ییلاقات اصفهان ؛ تفرجگاه هایی میان کویر

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش چهار شنبه، ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۴
ییلاقات اصفهان ؛ تفرجگاه هایی میان کویر

ییلاقات اصفهان از خوش آب و هواترین مناطق این استان کویری هستند و برای فرار از روزهای گرم تابستان، بهترین گزینه‌ به شمار می‌روند.

اصفهان از تاریخی‌ترین شهرهای ایران است و گردشگران خارجی زیادی در طول سال برای بازدید از جاهای دیدنی اصفهان به این شهر کشور ما سفر می‌کنند. گرچه اصفهان را با جاذبه‌های تاریخی آن می‌شناسند، اطراف آن دیدنیهای طبیعی زیبایی قرار دارند که بهترین ییلاقات اصفهان هستند.

در سفر به اصفهان می‌توانید زمانی را به بازدید از روستاهای خوش آب و هوا و مناطق ییلاقی اطراف این شهر اختصاص دهید. برای آشنایی با زیباترین جاذبه‌های طبیعی اطراف اصفهان در این مقاله با ما همراه باشید. در ادامه ما به معرفی بهترین ییلاقات اصفهان، ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن‌ها و دیدنیهای هرکدام می‌پردازیم.

با بهترین ییلاقات اصفهان آشنا شوید:

پارک کوهستانی صفه

  • آدرس پارک کوهستانی صفه: جنوب اصفهان، بزرگراه شهدای صفه، پارک کوهستانی صفه (مشاهده روی نقشه)

نمایی از پارک کوهستانی صفه با حضور گردشگران در روز ابری

منبع عکس: خبرگزاری فارس، عکاس نامشخص

پارک کوهستانی صفه منطقه‌ای خوش آب و هوا در حومه شهر اصفهان است که امکانات تفریحی مناسبی برای گردشگران دارد. مسیر کوهپیمایی کوه صفه در این پارک به‌دلیل وجود صخره‌های بلند، صخره‌نوردان را نیز به این منطقه جذب می‌کند. از طرفی، در این منطقه آب‌نماها و برکه‌هایی تعبیه کرده‌اند که اطراف آن‌ها را فضای سبز پوشانده است. اتراق در این منطقه خوش آب و هوا در اصفهان و آشپزی در طبیعت، موردعلاقه بسیاری از گردشگران است.

صفه را یکی از بهترین پارک های اصفهان می‌دانند که از امکانات آن می‌توان به تله کابین، سالن بولینگ، پارک بادی، باغ وحش و فضای مناسب برای پیاده نوردی اشاره کرد. در این منطقه جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متنوعی نیز وجود دارند که از میان آن‌ها می‌توان چشمه درویش، چشمه چاه درویش، گردنه باد و قلعه شاهدز یا قلعه دیو را نام برد.

حوضچه های پارک کوهستانی صفه در جوتر کوه و درختان سبز

منبع عکس نامشخص

از کوه صفه با نام بام اصفهان یاد می‌کنند و مسیر تله کابین پارک کوهستانی صفه چشم‌انداز زیبایی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی اطراف این کوه دارد. این پارک به رودخانه زاینده رود و جلگه‌های سرسبز اطراف آن نیز مشرف است. گردنه باد در امتداد هزار دره در جوار کوه صفه قرار دارد و موقعیت مکانی این منطقه سبب شدت جریان باد در آن می‌شود؛ به همین دلیل نام آن را گردنه باد گذاشته‌اند. پارک کوهستانی صفه از بهترین مناطق ییلاقی شهر اصفهان است که ظرفیت‌های گردشگری بالایی دارد.

باغ بهادران

  • آدرس باغ بهادران: جنوب غربی اصفهان، شهرستان لنجان، بخش باغ بهادران (مشاهده روی نقشه)

درختان سرسبز باغ بهادران اصفهان در جوار زاینده رود

منبع عکس: خبرگزاری صدا و سیما، عکاس نامشخص

باغ بهادران شهری زیبا و خوش آب و هوا در شهرستان زرین شهر است که در جنوب غربی اصفهان قرار دارد. از این منطقه با نام‌هایی چون باغ آذران، باغ باباداران و باغ وردان نیز یاد می‌کنند. هم جواری این شهر و روستاهای اطراف آن با زاینده رود، این مناطق را به مقاصدی ییلاقی و خوش آب و هوا برای ساکنان اصفهان و دیگر گردشگران تبدیل کرده‌اند.

در باغ بهادران باغ‌های سرسبز، زمین‌های کشاورزی و چمنزارهای انبوه به چشم می‌خورند. بهترین زمان بازدید از این منطقه فصل‌های بهار و تابستان هستند؛ اما پاییز نیز در باغ بهادران جذاب و تماشایی است. در فصل پرآبی زاینده رود تفریحاتی مانند رفتینگ در این منطقه انجام می‌شود. طبیعت‌گردی، اسب‌سواری و دوچرخه‌سواری در طبیعت از دیگر تفریحات جذاب در باغ بهادران به شمار می‌روند.

ساحل زاینده رود در باغ بهادران و قایق های رفتینگ

منبع عکس: خبرگزاری صدا و سیما، عکاس نامشخص

باغ بهادران جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی در خود جا داده است که در سفر به این منطقه ضمن لذت از آب و هوای ییلاقی آن، می‌توانید از این جاذبه‌ها نیز بازدید کنید. «قلعه چهار برجدر» از دوره حکومت صفویان در جنوب این شهر قرار دارد و مقبره شاهزادگان و امامزاده‌های دیگری نیز در این ناحیه قرار گرفته‌اند. از روستاهای خوش آب و هوای این منطقه نیز می‌توان به مورکان، کرچگان، برنجگان و خشوئیه اشاره کرد. این روستاها مناطقی مناسب برای اقامت در طبیعت هستند و دیدنیهای برجسته‌ای نیز دارند. دسترسی به باغ بهادران از شهرهای اصفهان و شهرکرد میسر است. در مسیر اصفهان به باغ بهادران، با عبور از شهرهای فلاورجان، فولاد شهر و زرین شهر، به باغ بهادران و روستاهای اطراف آن خواهید رسید.

پارک ملی کلاه قاضی 

  • آدرس پارک ملی کلاه قاضی: جنوب اصفهان، جاده شهرضا، بعد از بهارستان، پارک ملی کلاه قاضی (مشاهده روی نقشه)

گوزن های شاخدار در حال نوشیدن آب در حوضچه آب منطقه کلاه قاضی

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا، عکاس نامشخص

پارک ملی کلاه قاضی یکی از مهم‌ترین پناهگاه‌های حیات وحش و زیستگاه‌های طبیعی در مرکز ایران است که دشت‌ها و صخره‌های سرسبز سراسر آن را پوشانده‌اند. این منطقه از دیرباز به‌دلیل ظرفیت‌های برجسته طبیعی مورد توجه پادشاهان قرار داشت و حاکمان برای اتراق در طبیعت به این ییلاق خوش آب و هوا می‌رفتند.

پارک ملی کلاه قاضی قسمتی از منطقه حفاظت‌شده و شکار ممنوع در جنوب شرقی اصفهان است

در گذشته منطقه کلاه قاضی وسعت زیادی داشت و با گذشت زمان برای حفاظت از این محدوده وسیع، بخش‌هایی از آن را شکار ممنوع اعلام کردند. بخش شمال غربی این محدوده، منطقه حفاظت‌شده شاهکوه نامیده شد و بخش جنوب شرقی این منطقه که شامل ارتفاعات کلاه قاضی و دشت‌های اطراف آن بود، پارک حیات وحش کلاه قاضی نام گرفت.

در حال حاضر پارک ملی کلاه قاضی بخش‌هایی از منطقه پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی را شامل می‌شود. در سراسر این منطقه چشمه‌های طبیعی جریان دارند که سبب سرسبزی این محدوده می‌شوند. «کل» و «بز» شاخص‌ترین گونه‌های جانوری در این پارک ملی به شمار می‌روند و گونه‌های متنوع جانوری و گیاهی نیز در این پارک وجود دارند.

آهو و گوزن های پارک ملی کلاه قاضی روی دامنه کوه

منبع عکس: خبرگزاری مهر، عکاس نامشخص

پارک ملی کلاه قاضی به‌لحاظ موقعیت جغرافیایی در فلات مرکزی ایران قرار دارد و وجود دامنه‌های سرسبز کوهستانی و دشت‌های وسیع در این ناحیه، اهمیت این منطقه را دوچندان می‌کنند. در بازدید از این پارک ملی به یاد داشته باشید، پارک‌های ملی ایران از بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین ذخایر طبیعی کشور ما و تمام جهان هستند. هرگونه آسیب به اکوسیستم این منطقه، آثار مخرب و جبران ناپذیری در آینده خواهند داشت؛ پس در حراست از طبیعت این منطقه بکوشید و دست به شکار و آزار حیوانات نزنید.

منطقه گردشگری لادر

  • آدرس منطقه گردشگری لادر: پنج کیلومتری شهرستان خمینی شهر، منطقه گردشگری لادر (مشاهده روی نقشه)

منطقه گردشگری لادر از بالای کوه

منبع عکس: صفحه اینستاگرام kooja.berim، عکاس نامشخص

منطقه گردشگری لادر با چشمه‌های طبیعی و دیدنیهای برجسته از زیباترین ییلاق های اصفهان است که گردشگران زیادی در طول سال از آن بازدید می‌کنند. این ناحیه کوهستانی است و آب و هوای خوب آن در طول سال گردشگران زیادی را به‌سمت خود می‌کشاند. در منطقه گردشگری لادر امکانات مناسبی برای رفاه عموم گردشگران تعبیه کرده‌اند. بهترین زمان برای بازدید از این منطقه فصل‌های بهار و تابستان هستند؛ اما در زمستان نیز قندیل‌های یخی چشمه و آبشار لادر تماشایی هستند.

چادرهای اقامتی مسافران در منطقه گردشگری لادر از بالا

منبع عکس: صفحه اینستاگرام kooja.berim، عکاس نامشخص

منطقه گردشگری لادر در شهرستان خمینی شهر قرار دارد و در گذشته پادشاهان زیادی به‌دلیل آب و هوای خوب این منطقه در فصل‌های گرم سال به این منطقه سفر می‌کردند؛ به همین دلیل در این ناحیه جاذبه‌های تاریخی گوناگونی نیز به چشم می‌خورند. برجسته‌ترین جاذبه طبیعی لادر چشمه آن است که از میان صخره‌های کوه و دره بیرون می‌آید.

آب چشمه لادر بسیار شفاف و گوارا است و در واقع از مجموعه‌ای از چشمه‌ها تشکیل می‌شود. اطراف چشمه لادر پارکینگ برای گردشگران تعبیه کرده‌اند که روبه‌روی این آبشار قرار دارد. در مسیر دره، سمت چپ این آبشار به چشمه لادر خواهید رسید که در بیشتر زمان‌های سال پرآب است.

حوضچه های چشمه لادر در دامنه کوهستان

منبع عکس: صفحه اینستاگرام kooja.berim، عکاس نامشخص

اگر به طبیعت گردی علاقه دارید، دره‌های منطقه گردشگری لادر محیطی مناسب برای پیاده‌روی در طبیعت هستند و آبشارها و حوضچه‌های زیبایی در بخش‌های مختلف آن به چشم می‌خورند. این منطقه برای ورزشکاران کوهنورد و صخره‌نورد نیز جذابیت زیادی دارد.

پارک ساحلی زرین شهر

  • آدرس پارک ساحلی زرین شهر: زرین شهر، فلکه مرکزی، بعد از چهارراه سعدی (مشاهده روی نقشه)

طبیعت سرسبز پارک زرین شهر کنار دریاچه مصنوعی

منبع عکس: صفحه اینستاگرام kooja.berim، عکاس نامشخص

پارک ساحلی زرین شهر از پرطرفدارترین مقاصد ییلاقی استان اصفهان در منطقه لنجان و در جوار زاینده رود است. اطراف این پارک را زمین‌های کشاورزی پوشانده‌اند. در این پارک دریاچه‌ای مصنوعی با امکانات تفریحی برای استفاده گردشگران تعبیه کرده‌اند. جریان زاینده رود در جوار پارک زرین شهر و دریاچه مصنوعی آن زیبایی این منطقه را دوچندان می‌کنند.

پارک ساحلی زرین شهر بیش از ۲۰۰ هزار متر مربع مساحت دارد و در فصل‌های بهار و تابستان گردشگران و مسافران از نقاط مختلف اصفهان برای فرار از گرمای هوا در این پارک اتراق می‌کنند. پارک ساحلی زرین شهر در حاشیه شمالی زاینده رود و در جنوب شهر قرار دارد و در آن امکاناتی مانند کلبه‌های اقامتی، رستوران، زمین بازی و فضای سبز وجود دارد.

آلاچیق های مسقف کنار زایندهرود در پارک ساحلی زرین شهر

منبع عکس: صفحه اینستاگرام kooja.berim، عکاس نامشخص

پارک ساحلی زرین شهر در روزهای تعطیل و مناسبت‌های مختلف بسیار شلوغ می‌شود. برای لذت بیشتر از امکانات داخلی این پارک مانند قایق‌سواری و پیاده روی در مسیرهای داخلی آن می‌توانید در روزهای میانی هفته به این پارک ساحلی بروید. اطراف این پارک نیز جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی دیگری قرار گرفته‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به مسجد رحیم خان، کبوترخانه باغ برجی، پل کله و آبشار شاه لرا اشاره کرد.

مجموعه تفریحی سد خمیران

  • آدرس مجموعه تفریحی سد خمیران: جاده نجف آباد به داران، روستای خمیران، دریاچه سد خمیران (مشاهده روی نقشه)

ساحل سفید کنار دریاچه سد خمیران اصفهان

منبع عکس: سیری در ایران، عکاس نامشخص

دریاچه سد خمیران در نزدیکی روستایی به همین نام در شهرستان تیران اصفهان قرار دارد. این دریاچه در نزدیکی روستاهای خوش آب و هوا در این استان قرار گرفته است و مقصد گردشگری بسیاری از علاقه‌مندان به طبیعت گردی در طول سال است. در فصل بهار آب این دریاچه به بیشترین مقدار خود می‌رسد. اطراف دریاچه خمیران امکانات رفاهی محدودی مانند سرویس‌های بهداشتی و آلاچیق برای اتراق مسافران تعبیه کرده‌اند.

دریاچه سد خمیران تفریحات آبی نیز دارد و علاقه‌مندان به ماهیگیری می‌توانند انواع ماهی را در این دریاچه صید کنند. سد خاکی خمیران بر امتداد رودخانه جاری از چشمه مرغاب قرار دارد. وجود این دریاچه در این منطقه سبب گسترش کشاورزی و چمنزارها اطراف آن شده است. در دریاچه سد خمیران اسکله‌های تفریحی با وسایل مورد نیاز تفریحات آبی به چشم می‌خورند.

دریاچه سد خمیران در جوار تپه های خاکی

منبع عکس: سیری در ایران، عکاس نامشخص

دریاچه سد خمیران و اطراف آن مناطقی مناسب برای اتراق در طبیعت و پیک نیک یک‌روزه هستند. گرداگرد این منطقه را نیز روستاهای مختلفی مانند «محمود آباد»، «جعفر آباد»، «خرمنان»، «خیر آباد»، «تندران» و «محمدیه» پوشانده‌اند که محیط‌هایی مناسب برای گردشگران علاقه‌مند به روستاگردی هستند.

آبشار شاه لولاک

  • آدرس آبشار شاه لولاک: جاده اصفهان به شهرکرد، شهرستان لنجان، چرمهین، آبشار شاه لولاک (مشاهده روی نقشه)

آبشار شاه لولاک میان تخته سنگ های خزه گرفته

منبع عکس: صفحه اینستاگرام kooja.berim، عکاس نامشخص

آبشار شاه لولاک در نزدیکی اصفهان و در فاصله کوتاهی از «چرمهین» قرار دارد. این آبشار در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته است و از دل صخره‌های آهکی به‌سمت حوضچه‌های پایین و زمین‌های کشاورزی دامنه کوه روان می‌شود. وجود این آبشار و کوهستان‌های اطراف، سبب سرسبزی مناطق کوهپایه‌ای در این منطقه شده است که آب و هوایی دلپذیر و معتدل دارند.

آبشار شاه لولاک و کوهستان آن برای مردم روستاهای اطراف بسیار ارزشمند هستند. هر ساله در این منطقه آیینی سنتی به نام «شاه لورا» توسط مردم محلی برگزار می‌شود

آبشار شاه لولاک در واقع از دو آبشار دائمی و فصلی تشکیل می‌شود که آبشار فصلی آن را با نام «هلکی» می‌شناسند. آبشار هلکی در فصل بهار جاری می‌شود. این آبشارها برای ساکنان این منطقه و روستاهای اطراف مقدس هستند و مردم محلی افسانه‌های گوناگونی از آن‌ها نقل می‌کنند. شکاف بزرگی در کوه شاه لولاک به چشم می‌خورد که به «غار چهل دختران» معروف است و نام آن را بر اساس افسانه‌های رایج در این منطقه انتخاب کرده‌اند. آیینی سنتی و باستانی با نام «شاه لورا» هر ساله در این منطقه و در جوار آبشار شاه لولاک برگزار می‌شود.

کوه شاه لولاک با ارتفاع بیش از دو هزار و ۷۰۰ متر از سطح دریا در رشته کوه زاگرس قرار دارد و ارتفاع آبشار شاه لولاک در این کوه به حدود ۷۰ متر می‌رسد. شدت جریان این آبشار منظره‌ای زیبا در دل کوه به وجود می‌آورد. آبشار شاه لولاک در فصل بهار پرآب‌ترین حالت خود را تجربه می‌کند و بهترین زمان برای بازدید از آن فصل‌های بهار و تابستان هستند؛ اما در طول زمستان این آبشار یخ می‌زند و منظره‌ای زیبا در دل کوه به وجود می‌آورد که مورد توجه طبیعت گردان زیادی است.

منبع عکس‌ها: صفحه اینستاگرام kooja.berim، عکاس نامشخص

آبشار شاه لولاک را با نام‌های «شالورا» و «شاه لورا» نیز می‌شناسند. در نزدیکی حوضچه سنگی پایین این آبشار کتیبه‌ای دستکند به چشم می‌خورد. بسیاری از مردم محلی از آب این آبشار می‌نوشند و آن را شفابخش می‌دانند. در پای کوه شاه لولاک تفرجگاهی برای اتراق گردشگران تعبیه کرده‌اند که امکانات تفریحی محدودی نیز دارد.

روستای طامه

  • آدرس روستای طامه: شهرستان نطنز، هفت کیلومتری جنوب غربی نطنز، دامنه کوه کرکس، روستای طامه (مشاهده روی نقشه)

طبیعت پاییزی اطراف روستای طامه و رودخانه

منبع عکس: صفحه اینستاگرام kooja.berim، عکاس نامشخص

روستای طامه ییلاقی خوش آب و هوا در نزدیکی نطنز است که اطراف آن را کوهستان‌های بلند و چشمه سارهای خروشان پوشانده‌اند. گرچه این منطقه در نزدیکی نقاط کویری اصفهان قرار دارد، اختلاف دمای آن با سایر شهرها و روستاهای اطراف زیاد است. این روستا در دامنه‌های کوهستانی پوشیده از چمنزار قرار دارد و در بهار و تابستان پوشیده از گل‌ و بوته‌های سبز می‌شود. دامنه‌های اطراف این روستا نیز پوشیده از گیاهان دارویی و خوشبو هستند.

آبشار طامه میان صخره های کوهستانی و درختان سبز

منبع عکس: صفحه اینستاگرام kooja.berim، عکاس نامشخص

طامه به‌معنای «میان مه» است و این روستا در فصل‌های سرد سال در هاله‌ای از مه قرار می‌گیرد که دلیل نام‌گذاری روستای طامه نیز همین است. کوه کرکس در بخش غربی این روستا قرار دارد و روستاهای دیگری مانند «کشه» و «اوره» نیز در اطراف روستای طامه به چشم می‌خورند که آن‌ها نیز از ییلاق‌های هم جوار این منطقه هستند.

جریان آب آبشار طامه میان سنگ ها از نمای نزدیک

منبع عکس: صفحه اینستاگرام kooja.berim، عکس نامشخص

از مهم‌ترین جاذبه‌های روستای طامه می‌توان به رودهای خروشان و آبشارهای این روستا اشاره کرد. دره‌های غربی روستای طامه نیز محیطی مناسب برای طبیعت گردی و اتراق در طبیعت دارند. آبشار طامه با ارتفاع بیش از ۲۰ متر در انتهای دره «پاپول» قرار گرفته است و دره دیگر در نزدیکی این روستا «پاکدار» نام دارد که مسیر دسترسی به روستاها و آبشارهای دیگر در آن قرار دارد. وجود این آبشار به‌همراه دیگر رودخانه‌ها، کشاورزی و باغداری در روستای طامه را پررونق کرده‌اند. از معروف‌ترین چشمه‌های اطراف این روستا می‌توان «دلاوون»، «لاگله» و «خواجه فاضل» را نام برد. بهترین زمان برای سفر به روستای طامه و لذت از زیبایی‌های طبیعت آن فصل‌های بهار و تابستان هستند. در این زمان آبشارها و رودها پرآب‌ترین حالت خود را دارند.

دهکده چادگان

  • آدرس دهکده چادگان: شهرستان چادگان، خیابان شمشاد، دهکده توریستی چادگان (مشاهده روی نقشه)

دهکده توریستی چادگان اصفهان در ساحل رودخانه

منبع عکس: صفحه اینستاگرام kooja.berim، عکاس نامشخص

دهکده تفریحی چادگان از زیباترین دیدنیهای اطراف اصفهان است که سابقه تاریخی بالایی دارد. در این منطقه ییلاقی فضای سبزی وسیع با گلخانه و گونه‌های متنوع گیاهی به چشم می‌خورد. دهکده چادگان در حاشیه زاینده رود قرار دارد و در حدود هزار و ۵۰۰ واحد اقامتی و ویلایی در آن ساخته‌اند.

دهکده توریستی چادگان امکانات مناسبی مانند تفریحات آبی، رستوران، پارکینگ، بوفه و آلاچیق‌های اقامتی دارد. از امکانات تفریحی موجود در این دهکده می‌توان به باشگاه سوارکاری، اسکله قایقرانی، استخر، زمین‌های فوتبال و والیبال و بسکتبال، تله کابین، میزهای تنیس و پیست دوچرخه‌سواری اشاره کرد.

واحدهای مسکونی و اجاره ای در دهکده توریستی چادگان از نمای دور

منبع عکس: صفحه اینستاگرام kooja.berim، عکاس نامشخص

سراسر دهکده چادگان مملو از باغ‌های میوه است و طرفداران ماهیگیری برای صید انواع ماهی‌های قزل‌آلا و کپور زرد به این دهکده می‌آیند. در این دهکده توریستی می‌توانید در طبیعت اتراق و آشپزی کنید یا برای صرف غذا به رستوران‌ها و غذاخوری‌های سنتی بروید. در سال‌های اخیر از دهکده چادگان به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری تقدیر شده است و گردشگران بیشترین آمار رضایت از خدمات این دهکده تفریحی را داشته‌اند.

ویلاهای دهکده توریستی چادگان میان سبزه زار

منبع عکس: صفحه اینستاگرام kooja.berim، عکاس نامشخص

اطراف دهکده توریستی چادگان دیدنیهای طبیعی برجسته‌ای قرار دارند که بازدید از آن‌ها نیز خالی از لطف نیست. مسیر پیاده روی مارکده، چشمه مرغاب، چشمه خوانسارک و چهل چشمه از جاذبه‌های طبیعی اطراف این دهکده هستند. از مهم‌ترین دیدنیهای تاریخی این منطقه نیز می‌توان «خانه معظم الملک میر پنج» و «مشهد کاوه» را نام برد.

روستای هونجان

  • آدرس روستای هونجان: شهرستان شهرضا، بخش مرکزی، دهستان اسفرجان، روستای هونجان (مشاهده روی نقشه)

درختان سبز و بوته زارهای اطراف روستای هونجان اصفهان

منبع عکس: صفحه اینستاگرام hoo_nejani، عکاس نامشخص

روستای هونجان یکی از مناطق نمونه گردشگری در شهرستان شهرضا است که طبیعت بکر و دست‌نخورده‌ای دارد. خانه‌های قدیمی این روستا با معماری سنتی و بافت تاریخی توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کنند؛ به همین جهت در سال‌های اخیر اقامتگاه‌های بومگردی نیز در این روستا دایر کرده‌اند. آب و هوای خوب روستای هونجان عشایر اصفهان را در طول فصل‌های گرم به اطراف این روستا می‌کشاند و دامنه‌های سرسبز این منطقه در بهار از سیاه چادرهای عشایر میزبانی می‌کند.

ارتفاع روستای هونجان به بیش از دو هزار متر از سطح دریا می‌رسد و رودخانه «زرچشمه» که از ارتفاعات زاگرس سرچشمه می‌گیرد در طول این روستا روان است. با شروع فصل بهار دامنه‌های کوهستانی اطراف این روستا از گل‌های وحشی و گیاهان دارویی پر می‌شوند. کوه‌های «ایزد خواست» و «علی جوق» در غرب و جنوب روستای هونجان از پرطرفدارترین مسیرهای کوهنوردی میان ورزشکاران هستند.

منبع عکس: صفحه اینستاگرام hoo_nejani، عکاس نامشخص

روستای هونجان به‌جز جاذبه‌های طبیعی چشم‌نواز، دیدنیهای تاریخی برجسته‌ای نیز دارد که از میان آن‌ها می‌توان به قلعه غازیان، سنگ قبرهای باستانی، مسجد جامع و حمام تاریخی اشاره کرد. آسمان شب این روستا بسیار زیبا و تماشایی است و علاقه‌مندان به نجوم را جلب می‌کند. در سفر به اصفهان می‌توانید زمانی را به بازدید از این ییلاق سرسبز و خوش آب و هوا اختصاص دهید.

چشمه مرغاب عسگران

  • آدرس چشمه مرغاب عسگران: شهرستان تیران، روستای قلعه ناظر، چشمه مرغاب عسگران (مشاهده روی نقشه)

گردشگران در جوار رودخانه چشمه مرغاب عسگران اصفهان

منبع عکس: خبرگزاری صدا و سیما، عکاس نامشخص

چشمه مرغاب عسگران در بخش شرقی کوهستان دالانکوه در شهرستان تیران قرار دارد و از سال ۱۳۸۴ شمسی به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شده است. این چشمه فاصله کوتاهی تا روستای «قلعه ناظر» دارد و در فصل‌های بهار و تابستان از گردشگران زیادی پذیرایی می‌کند. در حال حاضر امکانات محدودی در این منطقه برای استفاده مسافران تعبیه کرده‌اند که البته پاسخگوی نیاز گردشگران نیست.

چشمه‌ مرغاب در واقع از چند چشمه تشکیل می‌شود که در دامنه‌های کوهستانی، پایین دامنه‌ها و بین کوه‌های هم جوار قرار گرفته‌اند. این چشمه‌ها در طول سالیان اخیر بارها تغییر مکان داده‌اند و از نقاط مختلف این کوهستان بیرون آمده‌اند. در ۶ ماه دوم سال که حجم بارش‌ها افزایش می‌یابد، آب این چشمه‌ها به‌شکل قابل‌توجهی افزوده و روی دامنه‌ها جاری می‌شود.

رودخانه چشمه مرغاب عسگران در پای کوه و کنار درختان سبز

منبع عکس: خبرگزاری صدا و سیما، عکاس نامشخص

مناطق اطراف چشمه مرغاب عسگران ظرفیت‌های بالایی برای گردشگری و طبیعت گردی دارند. این ناحیه برای علاقه‌مندان به کوهنوردی نیز مناسب است و در طول سال ورزشکارانی برای صعود به قله‌های کوهستانی این منطقه به روستاهای اطراف چشمه مرغاب عسگران سفر می‌کنند؛ اما متاسفانه زیرساخت‌های لازم برای رونق گردشگری در این منطقه هنوز فراهم نشده است. چشمه مرغاب از بزرگ‌ترین رودخانه‌های استان اصفهان است که به زاینده رود می‌ریزد.

دریاچه طرقرود

  • آدرس دریاچه طرقرود: شهرستان نطنز، جاده مزده، منطقه طرقرود، دریاچه طرقرود (مشاهده روی نقشه)

قوی سفید در دریاچه طرقرود اصفهان

عکاس: زهره رحمانی

دریاچه طرقرود از جاذبه‌های طبیعی در نزدیکی نطنز و منطقه طرقرود است. این دریاچه در دامنه‌های سرسبز کوه کرکس قرار دارد و آب آن از چشمه‌های جوشان واقع در دامنه‌های این کوهستان تامین می‌شود. اطراف این دریاچه را دامنه‌های سرسبز و باغ‌های پر درخت احاطه کرده‌اند. آب و هوای کوهستانی و معتدل این منطقه گردشگران زیادی را در طول فصل گرما به این منطقه جذب می‌کنند.

ارتفاع دریاچه طرقرود به بیش از دو هزار متر از سطح دریا می‌رسد و از عمر این دریاچه نیز بیش از دو هزار سال می‌گذرد. بهترین زمان برای بازدید از دریاچه طرقرود فصل بهار است. در این زمان آب این دریاچه به بیشترین میزان خود می‌رسد؛ اما در روزهای گرم تابستان حالت باتلاقی می‌گیرد.

عکاس: پیام طالبی

از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی اطراف دریاچه طرقرود می‌توان به قلعه خشتی باستانی مربوط به دوره حکومت اشکانیان اشاره کرد. این قلعه بر صخره‌ای بلند و مشرف به این ناحیه قرار دارد. از دیگر دیدنیهای اطراف دریاچه طرقرود درخت چنار هزار و ۴۰۰ ساله، مسجد جامع ایلخانی و حمام هانی هستند. 

گلستانکوه

  • آدرس گلستانکوه: شهرستان خوانسار، ابتدای جاده خوانسار به اصفهان، منطقه گلستانکوه (مشاهده روی نقشه)

گل های زرد و قرمز میان درختان سبز گلستانکوه

منبع عکس: صفحه اینستاگرام طبیعت گرد، عکاس: مرادی

گلستانکوه منطقه‌ای ییلاقی و مرتفع در شمال اصفهان است که به‌دلیل مراتع سرسبز و دشت لاله‌ واژگون آن شهرت بالایی میان گردشگران دارد. سراسر این منطقه پوشیده از گونه‌های متنوع گیاهی است و بوته‌های گون به‌وفور در مراتع این ناحیه کوهستانی یافت می‌شوند؛ به همین دلیل این منطقه مورد توجه دامداران این استان قرار می‌گیرد.

گلستانکوه به‌دلیل طبیعت زیبا و آب و هوای عالی ظرفیت‌های گردشگری بالایی دارد. در طول سال‌های اخیر با راه‌اندازی معادن در این منطقه و چرای بی‌رویه دام‌ها، به بخش قابل‌توجهی از طبیعت و مراتع این منطقه آسیب وارد شده است و به‌منظور حراست بیشتر از این ناحیه، در حال حاضر یک میلیون هکتار از زمین‌های گلستانکوه را به‌عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی کرده‌اند.

دشت سرسبز با گل های زرد در جوار کوه گلستانکوه اصفهان

منبع عکس: صفحه اینستاگرام طبیعت گرد، عکاس: مرادی

ارتفاع منطقه گلستانکوه به بیش از سه هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریا می‌رسد و فصل بهار بهترین زمان برای بازدید از مراتع سرسبز و دشت‌های پرگل این منطقه است. دشت لاله‌های واژگون دره بید از اواخر فروردین تا اواخر خرداد پوشیده از لاله‌های شکفته است. چشمه‌های بکر در دل دشت‌های گلستانکوه سبب ایجاد طبیعت منحصربه‌فرد در این منطقه می‌شود و این ناحیه را می‌توان یکی از زیباترین ییلاقات اصفهان نامید.

گل لاله در دشت گل های زرد دره بید در گلستانکوه

منبع عکس: صفحه اینستاگرام طبیعت گرد، عکاس: مرادی

گلستانکوه در نزدیکی خوانسار قرار دارد و برای تماشای دشت لاله‌ها باید به‌سمت روستای دره بید بروید. در سال‌های اخیر امکانات مناسبی جهت استفاده گردشگران در این منطقه تعبیه کرده‌اند. گلستانکوه و دشت لاله‌های واژگون دره بید، ظرفیت‌های تبدیل به تفرجگاهی ملی را دارند و به همین دلیل، برنامه‌های زیادی برای گسترش زیرساخت‌های مناسب برای جذب گردشگر در این منطقه در حال پیگیری است.

دشت دره بید پر از گل های زرد و قرمز در جوار کوهستان گلستانکوه

منبع عکس: صفحه اینستاگرام طبیعت گرد، عکاس: مرادی

در سفر به گلستانکوه به یاد داشته باشید که این منطقه از باارزش‌ترین ذخایر طبیعی ایران به شمار می‌رود و حفظ اکوسیستم محیط آن وظیفه‌ای بر دوش همه مسئولان و گردشگران است. برای بازدید از دشت لاله‌ها به‌هیچ‌وجه از حصارها عبور نکنید و گل‌ها را نچینید. زیبایی این منطقه به‌دلیل آب و هوای عالی و موقعیت جغرافیایی آن است؛ پس به تماشای زیبایی‌های این دشت اکتفا کنید.

تنگه غرقاب

  • آدرس تنگه غرقاب: شهرستان گلپایگان، روستای غرقاب، تنگه غرقاب (مشاهده روی نقشه)

تنگه سرسبز غرقاب از نمای دور

منبع عکس: سیری در ایران، عکاس نامشخص

تنگه غرقاب در نزدیکی روستایی به همین نام از دیگر مناطق ییلاقی اطراف اصفهان است. این تنگه در جوار رودخانه گلپایگان قرار دارد و روستاهایی مانند «فرنق»، «آشناخور» و «نور آباد» در حوالی آن قرار گرفته‌اند. این منطقه از خوش آب و هواترین مناطق اصفهان است که در طول فصل‌های بهار و تابستان گردشگران زیادی برای فرار از گرمای کویری شهرهای اطراف به آن پناه می‌آورند.

تنگه غرقاب به‌جز جاذبه‌های طبیعی و آب و هوای خوب، آثار تاریخی برجسته‌ای نیز دارد. در این منطقه سنگ‌نوشته‌های متعددی کشف کرده‌اند که باستان‌شناسان آن‌ها را مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی می‌دانند. قدمت قدیمی‌ترین سنگ‌نوشته‌ این تنگه به حدود هفت هزار سال پیش می‌رسد و جدیدترین سنگ‌نوشته نیز مربوط به قرن هشتم هجری قمری است.

کتیبه های تاریخی در جوار رودخانه تنگه غرقاب

منبع عکس: خبرگزاری ایسنا، عکاس نامشخص

از دیگر جاذبه‌های نزدیک به تنگه غرقاب می‌توان به گورستانی تاریخی و خانقاهی قدیمی اشاره کرد که بخشی از کتیبه‌های تاریخی این منطقه را در آن‌ نگهداری می‌کنند. برای بازدید از این تنگه تاریخی لباس و کفش مناسب بپوشید. برای عبور از تنگه باید بخشی از مسیر را از داخل رودخانه عبور کنید و به همین دلیل بهتر است کفش اضافه نیز همراه ببرید. طبیعت اطراف تنگه غرقاب فضای مناسب برای اتراق دارند.

بسیاری از طبیعت دوستان در سفر به تنگه غرقاب در زمین‌های اطراف این روستا کمپ می‌کنند و به گشت‌وگذار در جاذبه‌های طبیعی این منطقه می‌پردازند. در سفر به تنگه غرقاب حتما زمانی را به بازدید از کتیبه‌ها و سنگ برجسته‌های این منطقه اختصاص دهید. تماشای نقش و نگارهای باستانی و تاریخی میان طبیعت بکر و ییلاقی خالی از لطف نیست.

روستای ابیانه

  • آدرس روستای ابیانه: شهرستان نطنز، ۲۲ کیلومتری جاده نطنز، روستای ابیانه (مشاهده روی نقشه)

خانه های سرخ رنگ و پلکانی روستای ابیانه

منبع عکس نامشخص

روستای ابیانه از زیباترین و خوش آب و هواترین مناطق در دل کویرهای استان اصفهان است. این روستا را با خانه‌های سنتی و خاک سرخ رنگ آن می‌شناسند. در گذشته این روستا «بیدستان» نام داشت و وجود آثار و بناهای تاریخی در آن نشان از قدمت بالای این روستا دارند. باستان‌شناسان عمر روستای ابیانه را بیش از هزار و ۵۰۰ سال تخمین می‌زنند.

روستای ابیانه در دامنه‌های کوهستان کرکس است و به همین دلیل خانه‌های آن در شیب قرار گرفته‌اند. در زمان حکومت صفویان این روستا از مهم‌ترین ییلاق‌های شاه به شمار می‌رفت و پادشاهان در طول فصل‌های گرم سال در روستای ابیانه اقامت می‌کردند.

روستای تاریخی ابیانه به‌دلیل خاک سرخ و خانه‌های پلکانی شهرت زیادی دارد. این منطقه از خوش آب و هواترین ییلاق‌های اصفهان است که در طول سال از گردشگران داخلی و خارجی زیادی میزبانی می‌کند

یکی از بهترین تفریحات روستای ابیانه پیاده روی میان خانه‌های سنتی این روستا است. روستای ابیانه از روستاهای پلکانی به شمار می‌رود که حیاط هر خانه، سقف خانه بعدی است. معماری سنتی خانه‌های این روستا جذابیت گشت‌وگذار در این منطقه را افزایش می‌دهند. برای خانه‌ها حصار و دیواری تعبیه نکرده‌اند و ایوان و پنجره‌های چوبی آن‌ها رو به دیگر کلبه‌های کاه گلی روستا باز می‌شوند. در نمای بیرونی بناهای روستای ابیانه نیز از خاک سرخ استفاده شده است که نمادی از این روستا است.

به‌دلیل آب و هوای مناسب در روستای ابیانه و مناطق اطراف آن، مردم این روستا به کارهای کشاورزی و باغداری مشغول هستند. مسیر دسترسی به روستای ابیانه از میان دشت‌های سرسبز و زمین‌های کشاورزی عبور می‌کند. بهترین زمان برای بازدید از روستای ابیانه فصل‌های بهار و تابستان هستند. این منطقه کوهستانی در طول فصل‌های سرد سال آب و هوایی سرد همراه با بارش فراوان دارد.

رودخانه «برزرود» از میان روستای ابیانه می‌گذرد و اطراف آن بهترین محیط برای اتراق در این روستای تاریخی است. در دره‌های اطراف روستای ابیانه نیز دیدنیهای طبیعی زیبایی وجود دارند که از میان آن‌ها می‌توان به «غار پریان» اشاره کرد. در مسیر بازدید از این روستا می‌توانید زمانی را به بازدید از جاذبه‌های طبیعی اطراف آن اختصاص دهید.

روستای اوره

  • آدرس روستای اوره: شهرستان نطنز، بخش مرکزی، دهستان کرکس، روستای اوره (مشاهده روی نقشه)

درختان پاییزی روستای اوره و رودخانه میان برگ های زرد

منبع عکس: صفحه اینستاگرام kooja.berim، عکاس نامشخص

روستای اوره در غرب شهرستان نطنز یکی دیگر از مقاصد تابستانی و ییلاق‌های خوش آب و هوای نزدیک اصفهان است که در جوار کوه‌های کرکس قرار دارد. این روستا با طبیعت زیبا و مردم خون‌گرم تفرجگاهی دلپذیر برای فرار از روزهای گرم تابستان است. روستای اوره هزار و ۶۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و به همین دلیل بسیار معتدل و ییلاقی است.

مهم‌ترین جاذبه روستای اوره بقعه امامزادگان نام دارد که در بلندترین بخش روستا قرار گرفته است. این بنا که در میان محلیان با نام «امامزاده آقا سلطان» شناخته می‌شود محل دفن چهار امامزاده است. این بقعه‌ها در ابتدای مسیر کوهپیمایی به‌سمت کوه‌های کرکس قرار دارند و به همین دلیل در طول سال از کوهنوردان و طبیعت گردان زیادی میزبانی می‌کنند.

منبع عکس: صفحه اینستاگرام kooja.berim، عکاس نامشخص

روستای اوره امکانات مناسبی برای گردشگران دارد. در این روستا خانه‌هایی برای اجاره و اقامت شبانه مسافران تعبیه کرده‌اند. اطراف روستای اوره را دشت‌ها و دامنه‌های سرسبز، چشمه سارهای خروشان و باغ‌های پر درخت پوشانده‌اند که در فصل‌های بهار و تابستان به اوج زیبایی می‌رسند. اگر به دنبالی مقصدی دنج و زیبا برای گشت‌وگذار در طبیعت اطراف اصفهان هستید، روستای اوره یکی از بهترین گزینه‌ها است.

روستای سیور

  • آدرس روستای سیور: ۶۰ کیلومتری جنوب شهرستان سمیرم، روستای سیور (مشاهده روی نقشه)

درختان انبوه سبز در جوار روستای کوهستانی سیور اصفهان

منبع عکس: خبرگزاری ایمنا، عکاس نامشخص

روستای سیور یکی از آبادی‌های سمیرم در جنوب اصفهان است که به‌عنوان یکی از روستاهای نمونه گردشگری در این استان شناخته می‌شود. گرداگرد این روستا را باغ‌های میوه با درختان سیب، گردو، بادام، آلو، گیلاس، آلبالو و بوته‌های توت‌فرنگی پوشانده‌اند. دامنه‌های سرسبز روستای سیور پوشیده از آویشن و گون هستند و کندوهای پرورش زنبور روی این دامنه‌ها قرار گرفته‌اند.

روستای سیور روی کوهپایه‌های سرسبز کوهستان دنا قرار دارد و سنگ‌نوشته‌های موجود در قبرستان تاریخی آن عمر این روستا را بیش از هزار و ۵۰۰ سال نشان می‌دهند. طبیعت بکر اطراف این روستا گونه‌های مختلف جانوری را در خود جا داده‌اند. تنوع گونه‌های گیاهی نیز در این منطقه بالا است و ظرفیت‌های طبیعی اطراف این روستا توجه گردشگران را به خود جلب می‌کنند.

زمین های سرسبز اطراف روستای سیور در جوار کوهستان

منبع عکس: خبرگزاری ایمنا، عکاس نامشخص

برخلاف سایر روستاهای ایران که شاهد روند افزایشی مهاجرت ساکنان خود به‌سمت شهرها هستند، روستای سیور به‌دلیل گسترش ظرفیت‌های طبیعی و امکانات رفاهی شاهد بازگشت ساکنان آن در طول سال‌های اخیر بوده است. در کوهستان‌های اطراف این روستا چشمه‌ها و آبشارهای متعددی قرار گرفته‌اند که بازدید از آ‌ن‌ها می‌تواند برای علاقه‌مندان به طبیعت گردی لذتبخش باشد. آبشار فصلی «گودنسه» و چشمه «کهریز دره باغ» نمونه‌هایی از این جاذبه‌ها در نزدیکی روستای سیور هستند.

تنگه نازی و آبشار بی بی سیدان

  • آدرس آبشار بی بی سیدان: شهرستان سمیرم، ۳۰ کیلومتری شهر سمیرم، روستای بی بی سیدان، تنگه نازی، آبشار بی بی سیدان (مشاهده روی نقشه)

صخره های خز گرفته تنگه نازی در مسیر آبشار بی بی سیدان

منبع عکس: صفحه اینستاگرام avaa1126

تنگه نازی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی سمیرم در جنوب اصفهان است. در طول این تنگه رودخانه بی بی سیدان جریان دارد که از آبشاری به همین نام در انتهای این تنگه سرچشمه می‌گیرد. این تنگه در نزدیکی روستای بی بی سیدان قرار دارد و آبشار بی بی سیدان جاذبه طبیعی مورد توجه گردشگران در این تنگه است.

در مسیر تنگه نازی چشم‌اندازهایی زیبا از طبیعت سمیرم به چشم می‌خورند. مسیر دسترسی به این تنگه و آبشار از جاده‌ای نرم و خاکی می‌گذرد که باید آن را پیاده طی کنید. پس از این جاده خاکی به حوضچه‌ای پرآب می‌رسید که سرچشمه آن از آبشار بی بی سیدان است. در این تنگه و دره‌های اطراف آن بیش از ۱۰۰ چشمه بزرگ و کوچک جریان دارند و دلیل نرمی خاک این منطقه نیز همین است.

تنگه نازی و رودخانه بی بی سیدان در مسیر آن

منبع عکس: صفحه اینستاگرام  avaa1126

منطقه تنگه نازی و آبشار بی بی سیدان را با نام «ونک چشمه» می‌شناسند که یکی از سرسبزترین ییلاقات اصفهان است. این منطقه آب و هوایی کوهستانی و معتدل دارد که سبب استقبال مسافران و گردشگران از آن در فصل‌های گرم سال می‌شود. اطراف تنگه نازی را کوهستان‌های بلند زاگرس پوشانده‌اند و آبشار بی بی سیدان از کوه «دالان» با ارتفاع بیش از سه هزار متر سرچشمه می‌گیرد.

منبع عکس: صفحه اینستاگرام avaa1126

دامنه‌های کوه دالان برای کوهنوردی و گشت‌وگذار مناسب هستند. این دامنه‌ها را گیاهان معطر و دارویی پوشانده‌اند و اطراف این منطقه زیستگاه جانوران مختلفی به شمار می‌رود. منطقه چشمه ونک باغ‌ها و زمین‌های زراعی گسترده‌ای نیز دارد که در فصل بهار به اوج زیبایی خود می‌رسند. برای بازدید از تنگه نازی و آبشار بی بی سیدان به‌صورت دسته‌جمعی سفر کنید یا از راهنماهای محلی آشنا به مسیر کمک بگیرید.

آبشار پونه زار

  • آدرس آبشار پونه زار: ۲۵ کیلومتری غرب شهرستان فریدون شهر، روستای چغیورت، آبشار پونه زار (مشاهده روی نقشه)

آبشار پونه زار میان صخره های خزه ای از نمای پایین

منبع عکس: صفحه اینستاگرام kooja.berim، عکاس نامشخص

آبشار پونه زار از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در فریدون شهر است که از بهترین مقاصد گردشگری اصفهان در فصل‌های گرم سال به شمار می‌رود. این آبشار در منطقه‌ای کوهستانی و در دره‌ای سرسبز به نام پونه زار در رشته کوه زاگرس قرار دارد. آبشار پونه زار یکی از سرچشمه‌های اصلی رود دز است. اطراف این آبشار را خزه‌های سبز پوشانده‌اند که سبب سبز رنگی آب این آبشار می‌شوند.

زمین‌های سرسبز اطراف آبشار پونه زار پوشیده از پونه‌های وحشی هستند و عطر آن‌ها در سراسر این منطقه پیچیده است. در فصل‌های بهار و تابستان کوهپایه‌های اطراف این آبشار پر از گل‌های وحشی می‌شوند و آب و هوا برای گشت‌وگذار و اتراق در طبیعت این منطقه عالی است.

صخره های سرسبز اطراف آبشار پونه زار

منبع عکس: صفحه اینستاگرام kooja.berim، عکاس نامشخص

برای بازدید از آبشار پونه زار باید ابتدا به روستای «چغیورت» در ۱۰ کیلومتری فریدون شهر بروید. این آبشار در دره «دربند» واقع درسمت غرب این روستا قرار دارد. داخل روستای چغیورت تابلوهای راهنما به‌سمت آبشار پونه زار قرار داده‌اند و در ابتدای مسیر دره پارکینگی برای گردشگران تعبیه کرده‌اند. ارتفاع آبشار پونه زار در فصل بهار از ۷۰ متر بیشتر می‌شود و در دسته بلندترین آبشارهای ایران قرار دارد.

روستای خفر

کوهستان های اطراف روستای خفر با دامنه های سرسبز و پردرخت

منبع عکس: صفحه اینستاگرام  kooja.berim، عکاس نامشخص

روستای خفر در جنوبی‌ترین بخش استان اصفهان و در مرز با استان چهار محال و بختیاری، در دامنه‌های سرسبز رشته کوه دنا واقع شده است. این روستا به‌دلیل جاذبه‌های طبیعی، آب و هوای معتدل و طبیعت زیبا از بهترین ییلاقات اصفهان است و در طول سال از گردشگران زیادی میزبانی می‌کند. در اطراف این منطقه گونه‌های مختلف گیاهی روییده‌اند و در دامنه‌های نزدیک به این روستا آبشارها، رودها و یخچال‌های طبیعی قرار گرفته‌اند.

ارتفاعات اطراف روستای خفر توجه طبیعت گردان و کوهنوردان را به خود جلب می‌کند. مسیر صعود به‌سمت ۱۴ قله از رشته کوه دنا از این روستا می‌گذرد و دیدنیهای طبیعی برجسته‌ای در این مسیرهای کوهستانی به چشم می خورند؛ پس می‌توان از آن‌ها به‌عنوان جذاب‌ترین مسیرهای طبیعت گردی ایران نام برد. از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی این روستا می‌توان به «آبشار خفر»، «غار یخی»، «تنگه دنا آسا»، «غار کیخسرو» و چشمه‌ها و رودخانه‌های جاری از کوه دنا اشاره کرد.

آبشار خفر بین کوه های صخره ای از نمای دور

منبع عکس: صفحه اینستاگرام  kooja.berim، عکاس نامشخص

در روستای خفر جاذبه‌های تاریخی برجسته‌ای نیز قرار گرفته‌اند. کاروان‌سراها، تپه‌های تاریخی، بناها و آثار به جا مانده از دوره‌های مختلف در این روستا و اطراف آن به چشم می‌خورند. به گفته باستان‌شناسان نام این روستا بر الواح گلی کشف شده در تخت جمشید آمده است. «خانه گبرو»، «مقبره جاماسب حکیم» و «بقعه شیخ خلیفه» از معروف‌ترین دیدنیهای تاریخی در این منطقه هستند.

منابع عکس‌ها: صفحه اینستاگرام kooja.berim، عکاس نامشخص

بهترین زمان برای بازدید از روستای خفر و جاذبه‌های اطراف آن فصل‌های بهار و تابستان هستند. این روستا در ۶ ماه دوم سال بسیار سرد و پر بارش می‌شود و این زمان برای صعود به کوه‌های اطراف نیز مناسب نیست. شدت سرما، برف و یخبندان در این روستا به‌اندازه‌ای است که محلیان از روستای خفر با نام «جهنم سفید» یاد می‌کنند. در ۶ ماه نخست سال طبیعت روستای خفر شکوفا و سرسبز و باغ‌های میوه رنگارنگ می‌شوند.

آبشار آب ملخ

  • آدرس آبشار آب ملخ: شهرستان سمیرم، روستای چهارراه، آبشار آب ملخ (مشاهده روی نقشه)

آبشار آب ملخ میان صخره های کوهستانی از نمای روبه رو

منبع عکس: صفحه اینستاگرام kooja.berim، عکاس نامشخص

آبشار آب ملخ در نزدیکی سمیرم از بهترین مقاصد گردشگری اصفهان در روزهای گرم سال است. سال‌ها پیش کشاورزان اطراف این منطقه برای دفع آفت ملخ‌ها، زمین‌های کشاورزی خود را با آب این آبشار آبیاری کردند و از آن پس آبشار آب ملخ را با این نام می‌شناسند.

آبشار آب ملخ در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و سرچشمه آن از دل کوه بیرون می‌زند. بخش پایینی این آبشار که به رنگ سبز دیده می‌شود، از بالای کوه سرریز می‌کند و در ادامه به رودخانه می‌ریزد. برای تماشای سرچشمه این آبشار باید در امتداد مسیر آن به‌سمت نقاط بالاتر کوه بروید تا به سرچشمه برسید.

آبشار آب ملخ میان درختان از نمای رو به رو

منبع عکس: صفحه اینستاگرام kooja.berim، عکاس نامشخص

پشت سرچشمه آبشار آب ملخ منظره‌ای زیبا از دره‌ای عمیق قرار دارد؛ اما ورود به آن برای گردشگران عادی بسیار خطرناک است. ورودی این دره پرتگاهی عمیق با شیب تند و لغزنده دارد که پشت آبشار قرار گرفته است؛ پس اگر به بالای آبشار آب ملخ رفتید، جانب احتیاط را رعایت کنید و به‌سمت این پرتگاه نروید.

آبشار آب ملخ در نزدیکی روستای چهارراه در شهرستان سمیرم قرار دارد. طبیعت اطراف این منطقه از زیباترین و خوش آب و هواترین ییلاق‌های زاگرس در اصفهان به شمار می‌رود. برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی اطراف می‌توانید کمی پیاده روی و کوهنوردی کنید یا با ماشین آفرود، قاطر و اسب، سری به مناطق زیبای اطراف این روستا بزنید. «قدمگاه سلیمان» از معروف‌ترین دیدنیهای نزدیک به آبشار آب ملخ است که در سفر به این منطقه می‌توانید با کمک راهنماهای بومی زمانی را به بازدید از این جاذبه اختصاص دهید. برای بازدید از این منطقه حتما کفش و لباس مناسب و راحت بپوشید.

در این مقاله به معرفی زیباترین ییلاقات اصفهان پرداختیم. اگر از این جاذبه‌های دیدنی بازدید کرده‌اید، تجربه‌های خود را با ما در میان بگذارید و چنانچه در نزدیکی ییلاق‌های خوش آب و هوای اصفهان سکونت دارید، دیدنیهای طبیعی نزدیک به محل زندگی خود را به ما و دیگر کاربران کجارو معرفی کنید.

عکس‌ کاور از صفحه اینستاگرام طبیعت گرد، عکاس: مرادی

پرسش‌های متداول

پارک کوهستانی صفه چه امکاناتی دارد؟

پارک کوهستانی صفه امکانات مناسبی برای اتراق گردشگران دارد. باغ وحش، شهر بازی و امکانات تفریحی متنوع نیز در این پارک کوهستانی به چشم می‌خورند.

دلیل شهرت روستای ابیانه چیست؟

روستای ابیانه میان مناطق کویری، آب و هوایی متفاوت دارد. از طرفی این روستا با خاک سرخ و معماری پلکانی خانه‌های آن، گردشگران زیادی را در طول سال به سوی خود جلب می‌کند.

دلیل نام‌گذاری آبشار آب ملخ چیست؟

کشاورزان روستاهای اطراف آبشار آب ملخ در سال‌های دور، از آب این آبشار برای دفع ملخ‌ها در زمین کشاورزی خود استفاده کردند و آن‌ها را نابود کردند. این داستان هم‌چنان بین محلیان این منطقه نقل می‌شود و دلیل نام‌گذاری این آبشار است.

چرا روستای خفر اصفهان را با نام جهنم سفید می‌شناسند؟

شدت سرما و برف و یخبندان در فصل‌های سرد سال در روستای خفر سبب نام‌گذاری این منطقه به جهنم سفید شده است.

مطالب مرتبط:

منبع خبرگزاری صدا و سیما خبرگزاری صدا و سیما کجارو سیری در ایران خبرگزاری میزان خبرگزاری فارس خبرگزاری ایسنا خبرگزاری میزان باشگاه خبرنگاران جوان خبرگزاری ایسنا خبرگزاری ایمنا آکا ایران سیری در ایران خبرگزاری ایرنا کجارو پونه زار خبر آنلاین اصفهان ویزیت صاحب نیوز خبرگزاری ایسنا کجارو روستا نیوز خبرگزاری ایرنا خبرگزاری تسنیم خبرگزاری ایمنا کجارو بومگردی دانشگاه ازاد اسلامی خمینی شهر خبرگزاری ایمنا خبرگزاری مهر ایرنا ایرانگرد ایسنا سیری در ایران

دیدگاه