با برترین جاذبه های گردشگری اسلوونی آشنا شوید

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۸ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۸
با برترین جاذبه های گردشگری اسلوونی آشنا شوید

کشور اسلوونی در جنوب اروپای مرکزی با طبیعتی بکر و بی‌نظیر، یکی از بهترین مقاصد گردشگری نوظهور در این قاره سرسبز به شمار می‌آید.

اسلوونی با وجود مساحت فشرده ۲۰ هزار متر مربعی، دارای برخی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی قاره اروپا است. چشم‌اندازهای اسلوونی از قله‌های برفی و دره‌های سرسبز و پوشیده از درختان گرفته تا غارهای کارست تاریک و آبشارهای حیرت‌انگیز و خروشان، به راستی نفس‌گیر هستند.

با کجارو همراه شوید و به سفر در گستره زیبای کشور اسلوونی بیایید که با فعالیت‌های در فضای باز هیجان‌انگیزی چون هایکینگ، دوچرخه‌سواری، غارنوردی و قایق‌سواری، برای هر سلیقه‌ای، چیزی در آستین خود دارد.

ترکیب باورنکردنی شهرهای تماشایی و منحصربه‌فرد اسلوونی با چشم‌اندازهای طبیعی متنوع، این کشور را تبدیل به مقصدی بی‌نظیر و خارق‌العاده در سراسر اروپا کرده است. اگر کلان‌شهر «لیوبلیانا» (Ljubljana)، پایتخت کشور اسلوونی  به‌اندازه کافی دل شما را نبرد، می‌توانید به بازدید از دهکده‌های آرام و مملو از سکوت «پتوی» (Ptuj) و «پیران» (Piran) فکر کنید.

چه به یک تعطیلات شهری علاقه‌مند باشید و چه مشتاق به ماجراجویی‌ها در فضای آزاد، اسلوونی همان مقصدی است که می‌خواهید به آن سفر کنید، پس با ما همراه باشید و در ادامه با ۱۵ جاذبه‌ برتر گردشگری این کشور آشنا شوید.

جاذبه‌هایی که در اسلوونی نباید آن‌ها را از دست داد:

۱۵. میدان «تیتو» (Tito Square)؛ شهر «کوپر» (Koper)  در جنوب غربی اسلوونی

میدان تیتو

عکس از dreamstime

میدان بزرگ تیتو مطمئنا یکی از نمادهای دیدنی در نه‌تنها شهر کوپر، بلکه در کل کشور اسلوونی به شمار می‌آید. میدان تیتو، قلب تپنده شهر، با ساختمان‌های زیبای به سبک گوتیک و کلیساها و کلیساهای جامع قرون‌وسطایی احاطه شده است.

اگرچه هیچ کافه یا رستوران در فضای بازی در اطراف میدان تیتو وجود ندارد، اما کماکان بازدید از این میدان تاریخی برای تحسین معماری شگفت‌انگیزش، ارزش زمانی که می‌گذارید را خواهد داشت.

  • ساعت‌های بازدید: ۲۴ ساعته
  • آدرس: Titov trg 1, 6000 Koper - Capodistria, Slovenia

برجسته‌ترین ساختمان میدان تیتو، کاخ «پریتورین» (Praetorian Palace) است که قدمت آن به قرن پانزدهم برمی‌گردد. پنجره‌های نوک‌تیز و راه‌پله‌های خارجی، نمادهایی روشن از معماری ونیزی گوتیکی هستند.

  • ساعت‌های بازدید: هر روزه: ۹ صبح تا پنج عصر
  • تلفن: ۰۳ ۶۴ ۶۶۴ ۵ ۳۸۶+
  • آدرس: Titov trg 3, 6000 Koper - Capodistria, Slovenia

۱۴. مسیر دره «تولمین» (Tolmin Gorge Trail)؛ شهر «زاتولمین» (Zatolmin) در غرب کشور اسلوونی

دره تولمین

عکس از dreamstime

یک نفس عمیق در هوای تازه بکشید و به کاوش در مناظر خارق‌العاده مسیر دره تولمین بروید. مسیر دره تولمین، واقع در انتهای جنوبی پارک ملی «تریگلاو» (Triglav National Park)، یک مسیر تفریحی ۱٫۹ کیلومتری از میان تنگه‌های سرسبز و متراکم، تونل‌های تاریک، رودخانه‌های خروشان و سازندهای سنگی پوشیده از خز است.

در حین قدم‌زدن در دره از چند پل چوبی معلق عبور خواهید کرد که چشم‌اندازهای گسترده‌ای از رودخانه‌های «تولمینکا» (Tolminka) و «زادلاشیکا» (Zadlascica) را در اختیار شما می‌گذارند. در انتهای مسیر به نقطه مشهور «سر خرس» (Bear’s Head viewpoint) می‌رسید که تخته‌سنگ کوچکی در میان دو صخره سنگی است و منظره جالب توجهی برای تماشا دارد.

  • ساعت‌های بازدید: هر روزه: ۸:۳۰ صبح تا هشت شب
  • تلفن: ۸۰ ۰۴ ۳۸۰ ۵ ۳۸۶+
  • آدرس: Zatolmin 66a, 5220 Tolmin, Slovenia

۱۳. دریاچه «جزنا» (Lake Jasna)؛ شهر «گرانجسکا گورا» (Kranjska Gora) در شمال غربی اسلوونی

دریاچه جزنا

عکس از dreamstime

دریاچه جزنا، یکی از الماس‌های مخفی و دوست‌داشتنی اسلوونی است. آب‌های درخشان سبز و آبی این دریاچه توسط تپه‌های پوشیده از درختان و دره‌های سرسبز احاطه شده‌اند. در پس‌زمینه دریاچه، با قله‌های برفی کوه‌های آلپ اسلوونیایی روبه‌رو خواهید شد که چشم‌انداز این منطقه را از آن چیزی که است، نفس‌گیرتر می‌کنند.

فعالیت‌های بسیاری در حین بازدید از دریاچه برای سرگرم‌کردن شما وجود دارند. شما می‌توانید سوار قایق‌های باریک و سبک شوید و روی دریاچه پارو بزنید، شنا کنید یا حتی از بالای یک تخته چوب در دریاچه شیرجه بزنید؛ اما حسابی مراقب باشید، زیرا آب دریاچه حتی در روزهای گرم هم می‌تواند به سردی یخ باشد.

  • ارتفاع از سطح دریا: ۸۳۰ متر
  • مساحت: دو هکتار
  • آدرس: Kranjska Gora Slovenia

۱۲. گذرگاه کوهستانی «ورسیک» (Vršič Pass)؛ رشته‌کوه «آلپ جولین» (Julian Alps) در شمال غربی اسلوونی

گذرگاه کوهستانی ورسیک

عکس از dreamstime

رانندگی در گذرگاه کوهستانی ورسیک، نهایت یک سفر ماجراجویی جاده‌ای در اسلوونی است. این جاده پر پیچ‌و‌خم در ارتفاع ۱,۵۲۴ متری از سطح دریا، بلندترین گذرگاه در کل کشور به شمار می‌آید. علاوه بر تجربه هیجان‌انگیز رانندگی در پیچ‌های تند و نعلی‌شکل، شما می‌توانید از تماشای چند نماد برجسته این منطقه از جمله کلیسای کوچک روسی «پوو» (Russian POW chapel) و مجسمه برنزی «جولیوس کوگی» (Julius Kugy)، کوهنورد مشهور اسلوونیایی در طول مسیر لذت ببرید.

گذرگاه کوهستانی ورسیک همچنین یک مقصد ایدئال برای هایکینگ است. شما می‌توانید از ده‌ها قله و مسیر در این منطقه صعود کنید. چند اقامتگاه و هتل نیز برای اقامت مهمانان پس از گذراندن یک روز طولانی در این گذرگاه تعبیه شده‌اند.

۱۱. قلعه «پرجاما» (Predjama Castle)؛ منطقه «کارنیولا» (Carniola) در جنوب مرکزی اسلوونی

قلعه پرجاما

عکس از dreamstime

قلعه قرون‌وسطایی پرجاما که در دهانه یک غار ساخته شده است، یک شاهکار بی‌نظیر معماری به حساب می‌آید؛ اما اگر از نزدیک به آن نگاه کنید، متوجه می‌شوید که این بنا چیزی بیشتر از یک قلعه ۸۰۰ ساله است. در پشت ساختمان، شبکه‌ای از تونل‌های مخفی، گذرگاه‌های اسرارآمیز و غارهای کارست باشکوه قرار دارند.

در حین قدم‌زدن در اتاق‌های این قلعه مجلل، سالن‌ها و سیاه‌چال‌هایی را کشف خواهید کرد که تاریخ پیچیده و پرتلاطم قلعه را در معرض دید شما قرار می‌دهند. شما همچنین می‌توانید به بازدید از غار زیر قلعه پرجاما بروید که محل زندگی دسته خفاش‌ها است.

  • سبک معماری: رنسانس
  • ساعت‌های بازدید: هر روزه: ۱۱ صبح تا ۶ عصر
  • تلفن: ۰۰ ۰۱ ۷۰۰ ۵ ۳۸۶+
  • آدرس: 6230 Predjama, Slovenia

۱۰. آبشار «پریک‌نیک» (Pericnik Waterfall)؛ پارک ملی تریگلاو در شمال غربی اسلوونی

آبشار پریک‌نیک

عکس از dreamstime

آبشار پریک‌نیک، بلندترین آبشار اسلوونی در اعماق پارک ملی تریگلاو واقع شده است

در اعماق پارک ملی تریگلاو، تنها پارک ملی کشور اسلوونی با بلندترین آبشار این کشور روبه‌رو خواهید شد. آبشار «پریک‌نیک» از دو شاخه آبشار مجزا تشکیل می‌شود. آبشار پایینی از ارتفاع ۵۲ متری سرازیر می‌شود، در حالی که آبشار کوچک‌تر تنها ۱۶ متر ارتفاع دارد.

آنچه در مورد آبشارهای پریک‌نیک منحصربه‌فرد است، این نکته است که می‌توانید در پشت آن‌ها قدم بزنید. یک مسیر کوچک در این منطقه زیبا و سرسبز، شما را به پشت جریان خروشان آب آبشارها می‌برد و چشم‌اندازهای بی‌نظیری از تمام دره جلویی آن را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر با کمی خیس‌شدن مشکلی ندارید، حتما در این مسیر راه بروید و یک تجربه خاص و فراموش‌نشدنی برای خود رقم بزنید.

  • ساعت‌های بازدید: ۲۴ ساعته
  • آدرس: 4281 Mojstrana, Slovenia

۹. دریاچه «بوهینج» (Lake Bohinj)؛ پارک ملی تریگلاو در شمال غربی اسلوونی

دریاچه بوهینج

عکس از dreamstime

دریاچه بوهینج در دامنه دره بوهینج در رشته‌کوه آلپ جولین قرار دارد. اگرچه بسیاری از افراد برای استراحت کردن و تحسین مناظر تماشایی و خارق‌العاده این منطقه به اینجا می‌آیند، دریاچه بوهینج به راستی، بهشتی برای علاقه‌مندان به فعالیت‌های در فضای باز نیز است. شما می‌توانید قایق‌های پدالی، کایاک و قایق‌های کانوئی را اجاره کنید و با قایق‌رانی در دریاچه، نهایت لذت را از فضا ببرید.

یک مسیر مسطح نیز وجود دارد که حول محیط دریاچه می‌چرخد. در یک روز عالی، هیچ‌چیز آرامش‌بخش‌تر از قدم‌زدن و تماشای انعکاس نور خورشید از سطح دریاچه نیست.

  • مساحت: ۳٫۳ کیلومتر مربع
  • حداکثر عمق: ۴۵ متر
  • آدرس: Triglav National Park, Bohinjsko Jezero 4265 Slovenia

۸. رافتینگ در رودخانه «سوکا» (Soca River)؛ غرب اسلوونی و شمال شرقی ایتالیا

رودخانه سوکا

عکس از dreamstime

تجربه نشاط‌بخش رافتینگ در رودخانه سوکا، یکی از هیجان‌انگیزترین فعالیت‌هایی است که می‌توانید در سفر به اسلوونی، امتحان کنید. رودخانه سوکا در احاطه دیواره‌های تنگه‌ای پرشیب و جنگل‌های سرسبز قرار دارد. پدال‌زدن در موج‌های خروشان و پیچ‌های تند در حین رافتینگ از میان دره، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای شما خواهد ساخت.

به‌صورت میانگین، مسیر رافتینگ در آب بین دو تا سه ساعت طول می‌کشد. اگر با بچه‌های کوچک یا شناگران آماتور سفر می‌کنید، بهتر است که مسیر آسان خانوادگی با موج‌های آرام را برای رافتینگ انتخاب کنید و مطمئن باشید که برای لذت‌بردن از رافتینگ در رودخانه سوکا به موج‌های بزرگ احتیاجی نخواهید داشت.

  • طول: ۱۳۸ کیلومتر
  • مساحت حوضه دریاچه: ۳۴۰۰ کیلومتر مربع
  • آدرس: Soca Valley, Kobarid Slovenia

۷. پارک ملی تریگلاو؛ شمال غربی اسلوونی

پارک ملی تریگلاو

عکس از dreamstime

پارک ملی تریگلاو، منطقه‌ای بکر و مملو از زیبایی‌های طبیعی است که در قسمت شمالی اسلوونی قرار دارد. دیدنی‌های بسیاری در این پارک ملی وجود دارند و امکان ندارد که در یک روز بازدید بتوانید از همه آن‌ها دیدن کنید. پارک ملی تریگلاو از قله‌های کوهستانی و دره‌های سبز گرفته تا دریاچه‌های درخشان و رودخانه‌های خروشان، بهترین مکان برای گریز از فضای شهری و پناه‌بردن به طبیعت است.

علاوه بر بلندترین کوه اسلوونی، بخش بزرگی از رشته‌کوه آلپ جولین در پارک ملی تریگلاو واقع شده است. شما در این پارک می‌توانید از دریاچه بوهینج، رودخانه سوکا و حتی دریاچه افسانه‌ای «بلد» (Lake Bled) دیدن کنید.

  • مساحت: ۸۸۰ کیلومتر مربع
  • تاسیس: ۱۹۸۱
  • ساعت‌های فعالیت: هر روزه: ۹ صبح تا پنج عصر
  • تلفن: ۰۰ ۰۲ ۵۷۸ ۴ ۳۸۶+

۶. شهر پتوی؛ شمال شرقی اسلوونی

شهر پتوی

عکس از dreamstime

شهر تاریخی پتوی، یکی از جذاب‌ترین شهرهای اسلوونی و البته کل اروپای شرقی محسوب می‌شود. سقف‌های قرون‌وسطایی قرمز و کوچه‌های سنگ‌فرش‌شده پیچ‌در‌پیچ، جذابیت خاصی به این شهر بندری و تماشایی اعطا کرده‌اند. با گذراندن چند روز در شهر پتوی، می‌توانید خود را در فرهنگ سنتی اسلوونیایی غرق کنید و حسابی لذت ببرید.

در حین بازدید از این منطقه، سفر به قلعه پتوی (Ptuj Castle) را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید. این قلعه در قرن دوازدهم برای مقابله با مجارستانی‌های غارتگر در این شهر ساخته شد. برای تماشای بناهایی با معماری زیبا در پتوی، به بازدید از تالار شهر پتوی و کلیسای گوتیک «سنت جورج» (St. George Church) بروید.

  • ارتفاع از سطح دریا: ۲۳۲ متر
  • مساحت: ۲۶٫۶۵ کیلومتر مربع

۵. غار «پوستوینا» (Postojna Cave)؛ شهر پوستوینا در جنوب غربی اسلوونی

غار پوستوینا

عکس از dreamstime

یک قطار ۱۵۰ ساله در غار تاریک پوستوینا وجود دارد که شما را به اتاق‌ها، تالارها و راهروهای مختلف این غار اسرارآمیز می‌برد

خود را به یک سفر هیجان‌انگیز به دنیای زیرزمین در غار تاریک پوستوینا دعوت کنید. ۲۴ کیلومتر تونل، استالاگمیت و استالاکتیت در طی میلیون‌ها سال در این غار توسط جریان رودخانه «پیوکا» (Pivka River) تراشیده شده‌اند. در حال حاضر، این غار برای بازدید تورها و گردشگران در دسترس است و همچنین می‌تواند به‌عنوان مکانی برای برگزاری برنامه‌های بزرگ و کنسرت‌ها استفاده شود.

برجسته‌ترین مشخصه غار پوستاینا، راه‌آهن زیرزمینی آن است. این قطار ۱۵۰ ساله شما را به اتاق‌ها، تالارها و راهروهای مختلف غار اسرارآمیز پوستاینا می‌برد. در تور این غار، شما همچنین می‌توانید از آسمان‌خراش بلند استالاگمیتی با ارتفاع ۶٫۱ متری دیدن کنید.

  • عمق: ۱۱۵ متر
  • جنس غار: سنگ آهک
  • تلفن: ۰۰ ۰۱ ۷۰۰ ۵ ۳۸۶+
  • آدرس: Jamska cesta 30, 6230 Postojna, Slovenia

۴. شهر ساحلی پیران؛ جنوب غربی اسلوونی

پیران

عکس از dreamstime

اگر آفتاب گرفتن و گشت‌و‌گذار، تعریف یک تعطیلات ایدئال در ذهن شما است، حتما به پیران بروید و در این شهر زیبا و خارق‌العاده وقت بگذرانید. این دهکده جذاب در سواحل دریای آدریاتیک در یک شبه‌جزیره باریک قرار دارد و برجسته‌ترین مشخصه های آن، خانه‌های به سبک گوتیک قرمزرنگ و دیوارهای شهری باشکوه هستند. علی‌رغم بافت متراکم این دهکده، چیزهای زیادی برای کشف کردن در حین قدم‌زدن در بخش قدیمی شهر وجود دارند.

در طول روز، می‌توانید به تماشای میدان‌های عمومی زیبا و همچنین کلیساهای خیره‌کننده قرون‌وسطایی شهر بپردازید. در طول شب نیز، خود را به خوردن غذاهای دریایی تازه در رستوران‌های محلی و کافه‌های دنج و سرزنده دعوت کنید و یک عصرگاه به‌یادماندنی برای خود رقم بزنید.

  • ارتفاع از سطح دریا: ۱۶ متر
  • مساحت: ۷۰ هکتار
  • جمعیت: ۳۷۳۳ نفر

۳. شهر قدیمی لیوبلیانا؛ پایتخت اسلوونی

شهر قدیمی لیوبلیانا

عکس از dreamstime

مهم نیست که برای بار اول به اسلوونی آمده‌اید یا بار صدم؛ مطمئن باشید که کماکان چیزی برای کشف کردن در شهر قدیمی لیوبلیانا وجود دارد. لیوبلیانا، پایتخت پرهمهمه اسلوونی، پل‌های سنگی، کانال‌های پر پیچ‌و‌خم، کلیساهای جامع به سبک گوتیک و ساختمان‌های تماشایی بسیاری را در خود جای داده است. شما همچنین می‌توانید از بازار مرکزی سرباز پایتخت دیدن کنید و سوغاتی، محصولات تازه و غذاهای خیابانی را با قیمتی معقول بخرید.

شهر مسحورکننده لیوبلیانا با کافه‌های مدرن و رستوران‌های بسیار که غذاهایی لذیذ سرو می‌کنند، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. به تحسین چشم‌اندازهای بی‌نظیر شهری بر فراز پل مشهور «اژدها» (Dragon Bridge) بپردازید یا به بازدید از فواره «سه رودخانه کارنیولایی» (Three Carniolan Rivers Fountain) بروید.

در یک روز خوش آب‌و‌هوا می‌توانید روی یکی از صندلی‌های کافه‌های در فضای باز در حاشیه رودخانه  لیوبلیانا بنشینید و جریان زندگی روزانه و شلوغ محلی‌ها را تماشا کنید.

۲. غارهای «اسکوک‌جان» (Skocjan Caves)؛ دهکده «دیواچا» (Divača) در نزدیکی مرز ایتالیا

غارهای اسکوک‌جان

عکس از dreamstime

اسلوونی، سیستم‌های استثنایی غارهای کارست بسیاری را در خود جای داده است؛ اما غارهای «اسکوک‌جان»، بدون شک، مشهورترین آن‌ها هستند. غارهای «اسکوک جان» به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین غارهای زیرزمینی در سراسر جهان شناخته می‌شوند و علاوه بر این، یکی از بزرگ‌ترین تالارهای سرپوشیده را در خود جای داده‌اند. این غار در سال ۱۹۸۶ به‌عنوان یکی از میراث‌های جهانی یونسکو، انتخاب شد.

هایکینگ در غارهای «اسکوک‌جان» با همراهی یک راهنمای تور، امکان‌پذیر است. شما می‌توانید از استالاگمیت‌ها و استالاکتیت‌های بیرون‌زده در این غار مملو از سکوت و همچنین اتاق وسیع تالار بزرگ دیدن کنید و روی یک پل معلق به نام «چرک‌ونیک» (Cerkvenik Bridge) قدم بزنید.

  • تلفن: ۰۰ ۲۱ ۷۰۸ ۵ ۳۸۶+
  • آدرس: Matavun 12, 6215 Divača, Slovenia

۱. دریاچه بلد؛ پارک ملی تریگلاو در شمال غربی اسلوونی

دریاچه بلد

عکس از dreamstime

دریاچه جادویی و خارق‌العاده بلد، یک توقفگاه اجباری برای افرادی است که به اسلوونی سفر می‌کنند. این دریاچه در ۳۵ کیلومتری فرودگاه لیوبلیانا و در ۵۵ کیلومتری شهر لیوبلیانا واقع شده است.

چشم‌انداز اطراف دریاچه بلد در احاطه کوه‌های آلپ، درست شبیه به برگی از کتاب افسانه‌های پریان است. دریاچه زیبای بلد در احاطه قلعه‌های قرون‌وسطایی، کوه‌های با قله‌های برفی و جنگل‌هایی سرسبز و متراکم، سالانه بازدیدکنندگان و محلی‌های بسیاری را از سراسر جهان به این منطقه می‌کشاند.

به بالای قلعه بلد (Bled Castle) در ساحل شمالی دریاچه بروید و از مناظر شگفت‌انگیز اطراف لذت ببرید، برای رفتن به جزیره اسرارآمیز بلد، سوار قایق شوید یا در آب‌های فرح‌بخش و سرد دریاچه شنا کنید. شما همچنین می‌توانید در اقامتگاه‌ها و هتل‌های لوکس متعدد این منطقه، شب را سپری کنید و از محیط بی‌نظیر دریاچه بلد لذت ببرید.

  • طول: ۲۱۲۰ متر
  • عرض: ۱۳۸۰ متر
  • مساحت: ۱۴۵ هکتار
  • حداکثر عمق: ۲۹٫۵ متر
  • آدرس: Gregorchicheva ulica 22, Bled 4260 Slovenia

مطالب مرتبط:

منبع touropia

دیدگاه