چرا آسیا به قدرتی جهانی در گردشگری پزشکی تبدیل شده است؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۱۸ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
چرا آسیا به قدرتی جهانی در گردشگری پزشکی تبدیل شده است؟

این‌طور به نظر می‌رسد که آسیا به قدرت بزرگی در عرصه گردشگری پزشکی جهان تبدیل شده است که علت آن را می‌توان ارزان‌بودن این خدمات، درمان‌های تخصصی و سهولت سفر دانست.

در گردشگری پزشکی یا توریسم پزشکی، مردم از کشورشان به سایر نقاط دنیا سفر می‌کنند تا از خدمات پزشکی کشور مقصد بهره‌مند شود؛ اما چه چیزی آسیا را به معروف‌ترین مقصد گردشگری پزشکی تبدیل کرده است؟ علت این موضوع را می‌توان فقدان درمان‌های تخصصی در کشورها یا مقرون‌به‌صرفه بودن خدمات پزشکی در آسیا دانست. همه‌ی این عوامل در کنار سهولت سفر که به‌لطف قوانین راحت‌تر اخذ ویزا برای درمان‌های پزشکی میسر شده است، گزینه‌های متعددی از گردشگری پزشکی را پیش روی مسافران قرار می‌دهد.

در گذشته، گردشگران به‌خاطر استفاده از آفتاب، دریا و شن به آسیا سفر می‌کردند و اکنون برای جراحی، این قاره را انتخاب می‌کنند. طی یک دهه‌ی گذشته، آسیا به یک مقصد برتر گردشگری پزشکی برای مردم سراسر جهان تبدیل شده است؛ به‌طوری که در حال حاضر، آسیا فقط به سواحل سفید بکر، یادبودهای تاریخی و میراث فرهنگی غنی در جهان مشهور نیست و مراقبت‌های پزشکی اکنون توجه جمعیت زیادی از مردم دنیا را به خود جلب کرده است. از پیوند کبد و جراحی چاقی گرفته تا دندانپزشکی و بوتاکس باعث شده است، تعداد بیشتری از گردشگران روانه آسیا شوند. طبق گزارش‌ها در سال ۲۰۱۷، یک میلیون گردشگر پزشکی به مالزی و ۳٫۳ میلیون نفر به تایلند سفر کرده‌اند. کشور هند نیز که در سال ۲۰۱۶ پذیرای ۴,۰۲۷,۰۱۴ گردشگر سلامت بود، در سال ۲۰۱۷ با افزایش تعداد این گردشگران به رقم ۴,۰۹۵,۰۵۶ نفر مواجه شد. با ما همراه باشید تا برترین کشورهای آسیایی در حوزه‌ی گردشگری پزشکی را به شما معرفی کنیم.

تایلند

گردشگری پزشکی تایلند

کشور تایلند شهرت زیادی بین گردشگران پزشکی دارد. دولت تایلند از سال ۲۰۰۳ تلاش کرده است تا از طریق برنامه‌های مرکز مراقبت‌های بهداشتی عالی در آسیا، این کشور را به مرکز جهانی گردشگری پزشکی تبدیل کند؛ علاوه بر این، تایلند ۳۷ بیمارستان با تأییدیه‌ی کمیسیون مشترک بین‌المللی دارد. سازمان جهانی بهداشت، پژوهشی در سال ۲۰۱۶ منتشر کرد که نشان می‌داد آن دسته از گردشگران پزشکی که به تایلند سفر می‌کنند، بیشتر از آنکه از کشورهای ثروتمند باشند، ساکن کشورهای شرق مدیترانه، جنوب‌شرق یا جنوب آسیا بوده‌اند. با این حال، آنچه که این کشور را به مقصدی ایده‌آل برای گردشگری پزشکی تبدیل کرده است، عبارت‌اند از: خدمات پزشکی در سطح جهانی، مراقبت‌های بسیار تخصصی و بسته‌های خدمات سفارشی.

اگر شما نیز می‌خواهید به تایلند سفر کنید، کجارو انواع تورهای لحظه آخری تایلند را در اختیارتان قرار داده است تا بتوانید با مقایسه قیمت، امکانات تورها و همچنین آژانس‌های برگزارکننده، تور دلخواهتان را با هزینه کمتری رزرو کنید.

هند

گردشگری پزشکی هند

هند، یکی دیگر از مقاصد گردشگری پزشکی در آسیا به حساب می‌آید که با فناوری‌های مدرن، جراحی‌های در سطح جهانی و درمان‌های مقرون‌به‌صرفه پذیرای گردشگران است. افرادی که به هند سفر می‌کنند، علاوه بر معالجه و جراحی تخصصی، به‌دنبال تعیین وقت پزشک برای معاینه‌های بالینی منظم هستند. برنامه‌ی دولت هند به‌منظور اصلاح قانون ویزای الکترونیکی برای ۱۵۰ کشور دنیا در سال ۲۰۱۶ باعث تسهیل دریافت ویزا برای مسافران خارجی شد. علاوه بر این، سیاست بهداشت ملی هند مصوب سال ۲۰۰۲ تصریح می‌کند که دولت باید از گردشگران سلامت حمایت کرده و برای همسر بیماران نیز ویزای پزشکی صادر کند.

در صورتی که برای سفر به هند برنامه‌ریزی می‌کنید، می‌توانید تور هند را در کجارو جست‌وجو کرده و بهترین آفر تور را از میان آژانس‌های معتبر مسافرتی با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید.

سنگاپور

گردشگری پزشکی سنگاپور

سنگاپور در میان برترین مقاصد گردشگری پزشکی برای بیمارانی است که به‌دنبال امکانات پیشرفته، پزشکان متخصص و مراقبت باکیفیت هستند. با اینکه سنگاپور به‌عنوان یکی از گران‌ترین شهرهای جهان به حساب می‌آید؛ اما این کشور بیش از ۱۵ بیمارستان مخصوص گردشگران پزشکی دارد. بر اساس داده‌های شاخص گردشگری پزشکی، سنگاپور از نظر تجربه‌ی بیمار، در میان هفت کشور جذاب آسیایی قرار دارد، هرچند که این کشور به‌لحاظ مقرون‌به‌صرفه بودن در پایین‌ترین جایگاه ایستاده است.

مالزی

گردشگری پزشکی مالزی

مالزی در زمینه‌ی گردشگری پزشکی با سرعت به پیش می‌رود و در حال حاضر یکی از مقاصد پرطرفدار بین گردشگران سایر کشورهای آسیایی به‌خصوص اندونزی به حساب می‌آید. از یک میلیون گردشگر سلامت که در سال ۲۰۱۷ به این کشور سفر کرده بودند، ۶۰۰ هزار نفر اهل اندونزی بوده‌اند. طبق اعلام شورای سفرهای پزشکی مالزی، این کشور درصدد جذب حداقل یک میلیون گردشگر سلامت از اندونزی تا سال ۲۰۲۰ است. از آنجا که وزارت بهداشت بر قیمت‌ بیمارستان‌های خصوصی در مالزی نظارت دارد، بیماران خارجی می‌دانند که مبلغ اضافه‌ای از آن‌ها گرفته نخواهد شد. مراقبت‌های بهداشتی باکیفیت با قیمتی مناسب باعث جذب بیماران از سراسر آسیا و سایر کشورهای دنیا به این کشور آسیایی شده است.

کره جنوبی

گردشگری پزشکی کره جنوبی

کره جنوبی به‌واسطه‌ی کلینیک‌های زیبایی‌اش، شهرت جهانی دارد، هرچند که جاه‌طلبی‌های این کشور به جراحی‌های زیبایی محدود نشده است. به‌گفته‌ی وزارت بهداشت و رفاه کره جنوبی، در سال ۲۰۱۶ حدود سه میلیون گردشگر پزشکی به این کشور سفر کرده‌اند که در این میان بیمارانی از کانادا، آمریکا، امارات متحده عربی، چین و ژاپن نیز قرار داشته‌اند. سیستم مراقبت‌های بهداشتی کره جنوبی به‌عنوان بهترین در آسیا در نظر گرفته می‌شود و در صنعت فناوری پزشکی نیز از جایگاه برجسته‌ای برخوردار است. دولت کره جنوبی در جهت ترویج گردشگری پزشکی، برای بیمارانی که قصد معالجه یا جراحی در این کشور را دارند، ویزای خاصی صادر می‌کند. علاوه بر این، بیمه‌ای در اختیار آن‌ها می‌گذارد که جراحت و مرگ ناشی از معالجه یا اقدامات پزشکی را پوشش می‌دهد.

ایران

گردشگری پزشکی ایران

طبق اعلام معاون انجمن توسعه خدمات بین‌المللی گردشگری پزشکی ایران، در طول چهار ماه اول سال ۱۳۹۸ رکورد بالای ۶۰۰ هزار نفر گردشگر پزشکی ثبت شده که درست معادل تعداد کل گردشگرانی است که در سال مالی گذشته (اسفند ۹۶ - ۹۷) به ایران سفر کرده‌ بودند. وی توضیح می‌دهد:

سال گذشته مجموعاً ۱٫۲ میلیارد دلار درآمد از طریق گردشگری پزشکی نصیب کشور شد. این رقم طی چهار ماه اول سال، ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است. دلیل اصلی این افزایش را می‌توان کاهش ارزش ریال ایران نسبت به ارزهای خارجی دانست. علاوه بر این، تخصص پزشکان ایرانی باعث شده است که بازار خدمات پزشکی ما برای خارجی‌ها جذاب باشد.

اکثر گردشگران پزشکی که در سال جاری به ایران سفر کرده‌اند، عمدتاً از کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان، کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس، لبنان، سوریه و همچنین مهاجران ایرانی ساکن کانادا و آلمان بوده‌اند. جراحی‌های زیبایی و قلب باز و همچنین درمان‌های ارتوپدی و ناباروری در صدر فهرست گردشگری پزشکی قرار داشته‌اند. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه