بررسی پرونده اورامانات و راه‌‌آهن مرکزی ایران برای ثبت در فهرست میراث جهانی

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند یکشنبه، ۲۷ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
بررسی پرونده اورامانات و راه‌‌آهن مرکزی ایران برای ثبت در فهرست میراث جهانی

معاون میراث فرهنگی از بررسی دو پرونده راه‌ آهن سراسری ایران و منظر فرهنگی اورامانات در چهارمین اجلاس یونسکو برای ثبت در فهرست میراث جهانی خبر داد.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اعلام کرد که ایران دو پرونده راه‌آهن شمال‌ به جنوب و منظر فرهنگی اورامان (هورامان) را برای ثبت جهانی در چهل‌وچهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو پیشنهاد داده است. وی با اشاره به پیچیدگی‌های فنی و گستردگی محدوده عرصه و حریم این دو پرونده، فرایند بررسی کارشناسی آن در ایکوموس (شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها) و کمیته میراث جهانی را قابل‌توجه دانست و گفت:

پرونده راه‌آهن مربوط به میراث صنعتی کشور و پرونده اورامانات در زمره مناظر فرهنگی برای ثبت در فهرست میراث جهانی مطرح شده و طی چند سال گذشته تلاش قابل‌توجهی برای تهیه پرونده و رفع موانع ثبت جهانی آن انجام شده است.

وی با اشاره به صدور نظریه اولیه ایکوموس در خصوص این دو پرونده، از بخت بالای اورامانات (هورامان) برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو خبر داد و افزود:

در سال ۱۳۹۸ برای ارزیابی پرونده راه‌آهن، بازدیدهای میدانی توسط دو ارزیاب ایکوموس و در سال ۱۳۹۹ نیز ارزیابی میدانی منظر فرهنگی اورامانات (هورامان) توسط یک ارزیاب ایکوموس جهانی انجام شده است.

طالبیان با اشاره به ارزیابی‌های میدانی و گفت‌و‌گوهای صورت‌گرفته بین ایران و ایکوموس، اظهار کرد:

زمان بررسی پروند‌ه‌های پیشنهادی در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی از ۲۴ ژوئیه تا ۲۸ ژوئیه (شنبه ۲ مرداد تا چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰) است، بر اساس برنامه دریافتی از دبیرخانه یونسکو، پرونده ثبت راه‌آهن در روز یکشنبه ۲۵ ژوئیه (۳ مرداد ۱۴۰۰) و پرونده ثبت منظر فرهنگی اورامانات در روز سه‌شنبه ۲۷ ژوئیه (۵ مرداد ۱۴۰۰) در کمیته میراث جهانی مطرح خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن یادآوری این موضوع که چهل‌و‌چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به‌دلیل شرایط و پروتکل‌های ناشی از شیوع کرونا به‌شکل مجازی برگزار می‌شود و صرفا اعضای کمیته بین‌الدول در فوجو چین حضور دارند، تصریح کرد:

در این نشست که تا نهم مرداد ماه ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت، در مجموعه ۳۹ اثر پیشنهادی از سوی اعضای کمیته میراث جهانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت که از این تعداد، ۲۲ اثر آن مربوط به آثار پیشنهادی سال ۲۰۲۰ است که نشست آن به‌دلیل پاندمی کرونا برگزار نشد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه