثر از مراجع ذی‌صلاح
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر بنا به تأیید مراجع ذی‌صلاح
  • داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی
  • موفقیت در مصاحبه عمومی و اختصاصی
  • گذراندن دوره تخصصی راهنمایان گردشگری و موفقیت در آزمون و اخذ مدرک پایان دوره از مراجع ذی‌صلاح
  • داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت برای متقاضیان مرد
  • دارا بودن سلامت جسمانی متناسب با موضوع فعالیت و سلامت روانی به تأیید پزشک معتمد سازمان
  • تسلط به یکی از زبان‌های خارجی (برای راهنمایان گردشگری بین المللی)

در آیین نامه مذکور مقرر شد راهنمایان گردشگری صرفاً مجاز به ارایه خدمات راهنمایی به دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری مجاز از سوی سازمان باشند و راهنمایان دارای مجوز معتبر، از پرداخت ورودیه به اماکن تاریخی، فرهنگی، باستانی، طبیعی و موزه‌ها معاف هستند.

طبق این مصوبه، مرجع صادرکننده مجوز و کارت انواع راهنمایان گردشگری، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و اعتبار کارت راهنما برای اولین بار، یکسال است و پس از آن در صورت تأیید عملکرد و گذراندن دوره بازآموزی، در دوره‌های سه ساله تمدید خواهد شد.

بر مبنای این آیین نامه، راهنمایان گردشگری از نظر به کارگیری، تابع قوانین کار و تأمین اجتماعی می‌باشند و مکلف به رعایت سوگندنامه تعهد اخلاق حرفه‌ای بوده و چنانچه برخلاف سوگندنامه و مقررات این آیین‌نامه رفتار نموده و یا اعمالی خلاف شئون شغلی خود مرتکب شوند، به تشخیص سازمان برای مرتبه اول تا سه ماه تعلیق مجوز فعالیت و در صورت تکرار لغو مجوز خواهند شد.

مشروح این آیین‌نامه را می‌توانید در این صفحه از کجارو مطالعه نمایید.

جیبوتی تنها نماند، قطع روابط دیپلماتیک مجمع الجزایر با ایران

مجمع الجزایر کومور

در شرایطی که اعلام خبر قطع رابطه کشور جیبوتی با ایران، واکنش‌های طنز بسیاری را در میان کاربران ایرانی به همراه داشت، اواخر هفته گذشته خبرها حاکی از آن بود که مجمع‌الجزایر کومور (قمر) هم روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد. مجمع‌الجزایر قُمُر یا کومور در جنوب شرقی آفریقا در آب‌های اقیانوس هند و در شرق سواحل موزامبیک و شمال غربی ماداگاسکار قرار دارد. مساحت آن به ۲۲۳۶ کیلومترمربع می رسد. کومور از ۷ ناحیه تشکیل شده که به شکل فدرال اداره می‌شود. مرکز حکومت آن مورونی است که در جزیره گراند کومور قرار دارد. جیبوتی نیز که عربستان پس از ناکامی در ایجاد موج ضدایرانی میان کشورهای عربی غرب آسیا به سراغ آن رفت و از این کشور خواست تا روابط خود با ایران را قطع کند، از جمله کشورهای کوچک آفریقایی بود.

کشمکش بر سر افزایش نرخ هتل‌ها

جامعه هتل‌داران کشور اوایل هفته گذشته در جلسه‌ای با حضور معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی درخواست افزایش نرخ اتاق هتل‌های کشور را حداکثر تا ۱۵ درصد مطرح کرد. صورتجلسه آن نیز به امضای معاون گردشگری رسید. اما پس از چند روز معاونت گردشگری اعلام کرد که این اقدام شتابزده بوده و با چنین کاری مخالف است و در نهایت هتل‌داران می توانند تنها ۱۲ درصد افزایش نرخ داشته باشند.

بار دیگر در حاشیه مراسم افتتاح سایت رزرواسیون جامعه هتل‌داران کشور، رئیس جامعه هتل‌داران کشور در نامه اعتراض‌آمیزی به معاونت گردشگری اعلام کرد که باید تعیین نرخ‌ها آزادسازی شود تا بازار عرضه و تقاضا، نرخ را تعیین کند.

جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه هتل‌داران ایران در این نامه خطاب به مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری کشور نوشت: ضمن اعتراض بسیار شدید نسبت به دستورالعمل صادره در خصوص افزایش نرخ، کماکان اصرار داریم که نرخ هتل‌ها می‌بایست آزادسازی شود تا شرایط عرضه و تقاضا آن را تعیین کرده و سرمایه‌گذاران این عرصه با رغبت بیشتری سرمایه‌های خود را در ساخت و بازسازی هتل به کار گیرند و این حق را برای خود قائلیم که از تمامی مراجع ذی‌صلاح و ظرفیت‌های قانونی کشور در این راستا کمک بگیریم.

امکان ندارد نرخ توسط مجموعه دیگری تعیین شود

پس از دریافت این نامه توسط معاون گردشگری، مرتضی رحمانی موحد در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که از حق مردم در برابر گران‌سازی نرخ هتل‌ها به اسم آزادسازی نمی‌گذرد.

وی نظارت بر نرخ‌گذاری هتل‌ها را براساس قوانین، به عهده دستگاه سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد و گفت که امکان ندارد نرخ توسط مجموعه دیگری تعیین شود. این موضوع یک انتظار غیرمنطقی است چرا که آزادسازی ممکن است تبدیل به گران‌سازی شود، بنابراین نباید با این مساله به صورت شعاری برخورد کنیم.

ابقای رئیس جامعه هتل‌داران ایران تا دو سال دیگر

در کشاکش این تنش‌ها انتخابات و مجمع عمومی روسا و نمایندگان اتحادیه‌ها و جوامع هتل‌داری برگزار و براساس آن جمشید حمزه‌زاده به عنوان رئیس جامعه هتل‌داران ایران در این سمت ابقا شد.

انتخابات و مجمع عمومی روسا و اتحادیه‌های هتل‌داری روز ۲۴ دی ماه از صبح تا عصر در هتل باباطاهر تهران برگزار شد. ۲۹ نماینده از اتحادیه‌های هتل‌داری و جوامع در ۳۱ استان کشور حضور پیدا کرده بودند که در نهایت جمشید حمزه‌زاده با ۲۷ رأی از ۲۹ رأی با رأیی قاطع به عنوان رئیس جامعه هتل‌داران ایران به مدت دو سال در این سمت ابقا شد.

۲۴ ساعت خبرساز برای ایرانی‌ها و‌ آمریکایی‌ها

جزیره فارسی

جزیره فارسی، نامی که شاید پیش‌تر به گوش خیلی‌ها نخورده بود. جغرافیای آن اما برای ۲۴ ساعت برای ایرانی‌ها و‌ آمریکایی‌ها خبرساز شد. بعد از ورود بدون مجوز دو شناور آمریکایی به آب‌های کشورمان، تمامی خدمه این دو کشتی در اختیار نیروهای سپاه پاسداران قرار گرفتند. اما با مشخص شدن اختلال سیستم‌های مسیریاب این دو کشتی و تماس‌های مکرر جان کری وزیر امور خارجه ایالات‌متحده با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه‌ کشورمان، مجوز رهایی سربازان آمریکایی در آب‌های بین‌المللی صادر شد. در طی این ساعات نام جزیره فارسی بسیار نقل شد. اما واقعا جزیره فارسی کجاست و چه شرایطی دارد؟ این چیزی است که در آن ۲۴ ساعت کمتر درباره‌اش سخن گفته شد. جزیره فارسی از جزیره‌های ایرانی خلیج فارس است. این جزیره حد فاصل مرز بین ایران و عربستان بوده و از نظر موقعیت جغرافیایی بسیار حائز اهمیت است. هم‌اکنون در این جزیره تاسیسات نفتی حضور فعال دارند. برای مشاهده اطلاعات بیشتر درباره‌ی این جزیره به این صفحه از کجارو مراجعه کنید.

میلانا، دختر جهانگرد صربستانی به شیراز رسید

صربستان جهانگرد توریست

میلانا دختر ۲۱ساله اهل صربستان، جهانگردی است که با دو یورو سفر خود را به دور دنیا آغاز کرده است. او که با پیام دوستی و مهربانی سفرش را آغاز کرد، با گذر از ۲۱کشور جهان وارد ایران شده است. میلانا تمام هزینه سفر خود را از طریق تئاتر خیابانی تامین می‌کند. در این تئاترها او با گریم خاص صورت، نوعی از پانتومیم را اجرا می‌کند.

او سفر خود در ایران را از تهران آغازکرده و سپس به اصفهان و شیراز رفت. تصاویر میلانا در تهران و اصفهان را می‌توانید در این صفحه از کجارو مشاهده کنید.

 

 تهیه شده در کجارو

مطالب مرتبط:

دیدگاه