درختان کهنسال تاریخی سمنان در انتظار ثبت در فهرست ملی

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی سه شنبه، ۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۵
درختان کهنسال تاریخی سمنان در انتظار  ثبت در فهرست ملی

در سمنان  تعداد زیادی از درختان کهنسال و منحصر به فرد تاریخی وجود دارد که این درختان قابلیت ثبت در فهرست میراث طبیعی کشور را دارند.

به گفته هانی رستگاران، مسئول دفتر ثبت و تعیین حریم آثار فرهنگی و تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، در نقاط مختلف استان سمنان مهد درختان کهنسال و منحصر به فرد تاریخی با قابلیت ثبت در فهرست میراث طبیعی کشور وجود دارد.

هانی رستگاران در ادامه سخنان خود افزود:

اکنون در استان سمنان و با تصمیم شورای ثبت میراث طبیعی کشور ۱۰ درخت کهنسال تاریخی شامل چهار درخت در شهرستان دامغان، سه درخت در شهرستان مهدیشهر و سه درخت در میامی به ثبت ملی رسیده است.

وی تاکید کرد که تعداد درختان دارای ارزش تاریخی در استان سمنان قابل توجه است . برای مثال ۲۰۰ درخت دارای شرایط ثبت در فهرست آثار طبیعی ملی در شهرستان میامی شناسایی شده است.

مسوول دفتر ثبت و تعیین حریم آثار فرهنگی و تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان ادامه داد که ثبت این درختان به دلیل زیاد بودن تعداد درختان تاریخی در استان سمنان اولویت‌بندی شده است و به تدریج انجام می‌شود.

رستگاران، درخت کهنسال چنار سوخته در روستای «صح» شهرستان دامغان را یکی از آثار ثبت ملی شده عنوان کرد و افزود که بخشی از این درخت سوخته و بخشی از آن بعد از گذشت چند صد سال باقی مانده و سبز است.

وی از دیگر درختان ثبت شده در فهرست آثار طبیعی به درخت گردوی کهنسال تویه دروار در شهرستان دامغان اشاره و اضافه کرد:

این درخت در کنار رودخانه و با قدمت ۴۰۰ ساله همچنان در حال رشد است.

رستگاران، درخت ارس ۴۰۰ ساله در دیباج و چنار کهنسال در امیریه شهرستان دامغان، درخت چنار کهنسال امامزاده یحیی (ع) و گردوی کهنسال کمان رستم در شهمیرزاد را از دیگر درختان ثبت شده در فهرست آثار طبیعی کشور برشمرد و بیان کرد که در شهرستان مهدیشهر درخت چنار دوقلوی چاشم و سه درخت چنار در کنار کاروانسرای میامی با قدمت ۷۰۰ ساله دیگر آثار طبیعی استان سمنان است که در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

مسوول دفتر ثبت و تعیین حریم آثار فرهنگی و تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان تصریح کرد که سمنان در حوزه آثار طبیعی دارای ظرفیت‌های زیادی است و حفظ این آثار نیازمند مشارکت مردم و مسوولان است.

منبع عکس کاور: ایرنا

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه