بهترین زمان سفر به اصفهان

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش پنجشنبه، ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۴
بهترین زمان سفر به اصفهان

اصفهان دیدنی های بی‌شماری دارد. برای بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت‌های گسترده تاریخی و طبیعی این شهر، اطلاع از بهترین زمان سفر به اصفهان، بسیار موثر است.

اصفهان شهری معروف و دیدنی نه فقط برای ایرانیان، که در کل جهان است. از سراسر دنیا برای دیدن زیبایی‌های این شهر تاریخی به ایران می‌آیند. بی‌جهت نیست که از این شهر با عنوان «نصف جهان» یاد می‌شود. تماشای زیبایی‌های این شهر در فصل‌های مختلف، جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

در سفر به شهر اصفهان،‌ خود را برای ورود به موزه‌ای بدون سقف آماده کنید. این شهر مملو از خانه‌های تاریخی و ابنیه باستانی است. قرار گرفتن اصفهان در منطقه کویر مرکزی ایران و هم‌جواری آن با کوهستان‌،‌ شرایط آب و هوایی ویژه‌ای ایجاد کرده است. سفر در زمان مناسب به اصفهان، با توجه به علاقه‌مندی شما، لذت سفر به این سرزمین تاریخی را بیشتر می‌کند.

با کجارو همراه باشید تا از بهترین زمان سفر به اصفهان در اوقات مختلف سال مطلع شوید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

بهترین زمان سفر به اصفهان از نظر آب و هوا

نمای بالایی میدان امام اصفهان

میدان نقش جهان، منبع عکس: otaghak.com

شهر اصفهان در مرکز فلات ایران قرار دارد؛ اما به‌دلیل وجود زاینده‌رود، جنگل‌هایی پیرامون این شهر شکل گرفته‌اند. این شهر مرکز استان اصفهان است و از شمال و شرق به کویر می‌رسد و از غرب و جنوب، با رشته کوه‌های زاگرس محدود می‌شود. کوهستان کرکس در ۵۰ کیلومتری شمال اصفهان و زردکوه بختیاری در جنوب غربی این شهر قرار گرفته‌اند.

استان اصفهان روی دشتی گسترده در پای کوه‌ها بنا شده و شیب آن رو به شمال است و با توجه به موقعیت جغرافیایی‌اش، آب و هوایی معتدل و خشک دارد و در تابستان هوا گرم می‌شود.

شهر اصفهان در قسمت کویری قرار گرفته است و آب و هوایی نیمه بیابانی و خشک دارد. میزان بارش‌های سالانه در این شهر بالا نیست؛ بااین وجود، رودخانه زاینده رود به‌طرز چشمگیری بر تعدیل هوا تاثیر می‌گذارد. در طول سال بادهای جنوب غربی به این شهر می‌وزند، اما بادهای غربی تنها در دو زمان از سال، یکی نیمه اسفند تا نیمه اردیبهشت و دیگری از اوایل شهریور تا نیمه مهرماه، شروع به وزیدن می‌کنند.

پل خواجو بر زاینده رود در شب

پل خواجو، منبع عکس: tasnimnews.com

بیشینه دمای هوا در تابستان در این شهر ۳۹ درجه سانتی‌گراد است و در زمستان کمینه هوا تا منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد پایین می‌رود. بهترین زمان سفر به اصفهان از نظر آب و هوایی، از اواخر اسفند تا اواخر اردیبهشت و از اواخر شهریور تا پایان مهرماه است. در این بازه زمانی مطلوب‌ترین شرایط آب و هوایی را تجربه خواهید کرد و دما در این بازه‌های زمانی در حدود ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. در شروع فصل گرم، در سال‌های کم بارش، رودخانه زاینده‌رود به‌صورت مقطعی خشک و باعث گرم ترشدن هوای اصفهان می‌شود. در حالت کلی به‌دلیل موقعیت کویری این شهر، از نیمه خرداد تا نیمه شهریور آب و هوای اصفهان مناسب برای سفر نیست.

شلوغ‌ترین و خلوت‌ترین زمان سال در اصفهان

شلوغی جمعیت میدان نقش جهان اصفهان در نوروز

نوروز در میدان نقش جهان، عکاس: محمد رضا شریف

در اوایل فصل بهار، در ایام نوروز، شهر اصفهان شلوغ‌ترین ایام گردشگری را تجربه می‌کند. علاوه بر تعطیلات نوروزی، کیفیت آب و هوایی و مناظر طبیعی این شهر، در اوایل بهار مسافران را جذب می‌کند. همین مسئله باعث بالا رفتن قیمت هتل‌ها و سایر خدمات رفاهی و اقامتی می‌شود. با اتمام نوروز و باز شدن مدارس و برگشتن مشاغل مختلف به کار، از نیمه فروردین، این شهر رو به خلوتی می‌رود، اما کماکان در فروردین ماه گردشگران در اصفهان حضور دارند.

اردیبهشت ماه اصفهان خلوت می‌شود و همچنان شرایط آب و هوایی ایدئال است. ضمن اینکه قیمت هتل‌ها و اقامتگاه‌ها افت نسبی می‌کنند و شرایط برای بهره‌مندی از خدمات اقامتی و رفاهی مهیا است. اگر محدودیتی برای سفر در این وقت از سال ندارید، اردیبهشت بهترین انتخاب برای سفر به این شهر است.

منابع عکس‌ها و عکاس: mehrnews.com, toptourist.ir, deltaban.com, مرتضی صالحی

هرچه به‌سمت تابستان و گرمای کویری این شهر برویم، اصفهان خلوت‌تر می‌شود و روزهای گرم تابستانی، خلوت‌ترین زمان تردد گردشگران هستند. از اوایل شهریور و با توجه به نزدیک شدن به شروع مدارس و پایان تعطیلات تابستانی، مسافران بیشتری به اصفهان می‌آیند و نیمه دوم شهریور نیز، این شهر میزبان گردشگران و مسافران بیشتری است.

فصل پاییز هم این شهر بسیار خلوت می‌شود و آب و هوا هم‌چنان مناسب است، پس در صورت امکان می‌توانید در اوایل پاییز به این شهر سفر کنید. زمستان نیز مانند تابستان از خلوت‌ترین اوقات اصفهان است. سرمای خشک کویری این شهر، برای بسیاری از گردشگران مطلوب نیست و در این فصل نیز هتل‌ها تخفیف‌های ویژه برای مسافران اعمال می‌کنند.

بهترین زمان از نظر رویدادها

حضور تماشاگران کودک و نوجوان در جشنواره فیلم کودک اصفهان

جشنواره فیلم کودک اصفهان، عکاس: محمد رضا جعفری

اصفهان به‌دلیل قدمت بالا و تاریخی در طول زمان‌های گذشته،‌ میزبان اقوام متفاوت با رسم و آیین مختلفی بوده است. بسیاری از رسوم معروف این شهر امروزه برگزار نمی‌شوند یا تنها در محله‌های قدیمی و روستاهای اطراف برگزار می‌شوند. برای علاقه‌مندان این آیین‌ها تماشای این رسوم کهن خالی از لطف نیست و زمان برگزاری این مراسم، زمان مناسب برای سفر به اصفهان، برای این افراد است.

«جشن آبریزان زاینده‌رود»، از قدیمی‌ترین مراسم اصفهان بوده است که امروزه دیگر برگزار نمی‌شود. «سقاخانی» مراسم ویژه عزاداری محرم است که با شکوهی خاص در این ایام برگزار می‌شود. آیین «شب اسفند» از رسوم معروف این استان است که پیشینه آن به کاشان می‌رسد،‌ اما در بخش‌هایی از اصفهان نیز انجام می‌شود. در این جشن، ‌پنج روز آخر سال را جشن می‌گیرند و به استقبال بهار می‌روند.

«آتش افروزی و جل جلانی»، ‌از رسوم معروف در اصفهان و شهرها و روستاهای اطراف آن است. در شب‌های ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ دی ماه، نوجوانان بر فراز تپه ها آتش روشن می‌کنند. مردم اصفهان اعتقاد دارند، رسیدن نور این آتش‌ها به درختان و باغ‌ها، برکت محصول سالانه را افزایش می‌دهد.

جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان در اصفهان قدمتی بالای ۲۵ سال دارد و گردشگران علاقه‌مند زیادی در حوزه فرهنگ را هر ساله به این شهر جذب می‌کند

در طول سال در اصفهان جشنواره‌های مختلفی برگزار می‌شود که بعضی از آن‌ها در اصفهان قدمت زیادی دارند. جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان در اصفهان قدمتی بالای ۲۵ سال دارد و هر سال در زمان‌های متفاوتی برگزار می‌شود. این رویداد گردشگران علاقه‌مند زیادی در حوزه فرهنگ را هر ساله به این شهر جذب می‌کند.

از دیگر جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی تازه تاسیس در اصفهان در سال‌های اخیر،‌ می‌توان به نمایشگاه سالانه صنعت سینما در اوایل اسفند ماه، جشنواره سالانه موسیقی بومی اصفهان در دهه دوم اردیبهشت ماه و جایزه ادبی جمالزاده در حوزه ادبیات داستانی در تیر ماه، اشاره کرد. اگر علاقه‌مند به شرکت در هرکدام از این رویدادهای فرهنگی هستید، می‌توانید در ایام برگزاری آن‌ها به اصفهان سفر کنید.  

در چه فصلی از کجا دیدن کنید؟

به‌دلیل اقلیم متفاوت و تنوع پدیده‌های طبیعی در اطراف اصفهان، در هرکدام از فصل‌های سال،‌ می‌توانید از جاذبه‌های مختلفی بهره ببرید.

منظره دریاچه باغ گل‌های اصفهان در بهار

باغ گل های اصفهان در بهار، منبع عکس: isfahan.iqna.ir

در فصل بهار شهر اصفهان بسیار زیبا و پرگل می‌شود و طبیعت در باغ‌های اطراف زاینده‌رود و جنگل‌های اطراف اصفهان، سرسبز است. از طرفی در نزدیکی اصفهان، کویرهای زیادی قرار دارند که برای علاقه‌مندان به تفریح‌های کویری، در بهار بسیار ایدئال هستند. از معروف‌ترین این کویرها می‌توان به «کویر مرنجاب» و «کویر ورزنه» اشاره کرد. «تالاب گاوخونی» در منتهی الیه مسیر زاینده‌رود و در جوار تپه‌های شنی ورزنه، در بهار بهترین شرایط را برای بازدید دارد.

منابع عکس‌ها: fa.wikipedia.org, varzane.org, iktv.ir, isfahan.irib.ir

آبشارها، چشمه‌ها و رودهای اطراف اصفهان، در بهار پرآب‌ترین حالت خود را تجربه می‌کنند. از مهم‌ترین این آبشارها می‌توان «آبشار کرد علیا»، «آبشار آب ملخ» و «آبشار پونه زار» را نام برد و «چشمه آب معدنی و آب گرم ورتون»، «چشمه لنگان» و «چشمه بابا احمد» از معروف ترین چشه های اطراف اصفهان هستند.

نمای داخلی شربت خانه فیروز در محله جلفای اصفهان

شربت‌خانه فیروز در خیابان جلفا، منبع عکس: reiseniran.de

اگر مسافرت در گرمای تابستان شما را ناراحت نمی‌کند یا می‌خواهید از خلوتی و قیمت مناسب هتل‌ها در این ایام استفاده کنید، می‌توانید سفر تابستانی خود در اصفهان را به بازدید از مناطق سرسبز اطراف زاینده‌رود و پارک‌های حاشیه این رود اختصاص دهید. اما انتظار رودخانه پرآب و خروشان را نداشته باشید. در سال‌های اخیر به‌دلیل کمی بارش‌ها در این استان، زاینده‌رود در تابستان به‌صورت مقطعی جریان دارد و قسمت های داخل شهر اصفهان خشک می‌شوند.

غروب کوه صفه اصفهان

کوه صفه، منبع عکس: fa.wikipedia.org

محله جلفا در اصفهان منطقه سکونت ارمنی‌ها در این شهر است و بازدید از کلیساها و گذراندن عصرهای تابستان در کافه‌های این منطقه، بسیار دلپذیر هستند. نوشیدنی‌های این کافه‌ها در گرمای هوای تابستان، شما را سرحال می‌کند. موزه‌ها، آکواریوم اصفهان و مکان‌های تاریخی مسقف نیز، مکان‌های مناسب برای بازدید در تابستان هستند، اما بهتر است در ساعات ابتدایی یا انتهایی کار آن‌ها به بازدید بروید تا گرمای مسیر آزارتان ندهد. کوه صفه در جنوب غربی اصفهان و منطقه چادگان در غرب اصفهان با دهکده تفریحی چادگان،  مکان‌هایی مناسب برای تفرج عصرگاهی در نزدیکی این شهر هستند.

منظره پاییزی خیابان چهارباغ عباسی اصفهان

چهارباغ عباسی، عکاس: مرتضی صالحی

فصل پاییز طبیعت اصفهان بسیار زیبا می‌شود. منظره برگریزان در خیابان چهارباغ و پارک‌های اطراف زاینده‌رود در این فصل بسیار دیدنی هستند. می‌توانید با کرایه دوچرخه، امتداد رودخانه را رکاب بزنید و از تماشای پل‌های تاریخی زاینده‌رود لذت ببرید. در پیاده‌روی در طبیعت زیبای پاییزی اصفهان، می‌توانید از غذاهای خیابانی و کافه‌های سیار، خرید کنید و خاطره‌ای زیبا بسازید. به‌دلیل هوای مناسب این فصل، امکان بازدید از همه آثار تاریخی و طبیعی را خواهید داشت. کویرهای اطراف اصفهان نیز در این فصل تماشایی و خوش آب و هوا هستند، اما شب‌ها کمی سرد می‌شوند.

سی و سه پل اصفهان پوشیده از برف در زمستان

سی و سه پل، منبع عکس: fararu.com

زمستان‌های اصفهان بسیار سرد و خشک می‌شود و این فصل نیز از خلوت ترین زمان‌های سال است، اما در زمان بارش برف و پس از آن، بناهای تاریخی بسیار زیبا می‌شوند و مناظری زیبا می‌سازند. بازدید از موزه‌ها و عمارت های تاریخی و سرپوشیده در این فصل، بهترین انتخاب‌ها هستند. کوه‌های اطراف اصفهان در این فصل پوشیده از برف می‌شوند و برای علاقه‌مندان اسکی، بسیار مطلوب هستند. قیمت اقامتگاه‌ها و هتل‌ها در این فصل کاهش می‌یابند.

هزینه هتل های اصفهان

اصفهان هتل‌ها و مهمانپذیرهای زیادی دارد. تنوع ارائه خدمات اقامتی،‌ به‌دلیل ظرفیت‌های برجسته گردشگری در این شهر بالا است و هتل های اصفهان امکانات کاملی به گردشگران خارجی و داخلی ارائه می‌کنند. اقامتگاه‌های بومگردی و خانه‌های سنتی زیادی نیز در شهر اصفهان وجود دارند.

نمایی هوایی از محوطه هتل عباسی اصفهان

هتل عباسی اصفهان، منبع عکس: hamyargasht.com

مقاله‌ مرتبط:

شروع قیمت هتل‌ها و مهمان‌پذیرهای یک ستاره از حدود ۱۰۰ هزار تومان و برای هتل‌های پنج ستاره از ۴۵۰ هزار تومان به بالا است و در فصل‌های کم تردد تخفیف‌های ویژه دارند؛ اما تنوع هتل‌ها بسیار زیاد است و بسته به میزان امکانات و ستاره‌های هتل، قیمت بین ۱۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان تغییر می‌کند. «هتل پارسیان کوثر» و «هتل عباسی» از بهترین هتل‌های پنج ستاره این شهر هستند.

هزینه اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی در حالت کلی از هتل‌ها مناسب‌تر است و در بعضی از آن‌ها نفراتی و در بعضی دیگر به‌صورت اجاره اتاق یا خانه بومی دریافت می‌شود؛ اما در سال‌های اخیر اقامتگاه‌های مجهز و زیباتر با قیمت‌های نزدیک به هتل نیز در اصفهان تاسیس شده‌اند. امکانات این مراکز بسیار متنوع و متفاوت از یکدیگر هستند و بهتر است قبل از مراجعه، امکانات این مجموعه‌ها و کیفیت آن‌ها را استعلام کنید.

منبع عکس کاور: ealiya.com

مطالب مرتبط:

دیدگاه