بهترین مقاصد طبیعت گردی ایران برای دیدن آبشار

زیبا وکیلی
زیبا وکیلی چهار شنبه، ۳۰ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
بهترین مقاصد طبیعت گردی ایران برای دیدن آبشار

آبشارهای زیبا و باشکوه در گوشه‌گوشه ایران جاری هستند و مقصدی عالی برای طبیعت‌گردی در فصول مختلف محسوب می‌شوند. 

تماشای خروش و ریزش آب از ارتفاع همواره هیجان‌انگیز و تا حدی دلهره‌آور بوده است و انسان را برای لحظه‌ای در بهت و حیرت فرو می‌برد. آبشارگردی و صعود از آبشار، تفریحی پویا در حوزه گردشگری است. برخی از آبشارها در میان طبیعت بکر و دور از دسترس شکل گرفته‌اند و رسیدن به آن‌ها نیازمند کوهنوردی، صخره‌نوری و پیمایش‌های طولانی است. ایران با داشتن آبشارهای متعدد و متنوع در بخش‌های مختلف، به‌عنوان مقصدی مطلوب طبیعت گردی برای دیدن آبشار» شناخته می‌شود.

آنچه می‌خواهید درباره طبیعت گردی در آبشارهای ایران بدانید:

آبشارهای ایران

منبع عکس: وب‌سایت سلام نو / آبشار لندی

در سفرهای طبیعت‌ گردی از کدام آبشارهای ایران بازدید کنیم؟

آبشار ریژاو؛ کرمانشاه

  • آبشار آپارتمانی و مرتفع
  • آدرس: استان کرمانشاه، بخش مرکزی شهرستان سرپل ذهاب، دهستان حومه سرپل، روستای پیران (مشاهده روی نقشه)
  • ارتفاع: حدود ۱۵۰ متر
  • بهترین زمان بازدید: اواخر زمستان تا اواسط تابستان

آبشار ژیوار

منبع عکس: تیشینه

آبشار ریژاو، ریجاب یا پیران یکی از بلندترین آبشارهای ایران است که در شمال غرب شهر ریژاو (ریجاب)، میان کوهستان دالاهو و در روستای پیران قرار دارد. آبشار پیران در نگاه اول هر بیننده‌ای را مبهوت عظمت خود می‌کند. آب زلال و پرخروش به‌صورت متمرکز از میان دره‌‌ای بلند پایین می‌ریزد و غوغایی در میان سکوت سنگی منطقه به راه می‌اندازد. پیران از انواع آبشارهای دائمی و عمودی محسوب می‌شود و به جهت شکل ظاهر و صخره‌های رفیع اطراف در طبیعت کم‌نظیر است. 

آبشار ریجاب از نوع آپارتمانی و سه طبقه است. دو طبقه بالایی بسیار بلندتر هستند. طبقه پایینی کوتاه‌تر است و از بالا دیده نمی‌شود؛ چون در میان درختان قرار دارد. شکل صخره‌های اطراف آبشار به‌گونه‌ای است که صعود از آن را غیرممکن می‌کند و تنها صخره‌نوردان حرفه‌ای می‌توانند با تجهیزات از بالای آبشار فرود بیایند. درختان بلند چنار، تبریزی و گردو در پایین آبشار پیران بر زیبایی‌های منطقه افزوده‌اند.

آبشار ریجاب

منبع عکس: وب‌سایت تیشینه

جاده آبشار پیران در شرق شهر سرپل ذهاب قرار دارد. این جاده دسترسی به آبشار را آسان کرده است. جاده آبشار پیران با طول ۱۲ کیلومتر (۱۹ دقیقه رانندگی) از کنار روستاهای جلالوند علیا، جلالوند سفلی، بلوان و کلاه مال می‌گذرد و به روستای پیران می‌رسد. مسیر خروجی شمال روستای پیران به آخرین محل مناسب برای پارک خودرو (پارکینگ آبشار پیران) ختم می‌شود. از این نقطه تا آبشار حدود ۱,۵۰۰ متر فاصله است که باید با پای پیاده طی کرد. بیشتر این مسیر سنگ‌فرش شده و به پایین آبشار می‌رسد. مسیر دسترسی دیگر برای آبشار ریواژ، از شهر ریجاب می‌گذرد. این مسیر با گذر از روستای ژاکله به صخره‌های بالای آبشار ختم می‌شود و منظره‌ای بی‌نظیر را پیش چشمان گردشگران نمایان می‌کند.

آبشار پیران

منبع عکس: گوکل مپ

در پارکینگ آبشار پیران مبلغی بابت ورودی از گردشگران دریافت می‌شود. چند آلاچیق در فاصله ۳۰۰ متری از پارکینگ برای استراحت تعبیه شده‌اند. امکان کمپ در حاشیه امن آبشار وجود دارد؛ همچنین اقامتگاه روستایی پیران در شمال شرق روستای پیران آماده میزبانی از گردشگران است.

آبشار کمردوغ؛ کهگیلویه و بویر احمد

  • ثبت شده در فهرست آثار ملی
  • آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان کهگیلویه، بخش چاروسا، ۱۵ کیلومتری شرق شهر قلعه رئیسی، روستای کمردوغ (مشاهده روی نقشه)
  • ارتفاع: حدود ۱۰۰ متر
  • عرض: حدود ۶۰ متر
  • بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان

آبشار کمر دوغ

منبع عکس: خبرگزاری آنا

آبشار دائمی کمردوغ پس از تجمیع چشمه‌های متعدد، از ضلع شرقی کوه‌های قلعه رئیسی سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه از جاده‌های پرپیچ‌وخم و زیبا و از میان جنگل بلوط می‌گذرد و بعد از دهدشت (در غرب قلعه رئیسی) با ریزش ار ارتفاع ۷۰ متری از دره‌ای نمایان می‌شود. آب آبشار تاحدی نمکی و شور است و هنگام ریزش از ارتفاع به‌دلیل ترکیب با هوا رنگی سفید پیدا می‌کند. هنگام تابش آفتاب ذره‌های آب معلق در هوا تشکیل رنگین‌کمان می‌دهند و زیبایی آبشار کمر دوغ را دوچندان می‌کنند. 

بسیاری از گردشگران در فصل تابستان برای شنا به آبشار کمر دوغ سفر می‌کنند

رودخانه جاری در پایین دست آبشار کمر دوغ و حوضچه‌های آب کوچک و بزرگ آن محیطی عالی برای شنا و آب‌تنی هستند. مناظر زیبا و طبیعت چشم‌نواز این جاذبه طبیعی سوژه‌ای عالی برای عکاسی محسوب می‌شوند. پیاده‌روی و کوهنوردی از دیگر تفریحات این منطقه است. 

برای دسترسی به آبشار کمر دوغ باید از سمت شمال شرقی شهر قلعه رئیسی وارد جاده شوید. با گذر از «حوض گل» در اولین دو راهی مسیر سمت راست را پیش بگیرید. این جاده از شمال روستای «موشمی پایین» و جنوب روستای «آب نوک» می‌گذرد. در طول مسیر تابلوهای راهنمای امامزاده سید محمود شما را به‌سمت آبشار هدایت می‌کنند. از مرکز شهر قلعه رئیسی تا امامزاده حدود ۱۰ کیلومتر (۱۷ دقیقه رانندگی) مسیر پیش روی شما است.

آبشار کمر دوغ

منبع عکس: ایران هتل آنلاین

بعد از امامزاده سیدمحمود حدود ۶ کیلومتر (۱۴ دقیقه رانندگی) تا محل پارک خودرو در اطراف آبشار کمر دوغ فاصله است. نزدیک آبشار مسیر دو شاخه می‌شود. راه سمت راست طولانی‌تر است و شما را به بالای آبشار می‌رساند. مسیر سمت چپ به کمپ آبشار کمر دوغ ختم می‌شود و به پای آبشار نزدیک است. ‌از این محل با حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی سبک به آبشار می‌رسید. 

در فاصله کمی از آبشار آلاچیق‌ها و سکوهایی سیمانی برای گردشگران ساخته شده است. امکان کمپ و شب‌مانی در جوار امامزاده سیدمحمود و آلاچیق‌های کمپ آبشار کمر دوغ وجود دارد. 

آبشار لندی؛ چهارمحال و بختیاری

  • مسیر درسترسی دشوار
  • آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان اردل، منطقه شلیل، روستای تاریخی لندی (مشاهده روی نقشه)
  • ارتفاع: حدود ۴۰ متر
  • عرض: حدود ۳ متر
  • بهترین زمان بازدید: اواخر زمستان تا اواسط بهار

آبشار لندی

منبع عکس: گروه طبیعت گردی قلاووز

آبشار لندی یا آبشار «آو دی» جاذبه‌ای زیبا، طبیعی و دائمی است که در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شهرکرد و در مرز دو استان چهارمحال و بختیاری و خوزستان قرار دارد. آب این آبشار وارد «نهر بازفت» می‌شود و در نهایت پشت سد چهار کارون آرام می‌گیرد. قرار گرفتن در محلی صعب‌العبور و دور از دسترس دلیل بکر ماندن آبشار لندی است. برای رسیدن به پای آبشار به توان بدنی، جرئت و جسارت نیاز خواهید داشت.

مسیر طبیعت گردی برای رسیدن به آبشار لندی درجه سختی بالایی دارد

برای دسترسی به آبشار لندی باید از جنوب شرقی شهرکرد وارد بلوار امام رضا و سپس جاده شهرکرد به شلمزار (۵۱) شوید. بعد از زودگان با رسیدن به دوراهی مسیر سمت راست (جاده ۷۲) را پیش بگیرید تا بعد از سرخون به خروجی شهرک محمدی (سمت راست جاده) برسید. از شهر کرد تا این خروجی حدود ۱۵۶ کیلومتر (دوساعت و ۲۲ دقیقه) فاصله است. این مسیر فرعی با حدود ۱۹ کیلومتر طول (حدود ۲۸ دقیقه رانندگی) و با گذر از شلیل علیا به روستای گوزک می‌رسد. بعد از روستا، جاده‌ای خاکی به موازات «نهر بازفت» وجود دارد که شما را به روستای تاریخی لندی می‌رساند. با وجود خاکی بودن این بخش از مسیر، عبور از آن برای خودروها مشکل آفرین نخواهد بود. 

مسیر دسترسی به آبشار لندی

منبع عکس: گروه طبیعت گردی قلاووز

خودروی خود را در روستای لندی پارک کنید و برای باقی مسیر تا آبشار لندی با پای پیاده قدم در طبیعت بکر و زیبای منطقه بگذارید. مسیر پیاده‌روی روستا تا آبشار (حدود ۱۰ کیلومتر) از نظر زیبایی یکی از خیره‌کننده‌ترین و البته سخت‌ترین مسیرهای طبیعت گردی ایران است. این منطقه یکی از ییلاقات ایل بختیاری نیز محسوب می‌شود. با توجه به مسیر پیاده‌روی و کوهنوردی دشوار از روستا تا آبشار (حدود دو ساعت کوهنوردی و ۳۰ دقیقه فرود از کوه) به کفش پیاده‌روی مناسب و باتوم کوهنوردی نیاز خواهید داشت. حتما با راهنمای محلی یا تورهای گردشگری راهی منطقه شوید. 

امکان کمپ و چادر زدن در طبیعت بکر و امن اطراف آبشار وجود دارد. شب‌مانی در روستا و شهرک لندی نیز امکان‌پذیر است. گاهی اهالی روستا نیز اتاق‌هایی را به گردشگران اجاره می‌دهند. 

آبشارهای دره آتشگاه؛ چهارمحال و بختیاری

  • یکی از بهترین مسیرهای طبیعت گردی استان
  • آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، بخش مرکزی شهرستان لردگان، روستای آتشگاه (مشاهده روی نقشه)
  • بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان

آبشاز دره آتیشگاه

منبع عکس: aminmana

روستای آتشگاه، از مقاصد تابستانی، در دره‌ای تنگ و زیبا از طبیعت بکر زاگرس قرار دارد. نهر خروشانی در میان این دره جاری است. این نهر از دامنه کوه مشهور «ریگ» سرچشمه می‌گیرد؛ از میان سنگ‌های آهکی و گچی دره اتشگاه و درختان چنار، بلوط و زبان گنجشک می‌گذرد و در نهایت به رودخانه خرسان می‌ریزد. نهر جاری در دره آتشگاه با عبور از پستی و بلندی‌های منطقه (در مسیری سه کیلومتری) آبشارهای متعددی را می‌سازد که درمجموع به «آبشارهای دره آتشگاه» یا «آبشارهای آتشگاه لردگان» معروف هستند. 

حجم آب رودخانه دره آتشگاه در طول سال تغییر می‌کند و تعداد آبشارهای آن بین هفت تا ۱۰ متغیر است و هرکدام ظاهر و زیبایی خاص خود را دارند. دو آبشار بزرگ و اصلی دره به فاصله ۲۰۰ متر از هم قرار دارند و روزانه میزبان گردشگران بسیاری هستند. این دره در منطقه‌ای گرمسیر قرار دارد. به‌دلیل آفتاب‌گیر نبودن دره آتشگاه، هوای آن در تمام طول سال خنک است. آبتنی در حوضچه‌های پایین آبشارها و صخره‌نوردی از تفریحات این دره هستند.

آبشار دره آتیشگاه

منبع عکس: aminmana

برای دسترسی به آبشارهای آتشگاه باید از جنوب غربی لردگان وارد جاده لردگان به آتشگاه شوید. در این جاده با گذر از روستاهای حسین آباد و ده باغ به سردشت می‌رسید. در ادامه وارد جاده سردشت (در جنوب شهر) شوید تا به روستای آتشگاه برسید. این جاده بن‌بست، آسفالت و مناسب خودوهای سواری است. از لردگان تا انتهای جاده سردشت حدود ۴۴ کیلومتر (یک ساعت رانندگی) رانندگی پیش رو دارید. از محل پارک خودرو تا ابتدای دره باید حدود ۴۰۰ متر پیاده‌روی کنید. طی کردن بخش قابل‌توجهی از مسیر دره برای افراد مبتدی مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما رفتن به انتهای دره و بازدید از همه آبشارها به سه ساعت پیمایش و کوهنوردی در مسیری با درجه سختی متوسط نیاز دارد.

آبشار دره آتیشگاه

منبع عکس: aminmana

پارکینگ خصوصی (با دریافت هزینه)، سرویس بهداشتی، سکوی نشیمن، چند آلاچیق برای استراحت و کمپ و اتاق‌هایی برای کرایه به گردشگران، از جمله امکانات رفاهی دره آتشگاه هستند. 

آبشار شیوند تنگه قاسمی؛ خوزستان

  • منطقه حفاظت‌شده شالو و منگشت
  • آدرس آبشار شیوند: استان خوزستان، بخش مرکزی شهرستان ایذه، روستای شیوند (مشاهده روی نقشه)
  • آدرس تنگه قاسمی: استان خوزستان، شهرستان ایذه، منطقه دهذر، جاده امامزاده عزیزاحمد (مشاهده روی نقشه)
  • ارتفاع آبشار شیوند: حدود ۴۵ متر
  • بهترین زمان بازدید: فصل بهار تا اواخر تابستان

آبشار شیوند

منبع عکس: ایرانگرد

آبشار شیوند و تنگه قاسمی (آبشار قاسمی) دو جاذبه بکر و دیدنی در شرق و شمال شرق اهواز و از جاهای دیدنی خوزستان هستند. این دو آبشار در حاشیه غربی دریاچه کارون سه و در فاصله هشت کیلومتری از هم قرار دارند. در فصل‌های بهار و تابستان تورهای یک‌روزه متعددی برای بازدید از این منطقه و دره زیبا برگزار می‌شوند. 

آبشار شیوند جاذبه‌ای طبیعی در جنوب غربی روستای شیوند است که روزانه از گردشگران بسیاری میزبانی می‌کند. پیاده‌روی، عکاسی، کمپ، آبتنی، پرنده‌نگری و صخره‌نوردی از تفریحات سفر به آبشار شیوند هستند. خزه‌های رشدکرده بر دیواره‌های آبشار و درختان زیبایی آن را دو چندان کرده‌اند.

دریاچه سد کارون چهار

منبع عکس: caspiantrip

روستای شیوند با دریاچه کارون سه (دریاچه پشت سد کارون سه) همجوار است. در زمان آبگیری سد، راه‌های ارتباطی روستا با جاده ایذه و قسمتی از محور شهر کرد به ایذه زیر آب رفتند. لندی کرافت‌های دولت (به‌صورت رایگان) در ساعات مشخصی مسافران و وسایل نقلیه را از یک سوی دریاچه به سوی دیگر منتقل می‌کنند؛ همچنین قایق‌های موتوری محلی برای جابه‌جایی مسافران در زمان‌های دیگر فعال هستند. 

برای دسترسی به آبشار شیوند از سوی دهذر باید با لندی کرافت از دریاچه کارون سه (حدود ۴۵ دقیقه) بگذرید و در اسکله «بارج شیوند رکعت» پیاده شوید. این مسیر مناظر زیبایی از طبیعت جنگل‌های بلوط در دل کوه‌های زاگرس را پیش چشمان شما به نمایش خواهد گذاشت. از اسکله وارد جاده شیوند شوید. بعد از طی ۳٫۴  کیلومتر راه (حدود ۱۶ دقیقه) به انتهای جاده دسترسی به آبشار شیوند می‌رسید. از این نقطه تا آبشار اول تنها حدود ۱,۵۰۰ متر فاصله است. آبشار دیگری در این منطقه (آبشار دوم شیوند) وجود دارد که دسترسی به آن سخت است و نیاز به آمادگی بدنی و تجهیزات فنی دارد. 

آبشار شیوند

منبع عکس: caspiantrip

اگر از سمت شهر ایذه به سوی روستای شیوند حرکت می‌کنید باید از بلوار جهاد در شمال شرق ایذه وارد جاده ایذه به دهدز شوید. بعد از سد کارون سه (در دوراهی) وارد جاده منطقه شالو (سمت راست) شوید. بعد از روستای جوکار، جاده «امامزاده عزیز احمد» را در پیش بگیرید. قبل از امامزاده به دوراهی  می‌رسید که باید وارد مسیر سمت راست (جاده کفت گوشه) شوید تا به روستای شیوند برسید. این مسیر حدود ۶۷ کیلومتر است و پیمایش آن با خودرو حدود سه ساعت زمان می‌برد. اقامتگاه و ویلا باغ شیوند در فاصله کمی از آبشار قرار دارد و برای اقامت مناسب و مقرون به‌صرفه است. در صورت رعایت نکات ایمنی امکان کمپ در طبیعت اطراف آبشار وجود دارد. 

تنگه قاسمی

منبع عکس: خبر آنلاین

تنگه قاسمی یکی زیباترین تنگه‌های ایران است که به آبشاری حیرت‌انگیز ختم می‌شوند. این تنگه در دل کوه‌های منگشت قرار دارد. ورود به این تنگه فقط با قایق اماکن‌پذیر است. برای ورود به تنگه با قایق‌ران‌های مستقر در اسکله توافق کنید. دیوارهای تنگه قاسمی فاصله کمی از هم دارند و عبور با قایق از میان آن‌ها نیاز به مهارت دارد. در ابتدای دره نور خورشید به‌سختی وارد تنگه می‌شود و فضای وهم‌انگیزی ایجاد کرده است. در ادامه، راه روشن‌تر می‌شوند. با بلند شدن صدای ریزش آب و برخورد قطرات آب به‌صورت، به‌یک‌باره آبشاری زیبا پیش‌ چشمان شما خودنمایی می‌کنند.

جاده «کفت گوشه» در غرب شیوند بهترین مسیر دسترسی از روستا به تنگه قاسمی است. در این جاده تا امامزاده عزیر احمد پیش بروید. پیمایش این مسیر حدود ۳۳ دقیقه زمان می‌برد. جاده‌ای خاکی برای رفتن به‌سمت تنگه (سمت راست جاده) وجود دارد که باید پیاده طی کنید. با رسیدن به ابتدای تنگه سوار قایق شوید و به سوی آبشار پیش بروید.

آبشار وارک؛ لرستان

  • منطقه حفاظت‌شده، آبشار طبقاتی
  • آدرس: استان لرستان، شهرستان خرم آباد، بخش پاپی، غرب گردنه نوژیان (مشاهده روی نقشه)
  • ارتفاع: حدود ۵۷  متر
  • عرض: حدود ۵۰ متر
  • بهترین زمان بازدید: اردیبهشت ماه تا مهر ماه

آبشار وارک

منبع عکس: اینستاگرام sepehr_gzz

آبشار وارک از آبشارهای دو قلو و دو طبقه است. این آبشار از اجزای طبیعت کوهستانی، بکر و مسحورکننده استان چهار فصل لرستان محسوب می‌شود. ارتفاع آبشار اصلی (از مجموعه آبشار پلکانی) ۵۷ متر است و طبقات دیگر از ارتفاع‌های ۱۵ و هفت متری به پایین می‌ریزند. عرض زیاد آبشار وارک آن را از دیگر آبشارهای لرستان متمایز می‌کند. درختان بلوط، انجیر کوهی، گلابی و زالزالک مسیر دسترسی و اطراف آبشار را فرا گرفته‌اند و منطقه را به مقصدی عالی برای طبیعت‌دوستان و طبیعت‌گردان تبدیل کرده‌اند. 

برای دسترسی به آبشار وارک باید در جاده کمربندی خرم آباد ۱۴ کیلومتر به‌سمت جنوب حرکت کنید تا به سه راهی برسید. تابلوی آبشار نوژیان مسیر را به شما نشان می‌دهد و برای رسیدن به آبشار وارک نیز باید از همین راه بروید. چند کیلومتر بعد سه راهی دیگری وجود دارد که مسیر سمت راست شما را به نزدیک آبشار وارک می‌رساند. حدود پنج کیلومتر مانده به آبشار، دیگر امکان تردد خودرو وجود ندارد و باید باقی راه را با کوه‌پیمایی و پیاده‌روی (با سختی متوسط) تا پای آبشار طی کنید. بسته به سرعت پیمایش، شما این مسیر یک تا دو ساعت زمان می‌برد. همراهی با تورهای طبیعت گردی یا فرد آشنا به منطقه در این سفر توصیه می‌شود. 

آبشار وارک

منبع عکس: irandeserts

منطقه امنیت خوبی دارد و امکان کمپ و شب‌مانی در طبیعت و اطراف آبشار وارک وجود دارد. کمپ گردشگری آبشار نوژیان نزدیک‌ترین واحد رفاهی اقامتی نزدیک آبشار وارک است. به‌دلیل نزدیک بودن این دو آبشار، بسیاری از مسافران بازدید از آن‌ها را در برنامه سفر خود قرار می‌دهند. 

آبشار وروار؛ کرمان

  • منطقه حفاظت‌شده
  • آدرس: استان کرمان، شهرستان عنبرآباد، ۱۰ کیلومتری روستای رودفرق (مشاهده روی نقشه)
  • ارتفاع: حدود ۱۷۴ متر
  • بهترین زمان بازدید: فصل بهار 

آبشار وروار

منبع عکس: وب‌سایت تفریحات

آبشار وروار از دیدنی های کرمان محسوب می‌شود و بازدید از آن تجربه‌ای به‌یادماندنی برای طبیعت‌گردها است. این آبشار از رود «فرق» در قله «علم شاه» سرچشمه می‌گیرد و در جنوب استان جاری می‌شود. وروار یکی از بلندترین آبشارهای ایران است. سرسبزی و پوشش گیاهی متنوع در مسیر دسترسی و حاشیه آبشار؛ زیبایی این سفر را دو چندان می‌کنند. ارتفاع زیاد آبشار باعث می‌شود که آب به‌صورت پودر پایین بریزد و هوای بسیار مطلوب و خنکی پای آبشار ایجاد کند. 

برای دسترسی به آبشار وروار باید وارد جاده جیرفت به کهنوج (جاده ۹۱) شوید. با رسیدن به علی آزاده دور برنید و سپس از خروجی سمت راست وارد جاده (عنبرآباد) شوید. بعد از روستای «دایمک» باید وارد خروجی «گرم علیا» (سمت چپ جاده) شوید. در ادامه با رسیدن به دوراهی مسیر سمت چپ یعنی جاده «رودفرق» را پیش بگیرید تا به روستای رودفرق برسید. فاصله این روستای تا آبشار وروار حدود ۱۰ کیلومتر است. آبشار در میان کوه‌ها و در دره‌ای با شیب تند قرار دارد و تنها مسیر رسیدن به آن حاشیه رودخانه است. سختی و پستی و بلندی‌های راه آبشار سبب می‌شوند که پیمایش مسیر ۱۰ کیلومتری، حدود سه ساعت زمان ببرد. درجه سختی این کوهپیمایی متوسط است. 

آبشار وروار

منبع عکس: سیری در ایران

امکان کمپ در طبیعت بکر اطراف آبشار وروار وجود دارد. گاهی اهالی خون‌گرم روستای رود فرق اتاق‌هایی را به گردشگران کرایه می‌دهند. اطراف آبشار هیچ‌گونه امکانات رفاهی خاصی وجود ندارد؛ پس با امکانات کافی راهی منطقه شوید. 

آبشار چکان؛ لرستان

  • منطقه حفاظت‌شده، بخشی از ذخیره گاه ارس و بلوط کیگوران
  • آدرس: استان لرستان، شهرستان الیگودرز، بخش زز و ماهرو، روستای سر قلعه (مشاهده روی نقشه)
  • ارتفاع: حدود ۳۰ متر
  • عرض: حدود چهار متر
  • بهترین زمان بازدید: فصل‌های بهار و تابستان

آبشار چکان

منبع عکس: پینورست

استان لرستان سرزمین آبشارهای زیبا است و آبشار دائمی چکان نیز یکی از دیدنی‌ های الیگودرز لرستان محسوب می‌شود. این آبشار خروشان در میان کوهستان زاگرس و در ارتفاعات «دره چکان» جریان دارد. نکته جالب‌توجه در مورد آبشار چکان نقطه شروع آن است. این باریکه آب از میان یک غار سرچشمه می‌گیرد، در دشت چکان جاری می‌شود، به چشمه داسار می‌پیوندد و در نهایت به رودخانه «سزار» می‌ریزد. در حاشیه آبشار درختان گردو، بلوط و گلابی وجود دارند. 

جاده «سپید دشت به شول آباد» در جنوب آبشار نوژیان بهترین مسیر دسترسی به این جاذبه طبیعی است. خروجی آبشار قبل از شول آباد (دست راست جاده) قرار دارد. برای رسیدن به پای آبشار بسته به توان بدنی و سرعت حرکت حدود یک ساعت پیاده‌روی و کوهنوردی در مسیری با درجه سختی متوسط نیاز است.

آبشار چکان

منبع عکس: پینورست

زیارتگاه و مسجد ابوعلی و آبشار «آب داسار» در فاصله دو کیلومتری جنوب آبشار چکان قرار دارند. کمپ در طبیعت بکر منطقه امکان‌پذیر است. چند سکوی سیمانی و سرویس بهداشتی از امکانات رفاهی محوطه آبشار چکان هستند. 

آبشار کرودی کن؛ چهارمحال و بختیاری

  • بخشی از منطقه حفاظت‌شده سبز کوه
  • آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان لردگان، منطقه تنگ زندان (مشاهده روی نقشه)
  • ارتفاع: ۷۰ متر
  • بهترین زمان بازدید: فصل‌های بهار و تابستان

آبشار کوردی کن

منبع عکس: نقشه و مسیر یاب نشان

آبشار باشکوه و زیبای کرودی کن، «تنگ زندان» یا «دودی» در مجاورت قله کلار و میان دره‌ای عمیق و صعب‌العبور قرار دارد. «کر» و «دی» به‌ترتیب در زبان محلی مه و دود معنی می‌دهند. آب این آبشا عظیم و پرآب از ارتفاع زیاد به پایین می‌ریزد و حالتی شبیه مه و دود ایجاد می‌کند. این منظره از فاصله دور و بالادست آبشار نیز قابل تشخصی است. ذرات ریز دائمی آب در محیط سبب رشد جلبک روی صخره‌ها شده‌اند و لیز بودن سنگ‌ها نزدیک شدن به پای آبشار را خطرناک می‌کند. شدت ریزش آب و حجم بالای آن در بیشتر ایام سال اجازه نزدیک شدن به آبشار تنگ زندان را نمی‌دهد. این آبشار با مسیر دسترسی بسیار سخت یکی از بکرترین و هیجان انگیزترین آبشارهای ایران است. کوهنوردی، صخره‌نوردی، آبتنی، عکاسی و پرنده‌نگری از تفریحات آبشار کوردی کن هستند. 

برای بازدید از آبشار کرودی کن حتما با تورهای طبیعت‌گردی حرفه‌ای یا راهنمای محلی راهی منطقه شوید و از آمادگی جسمی خود و همراهان اطمینان حاصل کنید. برای دسترسی به این آبشار وارد جاده بروجن به گندمان شوید؛ از روستاهای نصیر آباد و وستگان بگذرید تا به جاده خاکی آبشار برسید. مسیر دسترسی دیگر از جانب غربی آبشار و از روستای «سررک» است.

آبشار کوردی کن

منبع عکس: پایگاه خبری بام

رسیدن به پای آبشار کوردی کن نیاز به حدود ۱۰ ساعت کوهپیمایی و صخره‌نوردی سنگین دارد. با توجه به بکر بودن منطقه و طولانی بودن مسیر حتما تجهیزات ضروری و کافی برای کمپ و شب‌مانی به‌همراه داشته باشید. در طول مسیر، چشمه‌های آب برای نوشیدن وجود دارند. 

آبشارهای شوی؛ خوزستان

  • معروف به نیاگارای ایران، نخستین اثر ثبت‌شده طبیعی استان خوزستان در فهرست میراث ملی
  • آدرس: استان خوزستان، شهرستان دزفول، دهستان امامزاده سید محمود، بخش شهیون،‌ روستای شوی (مشاهده روی نقشه)
  • ارتفاع: حدود ۱۰۰ متر
  • عرض: حدود ۷۰ متر
  • بهترین زمان بازدید: فصل بهار 

آبشار شوی

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا / عکاس: علی کریمی

آبشار شوی در حاشیه روستای بختیاری نشین شوی قرار دارد. ارتفاع این آبشار از سطح دریا ۴۵۰ متر است و یکی از بلندترین آبشارهای ایران به شمار می‌رود. آبشار شوی از میان کوه «چورویک» سرچشمه می‌گیرد؛ حالت پله پله دارد و در نهایت به رود «دز» می‌ریزد. پای آبشار حوضچه آب زیبایی تشکیل شده است که برای آبتنی و شنا استفاده می‌شود. غاری پشت آبشار تشکیل شده است که اطلاعات قابل استنادی درباره عمق آن وجود ندارد و بهتر است بدون تجهیزات و تجربه وارد آن نشوید. آبشار دوم شوی یا آبشار «سنگ مار» حدود ۴۰ دقیقه با آبشار اصلی فاصله دارد و حجم آب آن در طول سال متغیر است. 

برای دسترسی به آبشار شوی از شمال دزفول وارد جاده دزفول به شیهون (جاده شیهون) شوید. در این جاده بعد از صالح آباد به سه راهی برمی‌خورید که باید وارد مسیر سمت راست (جاده آبشار شوی) شوید. این جاده آخرین محل برای طی مسیر با خودرو است و به روستای «تله ملا» ختم می‌شود. مسیر از دزفول تا روستا حدود ۱۰۰ کیلومتر (دو ساعت و ۳۵ دقیقه رانندگی) است. امکان کرایه اتاق در روستا وجود دارد. 

آبشار شوی

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا / عکاس: علی کریمی

درجه سختی مسیر پیاده‌روی تا آبشار شوی متوسط است و عبور از آن نیاز به راهنما، تجربه و آمادگی بدنی نسبی دارد. گذر از این مسیر حدود چهار تا پنج ساعت زمان می‌برد. اطراف آبشار مکان‌های مناسب کمپ زیادی وجود ندارد. به‌دلیل احتمال حضور حیوانات وحشی و حشرات، شب‌مانی در منطقه توصیه نمی‌شود. 

آبشار زرد لیمه؛ چهارمحال و بختیاری

  • یکی از عریض‌ترین آبشارهای کشور
  • آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، بخش مرکزی شهرستان اردل، روستای زردلیمه (مشاهده روی نقشه)
  • ارتفاع: حدود ۴۰ متر
  • عرض: حدود ۶۵ متر
  • بهترین زمان بازدید: فصل بهار

آبشار زرد لیمه

منبع عکس: مشرق نیوز

آبشار زرد لیمه در میان رشته‌کوه‌های زاگرس و انتهای دره زیبای و سرسبز زرد لیمه قرار دارد و رودخانه خروشان بازفت از کنار آن می‌گذرد. مسیر آبشار زردلیمه صعب‌العبور است و پیچ‌وخم‌های فراوان دارد؛ همین ویژگی‌‌ها سبب بکر ماندن و آرامش وصف‌ناپذیر آن شده است. طبیعت چشم‌نواز، هوای مطبوع و خنک و پوشش گیاهی متنوع زیبایی‌های این آبشار را تکمیل می‌کنند. درختان بلوط، صنوبر و بادام وحشی اطراف آبشار روییده‌اند. 

روستای گزستان در شمال آبشار لیمه قرا دارد.

برای دسترسی به آبشار زرد لیمه باید از شرق شهر کرد وارد جاده ایران (۵۱) شوید. بعد از «زوردگان» در دوراهی به‌سمت راست (جاده ۷۲) تغییر مسیر دهید. قبل از شهر «ناغان» وارد خروجی سمت راست جاده (به‌سمت شهرستان اردل) شوید. جاده اردل در شمال شهر اردل را پیش بگیرید و سپس وارد جاده کاج شوید. بعد از روستای «کریم آباد» مسیر «جاده دشتک» را ادامه دهید و از کنار رستم آباد، حسین آباد، الیکوه بگذرید. بعد از دشتک مسیر بارفت را در پیش بگیرید. بعد از روستای «صمصامی» در جاده خوزستان به چهار محال و بختیاری ادامه مسیر دهید تا به «نالبندون» برسید. درست در جنوب «نالبندون» یک مسیر خروجی وجود دارد که شما را به روستای «گزستان» در شمال آبشار زرد لیمه می‌رساند. این مسیر ۱۵۱ کیلومتر است و طی کردن آن با خودرو حدود دو ساعت و ۳۰ دقیقه زمان می‌برد.

آبشار زرد ولیمه

منبع عکس: ctmehr

روستای گزستان آخرین محل مناسب برای پارک خودرو در سفر به آبشار زرد لیمه است. پیاده‌روی و کوه‌پیمایی از این روستا آغاز می‌شود و با توجه به سرعت و مهارت طبیعت‌گرد حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت طول می‌کشید. این مسیر حدود ۲۰ کیلومتر است. جنگلی بودن منطقه احتمال گم شدن را بالا می‌برد؛ پس بهتر است از راهنمای محلی و جی‌پی‌اس کمک بگیرید.

سفر به آبشار زرد لیمه برنامه‌ای حداقل دو روزه است. با توجه به نبود امکانات در منطقه حتما لوارم لازم و کافی برای دو شب ماندن در طبیعت را به‌همراه داشته باشید. در طول مسیر آبشار زرد لیمه از روستای گزستان جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مهمی چون صخره‌های بلند و باشکوه تا ارتفاع ۵۰۰ متر، پل خدا آفرین و پلکان باستانی دژپارت (با بیش از ۴,۰۰۰ سال قدمت) وجود دارند. 

آبشار زرد ولیمه

منبع عکس: reiseniran

در طول مسیر پیاده‌روی تا آبشار زرد لیمه به چادرهای عشایری برمی‌خورید. می‌توانید در منطقه چادر بزنید و مسیر رفت را ۱٫۵ روزه طی کنید. برای رسیدن به پای آبشار باید از رودخانه عبور کنید. کنار آبشار نیز مکان مناسب برای کمپ وجود دارد. 

نکات پیمایش و بازدید از آبشارها

درباره آبشارها

آبشار زرد لیمه

منبع عکس: مجله پینورست / آبشاز زرد لیمه

آبشارها دستاوردهای طبیعت هستند و توانایی زمین برای برای خلق زیبایی را به رخ می‌کشند. آبشارها در ارتفاع، عرض، تعداد طبقات، یک یا چند قلو بودن، نوع آب (شیرین یا شور)، حجم آب و بسیاری موارد دیگر با هم تفاوت دارند. برخی آبشارها در حومه شهرها واقع شده‌اند یا مسیر دسترسی ساده‌ای دارند، به همین جهت امکانات گردشگری اطراف آن‌ها بیشتر است و به‌تبع چندان بکر و دست‌نخورده نیستند. در مقابل، برخی آبشارها در مناطقی به‌شدت صعب‌العبور جا خوش کرده‌اند و تنها عاشقان طبیعت و طبیعت‌گردان حرفه‌ای توان رسیدن به آن‌ها را دارند. این جاذبه‌های طبیعی، بسیار بکر، وحشی و رویایی هستند. 

آبتنی، شنا، کوهنوردی، پیاده‌روی، کمپینگ، پرنده‌نگری، صخره‌نوردی و یخ‌نوردی از تفریحات عجین شده با آبشار گردی هستند. دوستداران رشته صخره‌نوری برای تمرین و تفریح به آبشارها سفر می‌کنند؛ همچنین بسیاری از آبشارهای مناطق کوهستانی در فصل زمستان یخ می‌بندند و مناظر بی‌نظیری پدید می‌آورند. علاقه‌مندان به ورزش یخ‌نوردی میهمانان فصل سرد آبشارها هستند. این ورزش حرفه‌ای نیازمند مهارت، تجربه، تمرین و تجهیزات کافی است.

نکات بازدید از آبشارها

آبشار کوردی کن

منبع عکس: نقشه و مسیریاب نشان / آبشار کوردی کن

  • نکته اساسی و کلی در طبیعت گردی، به‌ویژه آبشارگردی، رعایت حریم، اصول و قوانین طبیعت است. طبیعت‌گرد باید بداند که هرگونه مداخله و آلودگی محیطی، به مرور چرخه زندگی و حیات را در پهنه‌های طبیعی مختل می‌کند.
  • آبشارها زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانوری متعددی هستند. قطعا انسان و طبیعت‌گرد باید وظیفه میهمانی خود را به جا آورد و حقوق میزبان را به رسمیت بشناسد تا طبیعت نیز برای همیشه سخاوتمندانه زیبایی‌های خود را نثار او کند. به جا گذاشتن زباله، شکستن شاخه‌های درختان، تیراندازی و شکار، خاموش نکردن کامل آتش، آلوده کردن آب، کندن گیاهان از ریشه و ایجاد آلودگی صوتی اعمال ممنوعه در طبیعت و در آبشارگردی هستند. عکس بهترین یادگاری در این سفرها است.
  • هرگز برای روشن کردن آتش شاخه درختان را قطع نکنید. در این موارد می‌توان از خرده چوب‌های روی زمین استفاده کرد. 
  • با توجه به اینکه بسیاری از آبشارهای ایران در محل‌های دور از دسترس هستند و درجه سختی مسیر آن‌ها متوسط تا سخت است؛ هرگز به‌تنهایی راهی این آبشارها نشوید. همراهی با تور و سفر گروهی برای بازدید از این دیدنی‌ها پیشنهاد می‌شود.
  • برخی افراد به‌عنوان راهنمای محلی در روستاهای اطراف آبشارها فعالیت می‌کنند. کمک گرفتن از آن‌ها علاوه بر رونق اقتصاد منطقه، تجربه‌ بهتر و کم خطرتری را برای شما رقم خواهد زد. 
  • برای رسیدن به آبشارها غالبا باید از مسیرهای پرشیب صعود کنید یا فرود بیایید. در این موارد حتما از محل‌های پاکوب و امن‌ گذر کنید.
  • صخره‌نوردی و بالا رفتن از آبشار (برای رسیدن به سرچشمه) یکی از تفریحات جانبی آبشارگردی است. هرگز بدون داشتن تجربه، مهارت و تجهیزات خود را وارد این چالش نکنید.

آبشارهای ایران

منبع عکس: وب‌سایت دانا خبر

  • به‌هنگام کمپ در طبیعت اطراف آبشارها، از امنیت منطقه اطمینان حاصل کنید. احتمال ریزش سنگ را در نظر بگیرید. به این نکته توجه کنید که هرگونه بوی غذا و خون باعث جلب توجه و مزاحمت حشرات و حیوانات وحشی می‌شود و ممکن است خطرات جبران‌ناپذیری به‌دنبال داشته باشد. 
  • در سفرهای طبیعت گردی حتما گزارش‌ها روزهای آینده هواشناسی را چک و از پایدار بودن جو اطمینان حاصل کنید.
  • حتما پیش از سفر، دوستان و نزدیکان را  از مقصد خود مطلع کنید.
  • با توجه به اینکه آبشارها در مناطق صخره‌ای، کوهستانی و در دره‌ها جاری هستند، احتمال طغیان و افزایش حجم آب آن‌ها در زمان بارندگی بسیار زیاد است. در روزهای بارانی از نزدیک‌شدن به آبشارها خودداری کنید. 
  • در پای برخی آبشارها حوضچه‌های آب عمیقی ایجاد می‌شود. شیرجه از ارتفاع در این حوضچه‌ها تفریح موردعلاقه برخی از طبیعت‌گردان است. انجام این تفریح پرمخاطره، به مهارت نیاز دارد. رعایت نکات ایمنی و اطمینان از مناسب بودن منطقه و عمق آب حوضچه بسیار ضروری است.

تجهیزات مورد نیاز برای بازدید از آبشار

آبشارهای ایران

منبع عکس: مردم سالاری آنلاین

برای رسیدن به آبشارها و آبشارگردی (با توجه به نوع مسیر دسترسی و احتمال شب‌مانی) به تجهیزات و امکانات خاصی نیاز است. کفش کوهنوردی و مناسب طبیعت‌گردی از ملزومات اولیه این پیمایش محسوب می‌شود. در طبیعت‌گردی‌های طولانی به‌همراه بردن وسایل زیاد بسیار آزاردهنده، دست‌ و پاگیر و غیرحرفه‌ای است و باعث خستگی زودهنگام می‌شود. 

کوله مناسب، خوراکی (متناسب با مدت زمان برنامه)، آب آشامیدنی، باتوم، تجهیزات صخره‌نوردی، طناب، کلاه آفتابگیر، لباس اضافه، حوله، عینک مناسب طبیعت گردی، کرم ضدآفتاب، زیرانداز، کیسه خواب، چادر مسافرتی، لوازم پخت‌وپز، کیسه زباله، پانچو و لباس ضد آب، هدلایت و چراغ قوه، جی‌پی‌اس و قطب نما و جعبه کمک‌های اولیه لوازم تجهیزات مورد نیاز در آبشارگردی هستند. 

آبشار چکان

منبع عکس: وب‌سایت جاذبه‌ها / آبشار چکان

اگر اهل پیمایش در طبیعت هستید و تجربه بازدید از آبشارها را دارید؛ لطفا نظرات، نکات و تجربه‌های خود را با مخاطبان کجارو به اشتراک بگذارید.

منب عکس کاور: نقشه و مسیریاب نشان

پرسش‌های متداول

تجهیزات مورد نیاز در آبشار گردی کدامند؟

کفش کوهنوردی، کوله،خوراکی، آب آشامیدنی، باتوم، تجیزات صخره‌نوردی، طناب، کلاه آفتابگیر، لباس اضافه، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، ریزانداز، کیسه خواب، چادر مسافرتی، لوازم پخت‌وپز، کیسه زباله، حوله، پانچو ضدآب، هدلایت و چراغ قوه، جی‌پی‌اس و قطب‌نما و جعبه کمک‌های اولیه

تفریحات جانبی آبشارگردی چیست؟

کوهنوردی، پرنده‌نگری، کمپ، پیاده‌روی، آبتنی و شنا، صخره‌نوردی، یخ نوردی

نیاگارای ایران کجاست؟

آبشار شوی در استان خوزستان

بهترین زمان آبشارگردی کدام فصل است؟

تابستان

مطالب مرتبط:

دیدگاه