مقبره بایزید بسطامی، انگشتر بی‌نگین سمنان همچنان در انتظار جهانی شدن

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی سه شنبه، ۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۵
مقبره بایزید بسطامی، انگشتر بی‌نگین سمنان همچنان در انتظار جهانی شدن

بدون ثبت جهانی مقبره بایزید، مجموعه تاریخی بسطام با توجه به قدمت به مثابه انگشتری می‌ماند که با دارا بودن زیبایی هنوز از داشتن نگین ثبت جهانی محروم است.

مقبره بایزید تا ثبت جهانی هنوز راه درازی دارد اما ثبت این میراث جهانی می‌تواند زمینه حضور گردشگران فراوانی را به شهرستان شاهرود فراهم کند، این منطقه همچنین می‌تواند به‌عنوان قطب عرفان در جهان به واسطه داشتن ظرفیت‌های فراوان شناخته شود و سالانه هزاران دلار ارز‌آوری را از سوی توریست‌های خارجی به ارمغان آورد از سوی دیگر گردشگری می‌تواند محور ویژه‌ای برای اشتغال و توسعه اقتصادی بخش بسطام نیز فراهم کند.

مجموعه بسطام

حمیدرضا حسنی، رئیس میراث فرهنگی شاهرود، ضمن ابراز امیدواری از پیگیری تحقق ثبت مجموعه بایزید در سفر آتی ریاست جمهوری به شاهرود، تصریح کرد که پیگیری مسئولان این نوید را خواهد داد که بحث ثبت جهانی بایزید با دستورات لازم تسریع پیدا کند.

وی ضمن بیان اینکه سامان‌دهی مقبره بایزید خواست مردم و گردشگران داخلی و خارجی است، اضافه کرد که روند ثبت جهانی مجموعه بازید بسیار خاص و زمان‌بر است، زیرا هر سال چند اثر را می‌توان از کشور ایران و دیگر کشورها فقط ثبت کرد و انجام آن تنها نیازمند همت جمعی است.

عبدالمهدی مستکین، مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو، هم ضمن بیان اینکه موضوع ثبت جهانی حوزه مشاهیر با ثبت میراث فرهنگی نظیر بناهای تاریخی و محوطه‌های باستانی کاملا متفاوت است، ابراز داشت:

قطعا بایزید بسطامی و شیخ حسن خرقانی جز مشاهیر دسته اول ایرانی‌ها هستند که این موضوع نیز طی نشست بزرگداشت بایزید مطرح شد و به نظر مطالبه درست و منطقی است.

محمدعلی یعقوبیان شهردار بسطام نیز گفت که پیگیری ثبت جهانی مجموعه بایزید بر عهده میراث فرهنگی است و هم سویی با میراث فرهنگی تنها کاری است که شهرداری می‌تواند انجام دهد تا این اتفاق در شهر بسطام رخ دهد که خوشبختانه در مجلس این روند از سوی حسینی شاهرودی، نماینده شاهرود و میامی، پیگیری می‌شود.

محمدعلی یعقوبیان ضمن بیان اینکه در تلاش برای رعایت دستورالعمل‌ها و ضوابط یونسکو برای ثبت جهانی مجموعه بایزید هستیم، بیان کرد که متاسفانه در سنوات قبل برخی ساخت‌وسازها اتفاق افتاده است اما اکنون تمامی موارد با توجه به دستورالعمل و ضوابطی اعلام‌شده به‌دقت رعایت می‌شود.

بایزید

عکس از: خبرگزاری مهر

به گفته شهردار بسطام با میراث فرهنگی و سازمان بافت‌های استان تفاهم سه جانبه منعقد و اعتبارات خوبی لحاظ شد که کار نماسازی با توجه به آن در حال انجام است اما پیرامون سازه‌هایی که نیازمند تخریب است یک صدا امکان‌پذیر نیست و مستلزم اعتبارات و هزینه خواهد بود.

محمد جهانشاهی مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان ثبت مجموعه تاریخی بسطام شاهرود در فهرست میراث جهانی را یکی از اهداف اصلی این اداره کل برشمرد و بیان کرد که این مهم بر اساس طرحی مشترک و با مشارکت اوقاف و امور خیریه امکان‌پذیر خواهد شد.

منبع عکس کاور و مقاله: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط:

دیدگاه