برنجستانک کجاست؟

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش چهار شنبه، ۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۴
برنجستانک کجاست؟

 دهکده توریستی برنجستانک با طبیعت سرسبز و کلبه‌های سوئیسی زیبا در شمال ایران، زبانزد خاص و عام است.

دهکده توریستی برنجستانک، همچون بهشتی گمشده در ارتفاعات سوادکوه پنهان شده است. این دهکده توریستی زیبا و جذاب که جزو جاهای دیدنی‌ مازندران محسوب می‌شود، مجموعه‌‌ کاملی از طبیعت بکر، تفریحات متنوع و اقامتگاه‌هایی مجهز را برای گردشگران فراهم کرده است. دهکده تفریحی برنجستانک از محبوب‌ترین مناطق طبیعت‌گردی اطراف تهران به شمار می‌رود. سفر به برنجستانک برای تفریح و گذران اوقات در دامان آرامش‌بخش طبیعت، یکی از گزینه‌های انتخابی پایتخت‌نشینان برای تعطیلات پایان هفته است.

آنچه باید درباره دهکده توریستی برنجستانک بدانید:

دهکده تورسیتی برنجستانک کجاست؟

  • آدرس: استان مازندران، ۲۲ کیلومتری قائم‌شهر، سوادکوه، بخش نارنجستان، دهکده توریستی برنجستانک (مشاهده روی نقشه)

دهکده توریستی برنجستانک کجاست؟

منبع عکس: اینستاگرام دهکده توریستی برنجستانک

برنجستانک، روستایی با طبیعت زیبا و سرسبز در بخش نارنجستان سوادکوه است. این روستای خوش‌آب‌وهوا در ۲۲ کیلومتری قائم شهر قرار دارد. دهکده توریستی برنجستانک را به‌دلیل طبیعت فوق‌العاده منطقه و حضور تعداد زیاد گردشگران، اخیرا در سوادکوه بنا کردند. جمعیت روستای برنجستانک در سرشماری سال ۱۳۹۵، در حدود ۳۵۰ نفر برآورد شده است.

فاصله برنجستانک تا تهران سه ساعت است. چشم‌انداز زیبای برنجستانک و فاصله کم آن تا تهران، این دهکده را به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعت‌گردی اطراف پایتخت تبدیل می‌کند. تجمیع طبیعت زیبا، امکانات تفریحی و اقامتگاه‌های مدرن در یک منطقه ییلاقی خوش‌آب‌وهوا، اسباب شهرت آن را فراهم کرده است.

مسیر دسترسی به برنجستانک

مسیر دسترسی به برنجستانک

منبع عکس: اینستاگرام دهکده توریستی برنجستانک

برای دسترسی به دهکده توریستی برنجستانک، از تهران به‌سمت دماوند و از آنجا عازم فیروزکوه بشوید. پس از رسیدن به فیروزکوه، به‌سمت شیرگاه حرکت کنید. هفت کیلومتر بعد از شیرگاه، سمت راست جاده، تابلوی شهرک صنعتی بشل را می‌بینید. به این خروجی وارد شوید و ۱۰ کیلومتر در جاده آسفالته برانید تا به یک دوراهی برسید. در سمت راست دوراهی، سد برنجستانک واقع شده است. این سد، به نام سد زمزم نیز شهرت دارد. دهکده توریستی برنجستانک نیز در حاشیه این سد قرار گرفته است.

سمت چپ دوراهی، جنگلی زیبا و رویایی به چشم می‌خورد. این جنگل چشم‌نواز از جاذبه‌های روستای برنجستانک به شمار می‌رود. موقعیت این جنگل را به خاطر بسپارید و بعد از بازدید از روستای برنجستانک، به آنجا بروید و از تماشای طبیعت بکر و زیبایی‌های آن لذت ببرید.

وجه تسمیه برنجستانک

وجه تسمیه برنجستانک

منبع عکس: اینستاگرام دهکده توریستی برنجستانک

برنجستان، به‌معنای شالیزار و محل کشت برنج است و برنجستانک، به مفهوم شالیزاری کوچک است. به‌طور دقیق مشخص نیست که چرا نام این منطقه را برنجستانک گذاشته‌اند. در پرس‌و‌جویی که از یکی از اهالی روستا شد، وی عقیده داشت که منطقه پیش از تبدیل به دهکده توریستی، شالیزار کوچکی برای کشت برنج بود؛ شاید به این علت برنجستان نامیده شده است.

آب و هوای برنجستانک

آب و هوای برنجستانک

منبع عکس:  اینستاگرام دهکده توریستی برنجستانک

آب و هوای برنجستانک در نیمه ابتدایی سال، معتدل و خنک است و زیبایی‌های طبیعت آن در این فصل، منطقه را به بهشتی رویایی تبدیل می‌کند. این روستا در نیمه دوم سال آب و هوایی سرد دارد. مرطوب بودن آب‌وهوای برنجستانک سبب شده است تا مقصدی مناسب برای سفر در روزهای گرم و خشک تابستان باشد.

بهترین زمان سفر به برنجستانک

بهترین زمان سفر به برنجستانک

منبع عکس:  اینستاگرام دهکده توریستی برنجستانک

برنجستانک در فصل بهار و تابستان، طبیعتی سرسبز و زیبا و هوایی معتدل و خنک دارد. بهترین زمان سفر به برنجستانک، فصل بهار و ماه اردیبهشت است. در این فصل، طبیعت برنجستانک زیبایی‌های تماشایی و دل‌انگیز خود را بی‌دریغ به گردشگران عرضه می‌کند.

بهترین زمان سفر به برنجستانک، فصل بهار و ماه اردیبهشت است

فصل بهار و ماه اردیبهشت، شلوغ‌ترین زمان سال این دهکده توریستی نیز به شمار می‌رود. اگر قصد دارید در زمان‌های کم‌گردشگر به دهکده توریستی برنجستانک بروید، فصل تابستان بهترین زمان سفر برای شما است.

در فصل تابستان، به‌علت گرما و آب و هوای شرجی در منطقه، گردشگران کمتری به برنجستانک سفر می‌کنند. هزینه‌ سفر، قیمت غذاهای رستوران، هزینه اقامت و بلیط‌ جاذبه‌های گردشگری در فصل تابستان ارزان‌تر است.

پاییز برنجستانک

منبع عکس:  اینستاگرام دهکده توریستی برنجستانک

پاییز دهکده توریستی برنجستانک، زیبایی‌های خاص خود را دارد. برخی برای تماشای طبیعت رنگارنگ و جذاب منطقه در فصل برگ‌ریزان، به این منطقه می‌روند. تعداد گردشگرانی که در فصل پاییز سفر می‌کنند، از فصل بهار کمتر و از دیگر فصل‌های سال بیشتر است.

تفریحات برنجستانک

تفریحات برنجستانک

منبع عکس:  اینستاگرام دهکده توریستی برنجستانک

دهکده توریستی برنجستانک، از امکانات تفریحی بسیار خوبی برای گردشگران برخوردار است. ماهی‌گیری در دریاچه، یکی از تفریحات محبوب گردشگران است. اطراف دریاچه سد زمزم، بهترین مکان برای تفریح و برپا کردن کمپ است. با وجود اقامتگاه‌های زیاد در این دهکده، هنوز هم کسانی هستند که کمپینگ را با هیچ چیزی عوض نمی‌کنند. بیشترین کمپ‌های برنجستانک در اطراف دریاچه زمزم برپا می‌شوند. بسیاری از گردشگران ترجیح می‌دهند شب را در این منطقه و در چادرهای دسته‌جمعی با دوستان خود بگذرانند.

ماهی گیری در برنجستانک

منبع عکس:  اینستاگرام دهکده توریستی برنجستانک

قایق‌سواری در دریاچه سد زمزم، یکی از تفریحاتی است که گردشگران از آن استقبال زیادی می‌کنند. در این تفریحگاه، امکاناتی فراهم شده است تا گردشگران با اجاره قایق‌هایی که هرکدام ظرفیت چهار نفر را دارند، روی دریاچه پدال بزنند.

قایق‌سواری، اسب‌سواری، ماهی‌گیری، عکاسی و برپایی کمپ از تفریحات گردشگران در برنجستانک است

در دهکده توریستی برنجستانک، باشگاه سوارکاری وجود دارد که اسب‌هایی از نژادهای مختلف در آن جمع‌آوری شده‌ است. در این باشگاه می‌توانید از تماشای اسب‌های زیبا و سوارکاری لذت ببرید. اگر با سوارکاری بیگانه هستید، امکان آموزش سوارکاری و تجربه آن در این مجموعه زیبا فراهم شده است.

عکاسی در طبیعت برنجستانک

منبع عکس:  اینستاگرام دهکده توریستی برنجستانک

طبیعت زیبای دهکده برنجستانک، درختان سربه‌فلک‌کشیده، دریاچه و سد زیبا و جنگل‌های سرسبز منطقه، بهترین فضا برای عکاسی را فراهم می‌کنند. عکاسی از طبیعت رویایی و تفریحات موجود در برنجستانک و ثبت لحظه‌های شاد و به‌یادماندنی، یکی از تفریحات موردعلاقه گردشگران در این منطقه است.

جاهای دیدنی برنجستانک

دریاچه گل پل شاهی

  • آدرس: قائم‌شهر، جنوب شرق قائم‌شهر، پنج کیلومتری روستای برنجستانک، دریاچه پل گل شاهی (مشاهده روی نقشه)

دریاچه گل پل شاهی

منبع عکس: luxvila

دریاچه گل پل شاهی به نام پیشین قائم‌شهر شهرت یافته است. نام قائم‌شهر پیش از انقلاب اسلامی، «شاهی» بود. پنج کیلومتر بعد از روستای برنجستانک، در میان جنگل، دریاچه‌ای قرار دارد که وسعت آن پنج هکتار و بیشینه عمق آن پنج متر است. دریاچه گل پل با آب شیرین، اکوسیستم مناسبی برای زندگی و بقای پرندگان و آبزیان دارد. این توان بالقوه محیطی، امکانات مساعدی برای تفریح گردشگران، ماهی‌گیری در دریاچه و تماشای پرندگان را فراهم کرده است.

سد برنجستانک (سد زمزم)

  • آدرس: سوادکوه، هشت کیلومتری جنوب شرق قائم‌شهر، جاده پلنگ‌دره، سد زمزم برنجستانک (مشاهده روی نقشه)

سد برنجستانک

منبع عکس:  اینستاگرام دهکده توریستی برنجستانک

سد برنجستانک در جنوب شرق قائم شهر و در حریم منطقه حفاظت‌شده خیبوس و انجیل سی قرار گرفته است. این جاذبه دیدنی جذاب، حدود هشت کیلومتر با روستای برنجستانک فاصله دارد. سد برنجستانک روی رود تیچون بنا شده و از سرشاخه‌های رودخانه تلار است. آب این سد خاکی را رودخانه توجی تامین می‌کند. ساخت سد زمزم در سال ۱۳۶۷ شروع شد و در سال ۱۳۷۴ به بهره‌برداری رسید. هدف از ساخت سد، ذخیره آب برای تامین منابع آبی زمین‌های کشاورزی و شالیزارها در روزهای گرم سال است.

هدف از ساخت سد زمزم برنجستانک، ذخیره آب برای تامین منابع آبی شالیزارها و زمین‌های کشاورزی در تابستان است

دریاچه سد برنجستانک اکنون به یکی از قطب‌های مهم گردشگری در منطقه تبدیل شده است. وجود طبیعت سرسبز منطقه، پوشش جنگلی آن و زیبایی دریاچه در کنار هم، چشم‌انداز طبیعت این منطقه را فوق‌العاده جذاب می‌کند. بنای مجموعه اقامتی و توریستی در طبیعت زیبا و بکر روستای برنجستانک، تدارک امکانات تفریحی در منطقه و نزدیکی آن به پایتخت، مجموعه‌ای بی‌نقص را شکل می‌دهد که محبوب گردشگران است.

هفت آبشار

  • آدرس: مازندران، ۳۵ کیلومتری غرب سوادکوه، نزدیک روستای تیرکن، هفت آبشار (مشاهده روی نقشه)

سد برنجستانک

منبع عکس: iranhotelonline

هفت آبشار  یکی از زیبایی‌های طبیعت اطراف روستای برنجستانک است. این آبشار زیبا از هفت آبشار پلکانی تشکیل می‌شود که پلکان‌های آن، ابعاد مساوی ندارند و اندازه‌های آن‌ها کوچک و بزرگ است. هفت آبشار با مجموع ۹ متر ارتفاع، حوضچه زیرین مناسبی برای شنا دارد. مراتع اطراف روستا در اطراف آبشار و جنگل لفور، از سرسبزترین مراتع شمال ایران هستند. جنگل‌های اطراف آبشار و رودخانه‌های پرآب منطقه، بر زیبایی‌های آبشار می‌افزایند. چشم‌انداز زیبای آبشارها در طبیعت بکر منطقه، آرامشی توصیف‌ناشدنی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد.

جنگل و مرداب قادیکلا

  • آدرس: مازندران، قائم‌شهر، روستای قادیکلا، جنگل و مرداب قادیکلا (مشاهده روی نقشه)

جنگل و مرداب قادیکلا

عکاس: غلامرضا احمدی

قادیکلای بزرگ، مرکز دهستان علی آباد است و علی آباد از توابع شهرستان قائم‌شهر به شمار می‌رود. روستای قادیکلا دو کیلومتر مربع مساحت دارد و مساحت جنگل‌های اطراف آن حدود ۱۵ کیلومتر مربع است. وجود این جنگل‌ها، قادیکلا را به بزرگ‌ترین روستای شهرستان قائم‌شهر تبدیل می‌کند.

مرداب قادیکلا در مجاورت روستا و ابتدای راه اصلی جنگل آن، بعد از کشتزارها و باغ‌های مرکبات قرار دارد. در اطراف مرداب، درختانی با قامت بلند دیده می‌شوند که ریشه و ساقه آن‌ها در آب فرو رفته و مابقی درختان، بیرون از آب است. نیلوفرهای آبی روی آب، فضایی دلپذیر را در معرض دید افراد قرار می‌دهند. جنگل و مرداب قادیکلا مکانی مناسب برای کمپینگ و لذت بردن از طبیعت است.

منطقه حفاظت‌شده خیبوس 

  • آدرس: مازندران، قائم‌شهر، بین قادیکلا تا کوه برنجستانک، منطقه حفاظت‌شده خیبوس 

منطقه حفاظت شده خیبوس

منبع عکس: balad

منطقه حفاظت‌شده خیبوس ۳,۴۷۱ هکتار مساحت دارد و پوشیده از جنگل است. خیبوس، عنوان «منطقه حفاظت‌شده» را در سال ۱۳۷۸ از آن خود کرد. رودخانه توجی، این منطقه را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند. جنگل‌های منطقه، جزيی از جنگل‌های هیرکانی شمال ایران است و پوشش گیاهی آن‌ها را درختان ازگیل، زالزالک وحشی و خرمالو تشکیل می‌دهد. در این جنگل‌ها، درختان توسکا، ممرز، مازو، انجیلی، خرمندی، ملچ و پلت شیردار نیز می‌رویند.

گونه‌های جانوری منطقه حفاظت‌شده خیبوس را سنجاقک، روباه، مارال، پلنگ، خرس قهوه‌ای و توکای پشت بلوطی، لوس‌مار و مار آبی تشکیل می‌دهند.

اقامت در برنجستانک

اقامت در برنجستانک

منبع عکس:  اینستاگرام دهکده توریستی برنجستانک

در دهکده توریستی برنجستانک، مجموعه‌های اقامتی زیادی برای استفاده گردشگران وجود دارد. در این مجموعه، کلبه‌هایی با سبک سوئیسی ساخته شده است که چشم‌انداز جذابی دارند. طبیعت برنجستانک و امکانات اقامتی آن، این منطقه را به مکان مناسبی برای دورهمی‌های خانوادگی و جشن‌ها تبدیل کرده است. 

علاوه بر کلبه‌های سوئیسی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز در برنجستانک وجود دارند که اقامتگاه بوم‌گردی «خونه مادربزرگه»، نمونه‌ای از آن‌ها است.

اقامتگاه بوم‌گردی خونه مادربزرگه در برنجستان

منبع عکس: uspace.ir

کلبه‌های دهکده توریستی برنجستانک

  • آدرس: جاده فیروزکوه، هفت کیلومتر بعد از شیرگاه، نرسیده به قائمشهر، سمت راست، ورودی شهرک صنعتی بشل، روستای برنجستانک، مرکز تفریحی زمزم (مشاهده روی نقشه)

کلبه‌های سوئیسی برنجستانک

منبع عکس:  اینستاگرام دهکده توریستی برنجستانک

کلبه‌های دهکده توریستی برنجستانک به‌شکل مثلثی ساخته شده‌اند. این نوع کلبه‌ها که به کلبه‌های سوییسی شهرت دارند، جزو محبوب‌ترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی در شهر سوادکوه به شمار می‌روند. امکانات خوب و به‌روز این مرکز تفریحی، گردشگران را برای یک شب اقامت وسوسه می‌کند. این دهکده تفریحی ۹ باب سوئیت دارد که هر یک از آ‌ن‌ها ۴۰ متر مربع مساحت دارد و درمجموع ظرفیت پذیرش و اسکان ۴۰ مسافر را فراهم کرده است.

اقامت در دهکده توریستی برنجستان

منبع عکس:  اینستاگرام دهکده توریستی برنجستانک

سوئیت‌های زیبا و مجهز دهکده توریستی برنجستانک، به امکانات نمایشگر خانگی، مبلمان، آشپزخانه، تختخواب، باربکیو، سرویس خواب، سیستم گرمایشی و سرمایشی، اینترنت رایگان، پارکینگ غیرمسقف، رستوران، راهنمای تور و پرسنل دو زبانه برای گردشگران مجهز است. این کلبه‌ها چشم‌اندازی فوق‌العاده زیبا و جذاب به دریا دارند و این ویژگی بر محبوبیت آن‌ها می‌افزاید.  

کلبه‌های سوئیسی دهکده توریستی برنجستانک، از جاذبه‌های محبوب این منطقه هستند

در این سوئيت‌ها امکاناتی برای سفارش غذاهای محلی در نظر گرفته شده است. میرزاقاسمی، ماهی و جوجه غذاهایی هستند که گردشگران سفارش می‌هند.

اگر عاشق اقامت در چادر هستید و دوست دارید شبی شاد و مفرح را تجربه کنید، امکانات برای برپایی کمپ نیز در برنجستانک فراهم است.

دهکده توریستی برنجستانک، مقصد اصلی گردشگری سوادکوه محسوب می‌شود. این دهکده زیبا، بیشتر پایتخت‌نشینان را جذب خود می‌کند. اگر تجربه سفر به این مجموعه را دارید، آن را با کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

منبع عکس کاور: uspace.ir

پرسش‌های متداول

برنجستانک کجاست؟

استان مازندران، شهرستان سوادکوه

بهترین زمان سفر به برنجستانک کدام فصل است؟

فصل بهار و ماه اردیبهشت

در برنجستانک کجا اقامت کنیم؟

در این دهکده توریستی کلبه و سوئیت‌، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و امکان برپایی کمپ وجود دارد

تفریحات برنجستانک کدامند؟

قایق‌سواری، اسب‌سواری، ماهی‌گیری، عکاسی و سوارکاری

مطالب مرتبط:

دیدگاه