غذاهای محلی استان گیلان (قسمت دوم)

سعیده واقعی | دوشنبه, ۴ آبان ۹۴ ساعت ۱۴:۰۰

همان طور که در مقاله‌ی قبل عنوان کردیم، اقلیم خاص گیلان سبب تنوع و وفور محصولات غذایی تازه در این خطه شده است. ماهی یکی از ارکان اصلی سفره‌های گیلانی است که به‌دلیل فراوانی و تازه بودن آن هم محبوبیت و هم روش‌های پخت بسیار متنوعی دارد. با کجارو همراه باشید تا با بخش دوم از غذاهای محلی استان گیلان و به‌ویژه برخی از روش‌های طبخ ماهی آشنا شویم.

ماهی شکم‌پر

برای تهیه‌ی این ماهی شکم پر ابتدا ماهی چند ساعت در آبلیمو، رب محلی ازگیل و رب گوجه خوابانیده و طعم دار می‌شود. سپس درون ماهی را با معجونی از گردوی آسیاب شده، سبزی‌های معطر، پیاز، ادویه، رب انار و ازگیل پر کرده و در فر کباب می‌کنند. ماهی شکم‌پر در مناطق مختلف استان با نام‌های مختلف از قبیل ماهی لونگی، ماهی فویج یا ماهی فبیج شناخته می‌شود.

ماهی شکم پر، لونگی ماهی گیلان

مرغ شکم‌پر

مرغ شکم پر نیز مانند ماهی شکم پر  رب ازگیل و آبغوره آغشته کرده و به‌مدت یک شب در یخچال گذاشته تا طعم دار شود.سپس درون مرغ را با گردوی آسیاب شده، رب ازگیل، پیاز و ادویه پر و در فر کباب می‌کنند.

مرغ شکم پر

شش انداز

خورش گیلانی دیگری از بادمجان که با ترکیب آشنای رب انار، پیاز و گردو طعم جدیدی به خود می‌گیرد. برای تهیه‌ی شش انداز، معجونی از گردو و رب انار با بادمجان سرخ شده مخلوط و طبخ می‌شود.

شش انداز بادمجان

آلو مسما

ترکیب اصلی این خورش خوشمزه مرغ و انواعی از آلو (آلو سیاه، آلو بخارا و قیسی) همراه با پیاز و شکر، زعفران و کره است. پس از آب‌پز کردن کامل مرغ با نمک و ادویه، آلوهای تفت داده را به آن اضافه کرده و در نهایت پیاز سرخ شده و شکر به خورش اضافه می‌کنند، پس از چند دقیقه جوشیدن خورش آلو مسما آماده است.

آلو مسما گیلان

کوکو اشپل

اشپل که به تخم ماهی گفته می‌شود در شمال کشور به‌دلیل فراوانی ماهی به‌راحتی یافت می‌شود؛ رایج‌ترین غذای تهیه شده با اشپل کوکوی آن است که به‌سادگی با ترکیب اشپل با تخم‌مرغ آماده می‌شود. با خوردن کوکوی اشپل طعم متفاوتی را تجربه خواهید کرد.

کوکو اشپل، گیلان

آش شله قلمکار

شله قلمکار از مشهورترین آش‌های ایرانی است که ترکیبی غنی داشته و از انواع حبوبات مانند نخود، لوبیا، عدس، برنج، گندم، پیاز، سبزیجات آش مانند تره، اسفناج، جعفری، گشنیز و گوشت گوسفند و روغن در طبخ آن استفاده می‌شود.

اش شله قلمکار، گیلان

کولی غورابیج

غذایی تهیه شده از ماهی کولی، که مغز گردو، سبزی‌های محلی، شکر و آبغوره به دلخواه از ترکیبات اصلی آن هستند. این ماهی به‌صورت خورش پخته شده و به‌همراه برنج سرو می‌شود.

کولی غورابیج

ماهی دودی یا ماهی شور

از چاشنی‌های پرطرف‌دار گیلانی ماهی دودی یا شور است که به‌صورت آماده از بازار روز تهیه می‌شود. روش آماده کردن ماهی دودی به این شکل است که تکه‌ی کوچکی را از ماهی درون ظرفی سفالی روی برنجِ آماده‌ی دم  قرار می‌دهند، این چاشنی همراه با انواعی از خورش‌ها سرو می‌شود.

ماهی دودی روش دیگری برای طبخ ماهی دودی یا شور وجود دارد، به این صورت که ماهی را از شب قبل خیس کرده و تا صبح چندین بار آب آن را عوض می‌کنند؛ سپس بدون اینکه ماهی با آب در تماس باشد آن را بخارپز می‌کنند تا استخوان‌های ماهی نیز نرم شود.

ماهی دودی  

گل در چمن

این غذا خورشی از ترکیب باقلای سبز (در گیلان به نام باقلای مازندرانی معروف است)، تخم‌مرغ، شوید و زردچوبه، همچنین گوشت گوسفند به دلخواه است. پس از سرخ کردن باقلا به‌همراه شوید و زردچوبه، تخم‌مرغ روی آن شکسته و مخلوط می‌شود. gol-ghable-pokht2 تهیه شده در کجارو

مطالب مرتبط:

دیدگاه