پرطرفدارترین پیست های اسکی تهران را بشناسید

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش شنبه، ۴ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۶
پرطرفدارترین پیست های اسکی تهران را بشناسید

پیست‌های اسکی تهران در فصل زمستان از شلوغ‌ترین مکان‌های تفریحی هستند و جمعیت زیادی برای گذراندن یک روز مهیج به پیست‌‌های اسکی می‌روند.

پیست‌های اسکی تهران در نقاط مختلف اطراف پایتخت قرار دارند و در حدود چهار ماه در سال، از شرایط مناسبی برای اسکی برخوردار هستند؛ البته تفریح در پیست‌های اسکی تهران به این ورزش محدود نمی‌شود و افراد زیادی برای لذت بردن از یک روز برفی و دوری از شلوغی و روزمرگی داخل شهر به این مکان‌ها می‌روند. با توجه به کوهستانی بودن اطراف شهر تهران، در بیشتر روزهای زمستان پیست‌های اسکی اطراف آن پوشیده از برف می‌شوند؛ بنابراین ممکن است حتی اگر داخل شهر آفتابی باشد، پیست‌های اسکی مملو از برف باشند.

بهترین پیست‌های اسکی تهران

اگر ساکن شهر تهران یا حومه آن هستید می‌توانید یکی از پیست‌های اسکی تهران را انتخاب کنید و از برف بازی و اسکی کردن در آن لذت ببرید.

پیست اسکی توچال

  • آدرس پیست توچال: تهران، انتهای خیابان ولنجک، مجموعه تفریحی و ورزشی توچال، ایستگاه هفت تله‌کابین (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۲۴۸۷۵۰۰۰-۰۲۱
  • ساعت کار پیست توچال: در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه از ۵:۰۰ بامداد تا ۱۱:۰۰ شب و روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه از ساعت ۴:۰۰ بامداد تا ۱۱:۰۰ شب

تله سیژهای پیست اسکی توچال پر از اسکس بازان

منبع عکس: خبرگزاری برنا، عکاس نامشخص

پیست اسکی توچال بخشی از مجموعه تفریحی و ورزشی توچال و از جاهای دیدنی تهران است که به‌دلیل دسترسی مناسب به این پیست از داخل شهر تهران، علاقه‌مندان به اسکی از این مجموعه استقبال زیادی می‌کنند. این مجموعه در انتهای خیابان ولنجک و در جوار بام تهران قرار گرفته است و چشم‌انداز زیبایی از شهر تهران دارد. در واقع بام تهران بلندترین نقطه پایتخت به شمار می‌رود و در انتهای مسیر جاده سلامتی توچال، ایستگاه اول تله کابین قرار گرفته است. در روزهای برفی، بام تهران به یکی از زیباترین نقاط شهر تهران بدل می‌شود.

برای رسیدن به پیست اسکی توچال باید با تله کابین از ایستگاه اول تا ایستگاه هفت بروید. در طول مسیر تله کابین از ایستگاه اول تا ایستگاه هفتم، یعنی مکان پیست اسکی، شما از ارتفاع ۱,۹۰۰ متری به ارتفاع ۳,۶۸۰ متری خواهید رفت. پیش از رسیدن به ایستگاه هفت، در ایستگاه‌های سه و پنج برای علاقه‌مندان به سایر تفریح‌های زمستانی، برف بازی و همچنین دوستداران رستوران‌ها امکاناتی قرار دارد. تله کابین مسیری معادل ۱۵ کیلومتر را در رفت و برگشت طی می‌کند که پیمودن آن نزدیک به ۸۰ دقیقه طول می‌کشد. خط تله کابین توچال یکی از طولانی‌ترین خطوط کابلی در جهان است و امکان تماشای زیباترین مناظر برفی در رشته کوه البرز را میسر می‌کند.

بام تهران در جوار پیست توچال پوشیده از برف

بام تهران، منبع عکس و عکاس: خبرگزاری تسنیم، فؤاد اشتری

پس از رسیدن به ایستگاه هفتم تله کابین توچال می‌توانید از پیست‌های اسکی بین‌المللی با امکانات تفریحی و آموزشی لذت ببرید. پیست سرعت نیز در این مجموعه وجود دارد که برای حرفه‌ای‌ها طراحی شده است و طرفداران ویژه‌ای دارد. پیست اسکی توچال از نزدیک‌ترین پیست‌های نزدیک به پایتخت در جهان محسوب می‌شود و از سال ۱۳۹۳ تاکنون، گواهی استاندارد جهانی دریافت کرده است.

پیست اسکی توچال در سال‌های پر بارش تا هشت ماه شرایط مناسب اسکی کردن دارد

اولین پیست این مجموعه پیست اسکی قله است که از پایین قله توچال آغاز می‌شود و تا هتل توچال ادامه دارد. در این مسیر یک خط تله‌سیژ و یک تله اسکی نیز فعال است و می‌توانید مسیری به طول ۱۲۰۰ متر را در این پیست اسکی کنید. این پیست به‌دلیل ارتفاع بالا از نخستین پیست‌های برفگیر در کشور به شمار می‌رود و در سال‌های پر بارش تا هشت ماه از سال شرایط مناسب برای اسکی کردن دارد.

در قسمت غرب قله توچال نیز پیست دیگری قرار دارد که طول آن به ۹۰۰ متر می‌رسد. ارتفاع بالاترین نقطه پیست دامنه غربی در حدود ۳,۷۵۰ متر است و تا نزدیک هتل در ارتفاع ۳,۵۵۰ متری امتداد دارد. در این پیست نیز یک خط تله‌سیژ فعالیت می‌کند. طولانی‌ترین و نیز نوسازترین پیست این مجموعه پیست اسکی بین ایستگاه هفتم تا پنجم است که طول آن به ۵,۵۰۰ متر می‌رسد. این مسیر از نقطه‌ای به ارتفاع ۳,۷۵۰ متر آغاز می‌شود و تا ارتفاع ۲,۹۴۰ متری ادامه دارد. در این مسیر تله‌سیژ و تله اسکی وجود ندارد.

نمایی از مجموعه توچال و پیست اسکی توچال از بالا

منبع عکس: eghamat 24، عکاس نامشخص

هتل توچال در انتهای مسیر پیست‌های ایستگاه هفتم، از هتل‌های منحصربه‌فرد جهان در ارتفاع ۳,۵۴۵ متری به شمار می‌رود. این هتل در حدود ۳۰ اتاق و سوئیت دارد و چشم‌انداز زیبای آن توجه بسیاری از گردشگران را جلب می‌کند. در فصل اسکی و به‌خصوص در روزهای پایانی هفته، این هتل شلوغ‌ترین روزهای خود را تجربه می‌کند. رستوران هتل توچال انواع غذاهای ایرانی و فرنگی را در منوی خود جا داده است. برای رفتن به هتل توچال باید در ایستگاه هفتم تله کابین، سوار تله‌سیژ پیست اسکی شوید و به هتل برسید. استفاده از تله‌سیژ خط هفت رایگان است. برای اقامت در این هتل از قبل اتاق خود را رزرو کنید. در انتهای مسیر سلامتی توچال نیز کلبه‌های چوبی قرار دارند که اقامت در آن‌ها برای شما تجربه‌ای شبیه به اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی خواهد داشت؛ پس اگر علاقه‌مند به محیط‌های سنتی‌تر هستید، می‌توانید اقامت در این کلبه‌های چوبی را تجربه کنید.

در مجموعه تفریحی-ورزشی توچال امکانات گسترده دیگری نیز وجود دارد. یکی از هیجان انگیزترین بخش‌ها در این مجموعه، سورتمه سواری است. سورتمه تهران در مسیر پرپیچ‌وخم کوهستانی به طول ۱,۴۲۰ متر قرار دارد و یکی از طولانی‌ترین سورتمه‌های ایران به شمار می‌رود. سورتمه بام، در دو کیلومتری ورودی مجموعه توچال قرار گرفته است و این مسیر را می‌توانید پیاده در جاده سلامتی یا با ماشین برقی طی کنید. از دیگر مجموعه‌های تفریحی در توچال می‌توان به باشگاه تنیس با دو سالن مجزا برای فصل‌های سرد و گرم، باشگاه بیلیارد با سرگرمی‌های مختلف در میانه مسیر جاده سلامتی و باشگاه تیراندازی در ایستگاه اول تله کابین اشاره کرد.

منابع عکس‌ها و عکاسان: سایت برترین‌ها، خبرگزاری‌های مهر، تسنیم و فارس، ایمان حامی خواه، عرفان کوچری و مهدی بلوریان

در این مراکز امکان آموزش رشته‌های ورزشی نام برده شده را نیز زیر نظر مربیان حرفه‌ای و معتبر خواهید داشت. در باشگاه تیراندازی رشته‌های مختلف این ورزش دایر هستند و می‌توانید به‌صورت تفریحی یا حرفه‌ای از امکانات این باشگاه‌ها استفاده کنید. اگر قصد یادگیری اسکی دارید هم می‌توانید به مدرسه اسکی شهید اردلان ساوجی در مجموعه توچال بروید و رشته‌ موردعلاقه خود را انتخاب کنید تا زیر نظر مربیان رسمی فدراسیون اسکی آموزش ببینید. در این مدرسه امکان اجاره لوازم اسکی نیز وجود دارد. از دیگر تفریح‌های مهیج در مجموعه توچال می‌توان به بگ جامپ و زیپ لاین این مجموعه اشاره کرد. همچنین یکی از بانجی جامپینگ های تهران در این مجموعه قرار دارد.

در طول مسیر جاده سلامتی و ایستگاه اول تله کابین توچال، رستوران‌ها و کافه‌های متنوعی دایر است که می‌توانید برای میل کردن غذا و نوشیدنی به آن‌ها سری بزنید و از چشم‌انداز زیبای آن‌ها نیز لذت ببرید. البته در نظر داشته باشید که در برخی روزهای زمستان به‌دلیل شرایط نامساعد جوی و به‌منظور پیشگیری از حوادث ناگوار برای مراجعان، تله‌کابین و پیست اسکی توچال تعطیل می‌شود. 

پیست اسکی دیزین

  • آدرس پیست دیزین: کرج، جاده چالوس، کیلومتر ۹۰، منطقه گاجره (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۵-۵۲۱۵۰۴۱-۰۲۱
  • ساعت کار پیست دیزین: از ساعت ۸:۰۰ صبح تا ۳:۰۰ بعد از ظهر

مسیر پیست آبعلی با رد اسکی اسکی بازها

منبع عکس و عکاس: خبرگزاری تسنیم، عباس شریعت

پیست اسکی دیزین نخستین پیست کشورمان است که از سوی فدراسیون جهانی اسکی مجوز و استانداردهای لازم برای برگزاری مسابقه‌های جهانی را دریافت کرد. این پیست مهم‌ترین پیست اسکی ایران است که عنوان بین‌المللی دارد و در سطح جهانی نیز شناخته می‌شود. پیست دیزین در حقیقت در استان البرز و در فاصله تقریبی ۸۰ کیلومتری از شهر کرج قرار دارد. فاصله این پیست تا شهر تهران ۱۲۳ کیلومتر از مسیر جاده چالوس است، اما به‌دلیل امکانات و موقعیت ویژه‌ای که دارد مورد توجه ساکنان تهران قرار گرفته است. در حال حاضر مدیریت پیست دیزین در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.

پیست دیزین در کوه‌های البرز قرار گرفته است و در ساخت آن مسائل فنی مانند شیب مناسب و طول استاندارد مسیر را به‌خوبی رعایت کرده‌اند. در پیست دیزین چشم‌انداز زیبایی از کوه دماوند سفیدپوش، پیش روی شما است. این پیست مسیر دسترسی از سمت فشم و شمشک نیز دارد؛ البته این مسیر کوهستانی در زمان بارش سنگین برف مسدود می‌شود و تنها در فصل‌های گرم سال امکان تردد در این مسیر وجود دارد. فصل اسکی در این پیست از اواخر آبان آغاز می‌شود و تا پایان اردیبهشت ادامه دارد. پیست اسکی دیزین نسبت به سایر پیست‌های اسکی در کشور، زمان بیشتری از سال شرایط مناسب برای اسکی کردن دارد.

اسکی بازان در حال اسکی کردن در پیست آبعلی

منبع عکس و عکاس: خبرگزاری تسنیم، سعید سجادی

قدمت نصب ابزار فنی اسکی در پیست دیزین به بیش از ۵۰ سال می‌رسد. نخستین دستگاه بالابر در این پیست را در سال ۱۳۴۸ نصب کرده‌اند و تعداد پیست‌های مجموعه دیزین به ۲۳ عدد می‌رسد. مرتفع‌ترین نقطه در پیست‌های دیزین ۳۵۷۰ متر ارتفاع دارد و کمترین ارتفاع نیز ۲۶۷۰ متر است. طول مسیر اسکی نیز در حدود هفت و نیم کیلومتر است.

پیست دیزین در تابستان و زمستان آب و هوای مناسب برای اسکی کردن دارد. تعداد روزهای آفتابی زمستان زیاد است و حداکثر دمای مثبت ۲۰ درجه سانتی‌گراد در تابستان، اسکی روی چمن را نیز لذت‌بخش می‌کند. در فصل پر بارش بین دو تا چهار متر برف منطقه دیزین را می‌پوشاند و کیفیت چمن در تابستان برای برگزاری مسابقه‌های جهانی مناسب است. پیست چمن مجموعه دیزین را در سال ۱۳۷۲ راه‌اندازی کرده‌اند.

پیست دیزین حرفه‌ای‌ترین پیست اسکی ایران است که در دنیا شناخته می‌شود و هر ساله مسابقه‌های معتبر بین‌المللی را در آن برگزار می‌کنند

پیست‌های مجموعه دیزین شامل چهار مسیر تله کابین، دو تله‌سیژ قله و چمن و هفت تله اسکی برای پیست‌های مختلف می‌شوند. مهم‌ترین پیست‌های این مجموعه اسنوپارک، یو، مبتدی و چمن هستند. در حدود نیمی از فضای پیست‌ها پیشرفته و مناسب برای برگزاری مسابقات است. نیم دیگر نیز بین پیست‌های مبتدی و حرفه‌ای تقسیم می‌شود.

درمجموع هفت تله اسکی و تله‌سیژ که دو تا از آن‌ها مبتدی است برای استفاده اسکی‌بازان وجود دارد. پیست‌های اسنوپارک و یو در شمال رستوران چمن برای اسکی کردن حرفه‌ای‌ترها مناسب هستند. شمال شرقی رستوران چمن نیز پیست مبتدی قرار دارد که کلاس‌های آموزش اسکی در آن برگزار می‌شود. پیست چمن نیز در ضلع شمال غربی دفتر مدیریت تا جنوب رستوران چمن قرار گرفته است و در فصل تابستان از آن استفاده می‌شود. در پیست چمن به‌جز اسکی، ورزش‌هایی مانند دوچرخه سواری کوهستانی، کایت سواری و تیراندازی نیز انجام می‌شود.

منابع عکس‌ها: خبرگزاری‌های موج و مهر، آفتاب نیوز، سایت تریپ یار، عکاسان نامشخص

اختلاف ارتفاع در پیست‌ها بین ۴۳۰ تا ۵۱۰ متر متغیر است. طولانی‌ترین پیست مجموعه ۲,۹۶۰ متر و کوتاه‌ترین آن‌ها ۲۵۰ متر درازا دارند. طول سایر پیست‌ها در این بازه تغییر می‌کند. دسترسی به بام پیست‌ها از طریق تله کابین‌ها و تله سیژها میسر می‌شود.

از دیگر امکانات مجموعه دیزین می‌توان به دو مدرسه اسکی اشاره کرد که یکی از آن‌ها در قسمت ورودی پیست و دیگری در پارکینگ بالای پیست قرار دارند و از ساعت ۹ صبح تا سه بعد از ظهر آموزش در آن‌ها انجام می‌شود. زمین تنیس، دو هتل، ۱۹ کلبه چوبی، مسجد، خدمات اورژانس و دفتر مدیریت نیز در جنوب پیست قرار دارند. رستوران‌های شاله و چمن در میانه و شمال پیست، پاتوق اسکی‌بازان هستند.

با توجه به اینکه پیست دیزین را در برخی روزهای زمستان به‌دلیل شرایط نامساعد جوی و به‌منظور پیشگیری از حوادث ناگوار برای اسکی‌بازان، تعطیل می‌کنند، پیش از مراجعه به آن حتما استعلام بگیرید.

پیست اسکی آبعلی

  • آدرس پیست آبعلی: جاده هراز، رودهن، بین آبعلی و امامزاده هاشم (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۷۶۵۳۲۷۴۳-۰۲۱
  • ساعت کار پیست آبعلی: ۸:۰۰ صبح تا ۴:۰۰ بعد از ظهر

تله سیژهای پیست آبعلی با مسافر

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا، عکاس نامشخص

پیست اسکی آبعلی در ۶۰ کیلومتری شهر تهران و در نزدیکی شهر آبعلی قرار دارد. این منطقه از خوش آب و هواترین ییلاق‌های اطراف تهران است و در فصل‌های تابستان و زمستان گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. پیست اسکی آبعلی را می‌توان نخستین پیست اسکی ایران و محل تولد این ورزش در کشورمان دانست. قدمت نصب اولین بالابرنده‌ها در این پیست به سال ۱۳۳۲ می‌رسد.

پیست آبعلی یکی از قدیمی‌ترین پیست‌های اسکی ایران است و اسکی‌بازان آن را نخستین پیست اسکی تهران می‌دانند 

محیط کوهستانی اطراف آبعلی و سردسیر بودن منطقه، باعث بارش قابل‌توجه برف در زمستان می‌شود و شرایط مناسبی برای اسکی در پیست آبعلی فراهم می‌کند. قسمت مرتفع بام در پیست آبعلی ۲,۶۵۰ متر ارتفاع دارد و کمترین ارتفاع پیست به ۲,۴۰۰ متر می‌رسد. آبعلی درمجموع ۵ پیست دارد که مدیریت سه تا از آن‌ها در دست بخش خصوصی، یکی در دست سازمان تربیت بدنی و دیگری در اختیار شرکت ملی نفت قرار دارد. یک تله کابین، پنج تله‌سیژ و ۳۳ تله اسکی چکشی از امکانات موجود در پیست آبعلی هستند. مدت زمان استفاده از پیست آبعلی به نسبت پیست‌های دیزین و توچال محدودتر است و تنها در طول ماه‌های زمستان شرایط مناسب برای اسکی کردن دارد.

تفریح در پیست اسکی آبعلی به اسکی کردن محدود نمی‌شود و در پای کوه همیشه برف بازی، تیوب سواری و عکاسی جریان دارد. این منطقه برای علاقه‌مندان به کوهنوردی نیز بسیار جذاب است. در پیست آبعلی امکاناتی مانند تله کابین، تله اسکی، مدرسه اسکی، باشگاه تنیس، باشگاه سوارکاری، کایت سواری، ۶ رستوران مختلف و امکانات امداد و اورژانس وجود دارد. در پیست آبعلی پارکینگ مناسبی برای استفاده مراجعان تعبیه کرده‌اند.

منابع عکس‌ها و عکاسان: ساعد نیوز، خبرگزاری‌های فارس و مهر، محمد مهیمنی و  حمزه محمد حسینی

در پیست اسکی آبعلی فروشگاهی مجهز برای تهیه و اجاره لوازم مورد نیاز اسکی نیز وجود دارد. مدرسه اسکی پیست آبعلی یکی از بهترین مکان‌ها برای آموزش افراد مبتدی است. در منطقه آبعلی یک هتل هم وجود دارد که با وجود ثبت آن در فهرست آثار ملی، متاسفانه وضعیت مناسبی ندارد. 

پیست اسکی شمشک

  • آدرس پیست شمشک: بزرگراه بابایی، جاده لشگرک، جاده اوشان-فشم، شمشک، پیست اسکی شمشک (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۷-۲۶۵۲۷۴۴۵-۰۲۱
  • ساعت کار پیست شمشک: از ساعت ۸:۰۰ صبح تا ۳:۰۰ بعد از ظهر

اسکی بازان در پیست شمشک زیر انعکاس نور خورشید

منبع عکس: خبرگزاری مهر، عکاس نامشخص

پیست شمشک و پیست دربندسر دو پیست اسکی منطقه رودبار و قصران هستند که در شمال شرقی شهر تهران قرار دارند. پیست شمشک در ۶۰ کیلومتری شهر تهران و در نزدیکی شهر شمشک قرار گرفته است. پیست شمشک دومین پیست بین‌المللی ایران است که در سال ۱۳۷۵ توانست استانداردهای جهانی را با تغییر در ویژگی‌های فنی مانند شیب و مسیر پیست به دست بیاورد.

قدمت اسکی در پیست شمشک به سال ۱۳۳۷ برمی‌گردد. بلندترین نقطه پیست در بام آن ۳,۰۵۰ متر ارتفاع دارد و ارتفاع پست‌ترین بخش آن ۲,۵۵۰ متر است. از بزرگ‌ترین مشکلات پیست شمشک عدم وجود پارکینگ مناسب برای پارک خودروها است. در دو سال گذشته تنها یک پارکینگ کوچک با ظرفیت محدود در پیست شمشک احداث کرده‌اند و به همین دلیل برای اسکی کردن در این پیست مجبور خواهید بود خودروی خود را کنار جاده پارک کنید.

چهار پیست شمشک پیست‌های آفتاب، مهتاب، شب و مبتدی هستند که پیست شب در دو سال گذشته تعطیل بوده است. پیست آفتاب در ضلع شرقی شمشک قرار دارد و طول مسیر آن در حدود ۱,۸۵۰ متر است. بام این پیست تا انتهای جنوبی آن ۵۵۰ متر اختلاف ارتفاع دارد. تله‌سیژ آفتاب، از تله سیژهای تهران، از جنوب پیست تا قله خطی به طول ۱,۲۰۰ متر را طی می‌کند و از سال ۱۳۵۴ در این پیست نصب شده است.

پیست شمشک در شب با نورپردازی زرد

پیست شب شمشک؛  منبع عکس: eneshat.com

پیست مهتاب با طول ۱,۹۵۰ متر در ضلع غربی پیست قرار دارد. تله‌سیژ مهتاب نیز از به طول ۱,۲۰۰ متر از سال ۱۳۴۱ در این پیست فعالیت می‌کند. در قسمت پشت هتل نیز تله اسکی مهتاب، با طول ۶۰۰ متر مسیر جنوب پیست تا نیم قله را پوشش می‌دهد.

اختلاف ارتفاع در طول پیست مهتاب در حدود ۶۰۰ متر است. اگر هنوز در ورزش اسکی تازه کار هستید می‌توانید مسیر نیم قله تا پایین پیست مهتاب را اسکی کنید که ۸۰۰ متر طول و ۱۳۰ متر اختلاف ارتفاع دارد. برای این منظور از تله اسکی مهتاب بالا بروید. این تله اسکی نیز از سال ۱۳۴۸ در پیست شمشک فعالیت می‌کند. تله اسکی کپه چال نیز فاصله نیم قله تا قله را به طول ۶۰۰ متر پوشش می‌دهد و از سال ۱۳۵۵ تاکنون دایر است.

پیست مبتدی شمشک در جنوب غربی پیست آفتاب با ۴۰۰ متر طول، برای آموزش اسکی و تمرین اسکی‌بازان تازه کار تعبیه شده است و تنها ۴۰ متر اختلاف ارتفاع از شروع تا پایین مسیر دارد. یک تله اسکی نیز در این پیست تعبیه کرده‌اند.

تا حدود دو سال پیش پیست شمشک پیست شب به طول ۹۵۰ متر هم داشت که از پنج بعد از ظهر تا هشت شب فعالیت می‌کرد، اما در حال حاضر این پیست را بسته‌اند. پیست شب در منطقه مقابل هتل شمشک قرار داشت. دو هتل معروف به نام‌های هتل شمشک با قدمت بیش از ۹۰ سال و هتل بوتیک، پایین‌تر از هتل شمشک در این منطقه وجود دارند. این هتل‌ها در بخش جنوبی پیست مهتاب قرار گرفته‌اند. دسترسی به هتل شمشک از طریق پله‌های کنار جاده در نزدیکی پیست میسر است و برای رفتن به هتل بوتیک در خیابان پایین‌تر مسیر ماشین‌رو وجود دارد.

اسکی بازها در حال اسکی کردن در پیست شمشک

منابع عکس‌ها: همشهری آنلاین، خبرگزاری مهر، عکاسان نامشخص

در هتل‌های شمشک رستوران و کافه برای خوردن غذا و نوشیدنی‌ها و استراحت وجود دارد. رستوران دیگری نیز در نیم قله شمشک فعالیت می‌کند که در فواصل بین اسکی کردن می‌توانید در آن خستگی خود را در کنید و از غذاها و نوشیدنی‌های موجود در آن سفارش دهید. در سال‌های اخیر دکه‌های کوچکی نیز در اطراف پیست شمشک به اسکی‌بازان سرویس‌دهی می‌کنند.

در اطراف پیست شمشک چند دکه و مغازه لوازم اسکی وجود دارند که ابزار و لوازم اسکی را کرایه می‌دهند. هزینه اجاره لوازم کامل اسکی در هرروز بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است. این پیست نیز مانند دیگر پیست‌های اسکی تهران مدرسه اسکی دارد که جنب ورودی اصلی پیست و نزدیک دفتر مدیریت قرار گرفته است و از ساعت ۹ صبح تا سه بعد از ظهر فعالیت می‌کند. 

پیست اسکی دربندسر

  • آدرس پیست دربندسر: اتوبان بابایی، به‌سمت لواسان، رودبار قصران، شهر شمشک، دربندسر (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۷۵۱۸۶۰۰۰-۰۲۱
  • ساعت کارپیست دربندسر: از ساعت ۸:۰۰ صبح تا ۳:۰۰ بعد از ظهر پیست‌های روز و از ۳:۰۰ بعد از ظهر تا ۸:۰۰ شب پیست شب

پیست اسکی دربندسر یکی از دو پیست معروف در منطقه رودبار و قصران است که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود. این پیست از سال ۱۳۶۱ آغاز به کار کرده و در حدود ۵۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد. ارتفاع منطقه دربندسر به حدود ۲۷۰۰ متر از سطح دریا می‌رسد. از اواخر آذر تا اواخر اسفند بهترین زمان برای استفاده از پیست اسکی دربندسر به شمار می‌رود.

اسکی بازان کودک با مربی در پیست دربندسر

عکاس: محمود رحیمی

ارتفاع بام پیست دربندسر ۳,۰۵۰ متر و پایین‌ترین نقطه آن ۲,۶۰۰ متر است. در قسمت ورودی این پیست با پرداخت مبلغ ورودی می‌توانید به محدوده پارکینگ وارد شوید. ظرفیت پارکینگ دربندسر محدود است و چنانچه در زمان پر بودن ظرفیت به پیست برسید باید خودروی خود را کنار خیابان پارک کنید.

پیست اصلی دربندسر دو تله‌سیژ دو و چهار نفره دارد که اسکی‌بازان می‌توانند با استفاده از آن‌ها به ارتفاع کوه رفته و اسکی کنند، اما یک تله کابین در این پیست تعبیه کرده‌اند که مسافت طولانی‌تری را با شیب بیشتر بالا می‌رود و به پیست سرلو می‌رسد. اگر اسکی‌باز حرفه‌ای هستید می‌توانید با تله کابین به نقطه‌ای بالاتر با شیب بیشتر و مسافتی حدود دو برابر پیست سیژ بروید و اسکی کنید. بعد از خروج از تله کابین منظره‌ای بسیار زیبا از قله دماوند پوشیده از برف، پیش روی شما قرار دارد.

مسیرتله سیژ در پیست دربندسر با اسکی بازها

منبع عکس و عکاس: خبرگزاری برنا، سید علی صالح

پیست سرلو شیب زیادی دارد و برای حرفه‌ای‌ترها مناسب است. انتهای مسیر تله کابین، تله‌سیژ چهار نفره دیگری نیز هست که امکان اسکی کردن از کوهی بالاتر را هم میسر می‌کند. پیست دیگر دربندسر پیست مبتدی است که یک تله‌سیژ بشقابی دارد. یکی از خصوصیات قابل ذکر پیست دربندسر، جدا بودن مسیر اسکی حرفه‌ای‌ها از مبتدیان است.

در این پیست تازه کار‌ها پس از خروج از پیست مبتدی به پیست اصلی می‌روند و می‌توانند در شروع در لاینی جدا اسکی کنند تا به مرور وارد لاین حرفه‌ای شوند. لاین مخصوص مبتدی‌ها در پیست اصلی را به نام لاین خیابانی می‌شناسند و تنها دو تقاطع با مسیر پیشرفته‌ دارد. وجود مسیر خیابانی احتمال برخورد اسکی‌بازان حرفه‌ای را که سرعت بالایی دارند با مبتدی‌ها که سرعتشان کم است بسیار پایین می‌آورد.

اسکی بازان در حال اسکی کردن در پیست دربندسر

منبع عکس: سایت پیست دربندسر

پیست دربندسر در گذشته به دو بخش تقسیم می‌شد که یک قسمت مخصوص بانوان و بخش دیگر در اختیار آقایان بود، اما در حال حاضر همه می‌توانند از پیست بانوان که شیب بیشتری دارد هم استفاده کنند. پیست شب برای افراد مبتدی مناسب نیست، زیرا مسیر خیابانی در زمان شب نورپردازی ندارد و احتمال برخورد بین حرفه‌ای‌ها با افراد مبتدی در قسمت پیشرفته پیست زیاد است. پس اگر تازه شروع به اسکی کردن کرده‌اید و تمایل به ورود به پیست اصلی دارید، حتما از پیست روز استفاده کنید.

پیست اسکی دربندسر مدرسه اسکی مخصوص خانم‌ها و آقایان نیز دارد و دکه‌های اطراف پیست لوازم و وسایل کامل مورد نیاز را کرایه می‌دهند.

در ابتدای پیست دربندسر رستوران و کافی شاپ وجود دارد که می‌توانید خستگی یک روز پر هیجان را با میل کردن غذا یا نوشیدن چای و قهوه در کنید. در محوطه روبه‌روی این رستوران دو طبقه میز و صندلی برای نشستن گذاشته‌اند. غذاهای این رستوران به‌صورت فست فود هستند. در انتهای مسیر کابین نیز محوطه سربسته‌ای قرار دارد که چند کافه و مغازه به‌صورت فود کورت در آن فعالیت می‌کنند، اما اگر دوست دارید بعد از یک روز پر تحرک غذای سنتی ایرانی بخورید، می‌توانید به رستوران سیاوش در محوطه دربندسر بروید و انواع غذاهای اصیل ایرانی را سفارش دهید. این رستوران را به‌دلیل چشمه‌ای موسوم به چشمه سیاوش در حیاط آن، این‌چنین نام‌گذاری کرده‌اند. 

منابع عکس‌ها: اقتصاد آنلاین، ارگ توریسم، اقتصاد داران و سایت تریپ یار، عکاسان نامشخص

در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی کاربردی در خصوص پیست‌های اسکی تهران ارائه دهیم. از تجربه‌های اسکی خود در این پیست‌ها برای ما بنویسید تا ما و دیگر کاربران کجارو از آن‌ها استفاده کنیم.

عکس کاور از محمود رحیمی، باشگاه خبرنگاران جوان

پرسش‌های متداول

پیست‌های اسکی تهران کدامند؟

پیست اسکی توچال، پیست اسکی دیزین، پیست اسکی آبعلی، پیست اسکی شمشک و پیست اسکی دربندسر.

نخستین پیست اسکی استاندارد ایران کجاست؟

پیست اسکی دیزین نخستین پیست کشورمان است که از سوی فدراسیون جهانی اسکی مجوز و استانداردهای لازم برای برگزاری مسابقه‌های جهانی را دریافت کرد.

قدیمی‌ترین پیست اسکی ایران کجاست؟

پیست آبعلی یکی از قدیمی‌ترین پیست‌های اسکی ایران است و اسکی‌بازان آن را نخستین پیست اسکی تهران می‌دانند

کدام پیست اسکی تهران از امکان اسکی روی چمن برخوردار است؟

دیزین

مطالب مرتبط:

دیدگاه