۱۲ ساحل منحصر به فرد زیبا

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم سه شنبه، ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۵
۱۲ ساحل منحصر به فرد زیبا

سواحل در تمامی دنیا برای مردم جذاب و مکانی خوب برای گشت و گذار و آرامش هستند. اما برخی از سواحل زیبا با دیگر سواحل متفاوتند. در این مقاله ۱۲ ساحل منحصربه‌فرد با زیبایی نفس‌گیر را معرفی می‌کنیم.

ساحل، محل تلاقی آب و خاک، موج و سنگ، تلاطم و شن است. اما سواحل که از چشمان مخفی هستند، گاهی ساختار فرازمینی دارند و گاهی پر از مواد طبیعی کمیابند. در این مقاله با ۱۲ ساحل منحصر‌به‌فرد با منظره‌ای خارق‌العاده آشنا می‌شویم.

ساحل غارها، الغروه، پرتقال

ساحل خاص

بناجیل (benagil)، روستایی پرتقغالی و کوچک در کنار اقیانوس اطلس و بخشی از شهر دریایی لاگوئا (Lagoa)، هر روز گردشگران بیشتری را به سمت ساحل مشهورش یعنی پرایا د بناجیل (Praia de Benagil) جذب می‌کند. غار بناجیل فقط یکی از غارهای ساحلی این منطقه است اما برای صدها گردشگر تابستانی، جذاب‌ترین انتخاب محسوب می‌شود.

ساحل معدنی، دریای مرده، فلسطین

ساحل خاص

دریای مرده (Dead Sea یا بحرالمیت) ۴۰۰ متر از سطح آب‌های آزاد پایین‌تر بوده به عنوان پایین‌ترین سطح زمین بر روی کره‌ی خاکی شناخته می‌شود. تبخیر این دریا بیشتر از آب ورودی آن است به همین دلیل آبش بیشترین میزان نمک را در جهان دارد یعنی چیزی حدود ۳۴۰ گرم نمک در هر لیتر آب.

این دریا به نام مرده شناخته می‌شود چرا که به دلیلی شوری زیاد، هیچ نوع موجودی امکان زندگی در آن را ندارد. با این‌حال این دریا به خواص درمانی‌اش مشهور است. در کف دریا نیز گل سیاهی وجود دارد که به راحتی از آبش جدا شده و می‌تواند مواد مغذی را برای پوست تامین کند. برومور موجود در هوای اطراف این دریا نیز برای سیستم‌‌های مختلف بدن مفید است که این دریا را تبدیل به کم ارتفاع‌ترین اسپا در دنیا می‌کند.

تالاب یخی جکولسارلون (Jokulsarlon Glacier) در ایسلند

ساحل خاص

بالای یخچال طبیعی برومرکوریکول (Breiðamerkurjökul) یکی از خارق‌العاده‌ترین عجایب طبیعی و یکی از مشهور‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایسلند قرار گرفته است. این تالاب در سال ۱۹۳۴ میلادی پس از آن تشکیل شد که یخچال طبیعی شروع به عقب‌نشینی کرد. اندازه‌ی کنونی تالاب حدود ۲۵ کیلومتر مربع است که با شکستن یخ‌های یخچال طبیعی، در سال حدود ۵۰۰ متر مربع به وسعتش افزوده می‌شود.

جکولسارلون در جنوب شرق ایسلند و در فاصله‌ی ۳۷۹ کیلومتری از پایتخت قرار دارد.

اسکالا د تورچی (Scala dei Turchi)، ایتالیا

ساحل خاص

این واژه که در زبان ایتالیایی معنی پلکان ترک‌ها را می‌دهد، یک ساحل صخره‌ای در خلیج ریلمونته (Realmonte) در جنوب سیسیل ایتالیا است. اسکالا توسط لجن و خاک رس آهکداری که اینجا رسوب شده شکل گرفته و رنگ منحصر به فرد سفید دارد. به دلیل شکل خاصش می‌توانید از آن به عنوان پلکان بالا بروید به همین دلیل چنین نامی به خود گرفته است.

بازدید کنندگان می‌توانند برای دیدن منظره‌ی نفس‌گیر، از شیب بالا روند یا در ساحل لم داده و حمام گل بگیرند چرا که گفته می‌شود گل سفید آن خواص درمانی دارد. برای ماجراجویان نیز امکان شیرجه از بالای صخره‌ها به آب‌های گرم مدیترانه وجود دارد.

ساحل کاتردال (Cathedrals)، اسپانیا

ساحل خاص

مشهور به ساحل آب‌های مقدس، این نمونه‌ی باشکوه از قدرت فعال طبیعت در گالیسیا (Galicia) در شمال غرب اسپانیا قرار دارد. تراشیده شده توسط موج‌های دریای کانتابرایان (Cantabrian)، غوطه‌ور و نمایان با طاق‌ها و غارهایش.

نکته‌ی تمایز این ساحل، دسته‌هایی از اشکال عجیب صخره‌هایش است که این خلیج را تبدیل به مکانی جادویی می‌کند که فرسایش با ساختن طاق‌هایی به ارتفاع ۳۰ متر، اشکال کاتردال (کلیسایی) مانندی را به وجود آورده است. بهتر است در زمان جزر دریا از این محل بازدید کنید.

ساحل پونالوئو (Punaluʻu) هاوایی

ساحل خاص

با داشتن لقب ساحل شن‌های سیاه، پونالوئو بین پارک ملی آتشفشان‌های هاوایی و شهر کوچک نالهو (Naalehu) قرار دارد. محصور در بین درختان نخل، لبه‌های سیاه این ساحل، منظره‌ای فراموش نشدنی را به وجود می‌آورند.

پونالوئو همچنین بین عشاق حیات وحش نیز محبوب است. در این ساحل می‌توان لاک‌پشت منقار دار و لاک‌پشت سبز را دید در حالی که روی شن‌های سیاهش سیل هاوایی آرمیده و روی درختانش عقاب هاوایی خانه دارد. در این‌جا می‌توانید دلفین‌های ریسنده و وال‌های کوهان‌دار را ببینید که در آب‌های ساحلی شنا می‌کنند.

ساحل توپ بولینگ، کالیفرنیا

ساحل خاص

به عنوان بخشی از ساحل ایالتی شونر گالچ، در آمریکا، این ساحل نامش را از سنگ‌های شنی کروی آنجا گرفته‌ است.

ساحل شیشه‌ای، کالیفرنیا

ساحل خاص

در فورت برگ (Fort Bragg) کالیفرنیا ساحل عجیبی وجود دارد که پر شده از شیشه‌های رنگی. منبع این گنجینه زباله‌هایی هستند از باتری ماشین و بطری‌های شیشه‌ای گرفته تا قوطی‌ها و لوازم خانگی که به سادگی در ساحل رها شده‌اند. این یکی از فجایعی است که شهر‌های کنار دریا به وجود می‌آورند. مادر طبیعت این بی‌ادبی انسان را با فرم‌هایی غافلگیر‌کننده و صاف از شیشه‌های رنگی پاسخ داده است.

گذرگاه غول‌ها، ایرلند

ساحل خاص

گذرگاه غول‌ها در سواحل صخره‌ای در شمال ایرلند قرار دارد. این ساحل از ۴۰،۰۰۰ ستون بازالتی چند ضلعی با برش‌های دقیق افقی تشکیل شده که سنگفرش زیبایی را از دریا به بالا می‌سازد. این منظره‌ی دراماتیک باعث به وجود آمدن افسانه‌های محلی از غول‌هایی شده که از دریا به اسکاتلند می‌آیند.

ساحل خاص

منظره‌ی دراماتیک ساحل غول‌ها باعث به وجود آمدن افسانه‌های محلی از غول‌هایی شده که از دریا به اسکاتلند می‌آیند

گذرگاه غول‌ها میراث ثبت شده در یونسکو در شمال ایرلند است. این منطقه که به دلیل فعالت‌های آتشفشانی در ۶۰۰ میلیون سال قبل به وجود آمده است، گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. این ساختارها همچنین کلید حل معماهای زمین‌شناسی بوده‌اند.

ساحل شن‌های قرمز، هانا، هاوایی

ساحل خاص

ساحل شن‌های قرمز یک پناهگاه زیبا با سطح ساحلی دراماتیک و ناهموار است. این ساحل هلال مانند در عمق مخروط آتشفشانی کائوئیکی (Ka’uiki) قرار گرفته که لاوای قرمزش منبع شن‌های قرمز رنگ اینجا است. زیبایی این منطقه توسط دیوار لاوایی سیاه و اقیانوس محافظت می‌شود.

بیشه‌ی اقیانوس آرام، مونتری (Monterey)، کالیفرنیا

ساحل خاص

گیاهان یخی در ماه می (تیر) شکوفه می‌کنند مستقیما به داخل دریا رفته و دورنمایی فراواقعی در مونتری کالیفرنیا ایجاد می‌کنند. گیاهان بیشه‌ای اقیانوس آرام با گل‌هایشان باعث جذب پروانه‌های مونارکی شده که شهر به داشتن آن‌ها مشهور است.

خرابه‌‌های ترا، سانتورینی

ساحل خاص

شهر باستانی ترا (Thera ) بر لبه‌ی کوه ۳۶۰ متری مسووانو (Messavouno) در جزیره‌ی یونانی سانتورینی (Santorini) آرمیده است.

شهر ترا بین قرن نهم پیش از میلاد تا سال ۷۲۶ میلادی محل زندگی ساکنینش بوده است. خرابه‌ها روی کوه‌پایه با منظره‌‌ای نفس‌گیر بر اقیانوس واقع شده‌اند. گردشگران می‌توانند به بازدید از معابد باستانی، کلیساهای روم شرقی، زیارتگاه آرتمیدوروس (Artemidoros)، پورتیکوی (Portico) سلطنتی، یک تئاتر شهری با منظره‌ای زیبا رو به آئجین (Aegean)، خیابان‌های تراس‌دار، امارت‌ها، حمام‌ها و ساختمان‌های مذهبی بپردازند. بیشتر این مکان‌ها متعلق به دوره‌ی هلنیستیک (Hellenistic) و روم هستند (بین قرن سوم پیش از میلاد مسیح (ع) تا قرن دوم میلادی)

این هم فهرستی از سواحل زیبا و منحصر به فرد دنیا. شما کجارویی عزیز کدام ساحل را بیشتر پسندیدید؟

مطالب مرتبط:

منبع Ecophiles

دیدگاه