آخر هفته کجا بریم؟ از سرمای سپید پیست آبعلی تا گرمای کویر جندق و آینه ایران

عماد جعفری | چهار شنبه, ۱۵ دی ۹۵ ساعت ۲۳:۵۹

آخر هفته کجا بریم؟ پیشنهاد سفر این هفته کجارو؛ تعطیلات زمستانی خود را با سفری به پیست آبعلی، کویر جندق یا دریاچه مخرگه به تجربه‌ای متفاوت بدل کنید. با کجارو همراه باشید.

زمستان را به سرما و سپیدی می‌شناسیم، فصلی که باید کنار آتش گرم خانه و خانواده به سر آید.

اما حکایت علاقه‌مندان به سفر و گردشگران ماجراجو جور دیگری رقم می‌خورد، راه سفر را در پیش می‌گیرند و از زیبایی‌های طبیعت گرما و انرژی می‌گیرند. تعطیلات آخر هفته فرصت مناسبی است تا دست از زندگی پراسترس و رنگ‌پریده شهری بشوییم و به دامان طبیعت بی‌نظیر و رنگارنگ کشورمان رهسپار شویم. در این مقاله با پیست آبعلی برای سفر یک روزه و کویر جندق و دریاچه مخرگه برای سفرهای دو روزه آشنا می‌شویم.

سفر یک روزه

صبح زمستانی یک روز تعطیل می‌تواند با تجربه‌ای متفاوت از هیجان و سر زندگی رقم بخورد، کافی است عزم سفر کنید و تا پیش از تاریکی شب، تجربه‌ای متفاوت برای خود رقم بزنید.

پیست آبعلی

پیست آبعلی

پیست اسکی آبعلی قدیمی‌ترین پیست اسکی تهران است. در نزدیکی شهر آبعلی کوهی دقیقا در جوار جاده هراز و در جهت شرقی- غربی گسترده شده که دامنه همواری دارد. همین شاخصه‌ها کافی است تا برف‌های این دامنه دیرتر از جاهای دیگر آب شده و محلی مناسب برای ورزش اسکی فراهم کند. 

پیست آبعلی

آبعلی دارای یک تله کابین، پنج تله اسکی بشقابی و سی و سه تله اسکی چکشی است، که به سی و سه بخش پیست شرکت نفت، پیست‌های خصوصی و پیست تربیت بدنی تقسیم می‌شود. ارتفاع بالاترین نقطه آن از سطح دریا ۲۶۵۰ متر و پایین‌ترین نقطه آن ۲۴۰۰ متر است. طول فصل اسکی در این پیست از اواسط دی تا اواسط اسفند ماه متغیر است. این پیست از لحاظ امکانات رفاهی دارای شش رستوران و یک هتل است. 

پیست اسکی آبعلی

برای رسیدن به پیست اسکی آبعلی از شرق تهران (اتوبان‌های افسریه، همت، بابایی یا خیابان دماوند) وارد جاده آبعلی شوید. با طی ۴۰ کیلومتر و گذشتن از جاجرود و پردیس به شهر بومهن می‌رسید. جاده سمت چپ (به طرف آمل) وارد جاده هراز شده و پس از طی ۱۵ کیلومتر و گذشتن از شهر رودهن و آبعلی به پیست اسکی آبعلی می‌رسید.

سفرهای دو روزه

در هر فاصله‌ای از هر کجای این مرز و بوم که روزگار می‌گذارنید، فرصت دو روزه تعطیلات آخر هفته‌تان را به خاطره‌های به‌یادماندنی بدل کنید. بار سفر را ببنید، دل به طبیعت بسپارید، معرفی مقصدش هم با ما. 

دریاچه مخرگه

دریاچه مخرگه

دیدن منظره واژگون آسمان بر زمین در آینه بزرگی که تا چشم کار می‌کند گسترده شده است، دل هر گردشگری را می‌رباید.از نکات جالب دریاچه مخرگه این است که با ۱۰ میلی‌متر بارش باران می‌توان با حرکت در هر نقطه از این دریاچه از انعکاس حیرت‌انگیز و زیبایتصاویر آسمان و محیط اطراف درآن لذت برد. از این لحاظ می‌توان آن را با شوره‌زار «سالار اویونی» در کشور بولیوی، که ملقب به بزرگ‌ترین آینه روی زمین است، مقایسه کرد.

دریاچه مخرگه

انعکاس کوهستان‌ها و محیط اطراف و آسمان بر سطح این دریاچه و زلالی آب و نوع خاک بستر این دریاچه سبب شده این اکوسیستم طبیعی همچون آینه‌ای بسیار بزرگ در بستر دشت مسطح اطراف خودنمایی کند و اگر در بستر دریاچه قرار گیرید انعکاس مناظر اطراف در آب دریاچه منظره‌ای بی‌نظیر را ایجاد می‌کند.

دریاچه مخرگه

 این عارضه طبیعی زیبا در سه کیلومتری جنوب شرقی مخرگه قرار دارد و مساحتی بیش از ۱۵ کیلومتر مربع دارد و منبع تغذیه آن مسیل‌ها ورودخانه‌هایی است که فقط در زمان بارندگی جریان می‌یابند و از کوه‌های چاه پوزه، چاه معدن، چشمه انجیر، چاه گز، چاه خشک، پیر قوچان،هفت کوه و تپه‌ماهورهای منطقه سرچشمه می‌گیرند.  

دریاچه مخرگه

دریاچه مخرگه در ۳۲ کیلومتری جنوب شهربابک در استان کرمان قرارگرفته است. مسیر دسترسی به این منطقه حرکت به‌سمت جنوب کارخانه آجر گود غلامعلی و یا جنوب گود لشکرکش استهرگز بدون همراه داشتن راهنمای آشنا به این محل به این منطقه وارد نشوید چون موجب سردرگمی در میان باتلاق‌ها خواهید شد.

دریاچه مخرگه

کویر جندق

کویر جندق

 بازتابی از رقص باد، از فراز و فرود خاک و بوته‌های پیچ‌خورده گز و نخل در یورش شن زارها، ما را به وسعت بی‌نهایت کویر می‌برد. با دور شدن از هیاهوی شهر و شهرنشین و شهرنشینی،دوش‌به‌دوش این هزار چهره زیبا، در بستری به رنگ خاک، تجربه‌ای به یادماندنی را در کویرجندق آغاز می‌کنید.

کویر جندق

وقتی به جندق سفر می‌کنید، فرصت دارید تا شترسواری را تجربه کنید. حیات‌وحش جندق هم با کل و بز، قوچ و میش، خرگوش، قمری، کبک و تیهو و پاقرقره، انواع روباه معمولی و روباه شنی، گرگ، عقاب و البته پلنگ و یوزپلنگ جذابیت‌های خاصی را در این منطقه ایجاد کرده است. ندق چیزی کمتر از ابیانه کاشان ندارد، اما از اقبال ابیانه بی‌نصیب مانده است؛ که به تهران نزدیک باشد تا گوشه نظری به آن شود. همه جای این شهر بافتی قدیمی دارد، طاق‌ها و رواق‌هایی کوتاه در کوچه‌ها دیده می‌شود و چون در قدیم راهزنان به شهر حمله می‌کردند، درب خانه‌ها را نیز کوتاه می‌ساختند، طاق‌های کوتاهی نیز در کوچه‌ها بنا می‌کردند تا اسب‌های سرکش سارقان وارد خانه‌ها و حریم حرمت دارشان نشوند. 

کویر جندق

این شهر کوچک برای خودش موزه‌ای است در قد و قواره تاریخ. وزش باد، ریگ‌ها و شن‌ها را به حرکت در می‌آورد و حجم‌هایبدیعی می‌سازد که از مهم‌ترین جاذبه‌هایی است که همه‌ساله مسافران زیادی را به‌سمت جندق فرا می‌خواند. علاوه بر این ویژگی‌ها، کوی جندقبرای ورزش‌های کویری مانند اسکی روی ماسه هم قابلیت فراوانی دارد، از امواج مهیب ماسه‌ها و تپه‌های مرتفع شنی عبور کنید؛ شترسواری از تفریحاتی است که هیچ گردشگری تجربه آن را فراموش نمی‌کند.

کویر جندق

جندق از توابع شهرستان خور است که در ۳۵۰ کیلومتری شمال شرقی اصفهان و ۲۲۰ کیلومتری شرق نائین قرار دارد.

بیشتر بخوانید: کویر جندق؛ آشنایی با مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران

مطالب مرتبط:

دیدگاه