سینما بولوار، تالار رستوران شد

احسان رستمی‌پور
احسان رستمی‌پور سه شنبه، ۱۹ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۰۸
سینما بولوار، تالار رستوران شد

دانشگاه علوم پزشکی تهران، سینما بولوار را رستوران کرد.

سینما بلوار یکی از سینماهای قدیمی شهر تهران در حاشیه بلوار کشاورز تا پیش از همه‌گیری کرونا فعال و یکی از پاتوق‌های بلوار محسوب می‌شد. این سینمای خاطره‌انگیز در یک اقدام غیرشفاف در سال ۱۳۹۹ به‌طور ناگهانی به سالن همایش دانشگاه علوم پزشکی تهران تبدیل شد و حالا پس از چند سال، سینما بولوار را به تالار، رستوران و اغذیه‌فروشی تبدیل کرده‌اند.

ماجرای یک سینما، یک بلوار

«آب‌کرج» یا «بلوار الیزابت» سالها پاتوق اهالی تهران بوده است. بلواری که خود، تبدیل به لوکیشن فیلم‌های سینمایی شده بود، یک سینمای معروف را هم در خود جای داده بود؛ سینما بلوار. هنوز بسیاری، خاطرات سینما بلوار را با نمایش فیلم‌ در سانس‌های مخصوص کودکان و نوجوانان به خاطر دارند، سینمایی که حالا تبدیل به رستوران شده تا یکی از نهادهای علمی کشور به‌جای حفظ یکی از خاطره‌های شهر تهران، از فروش سوخاری و برگزاری مراسم در تالار رستورانش کسب درآمد کند. 

سینما بلوار

منبع عکس: ایسنا؛ عکاس: روح‌الله وحدتی

آن‌طور که در کتاب «مروری بر تاریخ سالن‌های سینمای تهران از قاجار تا امروز» آمده است:

زمین این سینما توسط خانم زینت مسعودقمی جهت احداث بهره‌برداری سینما بلوار به مهندس والا واگذار شد که ساخت آن از حدود سال ۱۳۳۸ شروع و در اواخر سال ۱۳۴۵ ساخته و افتتاح شد. دکتر فتح‌الله والا برادر مهندس عبدالله والا هر دو از مدیران تماشاخانه تهران (تئاتر نصر) در لاله زار بودند. این سینما مدتی با نام «مدائن» فعال بود که دکتر فتح‌الله والا آن را به «بولوار» تغییر داد. سینما در سال ۱۳۵۰ با ظرفیت ۵۹۲ صندلی جزو معدود سینماهایی در تهران بود که بالکن نداشت. سینما در سال ۱۳۵۲ به محسن حکاکیان اجاره داده شد. این سینما در سال ۱۳۵۵ با ظرفیت ۶۸۰ صندلی جزو ۳۳ سینمای درجه دو تهران بود. سینما بلوار در ۱۵ آبان ۱۳۵۶ دچار آتش‌سوزی و خسارت شد. بلوار بعد از تغییر دکوراسیون داخلی و بازسازی اساسی در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۵۷ با درجه کیفی یک بازگشایی شد.

سینما بلوار

سند از آرشیو عباس بهارلو

رونق فرهنگی سینما بولوار

سینما بلوار زمانی پاتوقی برای نمایش فیلم‌های روز دنیا بود. هوشنگ گلمکانی، منتقد نام آشنای سینما، در توصیف جلسات فیلمی که هفتگی در این سینما برگزار می‌شد، نوشته است:

تا جایی که به یاد می‌آورم هویت این سینما زمانی شکل گرفت که صبح‌های جمعه «تلاش فیلم» احمد جورقانیان در آنجا برنامه داشت و هر بار یک فیلم کلاسیک یا خارج از جریان رایج اکران را نمایش می‌داد. بسته به فیلم، از صبح زود جوان‌های علاقه‌مند که تماشاگر جدی سینما بودند، جلوی سینما صف می‌کشیدند. البته همیشه هم هدف، سینما نبود. فیلم‌هایی با مایه‌های سیاسی، دانشجویان سیاست‌زده و سیاست‌گرا و صاحبان کله‌هایی را که بوی قرمه‌سبزی می‌داد، صبح‌های جمعه به جلوی سینما بولوار می‌کشاند. فضا کاملا «دانشجویی» می‌شد. همین هویت در سال‌های اولیه پس از انقلاب هم ادامه داشت و در آن دو سال اول که انبوهی از فیلم سیاسی روی پرده رفت، یکی از سینماهای ثابت نمایش‌دهنده این جور فیلم‌ها همین سینما بولوار بود. به‌خصوص فیلم‌های روسی و آثار فیلمسازان چپ‌گرا.

سینما بلوار

پس از انقلاب، سینما بلوار به سینمای ویژه برای کودکان و نوجوانان تبدیل شد و بسیاری از فیلم‌های معروف دهه شصت کودک و نوجوان در این سینما روی پرده رفت. در سال‌های پایانی هر چند از رونق نمایش فیلم‌ها در سینما بولوار کاسته شد، کافه این سینما یکی از معروف‌ترین کافه‌های تهران و محلی برای رویدادهای هنری بود. همه این خاطرات حالا از شهر تهران گرفته شده و یکی از سینماهای خاص تهران به خاطرات پیوسته است.

به نام سالن همایش؛ به کام سوخاری‌فروش‌ها!

تغییر وضعیت سینما بلوار به سالن نمایش دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۹۹ رخ داد و همان زمان هم منجر به اعتراض شد. زمین قرارگیری سینما بلوار جزو محدوده طرح توسعه دانشگاه تهران قرار دارد و از سوی دیگر مالکیت آن با دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده است. دو نهاد فرهنگی و علمی کشور که به نظر، هیچ‌کدام نیازی به یک سالن مجهز سینما با قدمتی قابل‌توجه نداشتند تا این بنا ابتدا به بهانه‌های مختلف تبدیل به سالن همایش و بعد، به عرصه کسب و کار فست فودها شود. 

سینما بلوار

این اتفاق در حالی رخ داده که مجید سرسنگی، معاون فرهنگی وقت دانشگاه تهران، در واکنش به تغییر کارکرد این سینما گفته بود:

دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به‌خاطر در برگیری جمع کثیری از دانشجویان برای رسیدن به اهداف فرهنگی خود، نیازمند داشتن اماکن هنری و فرهنگی هستند. به همین جهت از مدت‌ها پیش با همکارانمان در دانشگاه علوم پزشکی تهران برای در نظر گرفتن محیطی هنری در خصوص "سینما بلوار" وارد مذاکره شدیم. تصمیم ما با دانشگاه علوم پزشکی تهران این بود که با انجام یک پروژه مشترک، "سینما بلوار" را که یکی از سینماهای قدیمی کشور بود، بازسازی کنیم تا هم هویت فرهنگی آن حفظ شود و همین اینکه درون "سینما بلوار" یک مجموعه از سالن‌های سینما و محیطی فرهنگی را برای دانشگاهیان و سایر اقشار مهیا کنیم.

متاسفانه متوجه شدیم که دانشگاه علوم پزشکی تهران تصمیم گرفته است "سینما بلوار" را به محلی برای برگزاری همایش‌های خود تبدیل کند و از بازسازی آن به‌منظور استفاده فرهنگی و هنری منصرف شده است؛ که به نظر من این اقدام سود فرهنگی چندانی برای دو دانشگاه نخواهد داشت.

حالا دیگر نشانی از سینما بولوار در بلوار کشاورز نیست، فست فودی‌ها و تالار پذیرایی چنان تغییری در جداره بنا ایجاد کرده‌اند که به‌سختی می‌توان فهمید که بنایی که حالا رستوران و تالار شده همان سینما بولوار معروف است. همچنین به نظر می‌رسد بخش بالای این سینما نیز دستخوش تغییر شده و دیگر هیچ نشانه‌ای از سینما بولوار باقی نمانده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه