احتمال ابتلا به ویروس کرونا در سفرهای هوایی چقدر است؟

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد چهار شنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
احتمال ابتلا به ویروس کرونا در سفرهای هوایی چقدر است؟

اگر مجبور به سفر هوایی هستید، باید درمورد احتمال ابتلا به ویروس کرونا، نحوه‌ی گسترش این ویروس در هواپیما و انتخاب بی‌خطر‌ترین صندلی‌، اطلاعات کاملی داشته باشید.

پس از آغاز شیوع ویروس کرونا در ووهان چین، این ویروس مهمان شوم کشورهای زیادی نیز شده است. اگرچه خودداری از سفرهای غیرضروری برای پیشگیری از ابتلا به کرونا کاملا ضروری است؛ اما برخی از افراد به‌خاطر شغل‌ یا هر دلیل دیگری، مجبور به سفر و استفاده از وسایل‌نقلیه‌ی عمومی هستند. با ادامه این مقاله از کجارو همراه باشید تا اطلاعات بیشتری راجع به سفری هوایی در چنین شرایطی، در اختیارتان قرار دهیم.

برای مشاهده فهرستی جامع از انواع بلیط هواپیما به مقصد موردنظرتان از کجارو کمک بگیرید. از طریق موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو، جست‌و‌جوی آسان بلیط هواپیما به مقاصد داخلی و خارجی، مشاهده و مقایسه یک‌جای قیمت بلیط پروازهای سیستمی، چارتری و لحظه آخری به مقصد دلخواه و همچنین انتخاب ارزان‌ترین گزینه فراهم شده است.

کرونا به‌مدت دو هفته در بدن نهفته باقی می‌ماند و افراد مبتلا به آن هیچ نشانه‌ی خاصی ندارد؛ اما در همین مدت، امکان انتقال ویروس از آن‌ها به سایر افراد وجود دارد. با توجه‌ به اینکه صرفا در صورت مثبت‌بودن جواب آزمایش افراد و تایید ابتلای آن‌ها به کرونا، قرنطینه می‌شوند، اشخاصی که ویروس در بدن‌شان نهفته است و هیچ نشانه‌ی خاصی ندارند، برای جامعه بسیار خطرناک هستند و حتی می‌توانند مسبب مرگ افراد زیادی شوند. بنابراین چنانچه در این ایام مجبور به سفر هوایی هستید، باید بدانید که این ویروس چگونه به سایر افراد هواپیما منتقل می‌شود و چطور باید بی‌خطرترین صندلی را انتخاب کنید. از آنجا که در فصل شیوع ویروس آنفولانزا هستیم و به‌خاطر افزایش چشمگیر تلفات کرونا، باید این موضوع را کاملا جدی بگیریم.

کرونا در هواپیما

در اکثر فرودگاه‌ها، تمهیدات لازم برای جلوگیری از ابتلای مسافران به کرونا یا حداقل کاهش میزان ابتلا در نظر گرفته شده است و برای تشخیص بیماران مشکوک به کرونا، دمای بدن تمام مسافران با تب‌سنج اندازه‌گیری می‌‌شود؛ اما در‌ صورتی‌ که مسافران، نسبت به این بیماری مطلع باشند، هم استرس و نگرانی بی‌مورد آن‌ها کمتر می‌شود و هم میزان شیوع ویروس و ابتلا به آن کاهش می‌یابد. 

سازمان مدیریت و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) به‌دنبال افزایش سریع تلفات ویروس کرونا یا کووید-۱۹ (COVID-19)، با ارائه‌ی دستورالعمل‌های مفید، میزان خطر احتمالی انتقال ویروس از بیماران مبتلا به سایر مسافران در سفرهای هوایی را مشخص کرده است. این دستورالعمل‌ها بر اساس میزان فاصله‌ با فرد مبتلا ارائه شده‌اند. 

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده در دستورالعمل‌های موقت این سازمان که تنها برای مطلع‌کردن عموم مردم ارائه شده‌اند، در‌ صورتی‌ که صندلی‌تان با فرد دارای نشانه‌های ویروس یا فرد مبتلا، دو متر فاصله داشته باشد، خطر انتقال ویروس به شما، متوسط است. این فاصله نسبت به صندلی افراد دارای نشانه‌هایی مثل سرفه، تب و تنفس دشوار، تقریبا به میزان دو صندلی می‌شود.

طبق گفته‌ی مسئولان این سازمان، اگر فرد مبتلایی در هواپیما حضور داشته باشد، حتی افرادی که دو ردیف با فرد بیمار فاصله دارند نیز در معرض خطر هستند. ممکن است با خودتان بگویید، اگر افراد بیشتر از دو ردیف با فرد مبتلا فاصله داشته باشند، خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند؛ اما مسافران در حین پرواز معمولا بی‌حرکت نمی‌مانند؛ به‌خصوص در پروازهایی که بیش از چند ساعت طول می‌کشند. مسافران اغلب دستشویی می‌روند، پاهای‌شان را دراز می‌کنند یا برای برداشتن وسیله‌ای از محفظه‌ی بالای سری، از جای خود بلند می‌شوند.

خطر ابتلا به کرونا

میزان خطر ابتلا به کرونا در بخش‌های مختلف هواپیما

در هر صورت، اگر قبلا چین نبوده‌اید، با فرد چینی مبتلا به کرونا زندگی نکرده‌ یا از چنین فردی مراقبت نکرده‌اید، دوست صمیمی چینی مبتلا به این ویروس نداشته‌اید و صندلی‌تان دو ردیف و بیشتر از دو متر با فرد مبتلا یا مشکوک به ویروس فاصله دارد، خطر کمی درمورد انتقال ویروس وجود دارد.

افرادی که قبلا در استان هوبئی (منشأ شیوع ویروس) بوده‌اند یا با افراد اهل این استان رابطه‌ی نزدیکی داشته‌اند، به میزان زیادی در معرض خطر ابتلا به ویروس هستند؛ اما این میزان در مورد کسانی که تنها با افراد مشکوک در یک اتاق بوده‌اند یا با این افراد پیاده‌روی کرده‌اند، هنوز مشخص نیست.

رفت و آمد در هواپیما

در زمان شیوع ویروس کرونای سندروم تنفسی مزمن شدید یا سارس (SARS) در سال ۲۰۰۳، یکی از مبتلایان این ویروس در پروازی از هنک‌کنگ به پکن، افرادی را که بیش از دو ردیف با او فاصله داشتند، مبتلا کرده بود.

نشریه‌ی پزشکی نیوانگلند (New England Journal of Medicine) در مقاله‌ای متذکر شده که سازمان بهداشت جهانی در تعیین فاصله‌ی امن، فاصله‌‌ای را که باعث انتقال ویروس سارس از ۴۵ درصد از مبتلایان به سایر افراد شده بود، در نظر نگرفته است.

حرکت و رفت‌وآمد مسافران در هواپیما میزان احتمال ابتلا به ویروس را تغییر می‌دهد

به همین دلیل گروهی از پژوهشگران حوزه‌ی سلامت تصمیم گرفته‌اند میزان تاثیر حرکت افراد در تغییر احتمال ابتلا به ویروس را بررسی کنند.

مسافرانی که در صندلی‌های کنار پنجره می‌نشینند، در معرض کمترین خطر هستند و بیشترین خطر، افرادی را تهدید می‌کند که فقط یک ردیف با افراد مبتلا فاصله دارند.

گروه پژوهشی فلای‌هلسی (FlyHealthy Research Team) به سرپرستی ویکی استوِر هِرتزبرگ (Vicki Stover Hertzberg) و هوارد ویس (Howard Weiss) از دانشگاه اموری، رفتار مسافران و خدمه‌ی ۱۰ پرواز بین‌‌قاره‌ای از آمریکا به سایر نقاط را بررسی کرده‌اند که مدت‌زمان پروازشان بین ۳٫۵ تا پنج ساعت بوده است. آن‌ها در این مطالعه‌ علاوه بر چگونگی حرکت و رفت‌وآمدهای مسافران در داخل کابین، میزان تاثیر این رفت‌وآمدها در تعداد و مدت‌زمان تماس با سایر افراد را نیز به دقت مورد بررسی قرار داده‌اند. هدف اعضای تیم پژوهشی از انجام این کار، تخمین تعداد تماس‌های نزدیک در پروازهای بین قاره‌ای است که احتمال انتقال ویروس از طریق آن‌ها وجود دارد.

پروفسور ویس، استاد زیست‌شناسی و ریاضیات از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، درمورد این موضوع می‌گوید:

تصور کنید که در صندلی کنار راهرو یا صندلی وسط نشسته‌اید و فردی برای رفتن به دستشویی‌ از کنارتان رد می‌شود؛ اگر آن فرد مبتلا به ویروس باشد، به‌دلیل اینکه کمتر از یک متر با او فاصله دارید، ممکن است مبتلا شوید.

رفت و آمد در هواپیما

طبق نتایج این پژوهش که در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است، بیشتر مسافران در حین پروازهای نسبتا طولانی برای رفتن به دستشویی یا برداشتن وسایل‌ از محفظه‌‌ی بار بالای سری، از روی صندلی‌شان بلند می‌شوند. در کل ۳۸ درصد از مسافران در چنین پروازهایی، از جای خود بلند می‌شوند یا در کابین حرکت می‌کنند؛ ۲۴ درصد از افراد بیش از یک بار این کار را انجام می‌دهند؛ اما ۳۸ درصد باقی‌مانده در تمام طول مدت پرواز، روی صندلی‌شان می‌نشینند و هیچ حرکتی نمی‌کنند.

اکثر مسافرانی که کنار پنجره می‌نشینند، کمتر صندلی‌شان را ترک می‌کنند و تعدادشان فقط به ۴۵ درصد می‌رسد؛ در حالی که این میزان درمورد صندلی کنار راهرو حدود ۸۰ درصد است؛ پس می‌توان نتیجه گرفت که صندلی‌های کنار پنجره بهترین مکان ممکن برای در امان ماندن از ویروس‌ها هستند.

صندلی کنار پنجره

صندلی‌های کنار پنجره بهترین مکان برای در امان ماندن از ویروس‌ها هستند

طبق اطلاعات منتشر‌شده در این پژوهش، تماس نزدیک مسافران صندلی‌های نزدیک پنجره با سایر افراد، در مقایسه‌ با مسافرانی که روی صندلی‌های وسط یا کنار راهرو هستند، بسیار کمتر است. متوسط تماس مسافران صندلی‌های کنار پنجره، صندلی‌های وسط و صندلی‌های کنار راهرو با سایر مسافران، به‌ترتیب ۱۲، ۵۸ و ۶۴ تماس است؛ بنابراین اگر صندلی‌های کنار پنجره را انتخاب کنید و در حین پرواز در صندلی‌‌تان بمانید، خطر انتقال ویروس به شما به میزان محسوسی کاهش‌ می‌یابد.

البته باید این خبر خوب را به شما بدهیم که طبق اطلاعات مدل گرافیکی این گروه پژوهشی، احتمال انتقال ویروس به مسافران صندلی‌های وسط یا صندلی‌های کنار راهرو (حتی افرادی که تنها دو ردیف با فرد مبتلا فاصله‌ دارند)، نیز بسیار کم است؛ زیرا بر اساس گفته‌ی پروفسور ویس، مسافران هواپیما معمولا مدت‌زمان نسبتا کوتاهی در تماس نزدیک با یکدیگر هستند و درمورد این موضوع می‌گوید:

قطعا همیشه تعدادی از افراد در راهروی هواپیما در‌ حال‌ حرکت هستند و با افرادی که کنار راهرو نشسته‌اند، تماس کوتاهی پیدا می‌کنند؛ اما این تماس تنها در حد چند لحظه است؛ بنابراین احتمال کمی برای انتقال ویروس وجود دارد.

احتمال تماس مستقیم با فرد مبتلا به کرونا در هواپیما

احتمال تماس مستقیم با فرد مبتلا

البته درمورد خدمه‌ی پرواز موضوع کاملا فرق می‌کند؛ به‌دلیل اینکه خدمه‌ی پرواز بیشتر از مسافران در راهروها رفت‌و‌آمد می‌کنند و به‌مدت طولانی‌تری با مسافران در ارتباط هستند؛ پس زمانی که کادر پرواز، بیمار می‌شوند، باید از حضور در هواپیما و ارائه‌ی خدمات به مسافران جدا خودداری کنند؛ زیرا طبق نتایج مطالعه‌ی گروه پژوهشی پروفسور ویس، هر خدمه‌ی بیمار می‌‌تواند ۴٫۶ نفر از مسافران را مبتلا کند.

مسافرانی که خطر احتمال آن‌ها به ویروس، زیاد یا متوسط است، باید به‌سرعت قرنطینه شوند و در‌ صورتی‌ که چنین مسافرانی در پرواز حضور دارند، بلافاصله پس از فرود هواپیما باید با آمبولانس یا خودروهای شخصی (سرنشینان این خودروها باید ماسک داشته باشند) به مراکز درمانی انتقال داده شوند. اشخاصی که خطر ابتلای آن‌ها به کرونا کم است و تنها مشکوک به این ویروس هستند، نیز نباید در سفرهای هوایی طولانی حضور داشته باشند و از اتوبوس، قطار و وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده کنند و همچنین باید از شرکت در فعالیت‌های گروهی و ارتباط با دیگران نیز بپرهیزند.

احتمال مبتلاشدن

احتمال مبتلاشدن

سازمان بهداشت جهانی در تاریخ ۲۲ بهمن (۱۰ فوریه‌) با انتشار توییتی در مورد ویروس کرونا (که با نام رسمی کووید-۱۹ از آن یاد کرده است) اعلام کرد که این ویروس تا روز پنجشنبه‌ی هفته‌ی قبل از انتشار این توییت، ۱۳۰۰ نفر را کشته است.

در‌ حال‌ حاضر، کرونا در خارج از خاک چین در‌ حال گسترش است؛ اما به نظر می‌رسد سرعت ابتلا به این ویروس در آینده افزایش خواهد یافت. آقای تِدرُس آدانُم گِبریسوس (Tedros Adhanom Ghebreyesus)، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، با انتشار توییتی اعلام کرد عده‌ای از افرادی که تاکنون به چین سفر نکرده‌اند نیز به این ویروس مبتلا شده‌اند که موضوع نگران‌کننده‌ای است. تایید‌شدن انتقال ویروس کرونا به افرادی که تاکنون در چین نبوده‌اند، نشان می‌دهد که میزان شیوع این ویروس در کشورهای دیگر نیز در‌ حال افزایش است.

کرونا بدتر است یا آنفولانزا؟ 

مهماندار هواپیما

بسیاری از متخصصان سلامت و بهداشت معتقدند که ویروس آنفولانزای نوع A یا H1N1، خطرناک‌تر از کرونا است؛ البته میزان تلفات آنفولانزای فصلی کمتر از کرونا و نرخ مرگ‌ومیر آن در مقایسه با کرونا، ۰٫۱ در برابر ۳ درصد است؛ اما به‌دلیل اینکه ویروس کرونا بیشتر انتقال داده می‌شود، خطرناک‌تر از آنفولانزا به نظر می‌رسد و نگرانی‌های بیشتری درمورد آن وجود دارد. با این حال، باید بدانید حتی در صورت مبتلاشدن به این ویروس، خطر مرگ قطعی به‌هیچ‌وجه شما را تهدید نمی‌کند و در صورتی‌ که سیستم ایمنی بدن‌تان قوی باشد و مبتلا به بیماری‌ها و عارضه‌های قلبی نباشید، می‌توانید این ویروس مهلک را پشت سر بگذارید.

کرونا لزوما بیماری کشنده‌ای نیست

در ضمن چنانچه تب یا سرماخوردگی ساده‌ای دارید، اصلا نباید نگران باشید و تنها در صورتی باید به بیمارستان‌ها مراجعه کنید که تب یا بیماری‌تان بیش از سه روز ادامه پیدا کند.

با توجه به اینکه کرونا، ویروس جدیدی محسوب می‌شود و قبلا هیچ‌کس به آن مبتلا نشده است و هیچ روش درمانی و واکسنی نیز برای مقابله با آن وجود ندارد، باید کاملا هوشیار باشیم و به تمام توصیه‌های بهداشتی عمل کنیم. در ضمن اگر دچار تب، سرفه‌ی خشک یا تنگی نفس شدید هستید، حتما به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کنید. 

اگر قصد خرید بلیط هواپیما از ایرلاین‌های داخلی یا خارجی را دارید، می‌توانید از طریق موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر تهیه کنید. استفاده از کجارو باعث می‌شود تا نیازی نباشد برای پیدا کردن بهترین قیمت پروازهای داخلی یا خارجی، چندین سایت را بررسی کنید و آخرین قیمت‌ها از آژانس‌های سرشناس را یک‌جا مشاهده کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه