ابلاغ فهرست کشورهای ممنوعه و پرخطر برای پروازهای خارجی

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۳
ابلاغ فهرست کشورهای ممنوعه و پرخطر برای پروازهای خارجی

سازمان هواپیمایی کشوری جدیدترین فهرست کشورهای ممنوعه و پرخطر را برای پروازهای خارجی ابلاغ کرد.

در پی شکل‌گیری موج‌های جدید ویروس‌کرونا در سراسر جهان و افزایش آمار مبتلایان به واریانت جهش‌یافته، سازمان هواپیمایی کشوری در ابلاغیه‌ای جدیدترین فهرست کشورهای ممنوعه و پرخطر را برای پروازهای خارجی اعلام کرد. این ابلاغیه که نوتام نامیده می‌شود، شامل اخطاریه‌های طبقه‌بندی نشده یا مشاوره‌ای است مقامات هوایی در اختیاز خلبانان قرار می‌دهند.

بر اساس ابلاغیه مذکور، ورود مسافران از مبدا کشورهای بوتسوانا، برزیل، اسواتینی، هند، لسوتو، مالاوی، موزامبیک، نپال، آفریقای جنوبی، زامبیا، اروگوئه و زیمبابوه که در فهرست کشورهای قرمز قرار دارند، ممنوع است و اگر مسافری در چهارده روز گذشته به این کشورها سفر کرده باشد یا بیش از چهار ساعت در این کشورها بوده باشد، اجازه ورود به ایران را ندارد.

بدیهی است که نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی، دیپلمات‌ها، نیروهای رسمی دولت که از وزارت امور خارجه ایران مجوز رسمی دارند، خلبان‌های مشغول به کار که برای آموزش به این مقاصد اعزام شده‌اند در صورتی که از سوی ایرلاین مربوطه اجازه‌نامه داشته باشند، از این قانون معاف خواهند بود؛ گرچه این افراد قبل از پرواز به ایران و در هنگام ورود (در صورت نیاز) باید نتیجه تست خودشان را ارائه دهند و باید در خانه یا هتل تحت‌نظر مسئولان بهداشتی قرنطینه شوند.

فهرست کشورهای پرخطر، دومین فهرست ابلاغی سازمان هواپیمایی کشوری محسوب می‌شود که ورود به این کشورها و خروج از آن‌ها، منوط به رعایت پروتکل‌های خاصی است. این فهرست ۲۲ کشور آرژانتین، بولیوی، کیپ ورد، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، اکوادور، مصر، لیتوانی، مالزی، مالدیو، مغولستان، نامیبیا، پاراگوئه، پرو، سیشل، سریلانکا، سودان، سوریه، تانزانیا، ترینیداد و توباگو و تونس را شامل می‌شود.

بر اساس قوانین، پیش از پرواز به این کشورها و بالعکس، ارائه پاسخ منفی تست کرونا الزامی است. تست PCR کرونا قبل از پرواز به مقصد ایران باید تست ۹۶ ساعت پیش از پرواز از مسافران گرفته شود. این تست باید به زبان انگلیسی باشد و مورد تایید کنسول‌گری ایران نیز قرار بگیرد. کودکان زیر هشت سال از انجام این تست معاف خواهند بود.

همچنین مسافرانی از مبدا لیتوانی سفر می‌کنند، اگر به‌صورت کامل واکسینه شده باشند، نیازی به تست PCR ندارند. منظور از واکسینه‌شدن کامل در این ابلاغیه، گذشت ۱۵ روز از دریافت دوز دوم واکسن کرونا است. از مسافرانی که از مبدا کشورهای پرخطر به ایران سفر می‌کنند، در بدو ورود به فرودگاه نیز تست PCR گرفته خواهد شد. در صورت مثبت بودن پاسخ تست کرونا، مسافران به قرنطینه اجباری هدایت خواهند شد.

سایر کشورهایی که در این دو فهرست جای نگرفته‌اند، در فهرست سبز قرار دارند و مسافران از مبدا این کشورها تنها با ارائه پاسخ منفی تست کرونا قادر به ورود به ایران خواهند بود.

با این حال سازمان هواپیمایی کشوری با انتشار فهرستی از کشورهای اروپایی شامل بلژیک، اتریش، بلغارستان، کرواسی، قبرس، چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، لتونی، لوکزامبورگ، مالتا، هلند، لهستان، پرتغال، رومانی، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و انگلیس، اعلام کرد که مسافران از مبدا این کشورها در صورت انجام کامل واکسیناسیون، از ارائه پاسخ تست کرونا نیز معاف خواهند بود. مسافران از مبدا این کشورها تنها در صورت بروز علائم ابتلا در فرودگاه مورد آزمایش قرار خواهند گرفت و در صورت مثبت بودن آزمایش، به قرنطینه خواهند رفت.

سازمان هواپیمایی کشوری در ابلاغیه خود ضمن تاکید بر امکان جابه‌جایی رنگ‌بندی کشورها در صورت تغییر شرایط، اعلام کرد که مسافران موظفند پیش از ورود، فرم خود اظهاری را در وب‌سایت سازمان هواپیمایی کشوری تکمیل کنند.

مسافرانی که از ایران به یک کشور خارجی سفری کوتاه داشته‌اند، اگر از زمان تست‌شان در هنگام خروج کمتر از ۹۶ ساعت می‌گذرد، قادر خواهند بود تا از همان تست به هنگام بازگشت به کشور استفاده کنند.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما به هر یک از مقصدهای داخلی یا خارجی را دارید، با کمک موتور جست‌وجوی پرواز کجارو می‌توانید به آسانی فهرستی از فروشندگان معتبر را مشاهده و ارزان‌ترین بلیط را خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه