طرح میراث بان افتخاری کلید خورد

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند شنبه، ۱ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۸
طرح میراث بان افتخاری کلید خورد

دستورالعمل استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی، تحت عنوان «میراث‌بان افتخاری»، توسط وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مدیران ارشد حوزه گردشگری استان‌ها ابلاغ شد.

علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، طی نامه‌ای دستورالعمل استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی را با عنوان «میراث‌بان افتخاری»، به مدیران کل استان‌ها، مدیران کل ستادی، مدیران موزه‌های ملی ایران، کاخ موزه‌های تهران، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی و رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ابلاغ کرد. در متن نامه ایشان آمده است:

در اجرای بند ۲۰ اساس‌نامه سازمان میراث‌فرهنگی مصوب سال ۱۳۶۶ مجلس شورای اسلامی، سیاست‌های کلان بخش میراث‌فرهنگی مصوب جلسه مورخ ۱۳۸۳/۷/۴ شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری و راهبردهای اجرایی این حوزه در سند راهبردی ۱۴۰۴ و همچنین ضرورت استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی در راستای صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی کشور به پیوست «دستورعمل استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی» با عنوان «میراث‌بانان افتخاری» برای اجرا ابلاغ می‌شود.

ابلاغ این دستورعمل با هدف معرفی صیانت از آثار تاریخی به‌عنوان وظیفه عمومی و همچنین گفتمان‌سازی مشترک در لایه‌های تاثیرگذار جامعه و علاقه‌مندان انجام شده است. جوامع هدف این طرح شامل اقشار، گروه‌ها، افراد و تمام کسانی هستند که می‌توانند در راستای حفظ و صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی از طرق مختلف این وزارتخانه را یاری کنند و عمده این جوامع را دانش‌آموزان، یگان‌های حفاظت سایر دستگاه‌ها، سمن‌ها، دهیاران، شوراهای روستایی، شهرداری‌ها و... در برمی‌گیرند. اجرای این دستورالعمل موجب استفاده از ظرفیت، استعداد و توانایی مردم به‌منظور مسئولیت‌پذیری اجتماعی و تسهیل روند انتقال مفاهیم به ایشان در راستای احترام و صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی، ارتباط مؤثر با مخاطبان و ارتقای سرمایه‌های اجتماعی وزارت‌خانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواهد بود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه