غار علی شیخ، غار ناشناخته آذربایجان

علی شمس محمدی
علی شمس محمدی پنجشنبه، ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۵
غار علی شیخ، غار ناشناخته آذربایجان

 غار علی‌ شیخ خوی از جمله غارهای ناشناخته ایران است که به دلیل زیبایی و طبیعت بکر منطقه، گردشگران ماجراجو و طبیعت دوستان را به سمت خود جذب می‌کند.

علی شیخ، روستایی از توابع بخش صفاییه و در شهرستان خوی، استان آذربایجان غربی ایران است. روستای علی شیخ در فاصله چهل و هشت کیلومتری شهرستان خوی قرار دارد. این منطقه در محدوده کوهستانی  قرار دارد و کوه قرقان­بابا در شمال شرقی، قالاداشی در شمال غربی، کوه پیرگل و جاجی بیک در غرب منطقه قرار گرفته است و جنوب آن وارد دشت زورآباد می‌شود. تراز ارتفاعی منطقه در این محدوده از ۱۶۶۰ تا ۱۹۴۰ متر از سطح دریاهای آزاد است که روستا در تراز ارتفاعی ۱۶۸۰ تا ۱۷۰۰ متر است.

غار علی شیخ

غار علی شیخ

غار علی شیخ

غار موجود در روستای علی شیخ یکی از غارهای باستانی و زیبای کشور به شمار می‌رود. غار علی ­شیخ در شمال غربی شهرستان خوی و در فاصله ۴۵ کیلومتری از شمال غربی شهرستان خوی قرار گرفته است. غار از نوع طبیعی و از غارهای کارستی است و در آن استالاگمیت و استالاکتیت وجود دارد.

غار علی شیخ

غار علی شیخ

غار علی شیخ دارای دو دهنه است. ارتفاع یکی از دهانه‌ها حدود دو متر و دهانه کوچک حدود یک متر است. مسیر هر دو دهانه در درون غار پس از طی هفتاد متر به هم دیگر می‌رسد. در ادامه مسیر تالارهای زیبایی وجود دارد که بعد از طی مسیری حدودا به طول ۲۵۰ متر به یک آبشار سنگی می‌رسیم که باید توسط نردبان طنابی که در آنجا نصب شده پایین رفت. درست در زیر آبشار یک مسیر فرعی وجود دارد که عبور از آن خیلی مشکل است، چون دارای دهانه ی دایره ای شکل به قطر حدودا نیم متر بوده که پس از وارد شدن در آن باید مسیر ۳۰ متری را به صورت سینه خیز طی کرد. پس از طی کردن این مسیر سخت به سالن کوچکی می‌رسیم که سقف آن پر از قندیل‌های زیبایی است که نام آن‌ها استالاکتیت است. از جمله مناظر ديدنی اين غار، تالارهای سنگی، دالان‌های زنبوری شکل، دو دهانه بزرگ و کوچک ورودی و قنديل‌های سنگی است.

 تصاویر غار علی شیخ خوی

یکی دیگر از جاهای دیدنی غار علی شیخ تالار خفاش‌ها و گونه‌های مختلف خفاش‌ها است. خفاش‌های غار علی شیخ در محل خاصی از غار که تالار بزرگ خفاش‌ها نامیده می‌شود، تجمع کرده و در آنجا زندگی می‌کنند، و این تالار به علت تجمع این خفاش‌ها، به نام تالار خفاش‌ها نامگذاری شده و از بزرگ‌ترین تالارهای غار علی شیخ است.

غار علی شیخ

غار علی شیخ طولانی ترین غار منطقه آذربایجان غربی است. این غار به علت سختی مسیر برای کوهنوردان و غار پیمایان جذابیت خاصی دارد و سالانه صدها نفر کوهنورد از این غار بازدید می‌کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه