بازدید بیش از ۵۵۰۰ نفر از خانه‌موزه‌های سیمین و جلال و اخوان ثالث

افشین حیدری
افشین حیدری شنبه، ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۳
بازدید بیش از ۵۵۰۰ نفر از خانه‌موزه‌های سیمین و جلال و اخوان ثالث

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران به بازدید ۵۷۰۰ نفر از شهروندان در ایام نوروز از خانه موزه سیمین و جلال و خانه موزه اخوان ثالث اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران به بازدید ۵۷۰۰ نفر از شهروندان در مدت هفت روز از ایام نوروز از خانه موزه سیمین و جلال و خانه موزه اخوان ثالث اشاره کرد.

وحیدرضا انارکی محمدی با اشاره به اینکه طی تعطیلات نوروز روزانه بیش از ۸۰۰ نفر از این دو خانه موزه بازدید کردند، گفت:

 از ۵ تا ۱۱ فروردین ماه، ۵۷۰۰ نفر از شهروندان، خانه موزه های سیمین و جلال و اخوان ثالث را به‌عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کردند که این امر نشانه اقبال اهالی فرهنگ و اقشار مختلف جامعه از مراکز فرهنگی است.

وی با بیان این مطلب که از این تعداد ۸۰۰ نفر به‌صورت رایگان از این مجموعه ها بازدید کردند، ادامه داد:

نسبت به سال گذشته شاهد افزایش ۴۲ درصدی بازدیدکنندگان (۱۷۰۰ نفر)  از مجموعه‌های خانه موزه سیمین و جلال و اخوان ثالث بودیم.

انارکی محمدی بیان داشت:

حفظ و نگهداشت این آثار ملی، با برگزاری نشست‎ها و اتفاق‌های ادبی و فرهنگی می‌تواند درشعر و ادبیات معاصرتاثیر گذار بوده و به مکانی برای فعالیت‌ها و تولیدات خلاق فرهنگی هنری تبدیل شود.

انارکی محمدی با اشاره به اینکه بزرگداشت مفاخر هر کشوری نمایش فرهنگ و شکوه آن کشور است، اظهار کرد:

با برنامه‌ریزی مناسب و دقیق، می‌توان هرچه بهتر و بیشتر از این ظرفیت برای ارتقای سطح فرهنگ جامعه استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه خانه موزه مشاهیر و نویسندگان، اصالت و هویت شهرها محسوب می‌شوند، گفت:

یکی از رویکردهای اصلی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در سال ۱۴۰۲ حفظ، احیا و بهره‌برداری هرچه بهتر از خانه مشاهیر است.

به گفته مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور در برگیرنده کلیه آثار پژوهشی و تحقیقاتی، یادمان‌ها، هدایا، دست‌نوشته‌ها، کتب و مجلات، تصاویر و فیلم‌ها و گفتگوها و دیگر آثار مادی و معنوی مرتبط با جلال و سیمین است که توسط تیم‌های تحقیقاتی، ادیبان، فرهیختگان، دانشمندان، نزدیکان، آشنایان و دوستان جلال و سیمین در اختیار این مجموعه قرار گرفته تا به‌صورت یک‌پارچه، منسجم و متمرکز به پویشگران ادبی و علمی و همچنین بازدیدکنندگان عمومی و علاقه‌مند به جلال و سیمین، امکانات وسیعی را در جهت آشنایی، شناخت شخصیت و دیدگاه جلال و سیمین دانشور ارائه کند.

وی با اشاره به اینکه مرمت و بازسازی منزل جلال آل احمد و سیمین دانشور و اخوان ثالث  با حفظ هویت این بناهای فرهنگی و مطابق با اصول علمی مرمت ابنیه تاریخی انجام شده است، گفت:

این مجموعه‌ها از قابلیت‌های لازم برای تبدیل شدن به پاتوق فرهنگی برای اهالی هنر و ادبیات برخودار است.

 

خانه موزه‌ سیمین دانشور و جلال آل احمد، مکان زندگی این دو نویسنده‌ بزرگ معاصر بود. این خانه را جلال در فاصله سال‌های ۱۳۳۱ تا ۱۳۳۲ طراحی کرد و در منطقه‌ تجریش تهران ساخت؛ درست زمانی که همسرش برای گذراندن دوره‌ تحصیلی به آمریکا رفته بود. شهرداری، خانه مذکور را از وراث سیمین و جلال خریداری و در سال ۱۳۹۷ مصادف با روز تولد سیمین، به‌عنوان خانه موزه‌ این زوج نویسنده افتتاح کرد. امروزه به‌عنوان یکی از دیدنی های تهران، امکان بازدید از این مکان وجود دارد. 

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه