حقایقی جالب در مورد استانبول

مینا رهبری
مینا رهبری چهار شنبه، ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۴
حقایقی جالب در مورد استانبول

استانبول بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه است که با تاریخ غنی و جاذبه‌های گردشگری بسیار بسیاری که دارد، جزو مقاصد برتر گردشگری جهان به‌حساب می‌آید. با حقایق جالبی از این شهر آشنا شوید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۰۷/۰۵ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۱۷ به‌روزرسانی شده است.

استانبول بزرگ‌ترین شهر استانبول و نماد کشور ترکیه است. این شهر مرز میان آسیا و اروپا محسوب می‌شود و در گذشته پایتخت امپراتوری‌های بزرگ جهان بوده است. جاهای دیدنی استانبول به‌واسطه تاریخی غنی و رویدادها مهم، بسیار متنوع و متعدد است و آن را به یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری جهان بدل می‌کند. در مورد این شهر تاریخی حقایق جالبی وجود دارد که بهتر است بدانید:

۱. استانبول تنها شهری در جهان است که میان دو قاره قرار گرفته است.

۲. استانبول با ۱۹٫۹ میلیون نفر جمعیت، یکی از پرجمعیت ترین تراک‌های شهری اروپا است و اگر بخواهیم نسبت وسعت شهر و جمعیت را در نظر بگیریم، استانبول به پرجمعیت ترین شهر دنیا تبدیل می‌شود.

۳. بیشترین مساجد ترکیه در استانبول قرار دارند. در این شهر ۳۱۱۳ مسجد وجود دارد که از آن جمله می‌توان به مسجد تاریخی سلطان احمد و مسجد سلیمانیه اشاره کرد.

مسجد ایاصوفیه استانبول با دورنمای دریای مدیترانه

۴. استانبول پایتخت سه امپراتوری بزرگ روم، عثمانی و بیزانس بود؛ اما در حال حاضر آنکارا پایتخت این کشور است.

۵. طبق نتایج مطالعات «شاخص جهانی مستر کارت» در مورد مقاصد گردشگری جهان، استانبول یکی از مقاصد برتر گردشگری جهان است که به‌سرعت رشد می‌کند. 

۶. «سلطان احمد» یا «شهر قدیمی» جایی است که بیشتر آثار تاریخی معروف استانبول در آن قرار دارد.

۷. مسجد «ایاصوفیه» به‌عنوان یک کلیسای جامع در سال ۵۳۷ میلادی ساخته شد و بعد از سال ۱۴۵۳ در دوران حکومت عثمانی‌ها به‌عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۹۳۵، بعد از تاسیس کشور نوین ترکیه این مسجد به موزه تبدیل شد. در سال ۱۵۲۰ میلادی و قبل از اتمام کلیسای جامع «سویل»، ایاصوفیه به‌مدت ۹۰۰ سال بزرگ‌ترین کلیسای جهان بود. این شهر هر ساله به‌طور میانگین حدود سه میلیون گردشگر جذب می‌کند.

۸. برخی از قدیمی‌ترین باشگاه‌های ورزشی ترکیه در استانبول قرار دارند که می‌توان به باشگاه فوتبال «بشیکتاش» اشاره کرد که در سال ۱۹۰۳ به‌عنوان اولین و تنها باشگاه ترکیه تاسیس شد.

۹. طبق گزارش‌ها مؤسسه‌ «بوکینگز»، استانبول ازنظر سرعت رشد اقتصادی در رتبه‌ هفتم جهان قرار دارد.

۱۰. سومین متروی قدیمی جهان با ۵۷۳ متر طول، در استانبول قرار دارد. این خط در سال ۱۸۷۵ ساخته شد. اولین مترو در سال ۱۸۶۳ در لندن و دومین مترو در سال ۱۸۶۸ در نیویورک ساخته شده است.

ایستگاه قدیمی متروی استانبول

۱۱. بازار بزرگ استانبول کار خود را از سال ۱۴۶۱ میلادی شروع کرده است و یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده‌ جهان است که ۶۰ راسته و ۵ هزار مغازه دارد. در روز حدود ۲۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار نفر از این بازار بازدید می‌کنند.

۱۲. استانبول به‌ منزله‌ قلب اقتصادی، فرهنگی و تاریخی ترکیه است. مراکز تجاری و تاریخی آن در قسمت اروپایی شهر قرار گرفته‌اند و این در حالی است که یک سوم جمعیت شهر در قسمت آسیایی آن زندگی می‌کنند.

۱۳. مرکز خرید «Galleria Ataköy» در سال ۱۹۸۷ ساخته شد و پس از آن بود که نسل جدید فروشگاه‌ها و مراکز خرید استانبول در ترکیه پا گرفت.

۱۴. اگر ترکی بلد نیستید، بهتر است هنگام خرید قیمت را بیشتر بررسی کرده و از ماشین حساب استفاده کنید تا دچار سو تفاهم نشوید.

۱۵. رستوران‌های تاریخی غذاهای دریایی استانبول شهرت جهانی دارند. محله‌ «Kumkapı» که در امتداد سواحل دریای مرمره قرار دارد، به‌تنهایی ۵۰ رستوران ماهی را در خود جای داده است. علاوه‌ بر آن بسیاری از رستوران‌های این شهر در سواحل «تنگه‌ بسفر» قرار گرفته‌اند.

۱۶. در سال ۱۹۳۰ دولت ترکیه برای اینکه نام «استانبول» را میان مردم جا بیندازد، نامه‌هایی را که به مقصد «قسطنطنیه» فرستاده می‌شد را ارسال نمی‌کرد و مردم حتما باید در پاکت‌نامه و در قسمت آدرس، نام «استانبول» را می‌نوشتند.

۱۷. جزایر «پرنس» مجمع الجزایری است که از ۹ جزیره تشکیل شده و ورود اتومبیل به آن‌ها ممنوع است و مردم برای گریز از شلوغی شهر و تفریح به آنجا می‌روند.

۱۸. در استانبول ۲۳۷ حمام ترک وجود دارد اما فقط ۶۰ حمام هنوز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین حمام استانبول «Tahtakale Hamami» است که امروزه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و قدمت آن مربوط به نیمه‌ دوم قرن ۱۵ میلادی است.

حمام ترک استانبول با تخت ها و خزینه سنتی

۱۹. استانبول هفت تپه دارد که روی هرکدام از آن‌ها مساجد باشکوهی ساخته شده است.

۲۰. رمان معروف «قتل در قطار سریع السیر شرق» آگاتا کریستی، در هتل «پرا پالاس» استانبول نوشته شده است. قطار شرق در سال‌های ۱۸۸۳ تا ۱۹۷۷ مسافت میان پاریس تا قسطنطنیه (استانبول) را می‌پیمود.

۲۱. در دوران حکومت عثمانی‌ها در سطح شهر استانبول ۱۴۰۰ توالت عمومی وجود داشت؛ این در حالی است که در آن زمان، در اروپا خبری از توالت‌های عمومی نبود.

۲۲. اگرچه در استانبول رانندگان تاکسی با صمیمیت و صادقانه با مسافران برخورد می‌کنند اما زیاد انگلیسی بلد نیستند؛ بهتر است هنگام سوار شدن به تاکسی مقصد مورد نظرتان را روی کاغذ بنویسید.

۲۳. تاریخ و مکان‌های تاریخی در استانبول به‌خوبی حفظ شده‌اند و این امکان را به بازدیدکنندگان می‌دهند تا با سفر به این شهر به گذشته سفر کنند و تاریخ ۱۶ قرن و امپراتوری‌های بزرگ جهان را به چشم ببینند.

۲۴. رودخانه‌ شهری «شاخ طلایی» (The Golden Horn) جایی است که قسمت اروپایی استانبول را از قسمت آسیایی آن جدا می‌کند.

۲۵. در استانبول و در ساعات اوج تردد، ترافیک سنگینی در شهر حاکم می‌شود و به‌ همین دلیل اکثر راننده‌های تاکسی از شما می‌خواهند به‌جای نشستن و منتظر شدن در ترافیک، در نزدیکی مقصد خود پیاده‌ شوید؛ پس بهتر است یک نقشه همراه خود داشته باشید تا به‌راحتی مقصدتان را پیدا کنید.

۲۶. بهترین زمان برای سفر به استانبول اواخر بهار یا اوایل پاییز است؛ در این زمان‌ها هوای شهر بسیار دلپذیر و مطبوع است و می‌توانید در تورهای پیاده‌روی شرکت کنید.

۲۷. مردم محلی استانبول هنوز نیز به استفاده از قلیان عادت دارند و در زندگی آن‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد!

۲۸. استانبول توسط دریا احاطه شده و رود شهری «بسفر» از میان شهر می‌گذرد. در قسمت اروپایی شهر کاخ‌ها، ویلاها و پارک‌های بسیار زیبا و مجلل وجود دارد اما در قسمت آسیایی خانه‌های در محله‌های مسکونی قدیمی و دوست‌داشتنی قرار دارند.

۲۹. برج «گالاتا» در سال ۱۳۴۸ برای نگه‌داری زندانیان ساخته شد و امروزه با چشم‌انداز بسیار زیبایی با زاویه‌ ۳۶۰ درجه‌ای شهر را به نمایش گذاشته است. 

غروب خورشید و برج گالاتا استانبول

۳۰. استانبول در گذشته چند اسم مختلف داشت: بیزانس، قسطنطنیه، استامبول و تساریگراد.

۳۱. بیشترین گردشگرانی که به استانبول سفر می‌کنند از کشورهای آلمان، روسیه، فرانسه، انگلیس، هلند، ایتالیا و ایران به این شهر می‌روند.

۳۲. بازار «محمود پاشا» در استانبول از سال ۱۶۶۰ فعال بوده و بازار بزرگ ادویه‌ استانبول است.

۳۳. در سال ۲۰۱۰ استانبول پایتخت فرهنگی اروپا بود؛ اما تاکنون میزبانی بازی‌های المپیک را به‌عهده نداشته است.

مطالب مرتبط:

منبع weekendnotes

دیدگاه