بازدید شهروندان از خانه‌ موزه‌ اخوان ثالث در نوروز ۱۴۰۱ رایگان شد

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند دوشنبه، ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۱
بازدید شهروندان از خانه‌ موزه‌ اخوان ثالث در نوروز ۱۴۰۱ رایگان شد

سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران از امکان بازدید رایگان شهروندان از خانه موزه مهدی اخوان ثالث در ایام نوروز ۱۴۰۱ خبر داد.

محمد مویدی، سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران اعلام کرد که  شهروندان قادر خواهند بود تا در ایام نوروز، به‌طور رایگان و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ساعت ۹ تا ۱۷ از خانه‌موزه مهدی اخوان ثالث بازدید کنند. وی با بیان اینکه حفظ و نگهداشت خانه‌موزه اخوان ثالث به‌عنوان اثر ملی، با برگزاری نشست‌ها و اتفاق‌های ادبی و فرهنگی می‌تواند در شعر و ادبیات معاصر تاثیرگذار باشد، اظهار کرد:

این مجموعه می‌تواند به مکانی برای فعالیت‌ها و تولیدات خلاق فرهنگی هنری تبدیل شود.

مویدی خانه‌موزه‌ها را فرصتی بسیار مناسبی را برای علاقه‌مندان و دوستداران فرهنگ و هنر در جهت تفکر و تامل بیشتر دانست و این موضوع را یکی از کارکردهای فرهنگی خانه‌موزه‌ها عنوان کرد. وی به اهمیت حفظ خانه‌موزه‌ها، ‌احیا و برگشت آن‌ها به چرخه فعالیت و نقش‌آفرینی در شهر اشاره داشت و افزود:

ایام نوروز زمان مناسبی است تا شهروندان با خانه‌موزه مشاهیر و بزرگان ادبی و فرهنگی کشور آشنا شوند.

سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران بر لزوم توجه به بهره‌برداری خلاقانه و اقتصاد فرهنگی خانه موزه‌ها و حفظ ارزش‌های تاریخی و هویت فرهنگی این مجموعه‌ها تاکید کرد و از امکان افزایش تعداد مراجعان و مخاطبان به خانه‌موزه‌ها با در نظر گرفتن برنامه‌های خلاقانه و خوب خبر داد. وی اذعان داشت:

خانه‌موزه اخوان ثالث یکم مهرماه ۱۳۸۲ با شماره ۱۰۴۰۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و از سال ۱۳۸۵ در تملک شهرداری تهران است. این خانه‌موزه‌ در خیابان دکتر فاطمی، خیابان ششم، کوچه‌ خجسته، پلاک ۲۹ واقع شده است.

خانه موزه سیمین و جلال

عکس‌ از وب‌سایت خبرگزاری ایرنا

محمد مویدی همچنین به امکان بازدید عموم شهروندان  با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ساعت ۹ تا ۱۷ در ایام نوروز از خانه‌موزه سیمین و جلال اشاره کرد و گفت:

خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور دربرگیرنده تمامی آثار پژوهشی و تحقیقاتی، یادمان‌ها، هدایا، دست‌نوشته‌ها، کتب و مجلات، تصاویر و فیلم‌ها و گفت‌وگوها و دیگر آثار مادی و معنوی مرتبط با جلال و سیمین است که توسط تیم‌های تحقیقاتی، ادیبان، فرهیختگان، دانشمندان، نزدیکان و دوستان جلال و سیمین در اختیار این مجموعه قرار گرفته تا به‌صورت منسجم و متمرکز به پویشگران ادبی و علمی و علاقه‌مندان به جلال و سیمین، امکانات وسیعی را در جهت آشنایی، شناخت شخصیت و دیدگاه آنان ارائه کند.

سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران از مرمت و بازسازی منزل جلال آل احمد و سیمین دانشور با حفظ هویت این بنای فرهنگی و مطابق با اصول علمی مرمت بناهای تاریخی خبر داد و گفت:

این مجموعه به‌عنوان اولین خانه‌موزه در منطقه یک تهران به پاتوق فرهنگی برای اهالی هنر و ادبیات تبدیل می‌شود.

شایان ذکر است که خانه موزه سیمین و جلال در میدان تجریش، دزاشیب، خیابان رمضانی، خیابان سیمین دانشور، کوچه پسندیده، بن‌بست ارض، پلاک یک واقع شده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه