موزه های اصفهان | آدرس + قیمت بلیط و ساعت بازدید

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
موزه های اصفهان | آدرس + قیمت بلیط و ساعت بازدید

بازدید از شهر تاریخی اصفهان بدون موزه گردی تکمیل نمی‌شود؛ موزه‌های متعددی که مقاصدی بی‌نظیر برای افراد علاقه‌مند به تاریخ و فرهنگ به شمار می‌آیند.

موزه های اصفهان از جمله جاهای دیدنی اصفهان به شمار می‌آیند که از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به‌سمت خود می‌کشانند. با بازدید از این موزه‌ها می‌توانید با تاریخ و سرگذشت اصفهان بیشتر آشنا شوید.

شهر اصفهان با لقب نصف جهان یکی از شهرهای تاریخی و گردشگری ایران در جوار زاینده رود است که در دوران آل بویه، سلجوقیان و دوره صفویان پایتخت کشور بود. این شهر در زمان حکومت صفویان رونق فراوانی گرفت و بناهای متعددی همچون کاخ‌ها، قلعه‌ها و پل‌ها در آن ساخته شدند؛ به همین دلیل می‌توان اصفهان را به‌عنوان موزه‌ای زنده و پویا معرفی کرد که می‌توان تاریخ، معماری، هنر و فرهنگ ایران را در خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های آن تماشا کرد.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را به موزه های اصفهان از قدیمی‌ترین تا جدیدترین آن‌ها ببریم؛ موزه‌هایی حیرت‌انگیز که باید بازدید از آن‌ها را در برنامه سفر خود بگنجانید.

موزه های اصفهان:

موزه چهل ستون اصفهان

  • آثار ملی ایران
  • میراث جهانی یونسکو
  • آدرس: اصفهان، میدان امام حسین، خیابان استانداری، شرق خیابان چهارباغ پایین، جنوب خیابان سپه و غرب میدان نقش‌ جهان، مجموعه چهلستون (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۲۲۲۰۱۸۱ ۰۳۱
  • ساعت کار: همه‌روزه ۹ تا ۲۱ (به‌غیر از ایام سوگواری)
  • قیمت بلیط در سال ۱۴۰۳: برای گردشگران داخلی ۳۰ هزار تومان 

کاخ چهلستون یکی از باغ‌های سلطنتی با قدمتی از دوره صفوی در شهر اصفهان است که با نام باغ موزه چهلستون نیز شناخته می‌شود. این باغ در واقع، بخش کوچکی از باغ وسیعی به نام جهان‌نما است که شاه عباس اول در میان آن هسته نخستین کاخ چهل ستون را با احداث کوشکی ایجاد کرد؛ بنایی که برای پذیرایی از میهمانان دربار شاه در مراسم و جشن‌ها استفاده می‌شد.

موزه چهل ستون

پس‌ از آن با شروع سلطنت شاه‌ عباس دوم، با ساخت تالارها و ایوان‌هایی چون تالار آینه، تالار ۱۸ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوان‌های طرفین سرسرای پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تزیینات نقاشی (از وقايع تاريخی دوره‌های مختلف)، آینه‌کاری و کاشی‌کاری دیوارها و سقف‌ها، عمارت چهلستون توسعه داده‌ شد. 

کاخ چهل ستون یکی از باشکوه‌ترین بناهای قدیمی اصفهان است و پس از کاخ گلستان، دومین موزه قدیمی ایران به شمار می‌آید. مساحت کاخ ۲۱۲۰ متر مربع و محل بنای عمارت یک متر از سطح باغ بلندتر است. ایوان اصلی کاخ چهل ستون بر ۲۰ ستون استوار است؛ ستون‌هایی که انعکاس آن‌ها روی استخر زیبا و بزرگ عمارت، تعداد آن‌ها را به ۴۰ ستون رسانده است؛ شاید به همین دلیل باشد که نام این مجموعه را کاخ چهل ستون گذاشته‌اند. معماری این کاخ تلفیقی از هنر معماری چینی، ایرانی و فرنگی را به نمایش می‌گذارد.

موزه چهل ستون اصفهان

موزه کلیسا وانک

  • آثار ملی ایران
  • آدرس: اصفهان، محله جلفا، خیابان نظر شرقی، کوچه کلیسای وانک (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۶۲۴۳۴۷۱ ۰۳۱
  • ساعت کار: همه‌روزه ۸:۳۰ تا ۱۳:۳۰ و ۱۵:۳۰ تا ۲۰:۳۰ 
  • قیمت بلیط در سال ۱۴۰۳: ۴۰ هزار تومان برای گردشگران داخلی و ۲۰۰ هزار تومان برای گردشگران خارجی

موزه کلیسا وانک

عکاس: علی یوسف پور

کلیسای وانک یا «آمناپرکیچ» یکی از مشهورترین دیدنیهای اصفهان است که امروزه جایگاه مهمی در میان ارامنه اصفهان دارد. این کلیسا با معماری ساده و زیبا، تابلو‌های گچ‌بری و نقاشی منحصربه‌فرد (آثار نقاشان اروپایی و ارمنی روی کرباس، شیشه، پوست، چرم و فلز)، طلا کاری و تذهیب و تندیس‌هایی نیم‌تنه از مشاهیر ارمنی و قدمتی از دوره حکومت شاه عباس صفوی (سال ۱۶۰۶ میلادی)، یک اثر تاریخی متمایز است؛ بنایی که می‌توان ساعت‌های طولانی به تماشای آن نشست و لذت برد. این کلیسا که در جهان نیز شناخته شده است، یکی از ۱۳ کلیسای باقی‌مانده در محله جلفای اصفهان (محل اسکان ارامنه مهاجر در ایران) از قرن ۱۷ میلادی است. 

منابع عکس‌ها: عکس اول (sheykhbahaeihotel.com)، دوم (dobaresafar.ir)، سوم (عکاس: یونس عیادگاه)، چهارم (chamedanmag.com)؛ عکاس‌ها: نامشخص

کلیسای وانک با نقاشی‌های شگفت‌انگیز یکی از ۱۳ کلیسای باقی‌مانده از قرن ۱۷ میلادی در جلفای اصفهان است

موزه کلیسای وانک به همت طادئوس هونانیان در قسمت شمالی حیاط کلیسا در سال ۱۹۰۵ افتتاح شد و تا سال ۱۹۳۰ هم به‌عنوان موزه و هم به‌عنوان کتابخانه کاربری داشت. این موزه در ابتدا تنها چند اتاق ساده بود. در موزه کلیسای وانک بیش از ۸۰۰ شی قدیمی و عتیقه از قرن ۱۶ تا ۲۰ میلادی نگهداری می‌شوند که تا پیش از ساخت موزه در انباری متروک در کلیسا قرار داشتند.

از بخش‌های مختلف این موزه می‌توان به بخش کتاب‌ها و نسخ خطی، تابلوهای گچ‌بری و نقاشی، منسوجات (دست بافته‌ها و رودوزی‌های سنتی)، آثار فلزی، ظروف چینی و سفالی، آثار چوبی، فرمان ها، غرفه صنعت چاپ، غرف یپرم خان، غرفه فاجعه نسل کشی ارامنه در ۲۴ آوریل ۱۹۱۵ میلادی، مسکوکات و غرفه جمهوری ارمنستان اشاره کرد. تار مویی متعلق به دختر ۱۸ ساله از مشهورترین آثار موزه کلیسای وانک است که جمله‌ای از تورات با قلمی از الماس روی آن نوشته شده است. 

موزه موسیقی

  • آدرس: اصفهان، چهارباغ عباسی، روبه‌روی خیابان شیخ بهایی، مجتمع تجاری هشت بهشت، طبقه زیرین (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۱۳۲۶۱۰۰ ۰۳۱ - ۹۹۸۰۰۸۸ ۰۹۳۹
  • ساعت کار: همه‌روزه ۱۰ تا ۲۰ (به‌غیر از ایام سوگواری)
  • قیمت بلیط در سال ۱۴۰۳: ۷۰ هزار تومان (شامل اجرای موسیقی زنده)

موزه موسیقی اصفهان

منبع عکس: وب‌سایت دابرو. عکاس: نامشخص

موزه موسیقی به مدیریت خانم پورجوهری از جدیدترین موزه های اصفهان است که از آذرماه ۱۳۹۴ فعالیت خود را در محله قدیمی جلفا آغاز و در سال ۱۴۰۰ به محل فعلی نقل مکان کرد. این موزه از جمله موزه‌های خصوصی برتر کشور به شمار می‌آید و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند. در موزه موسیقی اصفهان حدود ۳۰۰ ساز ملی، محلی و خارجی در معرض نمایش هستند. موزه موسیقی بخش‌های مختلفی اعم از تالار سازهای ملی، تالار سازهای محلی، سرای سرآهنگان، موسیقی سرا، عکاسخانه و کارگاه سازسازی دارد و بازدید از آن به افراد علاقه‌مند به موسیقی توصیه می‌شود. جالب است بدانید از این موزه کوچک با عنوان «نامه عاشقانه‌ای به میراث غنی موسیقایی ایران» نیز یاد می‌شود. 

موزه موسیقی اصفهان موفق به کسب دو جایزه شده است که یکی از آن‌ها از سوی شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) به‌عنوان بهترین موزه خصوصی ایران بود. از سازهای مختلف به نمایش درآمده در این موزه می‌توان به ساز قانون، قیچک، چنگ، تار، رباب، بربط، نی، دف، سه تار، کمانچه، تنبک و سنتور اشاره کرد. فروشگاه فروش محصولات فرهنگی مرتبط با موسیقی ایرانی، کافی‌شاپ، راهنمای متخصص و کاربلد و پخش صوتی و تصویری نواختن سازهای مختلف موسیقی از امکانات موزه موسیقی اصفهان هستند.

موزه رکیب خانه

  • آدرس: اصفهان، خیابان استانداری، رو‌به‌روی دانشگاه هنر (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۲۲۱۸۶۰۶ ۰۳۱
  • ساعت کار: این موزه در حال حاضر (بهار ۱۴۰۳) به‌‌علت مرمت، به‌طور موقت تعطیل است.

موزه رکیب خانه

منبع عکس: گوگل مپ. عکاس: Mr Code

بیش از سه هزار شی تاریخی مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی در موزه هنرهای تزیینی یا موزه رکیب خانه به نمایش گذاشته شده‌اند

موزه هنرهای تزیینی شامل مجموعه‌ای از آثار هنری در زمینه‌های مختلف می‌شود که در عمارت رکیب‌ خانه قرار دارد و به همین دلیل آن را با نام موزه رکیب خانه نیز می‌شناسند. در این موزه بیش از سه هزار شی تاریخی مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی به‌ویژه صفویه و قاجاریه دیده می‌شود. موزه رکیب خانه همچنین دارای یک کتابخانه ویژه و تخصصی (مورد استفاده دانشجویان، به‌ویژه دانشجویان رشته‌های معماری، هنر و موزه‌داری) است و نمایشگاه‌های مختلفی به مناسبت‌های گوناگون در زمینه هنرهای اسلامی همچون خوشنویسی و نقاشی قهوه‌خانه‌ای و... در آن در روزهای مختلف سال برگزار می‌شود.

عمارت رکیب‌ خانه با مساحت حدود ۲۶۰۰ متر مربع در دوره صفوی برای نگهداری وسایل و اشیای اصطبل سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این بنا در اوایل قرن يازدهم هجری، در زمان سلطنت شاه عباس اول، به‌عنوان يکی از بناهای مجموعه دولتخانه صفوی احداث شد. حیاط عمارت رکیب خانه با وجود فضای سبز، درختانی زیبا و تالار‌ها و اتاق‌های فراوان، جذابیت بازدید از این موزه را چند برابر می‌کند.

موزه هنرهای تزیینی با حدود ۱۲۰۰ متر مربع مساحت در سال ۱۳۷۵ شمسی آغاز به کار کرد و در آن مجموعه‌ای از صنایع دستی، ملیله دوزی، ترمه، آثار خطی، یاقوت، شیشه‌هایی بازمانده از قرن سه، پنج و هشت میلادی، آثاری از میرعماد و دخترش، آثار مروی سلطان علی مشهری و میرزا رضا کلهر نگهداری می‌شوند. خط و کتابت، آثار لاکی و روغنی، دستبافت‌ها و رودوزی‌های سنتی، نگارگری، آبگینه، آثار فلزی و آثار چوبی از بخش‌های این موزه هستند.

موزه حمام علیقلی خان

  • آثار ملی ایران
  • آدرس: اصفهان، خیابان مسجد سید، رو‌به‌روی خیابان طیب، خیابان آیت‌الله بیدآبادی (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۳۳۷۵۷۷۷ ۰۳۱
  • ساعت کار: در بهار و تابستان از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۴:۳۰ و ۱۵:۳۰ تا ۱۸:۳۰، در پاییز و زمستان از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳:۳۰ و ۱۴:۳۰ تا ۱۷:۳۰، جمعه‌ها، تعطیلات و اعیاد مذهبی از ساعت ۹ تا ۱۳ (بعد از ظهر آخرین چهارشنبه هر ماه، موزه تعطیل است)
  • قیمت بلیط در سال ۱۴۰۳: ۱۰ هزار تومان برای گردشگران داخلی و ۲۹۰ هزار تومان برای گردشگران خارجی

موزه حمام علیقلی خان

عکاس: رضا موسوی پور

موزه حمام علیقلی خان در حمامی به همین نام قرار دارد؛ حمامی با معماری باشکوه و با قدمتی از دوره صفویه (سال ۱۱۲۵ هجری قمری) که مساحت آن ۱۲۰۰ متر مربع است. حمام علی‌قلی‌آقا یا علی‌قلی‌آقا در منطقه بیدآباد اصفهان توسط فردی به نام علی قلی آقا، از درباریان دو پادشاه صفوی، شاه سلیمان و شاه سلطان حسین صفوی ساخته شده‌ است و از دو بخش حمام بزرگ و کوچک و فضای چال حوض تشکیل می‌شود؛ هر یک از این حمام‌ها سربینه و گرمخانه‌ جدا برای خود داشتند. در زمان ورود به این موزه گنبدی را خواهید دید که روی هشت ستون سنگی قرار دارد. تزیینات سقف حمام به‌صورت رسمی‌بندی است و نورگیرهای سقف به‌گونه‌ای طراحی و کار گذاشته شده‌اند تا در ساعت‌های مختلف روز با ایجاد سایه‌روشن، زیبایی بی‌نظیری را خلق کنند.

موزه حمام علیقلی خان در سال ۱۳۸۳ پس از مرمت و بازسازی با نام موزه مردم شناسی افتتاح شد. تزیینات مربوط به سه دوره تاریخی (صفویه، قاجار و پهلوی)، نورگیرها، نقاشی‌ها و کاشی‌کاری‌های قدیمی در کنار مجسمه‌ها از جذابیت‌های این موزه حمام به شمار می‌روند. در موزه حمام علیقلی خان می‌توانید با فرهنگ، سبک زندگی و آداب و رسوم مردم اصفهان در زمان‌های قدیم آشنا شوید و طرح‌های متنوعی از هنر و معماری ایرانی را تماشا کنید.

خانه مشروطیت

  • آثار ملی ایران
  • آدرس: اصفهان، خیابان نشاط، خیابان عندلیب، کوچه چهاردهم (کوچه مقصود بیک) (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۲۲۱۲۵۵۶ ۰۳۱
  • ساعت کار: همه‌روزه از ۸:۳۰ تا ۱۴:۳۰
  • قیمت بلیط در سال ۱۴۰۳: بازدید از این موزه رایگان است.

خانه مشروطیت

منبع عکس: hameghlim.com. عکاس: نامشخص

خانه مشروطیت از پرطرفدارترین موزه های اصفهان است؛ بنایی متعلق به محمدتقی رازی (از علماس سرشناس زمان خود و سرسلسله نجفی در اصفهان) که تصاویری از دوره مشروطه در آن در معرض نمایش هستند. خانه مشروطیت از دو شاه‌نشین در جبهه شمالی و جنوبی، دو حیاط اندرونی و بیرونی و ۱۲ اتاق تشکیل می‌شود. قدمت خانه، انواع گچبری‌ها، نقاشی‌های دیواری و دیگر تزیینات زیبای ساختمان از جمله جذابیت‌های خانه مشروطیت هستند که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کنند. بازدید از این موزه به افراد علاقه‌مند به هنر و معماری، تاریخ معاصر و علم سیاست به‌شدت توصیه می‌شود.

خانه مشروطیت اصفهان در گذشته به‌عنوان مکانی برای برگزاری جلسات بین مشروطه‌خواهان، علما، روشنفکران و مردان سیاسی اصفهان و مشورت و هم‌فکری مورد استفاده قرار می‌گرفت. در این موزه می‌توانید با تماشای عکس‌ها، ماکت‌های بسیار طبیعی و خواندن مستندات به تفکرات مشروطه‌خواهان پی ببرید.

موزه علوم و فنون آموزش پرورش

  • آدرس: اصفهان، خیابان سعادت‌آباد (آزادگان)، خیابان بابا رکن الدین، کوچه شهید شاطر گلی (معلم) (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۶۶۱۴۶۳۳ ۰۳۱
  • ساعت کار: ۸ تا ۱۲ (بازدید از موزه تنها برای گروه‌های دانش‌آموزی مدارس امکان‌پذیر است)
  • قیمت بلیط در سال ۱۴۰۳: مدارس دولتی به‌ازای هر نفر ۱۵ هزار تومان و مدارس غیردولتی به‌ازای هر نفر ۲۰ هزار تومان

موزه علوم و فنون اصفهان

منبع عکس: mgemuseum۹۵.blogfa.com. عکاس: نامشخص

موزه علوم و فنون آموزش پرورش اصفهان مکانی جذاب برای افراد علاقه‌مند به علم و دانش است؛ زیرا در این موزه گنجینه‌ای کامل از  امکانات و وسایل در زمینه‌های مختلف در معرض نمایش هستند. سازمان آموزش‌وپرورش استان اصفهان در اسفند ماه سال ۱۳۸۲ این موزه را افتتاح کرد تا هم گذشته علوم و فنون را به نمایش گذارد و هم زمینه‌ای برای تولید، اختراع و ابداع دانش‌آموزان فراهم آورد. موزه علوم و فنون آموزش پرورش اصفهان اولین موزه علوم و فنون آموزش‌وپرورش کشور است و سالانه بیش از ۳۰ هزار نفر از آن دیدن می‌کنند. این موزه در ابتدا دارای پنج بخش بود و در سال ۱۳۹۰، سه بخش دیگر به آن اضافه شدند.

موزه علوم و فنون آموزش پرورش

منبع عکس: isfstm.ir. عکاس: نامشخص

موزه علوم و فنون آموزش پرورش اصفهان اولین موزه علوم و فنون آموزش‌وپرورش کشور به شمار می‌آید

بخش فیزیک (با معرفی کامل دانشمندان فیزیک و قوانین فیزیک حاکم بر جهان)، بخش شیمی (معرفی دانشمندان بزرگ شیمی ایران نظیر محمد زکریا رازی و جابر بن‌حیان و نمایش زندگی‌نامه چندتن دیگر از دانشمندان همراه تصاویر آ‌ن‌ها)، قسمت فنی حرفه‌ای (نمایش سیر تحول علم‌هایی مانند کامپیوتر، الکترونیک، الکتروتکنیک، خیاطی، متالوژی، عکاسی، چاپ و تصویربرداری و امور زراعی و باغی)، بخش زیست‌شناسی (با نمایش چشم‌اندازهای طبیعی و زیبای کشور با اکوسیستم و عوارض جغرافیای آن)، بخش زمین‌شناسی (با به نمایش گذاشتن گونه‌های مختلفی از کانی‌ها، فسیل، سنگ‌های آذرین و سنگ‌های رسوبی متلعق به دوران مختلف) و بخش اپتیک، نجوم و آسمان‌نما (برای آشنایی با ستاره‌ها، سیارها، منظومه و منظومه شمسی) از بخش‌های اصلی این موزه منحصربه‌فرد هستند.

موزه باغ پروانه

  • آدرس: اصفهان، اتوبان شهید حبیب‌اللهی، میدان سهروردی، خیابان الفت، پارک جنگلی ناژوان (مشاهده روی نقشه)

باغ موزه پروانه‌ها یکی دیگر از موزه های شهر اصفهان است که در آن بیش از ۲۲۰۰ پروانه تاکسیدرمی شده در ۴۸ عدد قاب به نمایش گذاشته‌ شده‌اند. به‌علاوه در این موزه رویایی می‌توانید بیش از ۱۰۰ گونه متنوع و نادر گل و گیاه شامل سیکاس، درختچه فردوس، انواع بگونیا، فیکوس‌ها، لیندا و… را تماشا کنید. باغ موزه پروانه‌ها در پارک ناژوان اصفهان در مساحتی حدود دو هزار متر مربع  احداث شده است؛ به همین دلیل با بازدید از آن با یک تیر دو نشان می‌زنید. شما می‌توانید پس از بازدید از موزه به گشت‌وگذار در پارک ناژوان با آب و هوایی دلچسب بپردازید و از دیگر امکانات آن مانند تله‌سیژ، آکوراریوم، موزه صدف، شهربازی و باغ خزندگان اصفهان استفاده کنید.

منابع عکس‌ها: خبرگزاری ایرنا. عکاس: زهرا باغبان

موزه صدف

  • آدرس: اصفهان، اتوبان شهید حبیب اللهی، میدان سهروردی، خیابان الفت، پارک جنگلی ناژوان (مشاهده روی نقشه)

موزه صدف اصفهان در سالنی به مساحت ۳۰۰ متر مربع یکی از موزه‌های مستقر در پارک جنگلی ناژوان است. در این موزه که اولین موزه تخصصی حلزون‌های دریایی و صدف در ایران به شمار می‌آید، انواع گونه‌های دریایی خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر و همچنین انواع مختلف گونه‌های اقیانوس‌ها و دریاهای دنیا نگهداری می‌شوند.

بیش از دو هزار گونه دریایی از نرم‌تنان (صدف، حلزون، دوکفه‌ای و سرپایان)، سخت‌پوستان (خرچنگ‌های دریایی و…) و خارپوستان (ستاره‌های دریایی، طوطیا، سکه‌های دریایی و…) در موزه صدف در معرض نمایش هستند؛ گونه هایی که در طول ۲۵ سال جمع‌آوری شده‌اند. اگر به موجودات دریایی علاقه دارید، حتما به بازدید از موزه صدف اصفهان بروید.

منابع عکس‌ها: باشگاه خبرنگاران جوان. عکاس: صادق بیات

موزه تاریخ طبیعی

موزه تاریخ طبیعی اصفهان

منبع عکس: ویکی پدیا. عکاس: نامشخص

موزه‌ تاریخ طبیعی در خانه‌ای با قدمتی از دوره تیموریان قرار دارد و بازدید از آن به افراد علاقه‌مند به تاریخ و طبیعت توصیه می‌شود

موزه‌ تاریخ طبیعی از خارق‌العاده‌ترین موزه های شهر اصفهان در خانه‌ای با قدمتی از دوره تیموری است که بازدید از آن به افرادی توصیه می‌شود که علاقه‌مند به تاریخ و طبیعت هستند یا به‌همراه بچه‌ها سفر می‌کنند.

این موزه در سال ۱۳۶۷ با هدف اصلی بالا بردن سطح دانش و اطلاعات عمومی جامعه درباره حیات وحش و عظمت جهان آفرینش، حفظ میراث ارزنده طبیعی کشور از غارت و تخریب، جبران کمبود وسایل آموزشی، حفظ سلامت جامعه با ایجاد محیطی سالم برای تفریح، فراهم آوردن زمینه‌های تحقیقات در علوم طبیعی و کمک به افزایش جذب گردشگر در کشور و شهر اصفهان افتتاح شد. موزه تاریخ طبیعی به‌محض ورود شما را شگفت‌زده خواهد کرد؛ زیرا ماکت‌های بزرگی از دایناسور‌ها و جانوران دیگر در ابتدای موزه قرار داده شده‌اند تا منظره‌ای جذاب برای لذت بردن بازدیدکنندگان و عکاسی خلق کنند.

تمام آثار موزه‌ تاریخ طبیعی اصفهان در زمینه‌های علوم گیاهی - جانوری، زمین‌ شناسی و جغرافیایی، به همت و سرمایه شخصی دکتر جعفریان، استاد دانشگاه اصفهان در طول ۳۷ سال، از نقاط مختلف ایران و جهان گردآوری، خریداری، مبادله یا تهیه شده‌اند. سالن جانوران بی‌مهره (انواع تک سلولی‌ها، اسفنج‌ها، مرجان‌ها، خارپوستان، نرم‌تنان، حشرات، بندپایان و صدف‌ها)، سالن گیاه‌شناسی (انواع گیاهان گلدار، بی‌گل، گیاهان صنعتی، گیاهان دارویی و تنه درختان ۱۸۰ میلیون ساله)، سالن زمین‌شناسی (کانی‌ها، کریستال‌ها، سنگ‌های رسوبی، دگرگون، آذرین، رسوبات دریایی، فسیل‌ها)، سالن جغرافیای طبیعی و نقشه‌ها، سالن جانوران مهره‌دار (شامل انواع دوزیستان، ماهیان، خزندگان، پرندگان، پستانداران) و سالن کمک آموزشی و دیدنی‌های جهان خلقت، بخش‌های این موزه را تشکیل می‌دهند.

موزه هنرهای معاصر

  • آدرس: اصفهان، خیابان استانداری، روبه‌روی بوستان مشاهیر (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۲۲۲۹۱۲۱ ۰۳۱
  • ساعت کار: این موزه در حال حاضر (بهار ۱۴۰۳) به‌دلیل مرمت، به‌طور موقت تعطیل است.

موزه هنرهای معاصر اصفهان

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا. عکاس: رسول شجاعی

موزه‌ هنرهای معاصر اصفهان در نزدیکی موزه هنرهای تزیینی (عمارت رکیب خانه) در عمارت جبه خانه قرار دارد؛ عمارتی که در گذشته بخشی از دولتخانه صفوی بوده است و رکیب خانه و تالار اشرف در ضلع جنوبی، تالار تیموری در ضلع شمالی، کاخ چهلستون در ضلع شمال غربی و مجموعه میدان نقش جهان و عمارت‌های اطراف در ضلع شرقی آن واقع شده‌اند. بنای این موزه به دوره صفویه تعلق دارد؛ اما به‌دلیل بازسازی در دوره قاجار، امروزه نقش معماری قاجاریه در آن دیده می‌شود. مسعود ميرزا حاكم وقت اصفهان در دوره قاجار در همین بنا سکونت داشت. در دوران پیش از انقلاب نیز از این بنا به‌عنوان ساختمان استانداری استفاده می‌شد.

موزه‌ هنرهای معاصر اصفهان با انتقال استانداری به مکانی دیگر در اسفند سال ۱۳۷۳ افتتاح شد. این موزه در مساحتی بالغ بر سه هزار متر مربع و زیربنایی ۱۸۰۰ متر مربعی قرار دارد و با بنایی دو طبقه، متشکل از ۶ سالن نمایشگاه، کتابخانه، امور اداری و سالن اجتماعات است. از فعالیت‌های موزه هنرهای معاصر اصفهان می‌توان به برپایی نمایشگا‌ه‌های هنری در سطوح استانی، ملی و بین‌المللی، برگزاری جلسات سخنرانی و سمینارهای تخصصی در ارتباط با رشته‌های مختلف هنری، جمع‌آوری، حفظ، مرمت، و نمایش آثار هنری نفیس، آشنا کردن مردم و هنرمندان با هنرهای معاصر، تحقیق و پژوهش در زمینه‌‌های هنری و فراهم کردن محلی مناسب برای جامعه هنرمندان اشاره کرد. این موزه در حال حاضر دارای ۹۶۵ قطعه اثر با ۵۵۶ شماره اموال است.

موزه عصارخانه شاهی

  • آثار ملی ایران
  • آدرس: اصفهان، میدان نقش جهان، بازار عطارها، ورودی سرای مخلص، مرکز مطالعات فرهنگ مردم (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۲۲۴۱۰۸۷ ۰۳۱
  • ساعت کار: همه‌روزه از ۹:۳۰ تا ۱۶:۳۰ (به‌غیر از جمعه و ایام سوگواری)
  • قیمت بلیط در سال ۱۴۰۳: ۱۰ هزار تومان

موزه عصارخانه شاهی

منبع عکس: خبرگزاری  ایرنا. عکاس: رسول شجاعی

عصارخانه شاهی اصفهان یکی از معدود عصارخانه‌های (محلی برای روغن گیری از دانه‌ها) باقی‌مانده در ایران است که در سال ۱۰۲۱ هجری قمری هم‌زمان با احداث بازار بزرگ قیصریه و مدرسه ملاعبدالله به دستور شاه عباس اول ساخته شد. این موزه در سال ۱۳۷۹، توسط سازمان نوسازی و شهرداری اصفهان، خریداری و در دو سال مرمت شد؛ سپس به‌عنوان موزه در اختیار مردم و گردشگران قرار گرفت. عصارخانه شاهی از سال ۱۳۹۲ به‌عنوان اولین پایگاه تخصصی مطالعات فرهنگ عامه در کشور، فعالیت می‌کند و از سال ۱۳۹۵ طرح تاریخ شفاهی مشاغل سنتی اصفهان در دست آن است. در این مرکز کارگاه‌های تاریخ شفاهی نیز برای علاقه‌مندان برگزار می‌شوند.

عصارخانه در گذشته محلی برای روغن گیری از دانه‌ها بوده است

موزه عصارخانه شاهی با مساحتی حدود ۳۸۰ متر مربع شامل بخش‌های مختلفی نظیر پیشخوان، بارانداز، شترخان، گرم‌خانه و تیرخانه می‌شود. مساحت این عصارخانه در گذشته حدود ۱۸۰۰ متر مربع بود که در حال حاضر مکان‌هایی مانند شترخان، بارانداز و ورودی بازرگانان از بین رفته‌ و تنها یک تیرخانه و دو انبار تو در تو در بخش شرقی تیرخانه، در دو طبقه باقی مانده‌اند. محل بارانداز عصارخانه نیز در حال حاضر در پاساژ طلافروشان قرار دارد. 

مجسمه‌های در حال کار در عصارخانه و همچنین مجسمه شتری در این موزه از جمله جذابیت‌های عصارخانه شاهی هستند؛ موزه ای که در سال ۲۰۱۷ نشان جهانی ایکوم (کمیته ملی موزه‌های ایران) را به‌عنوان برترین موزه کوچک کشور از آن خود کرد.

موزه آب

  • آدرس: اصفهان، خیابان مشتاق دوم، رو‌به‌روی استانداری اصفهان، مجموعه ورزشی سازمان آب منطقه‌ای اصفهان 

موزه آب اصفهان

منبع عکس: سیری در ایران. عکاس: نامشخص

آب به‌عنوان عنصر حیات شناخته می‌شود و اهمیت ویژه‌ای در مناطق کویری با آب و هوای گرم و خشک مانند اصفهان دارد؛ به همین دلیل و همچنین وجود رودخانه مهم زاینده رود، موزه‌ای به نام موزه آب در اصفهان ساخته شده است که در آن قرقره، کوزه سفالی و مشربه، حقابه‌ها، دفترهای محاسبات میراب‌ها، وقف نامه‌ها، لوح محاسبه قنات، وسایل حفر قنات، چاه، گونیای چوبی، وسایل اندازه گیری آب مثل چارچوب رقم، پیمانه های آبی، ساعت آبی و ابزار مهندسی آب به نمایش گذاشته شده‌اند.

موزه آب اصفهان یک سالن ۶۰ متر مربعی است که در آن پنج ویترین در ورودی خارجی و دو ویترین در ورودی داخلی قرار دارند. در این ویترین‌ها لوازم استحمام، آشامیدن و انتقال آب قدیمی نگهداری می‌شوند. به‌علاوه پنج ماکت شامل انشعابات زاینده رود در چهار محال و بختیاری، بند رودشت، تصفیه خانه آب اصفهان، نقش آب در چهلستون اصفهان و نقش آب در باغ فین کاشان و ۱۱ تابلو و نقاشی از بندها و پل‌های زاینده رود نیز در تالار اصلی موزه به چشم می‌خورند. 

موزه شهدا

  • آدرس: اصفهان، خیابان شمس آبادی، بین خیابان‌‌های باغ جنت و شمس‌آبادی (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۲۳۶۶۰۱۲ ۰۳۱

موزه شهدا اصفهان

عکاس: رضازاده

موزه یادمان شهدای اصفهان از دیگر موزه‌های این شهر است که در مهر ماه ۱۳۸۱ به مناسبت هفته دفاع مقدس برای زنده نگه داشتن نام شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت افتتاح شد. این موزه سه تالار دارد که در آن‌ها آثاری از شهدای انقلاب و دفاع مقدس و زندگینامه آن‌ها به نمایش گذاشته‌ شده است. تالار اول به شهدای پیش از انقلاب اختصاص دارد، تالار دوم شهدای شاخص ویژه استان مانند دکتر بهشتی را به بازدیدکنندگان معرفی می‌کند و در تالار سوم، شهدای صنف‌های مختلف از جمله پزشكان، هنرمندان و ورزشكاران به چشم می‌خورند. به‌علاوه در تالار سمعی بصری موزه، فیلمی با حال و هوای جنگ و موزه برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته می‌شود. 

موزه هلال احمر

  • آثار ملی ایران
  • آدرس: اصفهان، خیابان کاشانی، بعد از بیمارستان کاشانی (مشاهده روی نقشه)

موزه هلال احمر اصفهان

منبع عکس: esfahan.rcs.ir. عکاس: نامشخص

موزه ملی جمعیت هلال احمر در بنایی با قدمتی از دوره پهلوی احداث شده است

موزه ملی جمعیت هلال احمر در اصفهان در سال ۱۳۸۲ با هدف تکریم و بزرگداشت یاد افراد نیکوکار در بنایی تاریخی تاسیس شد؛ بنایی که قدمت آن به دوره پهلوی (سال ۱۳۱۵ شمسی) بازمی‌گردد و در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مجموعه‌ای از اسناد، عکسها، تجهیزات و وسایلی که از دهه‌ ۳۰ خورشیدی تا زمان حاضر در بخش‌های مختلف جمعیت هلال احمر مورد استفاده بوده در محل این موزه به نمایش گذاشته شده است.

اسناد و عکس‌های به نمایش در آمده در موزه هلال احمر اصفهان، خدمت‌رسانی جمعیت به نیازمندان در ادوار گذشته را به ما نشان می‌دهد که از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به تاسیس پرورشگاه برای کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست، ایجاد مدارس بهیاری، مدرسه پرستاری و مرکز آموزش عالی مامایی و پرستاری، ایجاد و اداره درمانگاه‌های مختلف در شهرهای استان، ایجاد و اداره بانک خون و حمایت از خانواده‌های مستمند و بی‌بضاعت اشاره کرد . بازدید از موزه ملی جمعیت هلال احمر اصفهان برای دانشجویان و دانش‌آموزان با هماهنگی قبلی به‌صورت گروهی انجام می‌شود و سایر افراد نیز می‌توانند درطول هفته از این مجموعه بازدید کنند.

موزه خصوصی حسین پناه

  • آدرس: اصفهان، خیابان مسجد سید، بازارچه بید آباد، خیابان مقراضگر، جنب مسجد سید (مشاهده روی نقشه)

موزه خصوصی حسین پناه

منبع عکس: isfahancity.com. عکاس: نامشخص

موزه خصوصی حسین پناه از جاهای دیدنی اصفهان به شمار می‌رود که احداث آن حاصل سال‌ها تلاش آقای حسین پناه است. وی متولد سال ۱۳۳۴ و صاحب اولین موزه خصوصی تاریخ و باستان‌شناسی در اصفهان است. 

حسین حسین پناه می‌گوید که ۵۰ سال سابقه مجموعه‌داری او به زمانی برمی‌گردد که تنها هفت سال داشت و به تشویق پدرش تمبر جمع می‌کرد. در این موزه مجموعه‌ای از وسایل صوتی و تصویری مانند رادیو، گرام، گرامافون، ضبط‌ صوت، تلویزیون، پروژکتور، آپارات، دستگاه پخش اسلاید، صفحه‌های صوتی، دوربین عکاسی و فیلم‌برداری، مجسمه‌های جواهرنشان، تلسکوپ طلایی، تلفن هندلی، نخستین پیغام‌گیر تلفن، انواع سکه و تمبر، ساعت‌های مچی ایرانی و روسی، انواع تابلوهای نقاشی ایرانی و خارجی، کتاب‌های خطی و قرآن و… در معرض نمایش عموم هستند.

موزه خصوصی حسین پناه در دو خانه‌ تاریخی به مساحت هزار متر مربع قرار دارد و جمع‌آوری اشیای آن بیش از ۴۰ سال به طول انجامیده است. ۲۵ هزار شی داخل این موزه متعلق به ادوار مختلف تاریخی هستند و شامل ۳۰ مجموعه می‌شوند که در میان آن‌ها می‌توان به مجموعه سفال و مفرغ، مجموعه ظروف قلمزنی از دوره صفویه تاکنون و غیره اشاره کرد. 

مجموعه موزه های تخت فولاد

  • آثار ملی ایران
  • آدرس: اصفهان، بلوار آزادگان، خیابان فیض (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۳۶۶۳۸۸۹۰ ۰۳۱
  • ساعت کار: همه‌روزه از ساعت ۸ تا قبل از اذان مغرب (برخی از تکیه‌ها فقط در روزهای پنجشنبه و جمعه باز است)
  • قیمت بلیط در سال ۱۴۰۳: بازدید از این مجموعه رایگان است. 

مجموعه موزه های تخت فولاد

منبع عکس: ایمنا. عکاس: نامشخص

قبرستان تخت فولاد با مساحت ۷۵۰ هزار متر مربع یکی از مهم‌ترين محوطه‌های تاريخی و فرهنگی ايران است

تخت فولاد، لسان‌الارض یا بابا رکن الدین، نام یک قبرستان قدیمی در شهر اصفهان است که قدمت آن به قرن چهارم هجری بازمی‌گردد. البته زمان دقیق پیدایش تخت فولاد مشخص نیست؛ اما طبق آثار موجود در قبرستان، قدمت آن را به دوران قبل از اسلام نسبت می‌دهند. این قبرستان با مساحت ۷۵۰ هزار متر مربع در حاشيه جنوبی رودخانه زاينده‌ رود و در انتهای يکی از محورهای تاريخی شمالی – جنوبی شهر قرار دارد و به دليل وسعت، کثرت مشاهير مدفون در آن، کتیبه‌ها و وجود ابنيه ارزشمند تاريخی (با قدمتی از دوره‌های ایلخانی، صفویه و قاجار)، يکی از مهم‌ترين محوطه‌های تاريخی و فرهنگی ايران به شمار می‌آید.

تکیه میرفندرسکی، سنگ قبر بابا فولاد حلوایی، آرامگاه بابا رکن‌الدین، تکیه آغاباشی، تکیه بروجردی‌ها، تکیه تویسرکانی‌ها، تکیه خاتون‌آبادی، تکیه جویباره‌ای، تکیه سیدالعراقین، تکیه ریزی‌ها، تکیه شهشهانی، تکیه فیض، تکیه لسان‌الارض، تکیه مادر شاهزاده، تکیه میرزا رفیعا، تکیه واله، تکیه چهارسوقی، تکیه کازرونی، آرامگاه بیدآبادی و مسجد رکن‌الملک از مهم‌ترین مکان‌های موزه تخت فولاد هستند.

البته باید بدانید که در گذشته مساجد، کاروان‌سراها، مصلی‌ها و آب‌ انبارهای متعددی در این محوطه قرار داشتند که همگی تخریب شده‌اند. تخت فولاد گنجینه‌ای از آثار مختلف هنری، از جمله معماری، گچ‌بری، کاشی‌کاری، خوش‌نویسی، حجاری، شعر، نگارگری، طراحی و نقاشی از دوره‌های مختلف در اصفهان را به رخ بینندگان می‌کشد و بازدید از آن به افراد علاقه‌مند به تاریخ و هنرهای تزیینی توصیه می‌شود.

قبرستان تخت فولاد در گذشته

منبع عکس: ویکی‌‌پدیا. اثر: اوژن فلاندن

با بازدید از موزه‌های اصفهان با تاریخ، فرهنگ و آداب و رسوم این منطقه و مردمان آن آشنا شوید. اگر از این موزه‌ها دیدن کرده‌اید، حتما نظرات و تجربه‌های خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

بهترین موزه های اصفهان کدامند؟

از بهترین موزه های اصفهان می‌توان از موزه چهل ستون، موزه کلیسا وانک، موزه موسیقی، موزه رکیب خانه، موزه حمام علیقلی خان، خانه مشروطیت، موزه علوم و فنون آموزش پرورش، موزه باغ پروانه،‌موزه صدف، موزه تاریخ طبیعی، موزه هنرهای معاصر و موزه عصارخانه شاهی نام برد.

ساعت کار موزه های اصفهان؟

ساعت کار موزه های اصفهان باهم متفاوت استِ اما به‌طور کل می‌توان گفت موزه‌ها از صبح حدود ساعت ۹ تا عصر باز هستند

موزه‌ هنرهای تزیینی اصفهان در کدام عمارت قرار دارد؟

عمارت رکیب خانه

موزه‌ هنرهای معاصر اصفهان در کدام عمارت قرار دارد؟

عمارت جبه خانه

منبع عکس کاور: ویکی پدیا. عکاس: رسول عباسی (موزه کلیسای وانک)

مطالب مرتبط:

دیدگاه