آیا ثبت نام لاتاری آمریکا غیر قانونی است؟

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان دوشنبه، ۱۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۵
آیا ثبت نام لاتاری آمریکا غیر قانونی است؟

تبلیغ و اخذ ویزای شینگن، انگلیس و کانادا، همچنین ثبت نام لاتاری گرین‌کارت آمریکا در محدوده رعایت قوانین کشور، منع قانونی ندارد.

همزمان با آغاز بزرگ‌ترین قرعه‌کشی مهاجرت به آمریکا، تبلیغات گسترده‌ای در آژانس‌های مسافرتی و سامانه‌های رزرواسیون ایران در حال انجام است. از سویی دیگر، تبلیغ فروش ویزای شینگن در ارای مبالغ هنگفت، و همچنین ویزای آمریکا، کانادا و انگلیس نیز شدت گرفته است. ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در‌باره قوانین تبلیغات و فروش آزاد ویزا گفته است:

آژانس‌های گردشگری در چارچوب مقررات و قوانین مقصد، می‌توانند محصولات خود را اطلاع‌رسانی و بازاریابی کنند و از این منظر، منافع خود را تامین کنند.برای کشورهایی چون انگلیس، کانادا و امریکا، چارچوب و خط مشی مشخصی تعریف شده که به دفاتر خدمات مسافرتی ابلاغ شده تا در حیطه آن عمل کنند.

او در ادامه درباره تک فروشی ویزای آمریکا، کانادا و شینگن در دفاتر خدمات مسافرتی افزود:

در این‌باره ابهام آیین‌نامه‌ای وجود دارد. سال‌های گذشته پیگیری‌های زیادی شد، چون بحث ما این است که دفاتر خدمات مسافرتی به ویژه آنهایی که مجوز بند «ب» (اجرای تور) از سازمان میراث فرهنگی دریافت می‌کنند، در قالب پکیج و بسته سفر، «ویزا» بفروشند. اما آیین‌نامه‌ای که سال ۱۳۸۰ در دولت تصویب شده است، مشخصا کلمه «اخذ ویزا» را جزو فعالیت‌ آژانس گردشگری قید کرده است. بنابراین تا زمانی که این آیین‌نامه اصلاح نشده، گرفتن این حق از آژانس‌های گردشگری، اقدامی «غیرحقوقی» است.

تیموری در انتها درباره حکم یا قانونی برای تبلیغات یا ثبت نام لاتاری گرین‌کارت، سامانه‌های رزرواسیون و مراکز مرتبط آمریکا گفت:

توصیه‌ها در موضوع گردشگری در سطح دنیا بیشتر حالت حقوقی استا تا قانونی. یعنی آن‌قدر گردشگری را منعطف می‌دانند که خیلی سفت و سخت با آن برخرود نمی‌کنند. از طرفی دیگر «لاتاری» در کشور یا مقصدی خاص اتفاق می‌افتد پ در صنعت گردشگری، این قوانین مقصد است که اهمیت دارد، نه مبدا. با این حال، تبلیغ و بازاریابی با عناوینی مغابر با ارزش‌های جامعه، اخلاق و قانون کشور، مورد تایید سازمان میراث فرهنگی نیست.

عکس: ایسنا

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه