بهترین رستوران های بازار تهران که حتما باید تجربه کنید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۵
بهترین رستوران های بازار تهران که حتما باید تجربه کنید

گردشگران و مردمی که برای خرید یا گشت‌و‌گذار روانه‌ی بازار تهران می‌شوند، می‌توانند برای صرف غذا به رستوران‌هایی نظیر رستوران شرف الاسلامی، خیام و مسلم بروند.

گشت‌و‌گذار در تهران بدون بازدید از قلب تپنده‌ی تجاری و تاریخی آن یعنی بازار بزرگ تهران کامل نخواهد شد. بسیاری از شهروندان تهرانی، شهرستانی و حتی گردشگران خارجی برای خرید کردن و همین طور بازدید از ساختمان‌ها و حجره‌های قدیمی به این بازار می‌آیند. بازار بزرگ مملو از راه‌های پرپیچ‌وخم و کوچه‌های فرعی است که گشتن در آن‌ها هر شخصی را گرسنه می‌کند. تا در این منطقه هستید به یکی از رستوران‌های معروف آن سر بزنید و دلی از عزا درآورید.

علاوه بر رستوران‌های بازار تهران که همگی از ویژگی‌های خاصی برخوردارند، جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی‌‌ تهران نیز هر یک به‌نوعی گردشگران را به خود جذب می‌کند. برای سفری برنامه‌ریزی شده و بازدید از تک تک جاذبه‌های مشهور تهران می‌توانید از میان فهرست تورهای ده‌ها آژانس معتبر، بهترین تورها را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه و در نهایت ارزان‌ترین تور تهرانگردی را انتخاب کنید.

رستوران شرف الاسلامی

رستوران های بازار تهران

رستوران شرف الاسلامی را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین و بهترین رستوران‌ های تهران به‌حساب آورد که تاریخ تاسیس آن به سال ۱۳۱۷ برمی‌گردد،‌ به‌طوری که بسیاری از مردم و حتی گردشگران فقط برای صرف غذا در این رستوران،‌ خود را به بازار تهران می‌رسانند. فضای داخل این رستوران به سبک قدیم باقی مانده است و کاشی‌های لعابدار منقش آبی‌رنگ و پارچ‌های استیل آب روی میز‌ها، نوستالژی چلوکبابی‌های قدیم را برای شما زنده می‌کند. با اینکه هنگام ظهر صفی طولانی جلوی این رستوران مشاهده می‌شود؛ اما سرویس‌دهی سریع و حرفه‌ای رستوران شما را زیاد منتظر نگه نمی‌دارد. سبک جالبی که این رستوران دارد این است که به‌جای فاکتور، به مشتری برای غذا و نوشیدنی ژتون با رنگ‌های مختلف می‌دهند. در بیشتر کبابی‌های بازار به‌علت شلوغی بسیار زیاد جای خالی کم است و به همین دلیل باید کنار میزی که غذایش رو به اتمام است،‌ بایستید و پس از خالی شدن آن سریعاً روی آن بنشینید.

غذاهای رستوران شرف الاسلامی همگی به‌اصطلاح بازاری‌پسند هستند؛ بنابراین اگر نتوانستید یک پرس غذا را به‌تنهایی تمام کنید خیلی تعجب نکنید. اینجا انواع غذاهای سنتی ایرانی از جمله ته چین، شیشلیک، باقالی پلو با ماهیچه و زرشک پلو با مرغ سرو می‌شود که حجم و کیفیتی رضایت‌بخش دارند. برای آن دسته از گردشگران خارجی که به خوردن غذاهای ایرانی مملو از کربوهیدرات عادت ندارند، توصیه می‌کنیم که بعد از گشت‌و‌گذار مفصل در بازار و وقتی حسابی گرسنه شدند، روانه‌ی این رستوران شوند.

  • ساعت کاری: از ۱۱:۳۰ تا ۱۶ عصر
  • تلفن: ۰۲۱۵۵۵۶۵۸۵۰۶
  • آدرس: بازار تهران، به‌سمت مسجد شاه، داخل حياط مسجد شاه، راه سمت راست، رستوران شرف الاسلامی

رستوران خیام

رستوران های بازار تهران

در انتهای خیابان خیام و در ضلع جنوبی ایستگاه متروی خیام، رستوران سنتی خیام واقع شده است. این سفره‌خانه‌ی سنتی یکی دیگر از رستوران‌های بازار تهران است که در بنایی تاریخی و ۲۰۰ ساله قرار دارد و همین موضوع باعث شده است بین گردشگران خارجی محبوبیت زیادی پیدا کند. گفته می‌شود که بنای تاریخی رستوران خیام را منیر السطنه، یکی از همسران ناصرالدین شاه، وقف کرده است و به‌دلیل ارزش تاریخی و فرهنگی بالایی که دارد، در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده و بازسازی شده است. کاشی‌کاری‌های تزیینی و سقف‌های گنبدی شکل آن هر مهمانی را هنگام صرف غذا روی میز یا تخت‌های پوشیده از فرش‌های ایرانی تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

این رستوران به‌دلیل فضا و سرویس‌دهی خاصی که دارد، قیمت‌هایش نسبت به سایر رستوران‌ها بالاتر است و به‌نوعی یک رستوران توریستی محسوب می‌شود. بنابراین احتمالاً با گردشگران زیادی مواجه خواهید شد که برای تجربه‌ی غذای ایرانی و همین طور لذت بردن از فضای سنتی و تاریخی رستوران به اینجا آمده‌اند. علاوه بر غذا، می‌توانید از سرویس قلیان و چای که به روشی کاملا سنتی ارائه می‌شود، نیز استفاده کنید.

  • ساعت کاری: از ۱۱ صبح تا ۲۳:۳۰ شب
  • تلفن: ۰۲۱۵۵۶۰۴۹۴۶
  • آدرس: بازار تهران، خیابان خیام، روبه‌روی امامزاده نصرالدین، رستوران خیام

رستوران مسلم

رستوران های بازار تهران

رستوران مسلم احتمالاً معروف‌ترین رستوران در کل بازار است که روزانه تقریبا برای ۴۰۰۰ نفر غذا سرو می‌کند و در سه طبقه سرویس‌دهی دارد. برای اینکه نوبت شما برسد، حدود ۳۰ دقیقه یا بیشتر باید صبر کنید. غذای مخصوص این رستوران ته چین است، یک کیک برنجی خوشمزه ایرانی که شامل زعفران، تخم‌مرغ، ماست و مرغ می‌شود. البته کباب‌های بسیار خوشمزه‌ای نیز در این رستوران طبخ می‌شود که باید آن‌ها را امتحان کنید.

  • ساعت کاری: از ۱۱ صبح تا ۱۸ عصر
  • تلفن: ۰۲۱۵۵۶۰۲۲۷۵
  • آدرس : تهران خ ۱۵ خرداد، نبش سبزه میدان، کوچه حاج رحیم خان، پلاک ۴

رستوران جوان

رستوران های بازار تهران

عکس تزیینی

رستوران جوان،‌ رستوران کوچکی واقع در خیابان ناصر خسرو است که غذاهای سنتی ایرانی سرو می‌کند و به خاطر غذاهای لذیذش یکی از بهترین رستوران‌های بازار تهران به شمار می‌رود. اگر می‌خواهید از شلوغی فرار کنید و لوکس بودن رستوران برایتان اهمیت زیادی ندارد، این رستوران مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. رستوران جوان دقیقا پشت کاخ گلستان و در مقابل ردیفی از فروشگاه‌هایی که پرچم و بنر برای محرم می‌فروشند، واقع شده است. چنانچه به این رستوران رفتید، ته دیگ‌های مشهورش را فراموش نکنید.

  • تلفن: ۰۲۱۳۳۱۱۰۳۲۱
  • آدرس: بازار تهران، خیابان ناصرخسرو، رستوران جوان بازار

رستوران شمشیری

رستوران های بازار تهران

شمشیری، رستورانی تاریخی است که مورد توجه مردم محلی قرار دارد. با توجه به نام آن (که به معنی شمشیر یا سیخ کباب است) تعجبی ندارد که بهترین کوبیده‌های تهران را سرو کند. دکوراسیون ساده و رومیزی‌های پلاستیکی‌ این رستوران را می‌توان به‌لطف وجود شمشیر بزرگ آویزان روی دیوار نادیده گرفت. جالب است بدانید که حاج محمدحسن شمشیری صاحب این رستوران یکی از یاران باوفای دکتر مصدق بود و به همین دلیل این رستوران علاوه بر غذا، شاهد گفتگوها و مباحث سیاسی زیادی هم بوده است. رستوران شمشیری پاتوق اعضای جبهه ملی و محل تجمع و دیدار بازاریان با رجل سیاسی بود.

همه ما با ترکیب لذیذ و بی‌نظیر کره‌ی آب شده روی برنج آشنا هستیم. ادعا می‌شود که رستوران شمشیری برای اولین بار این ترکیب را ابداع کرد و برای سرو چلوکباب روی آن کمی کره قرار داد. البته در مورد این ادعا حرف‌و‌حدیث‌های زیادی وجود دارد، با این‌حال رستوران شمشیری یکی از بهترین کباب‌ های تهران را طبخ می‌کند. علاوه بر کباب کوبیده، کباب برگ و باقالی پلو با ماهیچه این رستوران هم بسیار خوشمزه و لذیذ هستند.

  • ساعت کاری: از ۱۱ صبح تا ۲۳:۳۰ شب
  • تلفن: ۰۲۱۲۴۱۹
  • آدرس: بازار تهران، سبزه میدان، ضلع جنوب شرقی، رستوران شمشیری
  • وب‌سایت: shamshirifood.com

رستوران گل رضائیه

رستوران های بازار تهران

کافه رستوران گل رضائیه با قدمت بیش از ۸۰ سال، یکی از قدیمی‌ترین کافه رستوران‌های تهران است که در خیابان سی تیر و درست مقابل موزه‌ی آبگینه قرار دارد. کافه رضائیه در سال ۱۳۱۰ شروع به فعالیت کرد و محیطی قدیمی، دنج و آرام و مملو از عکس‌های بازیگران و خوانندگان قدیمی و وسایل نوستالژیک دارد. این کافه به‌حدی هیجان‌انگیز است که در همان بدو ورود مسحور دیدن عکس‌های روی در و دیوار و وسایل قدیمی چیده شده، می‌شوید.

کافه رستوران گل رضائیه روزگاری پاتوق نویسندگان و روشنفکران مشهوری نظیر صادق هدایت و فروغ فرخزاد بوده است

این کافه رستوران در دو وعده‌ی صبحانه، ناهار به مشتریان خدمات می‌دهد و روزگاری پاتوق نویسندگان و روشنفکران مشهوری نظیر صادق هدایت و فروغ فرخزاد بوده است. حتی گفته می‌شود، میزی که کنار پنجره قرار دارد، محل نشستن همیشگی این دو چهره‌ی سرشناس بوده و هنوز به همان سبک و سیاق حفظ شده است. اگرچه این کافه رستوران دقیقا در منطقه‌ی بازار واقع نیست و به‌اندازه‌ی ۱۰ دقیقه رانندگی با بازار فاصله دارد؛ اما ارزشش را دارد که آن را جزو رستوران‌های بازار تهران معرفی کنیم. منوی کافه رستوران گل رضائیه ساده و خانگی است و شامل انواع سوپ، سالاد، کتلت و البته طیف متنوعی از قهوه می‌شود. قبل از رفتن به این رستوران حتما باید تلفن و میز رزرو کنید، چراکه مشتری‌های آن به‌حدی زیاد است که جا به همه نمی‌رسد.

  • ساعت کاری: از ۸:۳۰ تا ۱۰:۳۰ برای صبحانه و ۱۲:۳۰ تا ۱۶ برای ناهار 
  • تلفن: ۰۲۱۶۶۷۰۷۲۹۰
  • آدرس: خیابان سی تیر، رو‌به‌روی موزه آبگینه، کافه رستوران گل رضائیه

رستوران سنگلج

رستوران های بازار تهران

اگر هیاهو و شلوغی بازار باعث شده است که به‌دنبال محلی با هوای تازه و سرسبز بگردید،‌ به پارک شهر بروید و در ادامه به رستوران سنگلج سر بزنید که در وسط این پارک قرار دارد. این رستوران فاصله‌ی چندانی با ایستگاه پانزده خرداد مترو ندارد.

رستوران سنگلچ با انواع غذاهای سنتی ایرانی همراه با موسیقی زنده پذیرای مهمانان است. فضای آرام و دلنشین و طبیعتی کم‌نظیر، کیفیت بالای غذا و سرویس‌دهی فوق‌العاده، این رستوران را در زمره‌ی یکی از بهترین رستوران‌های بازار قرار داده است. این رستوران به‌تازگی بازسازی شده است و عکس‌ها و یادگاری‌هایی از تهران در اوایل قرن بیستم زینت‌بخش دیوارهای آن شده‌اند. علاوه بر انواع غذاهای سنتی ایرانی،‌ قلیان و بستنی سنتی ایرانی نیز در اینجا سرو می‌شود.

  • ساعت کاری: از ۹ صبح تا ۲۲ شب
  • تلفن: ۰۲۱۵۵۶۹۳۵۰۵
  • آدرس: تهران، خ وحدت اسلامی، خ بهشت، ضلع جنوبی پارک شهر، جنب باغ پرندگان

سفره‌خانه آذری

رستوران های بازار تهران

سفره‌خانه‌ی سنتی آذری در سال ۱۳۲۷ هجری شمسی توسط حاج عبدالحمید آذری پور اصفهانی آغاز به کار کرد. این مجموعه که از بافت تاریخی ۱۴۰ ساله برخوردار است، در سال ۱۳۸۵ به ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رسید و در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

سفره‌خانه‌ی آذری، رستوران و قهوه‌خانه‌ای گرم و با صفا با فضایی کاملا سنتی و دل‌انگیز است و از معدود سفره‌خانه‌های موفق و قدیمی تهران به شمار می‌رود. با وجودی که این رستوران در جنوبی پایتخت قرار دارد؛ اما همچنان مشتریان شمال شهری خود را حفظ کرده است.

برنامه‌ی عصر رستوران از حدود ساعت پنج و با چای، شیرینی، قلیان و میوه آغاز می‌شود و در این میان نوای سازهای ضربی ایرانی و صدای خوش اساتید آواز در مجموعه طنین‌انداز می‌شود. سپس نوبت به شام می‌رسد که می‌توانید یکی از دیزی های خوشمزه تهران را در رستوران امتحان کنید و از طعم خوش غذا همراه با نوای موسیقی در محیطی شاد و صمیمی لذت ببرید. جوجه بدون برنج، کشک و بادمجان و ماهی قزل‌آلا بدون برنج و مخلفات کنار غذا نیز در منوی این رستوران مشاهده می‌شود.

  • ساعت کاری: از ۶ صبح تا ۲۴ شب
  • تلفن: ۰۲۱۵۵۳۹۰۷۱۰
  • آدرس: میدان راه‌آهن، ابتدای خیابان ولی عصر، روبه‌روی شهرداری، ناحیه ۴، پلاک ۳۰

غذاهای خیابانی

رستوران های بازار تهران

عکاس: محمد حسین ولایتی

ایرانی‌ها علاقه‌ی زیادی به غذاهای ایرانی دارند و به همین دلیل به‌سختی بتوان غذاهای دیگر را به‌عنوان جایگزین غذاهای کلاسیک و همراه با برنج ایرانی معرفی کرد؛ اما اگر به‌دنبال غذایی سبک‌تر یا غذای گیاهی هستید، گزینه‌های متعددی در اطراف محدوده‌ی بازار به‌خصوص خیابان پانزده خرداد برای علاقه‌مندان وجود دارد. ساندویچ فلافل و شیرینی‌هایی نظیر بامیه (شبیه به دونات کشورهای غربی، هرچند در این شیرینی طعم زعفران و گلاب لذتی دوچندان به‌وجود می‌آورد) در بخش‌های مختلف بازار به‌فروش می‌رسند. نوشیدنی‌های متنوع از میلک‌شیک گرفته تا آب‌میوه‌های طبیعی را نیز می‌توانید از مغازه‌های متعدد محدوده‌ی بازار خریداری و نوش جان کنید.

برای سفر به تهران،‌ همواره می‌توانید از طریق موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو، ارزان‌ترین بلیط هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خرید کنید.   

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه