انفجار نزدیک مسجد سلطان احمد استانبول/ اظهارات عجیب اردوغان درباره ایران/ عامل انتحاری سعودی الاصل بوده است

مینا داودی | چهار شنبه, ۲۳ دی ۹۴ ساعت ۰۹:۵۶

پلیس ترکیه پس از انفجار عظیمی که در منطقه تاریخی سلطان احمد رخ داد، میدانی در مرکز استانبول را به روی عموم بست.

  خبرگزاری دوگان از مجروح شدن شمار بسیاری از مردم خبر داد.

آمبولانس‌ها به صحنه انفجار در نزدیکی مسجد سلطان احمد و مسجد ایاصوفیه رفتند که یکی از بزرگترین مناطق توریستی استانبول است. دلیل انفجار هنوز مشخص نیست.

شبکه تلویزیونی مستقل NTV اعلام کرد که انفجار نزدیک یک پارک توریستی رخ داد. آژانس خبری آندولا-ران، وابسته به ترکیه اعلام کرد که پلیس و نیروهای امدادی به منطقه ارسال شده‌اند.

پلیس، منطقه را به روی عموم بست و به‌دلیل احتمال وقوع انفجارات دیگر از ورود مردم به آن منطقه جلوگیری کرد.

بنا بر اعلام رسانه‌ها تلفات این انفجار تاکنون ۱۰ کشته و ۱۵ زخمی گزارش شده‌اند که در میان آن‌ها گردشگران آلمانی، فرانسوی و نروژی وجود دارند.

به گزارش تلگراف، دلیل این انفجار عملیات انتحاری یک زن بوده است که با خود مواد منفجره حمل می‌کرد.

انفجار در استانبول

در پی این انفجار خودروهای امدادی و پلیس خود را به محل حادثه رساندند و تمامی خیابان‌های منتهی به این مسجد توسط پلیس مسدود شده است.

دولت ترکیه هم بلافاصله بعد از وقوع این انفجار جلسه اضطراری تشکیل داد و تمام نیروهای امنیتی را به حالت آماده باش قرار داد.

انفجار در استانبول

در سال جاری این سومین حمله‌ی تروریستی به ترکیه است.

در همین حال از استانبول خبر می‌رسد که شدت انفجار به حدی بود که در فاصله ۱۵ کیلومتری شنیده شد.

 

انفجار در استانبول

نیروهای امنیتی و پلیس ترکیه تمام منطقه سلطان احمد شهر استانبول را به کنترل کامل خود درآورده و تلفن‌های این منطقه نیز به دلائل امنیتی قطع شده است.

آخرین اخبار دریافتی از استانبول حاکی است که انفجار در منطقه سلطان احمد استانبول، در ۵۰۰ متری ساختمان کنسولگری ایران در این شهر رخ داده است.

انفجار در استانبول

انفجار مهیبی که صبح امروز ساعت ۱۰ و نیم بوقت محلی در منطقه شناخته شده سلطان احمد روی داد، آسیبی به ساختمان کنسولگری ایران در این شهر وارد نیاورده است.

به نقل از گزارش خبرنگار شبکه خبر از استانبول، هیچ صدمه‌ای به اتباع کشورمان در استانبول وارد نشده است.

انفجار در استانبول

در همین حال کاربران شبکه‌های اجتماعی با اشاره به وقوع انفجار در نزدیکی مسجد سلطان احمد در مرکز ترکیه گفتند: با توجه به اینکه شمار زیادی از ایرانیان دراین منطقه زندگی می‌کنند، احتمال اینکه در میان قربانیان اتباع ایرانی دیده شود، وجود دارد.

شبکه اسکای نیوز گزارش داد: مقام‌های ترکیه انتشار خبر در خصوص انفجار امروز در شهر استانبول را ممنوع اعلام کردند.

انفجار در استانبول

به گزارش نشریه "دیلی صباح"، در حالی که دقایقی پیش رسانه‌های داخلی ترکیه از وقوع انفجار مهیبی در نزدیکی مسجد سلطان احمد در استانبول خبر دادند، آتش سوزی در هتلی ۸ طبقه در منطقه دیگر این شهر گزارش شده است.

مارک اون، خبرنگار بی بی سی در استانبول می‌گوید که در ماه‌های اخیر دست‌کم حملاتی توسط  سه گروه مختلف در ترکیه انجام شده است:

جبهه انقلابی آزادی خلق (یک گروه تندروی مارکسیست-لنینیست)، گروه کرد پ‌ک‌ک و گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش). بنابراین به‌راحتی نمی‌توان حدس زد که انفجار امروز احتمالا کار چه گروهی بوده است.

انفجار در استانبول

 منابع امنیتی در ترکیه اعلام کردند که انفجار مرگ‌بار امروز سه‌شنبه در استانبول به احتمال زیاد از سوی عناصر گروه تروریستی داعش اجرا شده است.

اما تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته است.

مورات ماناز، شاهد عینی ماجرا به خبرنگار بی بی سی گفت:

انفجار انتحاری بود. به طرف محل انفجار رفتم و همه چیز را دیدم و دوباره به هتل برگشتم. خیلی شلوغ بود. هر کسی به یک طرف می دوید.

وی ادامه داد:

پلیس انتظار این حمله را نداشت. خیلی مضطرب بودند ولی سعی می‌کردند مردم را از محل دور کنند و می گفتند که احتمال حمله ی دوم نیز وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی؛ معاون نخست وزیر ترکیه در مصاحبه با خبرنگاران گفت:

عامل انتحاری که خود را در میدان "سلطان احمد" استانبول منفجر کرد، یک تبعه سوریه و متولد سال ۱۹۸۸ است.

تلویزیون دولتی ترکیه از کشته شدن دست‌کم ۱۵ نفر و زخمی شدن ۱۵ تن دیگر در این انفجار خبر داد. 

تصویر لحظه وقوع انفجار در استانبول:

انفجار در استانبول

 

اظهارات عجیب اردوغان درباره ایران

اردوغان در جدیدترین اظهاراتش اين اتفاق را كار تروريست‌های سوريه دانست و گفت كه فرقی ميان پ.ک.ک با داعش وجود ندارد.

او در ادامه به ایران و روسیه حمله کرد و مدعی شد که تهران، منطقه را به سوی درگیری مذهبی و طائفه‌ای سوق داده و از تحولات جاری در سوریه، یمن و عراق در حال سوء‌ استفاده است!

رئیس‌جمهوری ترکیه سپس بار دیگر با اشاره به موضوع اعتراض ایران به اعدام رهبر شیعیان در عربستان و تنش ایجاد شده میان تهران و ریاض بر سر این مسئله، اعلام کرد که از موضع عربستان علیه ایران حمایت می‌کند زیرا ایران منطقه را به سوی یک درگیری مذهبی و طائفه‌ای سوق داده است!

اردوغان در حالی این سخنان را گفته که ایران حمله تروریستی به استانبول را محکوم کرده بود. پس از تنش‌های به وجود آمده بین آنکارا و مسکو، صنعت گردشگری ترکیه به‌شدت آسیب دیده است و ادامه سیاست تنش‌زا در قبال ایران می‌تواند به صنعت گردشگری این کشور بیش از پیش آسیب وارد کند.

به روز رسانی:

رسانه‌های عراقی بعدازظهر سه‌شنبه به نقل از رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که هویت انتحاری عملیات تروریستی صبح امروز در استانبول، یک سوری الاصل متولد سعودی است.

این حمله تروریستی دست‌کم ۱۰ کشته و ۱۵ مجروح به جا گذاشته است که درمیان آنان تعدادی شهروند خارجی از جمله آلمانی و کره‌ای نیز دیده می‌شوند.

آلمان و کره حضور شهروندان خود را در میان قربانیان این عملیات تایید کرده‌اند.

المسله خبرگزاری عراقی به نقل از رسانه‌های ترکیه‌ای نوشت، عامل انتحاری «نبیل الفضلی» ۲۸ ساله و متولد عربستان سعودی است که ساعت ۱۰ و ۱۵ دقیقه صبح به وقت استانبول خود را در مرکز توریستی استانبول منفجر کرد.

منبع:

theguardian

bbc

ایرنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه