تله سیژهای تهران | ساعت کاری + قیمت بلیط و آدرس

اکرم زمانی نوری
اکرم زمانی نوری جمعه، ۸ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
تله سیژهای تهران | ساعت کاری + قیمت بلیط و آدرس

تله سیژهای تهران از امکانات تفریحی هستند که امکان تماشای مناظر و چشم‌اندازهای زیبای اطراف پایتخت را برای گردشگران فراهم می‌کنند.

تله سیژ، یکی از وسایل تفریحی و مهیج است که در مکان‌هایی چون پیست‌های اسکی، پارک‌های جنگلی و مناطق کوهستانی راه‌اندازی می‌شود و با امکان جابه‌جایی مسافران و گردشگران، چشم‌اندازهای تماشایی و زیبایی در برابر دیدگان آن‌ها نمایان می‌کند. خوشبختانه با وجود تله سیژهای تهران در مناطق مختلفی از جمله پارک ارم، دربند و توچال، امکان تله سیژ سواری و داشتن یک روز شاد و مفرح به دور از شلوغی‌های پایتخت فراهم شده است. در ادامه به معرفی تله سیژهای تهران و سایر شهرهای ایران، ساعت کاری و قیمت بلیط آن‌ها می‌پردازیم؛ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تله سیژ توچال

  • وب‌سایت: tochal.org
  • قیمت بلیط (سال ۱۴۰۲): رفت‌وبرگشت ۷۰,۰۰۰ تومان؛ تک‌مسیر برگشت ۴۰,۰۰۰ تومان
  • ساعت کاری: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۵ تا ۲۳؛ پنجشنبه و جمعه از ساعت ۹ تا ۲۴
  • شماره تلفن: ۲۴۸۷۵۰۰۰-۰۲۱ / ۲۷۲۰-۰۲۱
  • آدرس: انتهای خیابان ولنجک (مشاهده روی نقشه)

تله سیژ توچال یا تله سیژ چشمه یکی از تله‌ سیژهای تهران است که خود مشتمل بر سه خط است. خط اول از ایستگاه اول تله کابین شروع و به‌سمت چشمه حرکت می‌کند. دو خط دیگر در ایستگاه هفت تله‌کابین و روی قله توچال قرار دارند و بالا و پایین پیست اسکی را به هم متصل می‌کنند. استفاده از خطوط تله‌ سیژ ایستگاه هفتم رایگان است. هتل توچال در این ایستگاه واقع است و مهمانان بعد از پیاده شدن از تله‌کابین، با استفاده از تله سیژ می‌توانند به‌سمت هتل بروند.

تله سیژ توچال

منبع عکس: اینستاگرام  توچال

تله کابین، سورتمه تهران، پیست اسکی، مدرسه اسکی، باشگاه‌های تنیس، بیلیارد و تیراندازی، رستوران، هتل و کلبه چوبی از دیگر امکانات تفریحی، ورزشی و رفاهی توچال هستند. با این اوصاف، می‌توان این تله‌سیژ را یکی از جاهای دیدنی شبانه تهران دانست.

تله سیژ دربند

  • قیمت بلیط ( سال ۱۴۰۲): رفت‌وبرگشت: ۱۱۰,۰۰۰ تومان
  • ساعت کاری: شنبه تا چهارشنبه از ساعت هشت تا ۲۰:۳۰؛ پنجشنبه، جمعه و روزهای تعطیل از ساعت ۶ تا ۲۰:۳۰
  • تلفن: ۲۲۷۱۹۵۷۷-۰۲۱
  • آدرس: دربند، میدان مجسمه، تله سیژ دربند (مشاهده روی نقشه)

تله سیژ دربند یکی از قدیمی‌ترین تله سیژهای ایران است که در دوره پهلوی، در منطقه خوش‌آب‌وهوای دربند راه‌اندازی شده است. ابتدا اهالی روستاهای پس قلعه و کوه‌نوردان برای رفت‌وآمد به روستا و مسیرهای کوهستانی از این تله سیژ استفاده می‌کردند و بعد از مدتی وسیله تفریحی برای رفتن به ارتفاعات دربند و تماشای مناظر زیبای آن شد. تله سیژ دربند ۶۰ متر ارتفاع و ۶۰۰ متر طول دارد و مسیر آن از میدان مجسمه دربند شروع و تا ارتفاعات کوه ادامه دارد.

تله سیژ دربند

منبع عکس: اینستاگرام  دربند

تله سیژ دیزین

  • وب‌سایت: dizinskiresort.ir
  • قیمت بلیط (سال ۱۴۰۰): برای اسکی‌بازان ۳۵۰,۰۰۰ تومان و برای گردشگران ۱۲۰,۰۰۰ تومان
  • ساعت کاری: از هشت تا ۱۵
  • شماره تلفن: ۳۵۲۱۵۰۴۲-۰۲۶
  • آدرس: ۸۰ کیلومتری جاده چالوس، بعد هتل گچسر، خروجی ولایت (مشاهده روی نقشه)

یکی دیگر از تله سیژهای تهران در پیست بین‌المللی اسکی دیزین قرار دارد. این پیست مجهز به دو تله سیژ است. در روزهای سرد و برفی سال دیزین پوشیده از برف می‌شود و از بالای تله سیژ می‌توانید منظره فوق‌العاده تماشایی را ببینید. طول تله‌ سیژ قله ۱,۸۲۰ متر و ارتفاع آن ۳۰۸ متر است که از میانه پیست تا قله را طی می‌کند. تله‌ سیژ چمن نیز با ۱,۴۳۰ متر طول و ۳۳۵ متر ارتفاع دارد و مسیر آن از دفتر مدیریت پیست شروع و تا رستوران چمن ادامه دارد.

تله سیژ دیزین

منبع عکس: اینستاگرام  پیست دیزین

پیست دیزین علاوه بر تله سیژ، مجهز به چهار خط تله كابين، ۹ تله اسكی بشقابی و یک تله اسكی چكشی، زمین تنیس، مدرسه اسکی، اسنومبیل و... است. در تابستان نیز امکان پرداختن به اسکی روی چمن در این پیست فراهم می‌شود.

تله سیژ دربندسر

  • وب‌سایت: darbandsarski.ir
  • قیمت بلیط (سال ۱۴۰۰): برای اسکی‌بازان ۳۵۰,۰۰۰ تومان و برای گردشگران ۱۲۰,۰۰۰ تومان
  • ساعت کاری: برای اسکی‌بازان از ساعت هشت تا ۱۹ و برای گردشگران از ساعت هشت تا ۱۴
  • آدرس: شمشک، جاده امامزاده محمود دربندسر (مشاهده روی نقشه)

تله سیژ دربندسر در مجموعه تفریحی دربندسر، در شمشک قرار دارد. این مجموعه‌ جديدترين پيست اسکی تهران محسوب می‌شود که از سال ۱۳۶۱ آغاز به کار کرده و دارای سه دستگاه تله سیژ است. دو خط تله سیژ چهار نفره دربندسر ۱,۲۰۰ متر و دیگری ۸۰۰ متر طول دارند. طول تله سیژ دو نفره نیز به ۱,۱۱۰ متر می‌رسد.

تله سیژ دربندسر

منبع عکس: اینستاگرام پیست دربندسر

تله‌کابین، تله‌اسکی بشقابی، تله اسکی چکشی، مدرسه اسکی، پیست اسکی شب و رستوران از دیگر امکانات تفریحی و رفاهی پیست دربندسر است.

تله سیژ آبعلی

  • قیمت بلیط (سال ۱۴۰۲): رفت‌وبرگشت ۷۰,۰۰۰ تومان
  • ساعت کاری: از هشت تا ۲۰
  • شماره تلفن: ۷۶۳۰۴۲۶-۰۲۱
  • آدرس: ۵۷ کیلومتری تهران، جاده هراز (مشاهده روی نقشه)

تله سیژ آبعلی یکی دیگر از تله سیژهای تهران به شمار می‌رود. این تله سیژ در پیست اسکی آبعلی قرار دارد که قدیمی‌ترین پیست اسکی و اولین پیست کشور است که در سال ۱۳۳۲ به دستگاه‌های بالابر مجهز شد. در کنار تله سیژ سواری می‌توانید از سایر تفریحات آبعلی مثل تیوب و سورتمه، تله کابین، تله اسکی بشقابی و تله اسکی چکشی استفاده کنید. کافه، رستوران و هتل نیز از امکانات رفاهی این پیست به حساب می‌آیند.

تله سیژ آبعلی

منبع عکس: اینستاگرام پیست آبعلی

استفاده از تله سیژ آبعلی در سال ۱۴۰۲ تنها به‌صورت بازدید گروهی با تور امکان‌پذیر است.

تله سیژ شمشک

از جمله مکان‌هایی که در تهران برای تله سیژ سواری می‌توانید بروید پیست اسکی شمشک است. این پیست در منطقه رودبار قصران و در نزدیکی پیست دیزین قرار دارد و مجهز به دو تله سیژ است. علاوه بر تله سیژ در این پیست می‌توانید تله اسکی بشقابی و دو دستگاه تله‌اسکی چکشی را تجربه کنید و حتی تا پاسی از شب اسکی کنید.

تله سیژ شمشک

منبع عکس: اینستاگرام  پیست شمشک

تله سیژ پارک ارم

  • شماره تلفن: ۴۴۱۱۳۰۸۱-۰۲۱
  • آدرس: کیلومتر چهار اتوبان تهران-کرج، بعد از اتوبان شهید ستاری، کنار گذر راست پل اتوبان اتوبان شهید باکری (مشاهده روی نقشه)

تله سیژ پارک ارم یکی دیگر از تله سیژهای تهران است که به‌عنوان اولین تله سیژ درون‌شهری کشور شناخته می‌شود و از سال ۱۳۹۴ افتتاح شده است. این این تله سیژ با عبور از بالای دریاچه ارم، شهربازی یک و دو ارم را به هم وصل می‌کند و رفت‌وآمد بازدیدگنندگان را تسهیل می‌بخشد.

تله سیژ پارک ارن

عکاس: مجید مددی

تله سیژ‌های سایر شهرهای ایران

علاوه بر تهران، در سایر شهرهای ایران مثل قزوین، اصفهان و مشهد نیز تله سیژ وجود دارد که تله سیژ چالیدره در طرقبه، تله سیژ ناژوان و تله سیژ آلوارس سرعین از جمله آن‌ها است.

تله سیژ ناژوان در پارک ناژوان

منبع عکس: isfahancity

تله سیژ چالیدره

  • وب‌سایت: www.chalidarreh.com
  • شماره تماس: ۳۱۴۲۴-۰۵۱
  • ساعت کاری: از ساعت ۹ صبح تا یک بامداد
  • آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد مقدس، طرقبه، کیلومتر دو جاده نقندر، چالیدره (مشاهده روی نقشه)‬‬‬‬‬‬

تله سیژ چالیدره

منبع عکس: سایت مجموعه چالیدره

تله سیژ چالیدره، اولین تله سیژ آبی و خاکی ایران است

تله سیژ چالیدره در مجموعه گردشگری چالیدره یکی از تله سیژهای ایران به شمار می‌رود. این تله سیژ به‌عنوان اولین تله سیژ آبی و خاکی کشور شناخته می‌شود. تله سیژ چالیدره ۷۵۰ متر طول دارد و در طی ۱۵ دقیقه مسافران را به فاز دو مجموعه گردشگری چالیدره منتقل می‌کند. این مسیر با عبور از فراز دریاچه و صعود به بالای دره منظره تماشایی را در برابر چشمان گردشگران نمایان می‌کند.

سافاری، بانجی جامپینگ، ترن کوهستان، قایق موتوری، از دیگر امکانات تفریحی و رستوران‌ها، کافی‌شاپ گردان، کشتی پذیرایی و سوئیت‌های اقامتی از جمله امکانات رفاهی چالیدره به حساب می‌آیند.

تله سیژ ناژوان

  • آدرس: اصفهان، پل وحید، میدان سهروردی، جاده الفت، مقابل باغ پرندگان (مشاهده روی نقشه)

تله سیژ ناژوان

منبع عکس: isfahancity 

تله سیژ ناژوان در پارک ناژوان شهر اصفهان قرار دارد. این تله سیژ ۱,۹۲۰ متر طول دارد که از جنوب غربی میدان سهروردی شروع و با عبور از فراز پارک جنگلی به روبه‌روی پل کابلی باغ پرندگان ختم می‌شود. تله سیژ ناژوان مسافران را با سرعت سه تا پنج متر بر ثانیه از ایستگاه اول در ابتدای جاده الفت تا ایستگاه دوم در جنب باغ پرندگان و بالعکس منتقل می‌کند.

در کنار لذت بردن از تله سیژ سواری در پارک ناژوان می‌توانید از باغ موزه پروانه‌ها، باغ پرندگان، باغ خزندگان، موزه صدف‌ها و آکواریوم نیز دیدن کنید.

تله سیژ آلوارس

  • ساعت کاری: روزهای چهارشنبه، پنجشنبه، جمعه و شنبه از ساعت ۹ تا ۱۶
  • آدرس: اردبیل، سرعین، آلوارس، دامنه سبلان (مشاهده روی نقشه)

تله سیژ سرعین

منبع عکس: اینستاگرام  پیست آلوارس

تله سیژ سرعین، طولانی‌ترین تله سیژ ایران است

تله سیژ سرعین یا تله سیژ آلوارس در مجموعه تفریحی-ورزشی آلوارس مهرگان و در دامان قله سبلان واقع شده است و به‌عنوان طولانی‌ترین تله سیژ کشور شناخته می‌شود. فاز اول این تله سیژ در سال ۱۳۹۷ افتتاح شد و با بهره‌برداری از دو فاز دیگر به طول چهار کیلومتر تا قله سبلان، طول آن به ۵,۲۰۰ متر خواهد رسید.

پیست اسکی، رستوران، کافی‌شاپ و پارک بازی از دیگر امکانات تفریحی و رفاهی این مجموعه است که یک روز شاد و مفرح در دامنه سبلان برای گردشگران فراهم کرده است.

تله سیژ کامان و زرشک

  • ساعت کاری: پنجشنبه، جمعه و روزهای تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۶
  • آدرس: قزوین، کیلومتر ۱۵ جاده رازمیان، جنب راهدارخانه (مشاهده روی نقشه)

تله سیژ قزوین

منبع عکس: اینستاگرام  پیست کامان و زرشک

تله سیژ قزوین در مجموعه تفریحی-ورزشی کامان و زرشک، در رشته کوه‌های البرز مرکزی و در ارتفاعات ۲,۷۵۰ متری واقع است. مجموعه کامان و زرشک اولین دستگاه مجهز به کابین و سیژ به‌صورت هم‌زمان را دارد و طول مسیر آن به ۱,۴۵۰ متر می‌رسد. پیست اسکی و رستوران از دیگر امکانات این مجموعه است.

تله سیژ پاکل

پیست اسکی شهدای سربند یا پیست پاکل در شهرستان شازند، یکی دیگر از جاهایی است که می‌توانید تله سیژ سواری کنید و از تماشای کوه‌های پوشیده از برف لذت ببرید. در این پیست سه دستگاه تله سیژ وجود دارد. علاوه بر تله سیژ، اسکی بازی و تیوب سواری نیز از دیگر تفریحات پاکل است.

تله سیژ فریدون شهر

  • قیمت بلیط: ۲۰ هزار تومان
  • ساعت کاری: یکشنبه و دوشنبه از ساعت دو بعدازظهر تا چهار بعدازظهر و سه‌شنبه تا جمعه از ساعت ۹ صبح تا چهار بعدازظهر
  • آدرس: ۱۸۰ کیلومتری غرب اصفهان، ۶ کیلومتری فریدون شهر، دامنه کوه تسیخه (مشاهده روی نقشه)

تله سیژ پاکل

عکاس: علیرضا اسپنانی

فریدون شهر از جمله شهرهایی است که تله سیژ دارد. این تله سیژ در پیست اسکی فریدون شهر و در ارتفاعات روستای چغیورت واقع است. پیست اسکی، سورتمه برفی، زیپ لاین، اقامتگاه ویژه ورزشکاران و اسکان اسکی‌بازان، درمانگاه و پارکینگ از دیگر امکانات تفریحی و رفاهی پیست فریدون شهر است.

تله سیژ تپه چغا

  • آدرس: بروجرد، قلعه گرم، میدان نواب صفوی، خیابان آیت‌الله بروجردی، مجتمع تفریحی چغا (مشاهده روی نقشه)

تله سیژ تپه چغا در بروجرد، یکی دیگر از تله سیژهای ایران است که به‌عنوان اولین تله سیژ استان لرستان شناخته می‌شود. این تله سیژ بام بروجرد و مجموعه تفریحی چغا قرار دارد. تله سیژ چغا در سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری رسیده و ۴۵۰ طول، ۲۵۰ متر ارتفاع و ۳۰ صندلی ظرفیت دارد و زمان هر سفر آن ۱۶ دقیقه طول می‌کشد.

دریاچه مصنوعی، آبشار، فضای اسکان موقت مسافران، فضای ورزشی و بازی کودکان از دیگر امکانات مجموعه تپه چغا بروجرد است.

پرسش‌های متداول

مشهورترین تله سیژ های تهران کدامند؟

درمجموع، در هفت منطقه از شهر تهران تله سیژ وجود دارد. تله سیژ درون‌شهری پارک ارم، تله سیژ دربند و تله سیژ پیست‌های اسکی توچال، دیزین، شمشک، آبعلی و دربندسر، از تله سیژهای تهران به شمار می‌آیند. 

طولانی‌ترین تله سیژ ایران کجاست؟

پس از بهره‌برداری کامل از پروژه تله سیژ سرعین یا تله سیژ آلوارس، این خط با بیش از ۵ کیلومتر طول، بلندترین خط تله سیژ ایران خواهد بود.

فرق تله سیژ و تله کابین چیست؟

از لحاظ فنی، نحوه عملکرد تله سیژ بسیار شبیه به تله‌کابین است؛ ولی با آن تفاوت‌‌هایی نیز دارد. تله کابین دارای اتاقکی است که مسافران در داخل آن می‌نشینند؛ اما تله سیژ یک سری صندلی بدون کابین برای جابه‌جایی گردشگران دارد و امکان تماشای مناظر و چشم‌اندازهای اطراف را فراهم می‌کند.

تهران چند تله سیژ دارد؟

هفت

منبع عکس کاور:اینستاگرام دربند

مطالب مرتبط:

دیدگاه