قیمت و قوانین کوپه دربست قطار (به روز رسانی 1402)

اکرم زمانی نوری
اکرم زمانی نوری یکشنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
قیمت و قوانین کوپه دربست قطار (به روز رسانی 1402)

رزرو و خرید بلیط کوپه دربست یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفرهای خانوادگی و دوستانه با قطار است.

قطار یکی از بهترین وسایل حمل‌ونقل عمومی محسوب می‌شود که علاوه بر ایمنی و راحتی، مزایای دیگری نیز در مقایسه با سایر وسایل نقلیه دارد. یکی از این مزایا، امکان گرفتن کوپه دربست است. با این امکان، شما می‌توانید در حین سفر حریم خصوصی داشته باشید و از سفرتان لذت ببرید. دانستن قیمت و قوانین کوپه دربست قطار از پیش‌شرط‌های خرید بلیط کوچه دربست است.

قیمت بلیط قطار کوپه دربست چقدر است؟

قیمت بلیط قطار کوپه دربست بستگی به مسیر، درجه قطار، ظرفیت کوپه و شرکت ریلی موردنظر شما دارد؛ اما به‌طور کل هزینه صندلی‌های خالی در کوپه دربست کمتر از بلیط قطار یک فرد بزرگسال حساب می‌شود.

در این مطلب به شرایط و قوانین کوپه دربست قطار در ایران، امکانات و نحوه محاسبه بلیط کوپه دربست می‌پردازیم. 

شرایط و قوانین کوپه دربست قطار

قطار غزال

منبع عکس: اینستاگرام رجا

برای دربست گرفتن کوپه قطار هنگام انتخاب مسیر و جست‌وجو، گزینه کوپه دربست را انتخاب و اسامی همه مسافران، تعداد بزرگسالان و خردسالان را وارد کنید. توجه داشته باشید که امکان دربست کردن کوپه در قطارهای سالنی و اتوبوسی وجود ندارد.

با خرید بلیط یک کوپه کامل، می‌توانید تا ۲۰ درصد کمتر از قیمت‌های مندرج تخفیف بگیرید. در رزرو کوپه دربست بلیط نوزادان زیر دو سال در صورت رزرو صندلی نیم‌بها حساب می‌شود. استرداد بلیط کوپه دربست نیز قوانین خود را دارد. به‌دلیل اعمال تخفیف کوپه کامل روی بلیط‌ها، امکان استرداد تکی بلیط‌ها ممکن نیست و درخواست کنسلی برای کل بلیط‌ها انجام می‌شود.

لازم است بدانید، چنانچه سه بلیط برای کوپه چهار نفره یا پنج بلیط برای کوپه ۶ نفره خریداری کنید، اما مسافران همراهتان در کوپه حضور نداشته باشند، رئیس قطار می‌تواند صندلی‌های خالی کوپه شما را تا سقف تعیین‌شده به مسافران دیگر هم بدهد؛ بنابراین در صورتی که می‌خواهید کوپه‌ دربست بگیرید، حتما هنگام گرفتن بلیط گزینه دربست بودن کوپه را علامت بزنید.

افراد زیر ۱۷ سال نمی‌توانند تنهایی بلیط تهیه و با قطار سفر کنند و در صورتی که به‌همراه والدین خود باشند، این امر امکان‌پذیر است. همین شرایط برای کوپه دربستی نیز وجود دارد؛ بنابراین در زمان خرید کوپه دربست، این موضوع را در نظر بگیرید.

چه زمانی کوپه دربست بگیریم؟

بانوان در داخل کوپه قطار

منبع عکس: fadaktrains.com

کوپه دربست، بهترین گزینه برای سفرهای خانوداگی است

گرفتن کوپه دربست قطار برای هر کسی امکان‌پذیر است و این یکی از تفاوت‌های قطار با سایر وسایل نقلیه محسوب می‌شود. چنانچه می‌خواهید در طول سفر و به‌ویژه در سفرهای طولانی حریم خصوصی و راحتی داشته باشید، کوپه دربست رزرو کنید.

اگر هم به‌صورت خانوادگی یا همراه دوستانتان سفر می‌کنید و تعدادتان از ظرفیت کوپه بیشتر است، رزرو کوپه دربست بهترین انتخاب است. با گرفتن یک کوپه کامل در کنار دوستان و اعضای خانواده، فضای خصوصی و صمیمی دارید و نگرانی حضور فردی ناشناس را نخواهید داشت.

هزینه صندلی خالی کوپه دربست چگونه محاسبه می‌شود؟

فضای داخلی کوپه قطار

منبع عکس: raja.ir

پیش از پرداختن به چگونگی محاسبه هزینه صندلی خالی کوپه دربست، بهتر است با قوانین و مقررات بهای بلیط قطار آشنا شوید. هزینه بلیط قطار برای مسافران در گروه‌های سنتی مختلف بهای متفاوتی دارد؛ افراد بالای ۱۲ سال بزرگسال محسوب می‌شوند و بهای بلیط کامل برای آ‌ن‌ها محاسبه می‌شود. برای افراد بالای دو سال و کمتر از ۱۲ سال نیز قیمت بلیط به‌صورت نیم‌بها منظور می‌شود.

اگر نوزاد کمتر از دو سال به‌همراه دارید، فقط ۱۰ درصد از بهای کل بلیط یعنی معادل بهای بیمه مسافر را باید حساب کنید. در این صورت برای نوزاد شما صندلی اختصاص داده نمی‌شود. چنانچه تمایل دارید برای نوزاد خود صندلی رزرو کنید، باید نصف بهای بلیط بزرگسال را پرداخت کنید.

بلیط قطار برای جانبازان و خانواده شهدا با ارائه کارت شناسایی معتبر بنیاد به‌صورت نیم‌بها محاسبه می‌شود. این تخفیف، فعلا برای خرید حضوری امکان‌پذیر است. علاوه بر این، اگر برای فرد جانباز امکان سفر به‌صورت تنهایی مسیر نباشد، هزینه بلیط شخص همراه نیز نیم‌بها در نظر گرفته می‌شود.

هزینه صندلی‌های خالی در کوپه دربست کمتر از بلیط قطار یک فرد بزرگسال حساب می‌شود. هزینه این صندلی‌ها با کسر هزینه خدمات ایستگاهی و پذیرایی اعمال می‌شود و فقط باید بهای صندلی خالی را پرداخت کنید.

بعد از دربست کردن کوپه، چند نفر همراه اضافه میتوان برد؟

قطار فدک

منبع عکس: fadaktrains.com

در کوپه دربست امکان فقط اضافه کردن یک نفر وجود دارد

بعد از رزرو کوپه دربست فقط می‌توانید یک مسافر اضافی به‌همراه داشته باشید؛ بنابراین امکان درخواست صندلی در کوپه دیگر وجود ندارد و باید در داخل همان کوپه دربست بماند.

قیمت بلیط مسافر اضافی توسط رئیس قطار تعیین و بهای کامل بلیط از مهمان دریافت می‌شود.

امکانات کوپه دربست قطار

امکانات کوپه دربست مانند سایر کوپه‌ها بستگی به شرکت و درجه قطار دارد؛ هریک از قطارها بر اساس درجه‌بندی دارای امکانات خاص خود هستند. با رزرو کردن کوپه دربست ممکن است امکانات ویژه‌ و سرویس‌دهی کامل به مسافران ارائه شود و دیگر نیازی برای مراجعه به رستوران و بوفه قطار نباشد. می‌توانید این خدمات و امکانات را هنگام رزرو کوپه بررسی کنید.

قطار زندگی

منبع عکس: raja.ir

اگر تجربه خرید بلیط کوپه دربست قطار را دارید، در بخش نظرات، تجربه‌های خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

قیمت کوپه دربست قطار فدک چقدر است؟

قیمت کوپه دربست قطار فدک، بستگی به مسیر و کلاس کوپه (اکونومی یا بیزینس) دارد.

قیمت کوپه دربست قطار تهران شیراز چقدر است؟

قیمت کوپه دربست قطار تهران شیراز بسته به شرکت ریلی، نوع کوپه و ظرفیت آن و خدمات ارائه شده محاسبه می‌شود.

بردن مسافر به کوپه دربست چه قوانینی دارد؟

بعد از رزرو کوپه دربست فقط می‌توانید یک مسافر اضافی به‌همراه داشته باشید. قیمت بلیط مسافر اضافی توسط رئیس قطار تعیین بهای کامل بلیط را از مهمان دریافت می‌شود.

هزینه صندلی خالی کوپه دربست چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه صندلی‌های خالی با کسر هزینه خدمات ایستگاهی و پذیرایی اعمال می‌شود و فقط باید بهای صندلی خالی را پرداخت کنید.

منبع عکس کاور: rah-ahan.ir

مطالب مرتبط:

منبع rah-ahan rah-ahan

دیدگاه