شمشک تهران کجاست؟

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش پنجشنبه، ۱۲ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
شمشک تهران کجاست؟

شمشک از خوش آب و هواترین شهرهای کوهستانی در شمال‌شرقی تهران و منطقه رودبار قصران است که پیست‌های اسکی شمشک و دربندسر این شهر، شهرت زیادی دارند.

شمشک از شهرهای خوش آب و هوا و کوهستانی در شمال شرقی تهران و منطقه رودبار قصران است. این شهر به‌دلیل قرارگیری پیست‌های اسکی شمشک و دربندسر در آن، شهرت زیادی دارد و در طول سال از گردشگران زیادی میزبانی می‌کند. اطراف شهر شمشک جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متنوعی نیز دیده می‌شود که از بهترین جاهای دیدنی تهران هستند.

بازدید از شهر شمشک در روزهای مختلف سال جذاب است. در بهار و تابستان امکان طبیعت‌گردی و لذت از آب و هوای خنک و معتدل اطراف این شهر وجود دارد و در زمستان نیز شمشک از بهترین مقاصد سفر پایتخت‌نشینان برای تفریحات زمستانی مانند برف‌بازی و اسکی است. 

همه چیز درباره شمشک تهران

شمشک کجاست؟

  • آدرس: استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش رودبار قصران، شهر شمشک (مشاهده روی نقشه)

درختان پاییزی شمشک از نمای بالا

منبع عکس: آخرین خبر، عکاس نامشخص

شمشک شهری خوش آب و هوا و سردسیر در شهرستان شمیرانات، میان کوهستان البرز است. این شهر در منطقه رودبار قصران قرار دارد و گرداگرد آن روستاهایی خوش آب و هوا و ییلاقی به چشم می‌خورند که از بهترین تفرجگاه‌های پایتخت محسوب می‌شوند.

شمشک در گذشته دهستانی شامل شمشک بالا و شمشک پایین بود؛ اما امروزه بخش‌های زیادی از روستاها و دهستان‌های رودبار قصران مانند سفیدستان، دربندسر، درود و جیرود با یکدیگر ادغام شده‌اند و به‌همراه شمشک بالا و پایین، شهر شمشک را تشکیل می‌دهند.

شهر شمشک در کنار مناطقی مانند لواسان، فشم و میگون، از مهم‌ترین ییلاق‌های تهران به شمار می‌رود و وجود پیست‌های اسکی شمشک و دربندسر در این شهر، گردشگران را نه‌تنها در تابستان که در فصل‌های سرد سال نیز به این شهر جذب می‌کنند. به‌دلیل ارتفاع بالای شهر شمشک، بهار در این شهر دیرتر از شهر تهران آغاز می‌شود و زمستان نیز زودتر از راه می‌رسد. برای بازدید از این شهر و جاذبه‌های طبیعی آن در تمام سال باید لباس گرم اضافه همراه داشته باشید.

چگونه به شمشک برویم

جاده شمشک در زمستان پوشیده از برف

منبع عکس: ایرنا، عکاس نامشخص

فاصله شهر شمشک تا مرکز تهران در حدود ۶۰ کیلومتر است؛ اما از ابتدای جاده لشگرک در شمال شرقی پایتخت تا شمشک مسیری در حدود ۳۵ کیلومتر پیش رو دارید. از ابتدای جاده لشگرک تا شمشک را می‌توانید در زمانی کمتر از یک ساعت طی کنید؛ اما روزهای پایانی هفته، این مسیر ترافیک بیشتری دارد.

دسترسی به جاده لشگرک از مسیر بزرگراه بابایی در شمال شرقی تهران امکان‌پذیر است. در جاده لشگرک با عبور از پلیس راه، مسیر خود را در جاده پرپیچ‌وخم ادامه دهید تا به میدان ورودی لواسان و جاده فشم برسید. دور میدان نیم دور بچرخید و به جاده فشم وارد شوید. در ادامه با عبور از فشم، میگون تهران و دورود به دوراهی خواهید رسید که مسیر سمت راست شما را به شهر شمشک می‌رساند.

جاده تلو در انتهای بزرگراه شهید بابایی نیز به جاده فشم راه دارد؛ اما مسیر جاده لشگرک هموارتر است. در جاده فشم هرچه به‌سمت میگون و شمشک پیش بروید از کیفیت آسفالت مسیر کاسته می‌شود. در واقع به‌دلیل بارش بالای برف و باران در طول سال، هر ساله بخش‌های زیادی از این مسیر از بین می‌روند و مسیر پر از سنگ ریزه است. برای سفر به شمشک در طول زمستان باید تجهیزات کامل مانند زنجیر چرخ همراه داشته باشید.

دسترسی به شمشک از منطقه دیزین در استان البرز به‌وسیله جاده شمشک-دیزین نیز امکان‌پذیر است. این جاده کوهستانی و پرپیچ‌وخم در حدود ۱۷ کیلومتر طول دارد؛ اما به‌دلیل موقعیت کوهستانی آن بیش از نیمی از سال مسدود است. با وجود مسافت کوتاه جاده شمشک - دیزین، عبور از آن در شرایط عادی نزدیک به یک ساعت طول می‌کشد. برای تردد به شهر شمشک از این جاده باید حتما پیش از حرکت، وضعیت محور شمشک به دیزین را استعلام کنید.

تاریخچه شمشک

نمای شهر شمشک در پاییز از بالا

منبع عکس: روزنامه همشهری، عکاس نامشخص

شمشک در گذشته روستایی ییلاقی و خوش آب و هوا در شمال شرقی تهران بود که به دو بخش شمشک بالا و شمشک پایین تقسیم می‌شد. محیط کوهستانی اطراف این روستا از دیرباز مورد توجه پایتخت‌نشینان بود و گردشگران برای تعطیلات آخر هفته به این روستا سفر می‌کردند.

تا پیش از آغاز به فعالیت معادن صنعتی در شمشک، این روستا محیط بکر و طبیعی خود را حفظ کرده بود. در حدود یک قرن پیش مهندسان آلمانی برای اکتشاف و استخراج معادن منطقه رودبار قصران با عقد قراردادی با دولت ایران، به شمشک وارد شدند. با شروع فعالیت کارشناسان آلمانی در این منطقه، بهره‌برداری از معدن زغال‌سنگ شمشک آغاز شد. این معدن در زمان حکومت پهلوی نخست، از مهم‌ترین معادن تامین کننده زغال‌سنگ ایران بود و بخش زیادی از سوخت فسیلی ایران را تامین می‌کرد. ساکنان بومی شمشک و شهرها و روستاهای اطراف آن، کارگران این معدن بودند و نخستین جاده از تهران به‌سمت شمشک برای عبور ماشین‌های حمل بار این معادن ساخته شد.

با گذشت زمان فعالیت معدن زغال‌سنگ در شمشک کاهش یافت و متوقف شد و امروزه تنها معدن فسفات در این شهر فعال است. به مرور زمان روستای شمشک نیز گسترش پیدا کرد و در نهایت روستاهای سفیدستان، دربندسر، درود و جیرود نیز به محله‌های شمشک تبدیل شدند. پس از ادغام این مناطق با روستاهای شمشک بالا و پایین، شهر شمشک شکل گرفت.

پیست اسکی شمشک از قدیمی‌ترین پیست‌های اسکی تهران است که فعالیت خود را از سال ۱۳۲۷ آغاز کرد. نخستین تله اسکی به طول ۲۵۰ متر در سال ۱۳۳۷ در این پیست نصب شد. نخستین اسکی‌بازان منطقه شمشک، مهندسان آلمانی مشغول به کار در این نواحی بودند که در کوه‌های حاجی آباد شمشک اسکی می‌کردند. راه‌اندازی رسمی پیست اسکی شمشک در این منطقه، به شهرت و محبوبیت شمشک میان ساکنان پایتخت افزود. پس از آن با نصب تله سیژ ۵۰۰ متری در این پیست در سال ۱۳۴۲، استقبال بیشتری از آن صورت گرفت. در حال حاضر نیز گردشگران زیادی در طول زمستان، برای اسکی در پیست‌های شمشک و دربندسر به این شهر سفر می‌کنند و شمشک بخش زیادی از شهرت خود را از پیست‌های اسکی به دست آورده است.

دیدنی های شمشک

کوه های شمشک

کوهستان های اطراف شمشک در پاییز از نمای دور

منبع عکس: ایرنا، عکاس نامشخص

شهر شمشک در کوهپایه‌های البرز قرار دارد و اطراف آن را قله‌های بلندی پوشاند‌ه‌اند که در طول سال مورد توجه کوهنوردان قرار می‌گیرند. در میان مسیرهای کوهنوردی شمشک، برخی مسیرها مختص کوهنوردان حرفه‌ای هستند و پیمایش آن‌ها برای ورزشکاران مبتدی چندان مناسب نیست.

قله کلون بستک با ارتفاع بیش از ۴,۲۰۰ متر از سطح دریا بلندترین کوه شمشک است. برای صعود به این قله نیاز به آمادگی بدنی بالا و ابزار حرفه‌ای کوهنوردی خواهید داشت. قله سرکچال از دیگر کوه‌های شمشک است که راه‌های مختلفی برای صعود به آن وجود دارند. این کوه سه قله مناسب برای کوهنوردی دارد و مسیر دسترسی شمشک به آن‌ها از میدان سپیدان آغاز می‌شود.

قله‌های شترپا، یزدکی و برفکه از دیگر کوه‌های شمشک هستند که صعود به آن‌ها برای همه علاقه‌مندان به کوهنوردی میسر است. مسیر کوهنوردی قله‌های شترپا و یزدکی از روستای طاق بالا آغاز می‌شود و برای صعود به قله برفکه باید به‌سمت روستای طاش بروید. دامنه‌های این کوه‌ها در تابستان مملو از گیاهان معطر و دارویی است.

امامزاده های شمشک

بارگاه امامزاده محمد شمشک از نمای دور

منبع عکس: بلد، عکاس نامشخص

در شهر شمشک امامزاده‌های مختلفی قرار دارند که بازدید از آن‌ها برای علاقه‌مندان به جاهای دیدنی تاریخی، خالی از لطف نیست. امامزاده محمد (ع) و امامزاده اسماعیل (ع) در نقاط مرتفعی در شمشک و در فاصله کوتاهی از یکدیگر قرار گرفته‌اند و نسبت به سایر امامزاده‌های این شهر، شهرت بیشتری دارند.

دیگر امامزاده شمشک آستان متبرک شاهزاده حسین (ع) است که در روستای امامه قرار دارد. این بقعه جایگاهی ویژه میان بومیان شمشک دارد و در جوار چشمه «حاج کدخدا» قرار گرفته است.

منطقه تل تنگه

آبشار تل تنگه دربندسر از نمای نزدیک بین شکاف کوه

منبع عکس: سایت نشان، عکاس نامشخص

منطقه تل تنگه در نزدیکی دربندسر و میان کوهستان‌های شمشک قرار دارد. دلیل نام‌گذاری این منطقه نیز مسیر باریک این تنگه میان دو کوه است. به‌دلیل موقعیت ویژه‌ منطقه تل تنگه، نور خورشید در طول سال به این تنگه نمی‌رسد و آب و هوای آن حتی در طول تابستان نیز سرد است.

یکی از سرچشمه‌های رودخانه جاجرود در منطقه تل تنگه دربندسر قرار دارد. این تنگه در زمستان مملو از برف و غیر‌قابل‌دسترس است و در برخی سال‌ها حتی در تابستان نیز می‌توان در تل تنگه برف دید. مسیر دسترسی به این تنگه از جاده‌ای خاکی می‌گذرد که امکان تردد وسیله نقلیه در آن وجود ندارد.

برای بازدید از منطقه تل تنگه باید با پای پیاده مسیری نیم ساعته را در جاده خاکی تل تنگه در بخش شمالی دربندسر طی کنید. با کمی پیاده‌روی در این تنگه به آبشاری زیبا خواهید رسید که با نام «آبشار تل تنگه» یا «آبشار دربندسر» شناخته می‌شود.

روستای امامه

طبیعت روستای امامه شمشک در  دامنه کوهستان

منبع عکس: سایت ۱۱۸ سفر، عکاس نامشخص

روستای امامه از سرسبزترین روستاهای رودبار قصران در شمشک است که به‌دلیل عدم دسترسی مناسب به این روستا، در گذشته از آن با نام تبعیدگاه شمشک یاد می‌کردند. امروزه این روستا جاده‌ای مناسب دارد و طبیعت زیبای آن گردشگران زیادی را در طول فصل تابستان به این روستا جذب می‌کند.

سراسر روستای امامه را باغ‌های میوه پوشانده‌اند که در تابستان به بار می‌نشینند. این روستا از دو بخش امامه بالا و امامه پایین تشکیل می‌شود و در حال حاضر، ویلاهای زیبا و خانه‌های روستایی متنوعی در آن به چشم می‌خورند. قلعه امامه بنایی تاریخی در بخش شمال شرقی روستای امامه بالا است که نام آن در فهرست آثار ملی ایران به چشم می‌خورد. این روستا جاذبه‌های طبیعی نیز دارد که از میان آن‌ها می‌توان به «چشمه پیرحمزه» و «باغ تنگه» اشاره کرد.

پیست‌های اسکی شمشک

در شهر شمشک دو مجموعه پیست اسکی فعالیت می‌کنند که از روزهای پایانی فصل پاییز تا نخستین روزهای فصل بهار پذیرای گردشگران علاقه‌مند به این رشته ورزشی هستند. این دو پیست در فاصله کوتاهی از یکدیگر گرفته‌اند و امکانات مناسب و استانداردی دارند. پیست دربندسر نسبت به پیست شمشک شیب کمتری دارد و برای ورزشکاران مبتدی مناسب‌تر است. این مجموعه‌ها از بهترین پیست‌های اسکی تهران هستند. در ادامه به معرفی پیست‌های اسکی شمشک می‌پردازیم.

پیست اسکی شمشک

  • آدرس: استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش رودبار قصران، شهر شمشک، پیست اسکی شمشک (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۷-۲۶۵۲۷۴۴۵-۰۲۱
  • ساعت کار: پیست‌های روز از ساعت هشت صبح تا سه بعد از ظهر و پیست شب از دوشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۶ عصر تا ۱۰ شب

تجمع گردشگران در پیست اسکی شمشک تهران

منبع عکس: سایت پیست اسکی شمشک، عکاس نامشخص

پیست اسکی شمشک معروف‌ترین پیست اسکی در شمال شرقی تهران در شهر شمشک است که عنوان دومین پیست بین‌المللی ایران را نیز پس از پیست بین‌المللی دیزین دارد. این پیست نخستین بار در سال ۱۳۳۷ افتتاح شد؛ اما با ایجاد تغییرات اساسی در ویژگی‌های فنی این پیست مانند شیب، طول و شکل مسیر آن در سال ۱۳۷۵، استانداردهای جهانی را به دست آورد.

در مجموعه ورزشی شمشک چهار پیست اسکی دایر هستند که ارتفاع آن‌ها بین ۲,۵۰۰ تا ۳,۰۵۰ متر از سطح دریا تغییر می‌کند. پیست مهتاب با طول ۱۹۵۰ متر، طولانی‌ترین پیست در مجموعه شمشک است که در بخش غربی و جنوبی این مجموعه قرار دارد. در این پیست یکی از تله سیژهای تهران به طول ۱,۲۰۰ متر شما را تا اختلاف ارتفاع ۶۰۰ متر از پایین پیست بالا می‌برد. مسیر پیست مهتاب از هتل شمشک تا قله امتداد دارد و ۸۰۰ متر آن را می‌توانید با تله سیژ طی کنید. مسافت بین نیم قله تا پایین پیست مهتاب با طول ۸۰۰ متر و اختلاف ارتفاع ۱۳۰ متر برای اسکی‌بازان مبتدی مناسب است.

پیست آفتاب دیگر پیست مجموعه شمشک در بخش شرقی این مجموعه است که تا جنوب امتداد دارد. طول این پیست ۱,۸۵۰ متر است و اختلاف ارتفاع آن از بام تا پایین مسیر پیست به ۵۵۰ متر می‌رسد. پیست آفتاب بین مدرسه اسکی شمشک تا قله امتداد دارد و یک دستگاه تله سیژ به طول ۱,۲۰۰ متر، ورزشکاران را به بام این پیست می‌رساند.

نورپردازی زیبا در پیست شب شمشک

منبع عکس: مجله دلتا، عکاس نامشخص

پیست اسکی شب در بخش غربی مجموعه شمشک از زیباترین پیست‌ها در مجموعه شمشک است که در طول شب با نورافکن‌ها روشن می‌شود. این پیست از هتل تا نیم قله امتداد دارد و طول آن به ۹۵۰ متر می‌رسد. پیست شب شمشک در طول سال‌های گذشته در روزهای دوشنبه تا پنجشنبه دایر بوده است.

پیست اسکی مبتدی شمشک در بخش جنوب غربی این مجموعه در حدود ۴۰۰ متر طول و ۴۰ متر اختلاف ارتفاع دارد. این پیست برای کودکان و نوجوانان تازه کار نیز مناسب است و یک تله اسکی نیز دارد.

از دیگر امکانات مجموعه پیست‌های شمشک می‌توان به مدرسه اسکی اشاره کرد. این مدرسه جنب ورودی اصلی پیست شمشک قرار دارد و از ساعت ۹ صبح تا سه بعد از ظهر فعالیت می‌کند. در این مجموعه کافی‌شاپ و چهار رستوران نیز وجود دارند که در طول فعالیت پیست‌های اسکی به ورزشکاران خدمات ارائه می‌دهند. پیست اسکی شمشک پارکینگ اختصاصی ندارد و در بخش ورودی این مجموعه نیز فضا برای پارک خودروها محدود است.

پیست اسکی دربندسر

  • آدرس: استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش رودبار قصران،‌ شهر شمشک، پیست اسکی دربندسر (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن:  ۷۵۱۸۶۰۰۰-۰۲۱
  • ساعت کار: پیست‌های روز از هشت صبح تا سه بعد از ظهر و پیست شب از سه بعد از ظهر تا هشت شب

پیست اسکی دربندسر برفکوبی شده از نمای بالا

منبع عکس: ایرنا، عکاس نامشخص

پیست اسکی دربندسر دیگر پیست اسکی در شهر شمشک است که قدمت آن به سال ۱۳۶۰ می‌رسد. ارتفاع بام این پیست ۳,۰۵۰ متر از سطح دریا است و پایین‌ترین بخش آن در حدود ۲,۶۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این پیست در اختیار بخش خصوصی قرار دارد و به‌خصوص در زمان شلوغی پیست اسکی شمشک گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می‌کند.

در مجموعه دربندسر دو پیست اصلی و مبتدی فعالیت می‌کنند و این مجموعه پیست شب نیز دارد. در پیست اصلی دو تله سیژ و یک تله کابین، اسکی‌بازان را به بالای کوه می‌رسانند. تله سیژها دو و چهار نفره هستند و مسافت کمتری به نسبت تله کابین بالا می‌روند. تله کابین دربندسر تا پیست سرلو بالا می‌رود و اسکی‌بازان حرفه‌ای در این پیست می‌توانند مسافتی دو برابر نسبت به مسیر تله سیژها را با شیب بیشتر اسکی کنند.

پیست مبتدی دربندسر برای ورزشکاران تازه‌وارد بسیار مناسب است. این پیست شیب کمی نسبت به پیست اصلی دربندسر دارد و یک تله سیژ بشقابی اسکی‌بازان را تا ارتفاع بام آن بالا می‌برد. در پیست اصلی دربندسر یک مسیر ویژه برای اسکی‌بازان مبتدی وجود دارد که آن را با نام لاین خیابانی می‌شناسند. اسکی‌بازان پس از ورود به پیست اصلی می‌توانند ابتدا در این مسیر اسکی کنند تا آمادگی بیشتری برای اسکی در لاین اصلی به دست بیاورند.

مجموعه دربندسر پیست شب نیز دارد؛ اما برای اسکی‌بازان مبتدی مناسب نیست. در این مجموعه مدرسه اسکی نیز دایر است. در پیست اسکی دربندسر امکانات دیگری مانند رستوران و کافی شاپ نیز وجود دارند که ورزشکاران پس از اسکی برای رفع خستگی و صرف غذا و نوشیدنی در آن‌ها اتراق می‌کنند. ظرفیت پارکینگ مجموعه دربندسر محدود است و در روزهای پایانی هفته به سرعت پر می‌شود.

بهترین زمان سفر به شمشک

منظره درختان سرسبز شمشک از نمای بالکن ویلا

منبع عکس: روزنامه عصر ایران، عکاس نامشخص

شهر شمشک در منطقه‌ای کوهستانی و خوش آب و هوا قرار دارد که حتی در گرم‌ترین روزهای سال نیز آب و هوای آن معتدل می‌ماند. این شهر و مناطق اطراف آن در بخش رودبار قصران، از بهترین ییلاق‌های نزدیک تهران هستند و گردشگران زیادی برای فرار از شلوغی و گرمای تهران در تابستان به این مناطق سفر می‌کنند.

شهر شمشک در طول فصل تابستان بسیار سرسبز است و طبیعت چشم‌نوازی دارد. کوهستان‌های اطراف شمشک از اواسط بهار تا اواخر تابستان مناسب کوهنوردی هستند. جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شمشک نیز در این زمان از سال از گردشگران زیادی میزبانی می‌کنند.

شهر شمشک در بازه‌ای طولانی از سال آب و هوایی سرد همراه با بارش برف و باران دارد. بهار در این منطقه دیرتر از شهر تهران آغاز می‌شود و از اواسط پاییز نیز بارش‌های زمستانی چهره این شهر را سفید می‌کنند.

چنانچه برای کوهنوردی، اتراق در طبیعت و بازدید از جاذبه‌های طبیعی شهر شمشک به این شهر سفر می‌کنید، بهترین زمان سفر به شمشک برای شما از اواخر بهار تا واپسین روزهای تابستان خواهد بود. برای ورزشکارن علاقه‌مند به اسکی نیز بهترین زمان از واپسین روزهای فصل پاییز تا نخستین روزهای فصل بهار است. البته بازه زمانی مناسب برای اسکی در پیست‌های شمشک در طول سال‌های مختلف با توجه به آب و هوا و میزان بارش‌ها تغییر می‌کند و پیش از سفر به این پیست‌ها باید وضعیت فعالیت آن‌ها را به‌صورت تلفنی استعلام کنید.

اقامت در شمشک

یکی از دلایل استقبال گسترده گردشگران از پیست‌های اسکی شمشک، دربندسر و جاهای دیدنی شمشک، وجود مراکز اقامتی و هتل‌های مناسب در شهر شمشک است. بسیاری از اسکی‌بازان در روزهای پایانی هفته در فصل‌های سرد سال، به‌سمت شمشک می‌روند تا دو روز پایانی هفته را در پیست‌های اسکی بگذرانند. در سایر زمان‌های سال نیز، گردشگران برای گشت‌وگذار در شمشک سفری بیش از یک روز را برنامه‌ریزی می‌کنند.

برای اقامت شبانه در شهر شمشک گزینه‌های متنوعی وجود دارند. در حال حاضر، ویلاهایی لوکس و با کیفیت و آپارتمان‌های مبله در نزدیکی پیست‌های اسکی و جاهای دیدنی شمشک برای اجاره وجود دارد؛ اما بهترین گزینه‌ها برای اقامت در این شهر، هتل‌های شمشک است.

هتل شمشک

  • آدرس: استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش رودبار قصران، شهر شمشک، هتل جهانگردی شمشک (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۸۸۶۸۱۱۶۷-۰۲۱

نمای بیرونی ساختمان هتل جهانگردی شمشک

منبع عکس: اقامت ۲۴، عکاس نامشخص

هتل شمشک را با نام هتل جهانگردی شمشک نیز می‌شناسند. این هتل در گذشته اقامتگاهی اختصاصی برای خانواده پهلوی بود و بعدها برای استفاده عموم به‌شکل هتل جهانگردی درآمد. هتل شمشک نزدیک‌ترین اقامتگاه به پیست اسکی شمشک است.

هتل جهانگردی شمشک سه طبقه و ۱۷ اتاق و سوئیت دارد. این هتل در طول سال فعالیت می‌کند؛ اما شلوغ‌ترین روزهای آن هم‌زمان با فعالیت پیست‌های اسکی است. اتاق‌ها و سوئیت‌های هتل شمشک شامل اتاق‌های یک تا سه تخته و سوئیت‌های سه و چهار تخته می‌شوند. قیمت اتاق‌های این هتل در پاییز ۱۴۰۱ از مبلغ پایه ۸۳۰,۰۰۰ تومان آغاز می‌شود.

برای اقامت در هتل جهانگردی شمشک به‌خصوص در روزهای زمستان، حتما اتاق مورد نظر خود را از قبل رزرو کنید. رزرو اتاق‌ها با خدماتی رایگان مانند اینترنت و صبحانه همراه است. این هتل پارکینگ دارد؛ اما در حدفاصل این پارکینگ تا هتل ۲۰۰ پله وجود دارد که پیمایش آن برای افراد سالمند یا کم‌توان مناسب نیست. در طول زمستان نیز امکان تردد تا ورودی اصلی هتل با وسیله نقلیه به‌دلیل ازدحام بالا وجود ندارد.

بوتیک هتل شمشک

  • آدرس: استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش رودبار قصران، شهر شمشک، روبه‌روی ساختمان شهرداری، بوتیک هتل شمشک (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۲۶۵۲۷۹۴۱-۰۲۱

نمای بیرونی هتل بوتیک شمشک با نورپردازی شبانه

منبع عکس: سایت دیدنی‌تر، عکاس نامشخص

بوتیک هتل شمشک از دیگر اقامتگاه‌های شهر شمشک در نزدیکی پیست‌های اسکی این شهر است که ساختمانی قدیمی دارد. این هتل نخستین بار در دهه ۴۰ شمسی کار خود را آغاز کرد و در دهه ۸۰ فعالیت آن متوقف شد. هتل بوتیک شمشک دو طبقه و ۱۶ اتاق دارد و در سال ۱۳۹۷ پس از بازسازی کامل مورد بهره‌برداری دوباره قرار گرفت.

داخل هتل بوتیک شمشک ساختاری سنتی دارد و در تزیینات آن از وسایل قدیمی استفاده شده است. اتاق‌های این هتل چشم‌اندازی تماشایی از کوهستان های پربرف دارند. ظرفیت پارکینگ این هتل در حدود ۲۰ ماشین است و برای اقامت در آن باید سوئیت یا اتاق مورد نظر خود را از قبل رزرو کنید. بوتیک هتل شمشک در دسته هتل‌های لاکچری قرار دارد.

مجتمع اقامتی بارین شمشک

  • آدرس: استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش رودبار قصران، شهر شمشک، مجتمع اقامتی بارین شمشک (مشاهده روی نقشه)

ساختمان مجتمع اقامتی بارین با نمای سفید از نمای پایین

منبع عکس: ایران بوکینگ، عکاس نامشخص

مجتمع اقامتی بارین شمشک را با نام «هتل گل یخ» یا «هتل بارین» نیز می‌شناسند. معماری زیبای این هتل و شباهت آن به قلعه‌ای یخی توجه گردشگران را به سوی خود جلب می‌کند. نمای بیرونی هتل بارین یک دست سفید است و در تزیینات داخلی اتاق‌ها نیز رنگ غالب سفید به چشم می‌خورد. هتل بارین در دامنه کوهستان قرار دارد و شکل ظاهری اتاق‌های آن سبب شهرت این هتل به نام «هتل اسکیمویی» نیز شده است. هتل بارین در سال ۱۳۹۰ رتبه دوم جایزه معمار و جایزه بین‌المللی طرح نوین شیکاگو را به دست آورد.

هتل بارین شمشک دارای ۱۰ طبقه و ۶۷ اتاق و سوئیت است که بین ۴۵ تا ۲۷۰ متر مربع مساحت دارند. چشم‌انداز پنجره‌های این اتاق‌ها کوهستان‌های شمشک است که در زمستان مملو از برف هستند. برای اقامت در این هتل نیز باید از قبل اتاق یا سوئیت مورد نظر خود را رزرو کنید. نکته حائز اهمیت در رزرو اتاق‌های مجتمع اقامتی بارین، خرید زمانی سوئیت‌ها است؛ به این ترتیب که می‌توان بر اساس زمان مورد نیاز اتاق‌ها را رزرو کرد. این هتل در فاصله یک کیلومتری از پیست اسکی شمشک قرار دارد.

در بخش دیدگاه‌ها می‌توانید تجربه‌های خود از گشت‌وگذار در این منطقه را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

شمشک کجاست؟

فاصله شمشک تا تهران حدود ۶۰ کیلومتر است؛ از ابتدای جاده لشگرک در شمال شرقی پایتخت تا شمشک مسیری در حدود ۳۵ کیلومتر پیش رو دارید. از ابتدای جاده لشگرک تا شمشک را می‌توانید در زمانی کمتر از یک ساعت طی کنید.

چگونه به شمشک برویم؟

دسترسی به جاده لشگرک و شمشک از مسیر بزرگراه بابایی در شمال شرقی تهران امکان‌پذیر است. در جاده لشگرک با عبور از پلیس راه، مسیر خود را در جاده پرپیچ‌وخم ادامه دهید تا به میدان ورودی لواسان و جاده فشم برسید. دور میدان نیم دور بچرخید و به جاده فشم وارد شوید. در ادامه با عبور از فشم، میگون و دورود به دوراهی خواهید رسید که مسیر سمت راست شما را به شهر شمشک می‌رساند.

فعالیت پیست‌های اسکی شمشک چه زمانی آغاز می‌شود؟

به‌طور معمول از اواخر آذر ماه 

در سفر به شمشک کجا اقامت کنیم؟

هتل‌های شمشک و ویلاهای اجاره‌ای بهترین گزینه‌های اقامت در شمشک هستند.

عکس‌ کاور از وب‌سايت پینورست

مطالب مرتبط:

دیدگاه