۶ توصیه برای فرار از ازدحام گردشگران در استانبول

مینا رهبری
مینا رهبری شنبه، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
۶ توصیه برای فرار از ازدحام گردشگران در استانبول

استانبول، بزرگترین شهر ترکیه، یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری در جهان است و سالانه گردشگران زیادی از سراسر جهان به این شهر سفر می‌کنند. اما در استانبول چگونه از ازدحام گردشگران در امان بمانیم و با  آرامش بیشتری از این شهر دیدن کنیم؟

استانبول با تاریخ پرفراز و نشیبی که داشته، حرف‌های زیادی در صنعت گردشگری برای گفتن دارد؛ خوشبختانه بناهای تاریخی زیادی از ادوار مختلف در این شهر به‌جای‌مانده و امروزه گردشگران برای تماشای تاریخ مصور این خطه عازم استانبول می‌شوند. بسیاری از مسافران با خیال اینکه در آرامش و محیطی آرام از جاهای دیدنی استانبول دیدن می‌کنند، سفر به استانبول را در برنامه‌های خود قرار می‌دهند؛ اما در اکثر ساعات روز که به این بناها بروید، با خیل عظیمی از گردشگران مواجه می‌شوید و این حقیقت ناخوشایندی است.

استانبول با بیش از ۱۴ میلیون نفر جمعیت، شهری بسیار شلوغ و پرجمعیت محسوب می‌شود. ترافیک، خیابان‌های شلوغ و حمل و نقل عمومی پرازدحام تنها برخی از عواملی است که باعث می‌شود استانبول پرهرج و مرج به نظر برسد. با این حال در این شهر هنوز جاهای پنهانی پیدا می‌شود که گردشگران بتوانند از تنهایی خود لذت ببرند. در ادامه می‌خواهیم نکاتی را در مورد اینکه چطور از ازدحام گردشگران در استانبول دوری کنیم، مرور می‌کنیم. 

در روزهای کاری و صبح زود به بازدید جاهای دیدنی بروید

استانبول

اگر اولین بار است که به استانبول سفر می‌کنید و باید از تمامی جاهای دیدنی مهم و برجسته شهر، مثل ایاصوفیه یا کاخ توپکاپی دیدن کنید، برای اجتناب از رویارویی با ازدحام جمعیت، صبح زود و همچنین در ایام غیرتعطیل هفته به بازدید این بناها بروید؛ چنین جاهایی معمولا بعدازظهرها پر از گردشگر هستند.

اگر در ساعات اولیه صبح آنجا باشید، قطعا گردشگران خارجی کمتری را خواهید دید، چون آن‌ها در آن ساعات در هتل در حال صرف صبحانه هستند؛ آخر هفته‌ها نیز گردشگران داخلی این کشور به‌سمت جاهای دیدنی استانبول سرازیر می‌شوند و به همین دلیل بهتر است در ایام غیرتعطیل به این بناها سر بزنید.

در محله‌های دورتر و کمترشناخته شده میان گردشگران، پرسه بزنید

محله های استانبول

یکی از بهترین جاها برای گشت‌وگذار، محله بالات (Balat) است

محله سلطان احمد جایی است که اکثر جاذبه‌های گردشگری در آن قرار دارد؛ با این حال استانبول محله‌های زیاد دیگری با سازه‌های تاریخی یا رستوران‌‌های خوب دارد که هنوز بین گردشگران شناخته نشده است. یکی از بهترین جاها برای گشت‌وگذار، محله بالات (Balat) است، چون در بهترین حالت فقط چند گردشگر را خواهید دید که در محله پرسه می‌زنند و از خانه‌های ارتدوکس یونانی زیبا، کلیسای جامع ارتدوکس Ecumenical Patriarchate استانبول و همچنین دبیرستان باشکوه بالات عکس می‌گیرند.

از محله‌های دیگری که بدون مزاحمت گردشگران می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید، شامل ینیکوی (Yenikoy)، تشویکیه (Tesvikiye)، مودا (Moda)، آکارتلر (Akaretler)، آرناووت‌کوی (Arnavutkoy) و امیرگان (Emirgan) می‌شود. 

بناهای دیدنی جایگزین را کشف کنید

استانبول

تاریخ استانبول گسترده و متنوع است و این بدین معنا است که مکان‌های تاریخی در هر گوشه این شهر پیدا می‌شود. شما مجبور نیستید که تمام توجه خود را بر جاهای دیدنی مهم و برجسته تمرکز کنید، چون در سراسر شهر جاهای زیادی برای بازدید وجود دارد، به‌خصوص در مناطقی که احتمالا خبری از ازدحام گردشگران نیست.

در استانبول جاهای زیادی وجود دارد که می‌توانید خودتان آن‌ها را پیدا کنید، از خانه سابق لئون تروتسکی (Leon Trotsky) در بویوک‌آدا (Buyukada) گرفته تا کلیسای پاماکاریستوس (Pammakaristos Church).

به بازدید بخش آسیایی شهر بروید

بخش آسیایی استانبول

منبع عکس: وب‌سایت matadornetwork

در این بخش می‌توانید در حین تماشای زندگی روتین روزانه مردم محلی، در محله‌های قدیمی قدم بزنید

بسیاری از گردشگران هرگز به دیدن بخش آسیایی استانبول نمی‌روند، چون فکر می‌کنند بخش بزرگی از آن مسکونی است. با این حال، این دقیقا همان دلیلی است که باید از آن دیدن کنید؛ چون بهترین جا بدون حضور انبوه گردشگران است. در این بخش می‌توانید در حین تماشای زندگی روتین روزانه مردم محلی، در محله‌های قدیمی قدم بزنید.

به محله مودا بروید که با کافه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌هایی که تازه افتتاح شده‌اند، جوی جوان دارد. با کشتی مسافرتی به اوکسودار (Uskudar) بروید و سپس با اتوبوس عازم ساحل تنگه بسفر شوید (یا اینکه می‌توانید پیاده بروید) تا در محله‌های زیبا و خلوت Kuzguncuk، Cengelkoy و کاندیلی (Kandilli) به گشت‌وگذار بپردازید. 

به جزایر سفر کنید

جزایر استانبول

منبع عکس: وب‌سایت zeroistanbul

توصیه بزرگ برای سفر به جزایر استانبول این است که آخر هفته‌ها به این جاها نروید

توصیه بزرگ برای سفر به جزایر استانبول این است که آخر هفته‌ها به این جاها نروید؛ اگر نمی‌خواهید در کشتی‌های مسافربری به‌همراه انبوهی از گردشگران عازم این جزایر نشوید، سعی کنید صبح زود سفرتان را آغاز کنید.

یکی از جزایر کمترشناخته شده مثل Heybeliada  یا Burgazada  را انتخاب کنید و در مناظر طبیعی بی‌نظیری که عمارت‌های دوران عثمانی در آن ساخته شده و همچنین کافه‌ها و رستوران‌هایی که به‌تازگی باز شده‌اند، به گشت‌وگذار بپردازید. اگر تصمیم گرفتید به بویوک‌آدا بروید، یک دوچرخه کرایه کنید و از شلوغی مرکز شهر دور شوید تا گوشه و کنار دورتر جزیره را کشف کنید. 

در فصل‌های پرگردشگر از سفر به این شهر پرهیز کنید

استانبول

بین ماه‌های ژوئن و سپتامبر به استانبول سفر نکنید

بین ماه‌های ژوئن و سپتامبر به استانبول سفر نکنید؛ این ماه‌ها اوج سفر گردشگران به این شهر است (به‌خصوص ماه ژوئیه که بیشترین تعداد گردشگر به استانبول سفر می‌کنند). سفر نکردن به استانبول در طول تابستان نیز بسیار عاقلانه است، چون دما می‌تواند به‌شکل غیرقابل تحملی بالا باشد و رطوبت هوا نیز بسیار اذیت‌کننده است.

در فصل بهار یا پاییز از زیبایی‌های استانبول لذت ببرید، زمانی که هوا معتدل است و خبری از ازدحام گردشگران نیست. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه