بازگشایی در تاریخی کاخ گلستان از اردیبهشت ماه

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۵
بازگشایی در تاریخی کاخ گلستان از اردیبهشت ماه

مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان از بازگشایی «باب عالی»، تاریخی‌ترین درِ این کاخ در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ خبر داد.

آفرین امامی، مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان، اعلام کرد که «باب عالی»، تاریخی‌ترین درِ این مجموعه، در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ و هم‌زمان با هفته میراث فرهنگی بازگشایی خواهد شد. وی با اشاره به امکان تعویق مجدد بازگشایی با توجه به محدودیت‌های دوران کرونا، اذعان داشت:

سال‌های زیادی در جلسات متعدد بحث بود که این در باز شود و محسنات و مضرات آن بارها بررسی شد. در اسفندماه ۹۸، موضوع بار دیگر در شورای راهبردی کاخ پیشنهاد شد، توصیه معاونت میراث نیز بر این بود که بازگشایی باب عالی حتما جزو برنامه‌های کاخ قرار گیرد. تمام نقاط قوت و ضعف را در نظر گرفتیم و این یک سال کارهای لازم انجام شد ‌و الان آماده بازگشایی هستیم.

امامی با بیان اینکه انتظار می‌رفت این باب در نوروز ۱۴۰۰ بازگشایی شود، از تعویق این امر به‌علت پاکسازی بنا خبر داد و گفت:

حالا نمای «باب عالی» پاکسازی شده و پرده سمت خیابان ناصرخسرو آویخته شده و برای در امان ماندن نما از فضولات پرندگان، ساختاری فراهم شده است، فقط منتظر فرارسیدن هفته میراث فرهنگی هستیم تا در را باز کنیم. تابلو کاخ گلستان را نیز از سمت خیابان ناصرخسرو پس از هماهنگی با اداره‌کل موزه‌ها و پایگاه‌های ثبت جهانی نصب می‌کنیم.

وی با اشاره به طولانی بودن فرایند بازگشایی به‌دلیل مقدمات زیاد، از ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، راه‌اندازی سیستم بلیط‌فروشی الکترونیکی، مرمت،ترمیم، حفاظت و پاک‌سازی ساختمان خبر داد. وی همچنین ضمن اشاره به تعمیر ساعت تاریخی شمس‌العماره به‌همت شهرداری منطقه ۱۲ تهران، خاطرنشان کرد:

با بازگشایی «باب عالی» که تنها درِ تاریخی باقی‌مانده از درهای کاخ گلستان است، قرار نیست درِ جنوب غربی که هم‌اکنون ترددها از طریق آن انجام می‌شود، بسته شود. درِ جنوب غربی که از نظر محل قرارگیری یادآور سردر ورودی کاخ است، همچنان باز خواهد ماند.

مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان همچنین در خصوص مزایای بازگشایی باب عالی، تشریح کرد:

با بازگشایی «باب عالی» انفاق مهمی می‌افتد؛ کاخ به محور گردشگری خیابان ناصرخسرو، مدرسه دارالفنون، خانه امام جمعه و بازار تهران متصل می‌شود. متاسفانه تا پیش از این، این رابطه قطع بود. از طرفی مراوده دوسویه بین کاخ و بازار اتفاق می‌افتد و افرادی که برای خرید به منطقه بازار آمده‌اند، وارد کاخ می‌شوند و افرادی که هدف‌شان فقط بازدید از کاخ بوده می‌توانند به بازار تهران مراجعه کنند و یک رابطه اقتصادی هم ایجاد می‌شود که سبب رونق گردشگری خواهد بود.

گفتنی است که باب عالی، درِ شرقی کاخ گلستان محسوب می‌شود که با قدمتی مساوی با ارگ سلطنتی تهران، بیشتر از ۶۰ سال است که بسته مانده است. نخستین‌بار سال ۱۳۸۹ وعده بازگشایی ورودی شرقی کاخ، از خیابان ناصرخسرو داده شد. قرار بود دالان تاریخی راه بیاندازند و عکس‌ها و اسناد کاخ گلستان را به مردم نشان دهند؛ اما بدتعهدی شهرداری وقت، آن را به‌تعویق انداخت.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه